Bukefalos 30 år!

Oj så osmidigt. Vi hade tydliga instruktioner att folk ska ta sina valsedlar, sedan får de kuverten och går bakom grön skärm för att stoppa i sina valsedlar, just för att det annars blir flaskhals och folk börjar stoppa i redan vid valsedelstället.
Vår lokal (både förtidsröstningen och på valdagen, två olika lokaler) hade bara 1 ställ med sedlar som var dolt bakom pappskärm, sen 3 gröna skärmar att gå bakom (på valdagen 4 st) då lokalerna inte varit så stora att det vore möjligt med fler ställ.
Däremot tog vissa väldig lång tid på sig och en del hade svårt att förstå att kuverten kom sen, men en del ville också visa leg/röstkort för den som stod och tog emot och talade om att det var nästas tur in bakom stället så det blev viss onödig fördröjning.
Du menar som det alltid varit? Eller jag fattar inte. Vi fick kuverten först och gick in i båset med valsedlarna och la i dom i kuvertet därinne. Du menar att alla valsedlar låg öppna och folk fick ta dom synligt för alla andra? Jag menar eftersom dom fick kuverten efteråt.

Oj så osmidigt. Vi hade tydliga instruktioner att folk ska ta sina valsedlar, sedan får de kuverten och går bakom grön skärm för att stoppa i sina valsedlar, just för att det annars blir flaskhals och folk börjar stoppa i redan vid valsedelstället.
Vår lokal (både förtidsröstningen och på valdagen, två olika lokaler) hade bara 1 ställ med sedlar som var dolt bakom pappskärm, sen 3 gröna skärmar att gå bakom (på valdagen 4 st) då lokalerna inte varit så stora att det vore möjligt med fler ställ.
Däremot tog vissa väldig lång tid på sig och en del hade svårt att förstå att kuverten kom sen, men en del ville också visa leg/röstkort för den som stod och tog emot och talade om att det var nästas tur in bakom stället så det blev viss onödig fördröjning.
Här var det först tre kuvert när du gick in genom dörren och blev anvisad var det var ledigt. Tre valbås där även valsedlarna fanns.
Litet så skulle det finnas även ett ställe för att hämta sina valsedlar så hade det blivit två valbås istället för tre.

Det mest förvirrande tyckte jag var att valsedlarna var placerade riksdag-kommun-region.

Och jag på min sida vill med överleva och det måste även jag få uttrycka frustration över, faktiskt. Jag känner mig just nu lika hatisk mot den rödgröna sidan som andra är hatiska mot den gulblå- mot de ledande, inte personer som du eller vem som. Är ju egentligen inte sån jag är, absolut inte. Men jag känner som sagt mest frustrerad och blääää.
Det får man känna, men från mitt perspektiv handlar det om att vi ska dra upp varandra till den potential vi besitter. Inte att de långt ned ska trycka ned de ännu längre ner som ska trycka ned de som inte kan skapa någon inkomst alls. Typiskt traditionell höger vill ha det där nedtryckandet, långt från de som verkligen är privilegierade. Trump är väl den mest tydliga på området på senare tid. Så länge någon annan har det ännu sämre (invandrare, arbetslösa, sjuka) så accepterar folk nästan vad som helst.

Det är så svårt att förstå frustrationen i att någon riktigt fattig och dennes barn, som hamnat i svårigheter pga livet och förutsättningar, får en lite lite lättare vardag.

För mig är det bisarrt tragiskt.

Senast ändrad:
Och jag på min sida vill med överleva och det måste även jag få uttrycka frustration över, faktiskt. Jag känner mig just nu lika hatisk mot den rödgröna sidan som andra är hatiska mot den gulblå- mot de ledande, inte personer som du eller vem som. Är ju egentligen inte sån jag är, absolut inte. Men jag känner som sagt mest frustrerad och blääää.
Men du går ju rakt i fällan att börja hata dina medmänniskor bara för att du upplever svårigheter i ditt liv. Det finns noll och inga skäl att vända sin egen frustration över hur svårt det är att leva mot mig eller @Enya som du per definition kräks på här.

Bara för att politikerna önskar driva fram ett vi och dom (du eller @Enya du eller jag) så måste vi liksom inte sänka oss till samma nivå. Du är ansvarig för hur du talar om dina medmänniskor, det kan aldrig politikerna bli.

Rent krasst så vill de styrande ha precis vad du gör; de vill att de som kämpar ska tro att problemet är andra som kämpar, inte de som styr hur hårt vi behöver kämpa.

Vi hade valställ och gröna skärmar för sig, som "vanligt" men valstället var skyddat för insyn, förut har det stått öppet och alla plockade då på sig sedlar hur som helst för att ingen skulle se vad man tog.
Vi hade en personal som gav kuverten efter att personen tagit sina sedlar och som hänvisade till ledigt bås.

Det flöt generellt på bra, lagom till att en valt sina sedlar var en person klar och ett bås blev ledigt.

Screenshot_2026-09-14-17-15-29-794_com.android.chrome.webp

(från val.se/så förtidsröstat du

Nu måste ju någon från tv4 glömt att ta av sig nattmössan. 🤣
Lasse Stjernkvist fd partiledare? :rofl:
Partisekteterare ska det väl vara.

Bifogade filer

• 20260914_172154.webp
    20260914_172154.webp
    107 KB · Visningar: 46
Vi hade först ett rum med 5 eller 6 vita bås där man kunde hämta valsedlar, sedan fick man tre kuvert och slussades vidare in ett rum där man röstade bakom gröna skärmar och sedan lämnade kuverten.

Fanns 2 skärmar och där var alla sedlar + en sån grön, man fick kuverten när man fick plats i en av skärmarna. Så var bara två åt gången som kunde rösta (detta var förtidsröstning). Förra gången har jag för mig att man tog sedlarna när alla såg och sen gick till en sån grön (samma lokal) men då fanns det fler gröna.

Fanns 2 skärmar och där var alla sedlar + en sån grön, man fick kuverten när man fick plats i en av skärmarna. Så var bara två åt gången som kunde rösta (detta var förtidsröstning). Förra gången har jag för mig att man tog sedlarna när alla såg och sen gick till en sån grön (samma lokal) men då fanns det fler gröna.
Märkligt att det varit lite olika, vi borde ju alla fått samma aerial och utbildning + instruktioner från valmyndigheten :)

I vår lokal tog man röstsedlar i samma bås som man stoppar dem i kuverten. Ser inte varför det skulle vara så mycket mer osmidigt än att ha dubbla stationer för det? Tre röstskärmar, tre ställ med röstsedlar.
Jag hade samma när jag förtidsröstade. Tre kuvert i handen först, sen tre röstskärmar där alla valsedlar också fanns. Valpersonalen vallade in folk så ingen passerade bakom när en stod och valde heller 👍

Innan här så gick alla från 3 olika distrikt in genom en dörr och där fanns ett stort bord med alla valsedlar och sedan vidare till rummet som var din vallokal.

Måste ju vara betydligt jobbigare nu att fylla på valsedlarna.

Märkligt att det varit lite olika, vi borde ju alla fått samma aerial och utbildning + instruktioner från valmyndigheten :)
Ja! Men det som var bra var ju att folk inte behövde ta flera olika sedlar "för att ingen skulle veta vad man röstar på" som jag blev lärd första gången jag röstade :angel: för ingen såg ju vad jag tog där bakom skärmen. Men det tog ju upp mer plats i rummet så färre kunde rösta samtidigt 🤔 Vet inte hur det var igår då skulle det vara en annan lokal som jag aldrig varit till!

Jo i SAK. Men som det genomförs nu är ju FEL mot gemene svensson, man försvårar för oss som inte har den inkomsten till att köpa en elbil. Det är därför MP i många kretsar är hatade.
Men nya bilar med den senaste tekniken är det väll inte så konstigt om det bara är personer med mycket pengar som har råd med. Det är ju marknadsekonomi i högsta grad dvs det som borgerlig politik vill ha mer av. Att resurserna ska vara jämt fördelade och alla ska ha exakt samma resurser är ju väldigt mycket ett extrem vänster ideal.

Om det är någon tröst kan man ju också se det som att det är rika personer som driver den här utvecklingen framåt, de år betala de höga priserna som är i början av en teknikrevolution och sedan efter några år kommer det finnas en begagnatmarknad och man har börjat lära sig hantera tex batteribyten och liknande på en mer rimlig kostnadsnivå. Då blir elbilarna mer svensson varor. Så är det ju alltid med de här teknikspetsarna. Datorer var på samma vis, sen mobiltelefoner osv. Det är den vanliga kurvan. Svensson driveri inte teknik framåt för vi har inte råd att lägga pengar på onödig teknik som inte är pålitlig, när den sedan blir mer pålitlig går priserna också ned för fler börjar tillverka och så kan svensson också skaffa sig en.

Frustration är en sak, men det känns som att du inte uttrycker den på rätt sätt. Det är skillnad på det du skriver och att du inte vill ha högra bensinpris för din egen skull. Dina inlägg jag menar slår mer vilt på folk som lever på bidrag och som behöver det. Som om du tycker att det är skamligt, det är den "tonen" du har. Ungefär som när Ulf Kristersson hävdar att sjukersättning är bidrag.

Frustration är en sak, men det känns som att du inte uttrycker den på rätt sätt. Det är skillnad på det du skriver och att du inte vill ha högra bensinpris för din egen skull. Dina inlägg jag menar slår mer vilt på folk som lever på bidrag och som behöver det. Som om du tycker att det är skamligt, det är den "tonen" du har. Ungefär som när Ulf Kristersson hävdar att sjukersättning är bidrag.

Det var aldrig min mening att det skulle uppfattas så, absolut inte. Politiken som de driver (tex S med bidrag) som gör mig förbaskad på såna som vill lyfta bidrag istället för att arbeta (tro mig, de finns i min närhet!), absolut inte där en människa behöver det. Hoppas jag varit tydlig nu! 🤗

Det var aldrig min mening att det skulle uppfattas så, absolut inte. Politiken som de driver (tex S med bidrag) som gör mig förbaskad på såna som vill lyfta bidrag istället för att arbeta (tro mig, de finns i min närhet!), absolut inte där en människa behöver det. Hoppas jag varit tydlig nu! 🤗
De är i min närhet också så jag vet att sådana personer finns. Däremot har jag förståelse för att de i det stora hela är få egentligen, jämfört med gruppen som VILL arbeta och som mår BRA av att arbeta. De som drabbas mest av högersidans straff för att de är funktionsnedsatta, fattiga och arbetslösa är de som vill arbeta och vill bidra till Sverige.

Men nya bilar med den senaste tekniken är det väll inte så konstigt om det bara är personer med mycket pengar som har råd med. Det är ju marknadsekonomi i högsta grad dvs det som borgerlig politik vill ha mer av. Att resurserna ska vara jämt fördelade och alla ska ha exakt samma resurser är ju väldigt mycket ett extrem vänster ideal.

Om det är någon tröst kan man ju också se det som att det är rika personer som driver den här utvecklingen framåt, de år betala de höga priserna som är i början av en teknikrevolution och sedan efter några år kommer det finnas en begagnatmarknad och man har börjat lära sig hantera tex batteribyten och liknande på en mer rimlig kostnadsnivå. Då blir elbilarna mer svensson varor. Så är det ju alltid med de här teknikspetsarna. Datorer var på samma vis, sen mobiltelefoner osv. Det är den vanliga kurvan. Svensson driveri inte teknik framåt för vi har inte råd att lägga pengar på onödig teknik som inte är pålitlig, när den sedan blir mer pålitlig går priserna också ned för fler börjar tillverka och så kan svensson också skaffa sig en.
Var är de prognoser som visar att det går att byta ut hela bilflottan till Elbilar? Vad jag sett så saknas det till stor del råmaterial i tillräcklig mängd, dvs Svensson får nog sannolikt nöja sig med en elscooter i ganska hög utsträckning

De är i min närhet också så jag vet att sådana personer finns. Däremot har jag förståelse för att de i det stora hela är få egentligen, jämfört med gruppen som VILL arbeta och som mår BRA av att arbeta. De som drabbas mest av högersidans straff för att de är funktionsnedsatta, fattiga och arbetslösa är de som vill arbeta och vill bidra till Sverige.

Jo alltså det finns ju faktiskt baksidor med båda sidor för olika "grupper", ärligt talat.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat