Jag tror det är lite tidigt att dra slutsatser om att man måste lägga ner sina företag..
Antalet konkade företag har ökat under Tidö.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror det är lite tidigt att dra slutsatser om att man måste lägga ner sina företag..
Ingen aning faktiskt. Att det fossila behöver bytas ut håller jag med om MEN man får inte straffa svensson för detta. De har rätt i SAK men agerar åt helvete FEL. Elen hade ju kunnat vara nått men väldigt tydligt är det ju inte så. Så det är en bra fråga vad vi annat skulle kunna använda, faktiskt!Det tror väl inte jag heller, iallafall inte som någon universell lösning på allt. Fossila bränslen är det dock verkligen inte heller. Vad tror du själv är en lämplig lösning för framtiden?
Har företagen hängt upp sin affärsmodell på tillfälliga rabatter och skattesänkningar så är dom nog inga vidare företagare, tyvärr. Lite omvärldsbevakning och känsla för var branschen är på väg behövs faktiskt. Sen är det synd att tidö hållt på med konstgjordandning istället för att hjälpa de här företagen att ställa om.Små transportföretag. Tycker synd om dem, det gör jag
Missuppfattade du mitt inlägg kanske?För det är den politik de fört under sin mandatperiod? Jag tänker inte räkna upp i detalj allt det gjort för att försämra och urholka välfärden, där en allt större grupp av ungdomar och barn nu lever i fattigdom. Inskränkt på det förebyggande arbetet utan fokuserat på bestraffning. Där arbetslösheten ökat, arbetslöshetsförsäkringarna försämrats till den grad att långtidsarbetslösa tvingas till bidrag. Skurit i välfärden, ökat de ekonomiska klyftorna, bla. genom sänkt skatt för höginkomstagare och ökat rot/rut som är bidrag till de som minst behöver det.
Skulle jag bemöta punkt för punkt om hur Tidö försämrat allt det, de påstås kommer förbättras under dem skulle jag behöva skriva en bok.
Med stärkt välfärd, mer stöd till ekonomiskt utsatta grupper, investeringar i utbildning och arbetsmarknadsåtgärder och sociala skyddsnät är nog förutsättningarna bättre än vad dom varit dom sista åren.Hur får de det bättre med de rödgörna i styre ?
Jag tänker att el nog är en del av lösningen. Att fossila bränslen blir dyrare (eller en bristvara) ser jag inte som att straffa svensson, utan snarare konstatera fakta. Sedan hoppas jag att man kan lösa det på något vis för landsbygden, typ specifika bidrag för de som bor i glesbygd för att få ner priset mycket mer lokalt. Vet inte om endera sida har diskuterat detta. Med tanke på att omkring 50% av alla bilresor sägs vara under fem kilometer långa kan man väl hoppas att ett dyrare pris skulle minska dessa drastiskt, jag är dock tveksam till hur stor påverkan det egentligen kommer att ha.Ingen aning faktiskt. Att det fossila behöver bytas ut håller jag med om MEN man får inte straffa svensson för detta. De har rätt i SAK men agerar åt helvete FEL. Elen hade ju kunnat vara nått men väldigt tydligt är det ju inte så. Så det är en bra fråga vad vi annat skulle kunna använda, faktiskt!
Missuppfattade du mitt inlägg kanske?
Jag svarade på frågan "Jag är genuint nyfiken på vad de rödgröna väljarna tror kommer bli bättre med den rödgröna röran i regering..."
Det här med straffrabatt tycker jag är svårt.Straffrabatten tex, varför om Magda ville ha det rösta hon emot?? Dubbelmoralens moder eller?
OM du nu verkligen är genuint nyfiken så kommer svar från mig (dock bara mig):
Jag tror att partiet jag röstade på kommer driva en politik som:
gör att de ekonomiska klyftorna minskar
fördelar mer pengar till välfärden
gör att de som tjänar mycket och är mycket förmögna bidrar mer ekonomiskt än idag
främjar utbyggnaden av och tillgången till tåg och annan kollektivtrafik, samt slutar eller iaf minskar stödet till flygplatser.
gör samhället mer jämlikt och rättvist där människor ex. inte behöver vara rädda att bli utvisade om de tjänar för lite
satsar på förebyggande åtgärder så barn inte hamnar i gängkriminalitet
främjar utbyggnaden av förnybar energi
inte skrämmer journalister från att göra sitt uppdrag
exempelvis bara.
Men skrev du inte att det är dags att lämna det nya Mellanösternlandet Sverige?Jag är infödd här, mitt land med rötter. Men får väl se i framtiden vad som händer....Beror på utgången, hur allt blir..Om Sverige någonsin blir det samma igen efter detta. Jag kan omöjligt veta, jag är ingen häxa med spåkula.
Men synsättet "straffa svensson" är superkonstigt. Var ska svensson leva när jorden är obeboelig? Inte är det svensson som får hänga med Musk och befolka Mars?Ingen aning faktiskt. Att det fossila behöver bytas ut håller jag med om MEN man får inte straffa svensson för detta. De har rätt i SAK men agerar åt helvete FEL. Elen hade ju kunnat vara nått men väldigt tydligt är det ju inte så. Så det är en bra fråga vad vi annat skulle kunna använda, faktiskt!
Jag har nog missat att Magdalena Andersson lovat att konfiskera företag, men då är det väl bara för mig att gå in på Bolagsverket och lägga ner mitt AB då.Ja till exempel. Men får hoppas andra får det lite bättre, hur det nu kommer bli. Flera i min omgivning är förtvivlade för de får ge upp sina egna företag vid detta besked, är det nått att fira? Absolut inte,
Som det är nu så verkar de liksom vägra att ha ett fysiskt möte som inkluderar V...Det här är ett av mina största problem med just Centern. Tycker att det verkar svårt att få in dem i en regering. Men får hoppas att de kan lösa det på ett tillräckligt vettigt vis, C borde inte vilja ha mer av Tidö heller så det borde gå.
Med stärkt välfärd, mer stöd till ekonomiskt utsatta grupper, investeringar i utbildning och arbetsmarknadsåtgärder och sociala skyddsnät är nog förutsättningarna bättre än vad dom varit dom sista åren.
Konkreta förslag från de rödgröna kopplat till det här är tex höjt barnbidrag (inte höjts sen 2018), borttagandet av karensdag, satsningar på billigare bostäder, särskilt stöd till ensamstående föräldrar, billigare läkemedel, mer stöd till skolan.
Vilka förslag har Tidö för att minska den ekonomiska utsattheten och fattigdomen?
Du misstänker fel. Hur något ska eller kommer göras vet jag inte. Det vet så klart ingen idag. Men jag röstade på det partiet för de driver en politik i den riktningen och har sådana förslag som jag tror behövs.Misstänker att du röstade V...
Det kallas fördelningspolitik. Rent praktiskt kan det handla om att höja barnbidraget, bostadsbidrag och underhållsstödet. Men också att verka för att det ska finnas rimliga bostäder till rimliga hyror eller höja högkostnadsskydd för mediciner eller sjukvård.Hur ska de minska de ekonomiska klyftorna ?
Åter igen, fördelningspolitik. Det handlar om hur våra gemensamma skattemedel fördelas.Vad menar du med "fördela mer pengar till välfärden" ? Är det bidrag ? Pengar till skola och sjukvård ?
Arbetslöshet eller arbetsmarknadspolitik var i sig ingen fråga som avgjorde vad jag röstade på. Att de som tyvärr är arbetslösa, ändå kan leva ett skäligt och värdigt liv, var däremot det.Arbetslösheten som finns då ? Hur ska ni bekämpa den om du anser att man kan importera billig arbetskraft från andra länder ? Går inte det emot din egen "gör att de ekonomiska klyftorna minskar" ?
Precis.satsar på förebyggande åtgärder så barn inte hamnar i gängkriminalitet ? Du menar att det inte görs ?
Kärnkraft är inte förnybar.Förnyad energi ? Så du är för kärnkraft eller hur ska den bedrivas ?
Malin Ullgren skrev om rädslan inom journalistkåren i dn senast igår.Skrämmer journalister ? Återigen. Vet fortfarande inte vilka som ska ha skrämt journalister... Är det någon som slutat som journalist pga något riksdagsparti ?
Jag håller med. Hur tänker du kring att få fler att starta hyfsat små företag och öka den egna produktionen av råvaror så som kött, mjölk, och odlat? Förädlandet av dessa råvaror (t ex tillgången till slakterier, folk som nyttjar ull och tar fram färdiga varor av den)? Hur tror du att man får in unga i lantbruket och relaterade yrken? Ser du själv helst att man gör det lättare att anställa (minskade anställningskostnader till exempel, jag vet inte exakt hur sådant fungerar) eller att det blir enklare att hållbart starta eget företag med inga/mycket få anställda (här är det nog mer tydliga bidrag som finns i nuläget)?Har inget emot mer kollektivtrafik, eller att man tar bort stöd till flyget. Jag tror på att privata företag ska klara sej utan stöd från staten.
Vad är din lösning på förnyad energi och hela den ekvationen?Förnyad energi ? Så du är för kärnkraft eller hur ska den bedrivas ?
Väldigt många frågor och väldigt få svar i dina inläggHur ska detta finansieras ?
Det är ju det jag sa... ALLT kommer bli dyrare... Det innebär ÄVEN för de som redan har det dåligt...
Att mat blivit billigare HJÄLPER väl om något de som har de sämre ?
Billigare bostäder ? Har du sett vad det kostar att bygga hus ? Hur ska man bygga billigare ?
Hur ska företagen som ska betala ut sjukpenning från första dag bli kompenserade ? Eller ska allt bara bli dyrare från dem med ? Tex sjukhusen. Det innebär ännu större kostnader för att driva sjukhus. Ska kostnaderna öka då ? Ska det kosta mer att gå till läkaren ? Det går ju emot dina "billigare läkemedel" ...
Så du är för den där miljardärskatten ? För de är de enda som kommer ha råd att kunna betala mer. Vi andra "medelsvenssona" på landet (man tjänar nog mer i storstäderna) med en årsinkomst på 250000-400000 kr om året kommer HANKA oss fram med dyrare drivmedel, dyrare varor, och uppenbarligen dyrare sjukvård. För att inte tala om alla nya skatter som kommer som ska betala "bidragen" till de som ligger under 250000 kr om året personerna.
Och om miljardärerna då nu flyttar INNAN den skatten drabbar dem, vilka ska betala allt detta ? För återgen ... Medelsvenssons kommer INTE kunna...
Googlade "hur många tjänar under 250000 kr om året"
Tittar man enbart på personer som har en fast heltidsanställning, är det extremt ovanligt att tjäna under 250 000 kr om året.
- En årsinkomst på 250 000 kr motsvarar en månadslön på cirka 20 833 kr.
- Eftersom medianlönen för heltidsanställda i Sverige ligger på 38 300 kr i månaden, och de absoluta lägsta ingångslönerna för heltid (exempelvis cafébiträden eller servicearbetare) ligger runt 26 500–27 300 kr i månaden, tjänar i princip inga heltidsarbetande under 250 000 kr om året. [1, 2]"
Känner några som är nervösa för just V (partiet V och inte ett styr åt vänster utan V) och är dom vill ha bort rot och rut och sänka arbetstiderna med bibehållen lön.Har de alltså startat eget företag under den här mandatperioden, aldrig upplevt ett maktskifte som företagare, och ändå utgår på förhand från att de kommer behöva ge upp sina företag?
Känns lite kortsiktigt kanske?