Bukefalos 30 år!

Jag har nog lite för mycket fritid just nu, börjar ju fundera på att engagera mig något i politiken nu med denna tråd. Och någon ska väl göra det också. När man gör det och engagerar sig i ett parti, då tar man ungefär det parti som man håller med mest i grunden? Det finns inget parti som jag håller med helt, eller ens särskilt nära det, men jag skulle tro att jag på många sätt är en exemplarisk centerpartist.

För att jag är genuint intresserad av hur du resonerar och du verkar politiskt aktiv:
Jag håller med. Hur tänker du kring att få fler att starta hyfsat små företag och öka den egna produktionen av råvaror så som kött, mjölk, och odlat? Förädlandet av dessa råvaror (t ex tillgången till slakterier, folk som nyttjar ull och tar fram färdiga varor av den)? Hur tror du att man får in unga i lantbruket och relaterade yrken? Ser du själv helst att man gör det lättare att anställa (minskade anställningskostnader till exempel, jag vet inte exakt hur sådant fungerar) eller att det blir enklare att hållbart starta eget företag med inga/mycket få anställda (här är det nog mer tydliga bidrag som finns i nuläget)?

Om man vill starta företag ska det vara enklare. Har haft eget företag, det var ett superenkelt företag MEN det var en hel j-a djungel att starta upp... Verksamt gör radioreklam om hur enkelt det är att starta upp ... VILKET SKÄMT. Ja att få pappret att man STARTAT ett företag är enkelt. Men sen kommer all byråkrati från Länsstyrelsen, skatteverket osv. Så mindre byråkrati behövs. Hur det ska gå till vet jag inte. För samtidigt så krävs det kontroller av livsmedelstillverkning, djurhållning mm.
Minskade anställningskostnader ? Vem ska stå för det ? Bidrag ? JAG anser att har man ett företag som kommer gå runt så ska det drivas av företaget. Varför ska alla ha bidrag ? Har du en vinstdrivande ide så har du det. Går företaget inte med vinst så är det ju ett dåligt företag. Då har man sonderat marknaden fel.
Behöver du pengar ? LÅNA ... Vill inte en bank låna ut pengar så ser inte de heller potential i företaget.
Så nej jag anser inte att staten ska betala "starta eget bidrag" till företag... Låna ut ? Ja de kan få lån som i CSN lån, men det ska betalas tillbaka !

hur man ska få yngre att vilja ARBETA ? Ingen aning... MÅNGA yngre tror ju att man kan bli rik på att vara influencer eller youtuber... Dvs "money for nothing" så länge de tror det kommer det vara svårt att få dem att ARBETA.. Vems felet är där ? Ja inte fan är det statens fel iaf .. Misstänker att skolan gör sitt bästa... Så då är det bara föräldrarna kvar !

Vad är din lösning på förnyad energi och hela den ekvationen?

Jag är för Kärnkraft ! Ser även gärna mer solenergi. Jag anser att man bör bygga solenergi på alla tak. Hur det ska finansieras är jag dock inte insatt i.
Vindkraft är jag INTE för. Vattenkraft är jag för dåligt insatt i (bor i fel landsände).

Väldigt många frågor och väldigt få svar i dina inlägg ;) Jag ställde bara en fråga! Vilka förslag har Tidö för att minska den ekonomiska utsattheten och fattigdomen?

Och ja, jag tycker att dom av oss som har mer ska betala mer.

JA du svarade på MIN fråga och jag hade följdfrågor på dina svar... Det är ju inte så konstigt ! Dina svar var ju "bla bla bla" ..

Tycker många skriver att det är klart och det blir skifte. Kan inte hitta någon stans att det bildats någon regering och känner mest att än är det väldigt oklart.

Det hamnade i slutändan hos V! 😊
Jag tror tvärt emot många att det inte alls kommer bli extremt svårt för de rödgröna att bilda regering. Det kommer bli tuffa förhandlingar men något nyval lär det inte bli.
Kan du inte utveckla det här lite? Jag hoppas såklart du har rätt men skulle gärna tryggas lite i min oro för det motsatta.

Tycker många skriver att det är klart och det blir skifte. Kan inte hitta någon stans att det bildats någon regering och känner mest att än är det väldigt oklart.

Ja jag hoppas på omval... För jag tror inte C och V kommer kunna sitta i samma regeringsstyre....

Och då kan man inte titta på samma svar (nuvarande resultat) och hoppas på andra utfall... Då måste det till ett nyval så det blir nya siffror som kan ge andra svar !

Läste någon debattartikel?, där en privatperson tänkbar ut att hen betalat 8% i skatt efter rot- och rut-avdrag, ränteavdrag, samt jobbskatteavdrag.

Kan du inte utveckla det här lite? Jag hoppas såklart du har rätt men skulle gärna tryggas lite i min oro för det motsatta.
Jag tryggar mig mest med att både V och C troligen skulle förlora på ett omval.
Dom har inga alternativ till att komma överens.

Själv hoppas jag på en regering med MP och S, samt C och V som stödpartier som får igenom väldigt mycket politik (likt sd med tidö-avtalet) men inom olika områden. Det är kanske inte realistiskt, men jag hoppas :).

Tack för svar.
hur man ska få yngre att vilja ARBETA ? Ingen aning... MÅNGA yngre tror ju att man kan bli rik på att vara influencer eller youtuber... Dvs "money for nothing" så länge de tror det kommer det vara svårt att få dem att ARBETA.. Vems felet är där ? Ja inte fan är det statens fel iaf .. Misstänker att skolan gör sitt bästa... Så då är det bara föräldrarna kvar !
Min erfarenhet, efter att nyligen regelbundet ha vistats på gymnasium med en väldigt massa ungdomar, är inte riktigt densamma som din i denna fråga. Visst finns det några som är som du beskriver men jag skulle inte påstå att det är någon norm. Jag kan inte komma på en enda människa jag träffat som trodde sig kunna leva på att vara känd eller sociala medier. Däremot tycker jag att det verkar vara en norm att man ska utbilda sig högt, ofta utan djupare eftertanke huruvida utbildning leder till jobb eller ej. Den uppfattningen kan såklart vara vinklad av vad för utbildningar jag gått, geografiska platser osv.

Dock är det, oavsett vad vi har för olika uppfattningar, väl så att just föräldrarna och hemmet där barn och unga vistas är den som är allra svårast att påverka. Det borde vi vara överens om? Som politiker anser jag att du bör ha tankar om hur man ska lösa diverse problem, så jag undrar över dina konkreta förslag här.

Jag kan tänka mig att korta introduktioner till diverse olika yrken kan vara fördelaktigt för att få ut ungdomar i jobb och väcka intresse. Skulle det kanske vara möjligt att ha en veckas praktik här och där från och med högstadiet? Vet att det finns något sådant nu så mitt, inte alltför genomtänkta, förslag är alltså att öka den tiden. Min uppfattning om högstadiet, vilken är vinklad av mina egna förutsättningar, är att det inte händer så väldigt mycket. Jag tror att mer erfarenhet av den riktiga världen kan vara värd mer än en vecka här och där i skolan.

Jag tror också att man kan behöva göra något åt att det är så svårt att få jobb innan man fyllt arton. Exakt vad vet jag inte men min erfarenhet, vilken jag vet att jag delar med fler, är att det är betydligt svårare att få något på deltid/sommarjobb innan man är myndig. Att behöva vänta såpass länge innan man får faktiskt erfarenhet av att jobba tror jag inte är något vidare bra. Detta kanske är annorlunda i städerna?

Ja, det är den stora farhågan att det rullar 4 statsministeromröstningar och inget kan accepteras. Domen mot oppositionen kommer att vara stenhård vid ett nyval, så dit hoppas vi att vi slipper komma.

Vi behöver få en regering på plats så att vi kan göra Sverige till mer Sverige igen, efter de senaste 4 årens totala urspårning på det temat. Jag tycker svenska folket ganska tydligt har visat att det är många som inte vill ha rasismen som rättesnöre i reformer, nu är det upp till partierna som fått mandaten att lösa det.

Alltså herregud. Jag är så jävla priviligierad att jag aldrig ens räknat ut vad jag betalar i skatt. Fören nu. 21 %. Det är ju fan skamligt :rofl:. Hade jag maxat rot och rut hade jag betalat 10 % skatt.

(Räknade utifrån skatteverkets slutliga beslut för inkomståret 2025).
Jag har "bara" jobbskatteavdraget.

Det här med straffrabatt tycker jag är svårt.
Straffrabatt i sig behöver inte vara ett problem men den ska inte vara general. Visar du att du utvecklas och vill ta dig bort från kriminalitet så ser jag inte att det finns något egenvärde i att hålla folk inlåsta, om inte annat så av ekonomiska skäl. Folk som inte visar intresse av att utvecklas och ta ansvar för sig själv ska definitivt inte släppas ut i förtid.
En annan sak som stör mig är den där straffrabatten man får om man begår många brott. Den är helt sjuk.
S, C V m.fl är väl totalt överens om att straffrabatten ska bort!!

Det somfällde förslaget var att det inte skulle träda i kraft förrän om många år. Läste 2035-2040 tror jag.

Oppositionen vill ha en snabbareutveckling. Sen har Tidö gottat sig åt det och desinformationsanfallet har varit påtagligt. Även i min lilla kommun har jag blivit påhoppad för det. T.o.m. blivit anklagad för att vara pedofil

Man kan inte stödja ett uselt förslag bara för att man instämmer i syftet

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?