Bukefalos 30 år!

Jag har nog lite för mycket fritid just nu, börjar ju fundera på att engagera mig något i politiken nu med denna tråd. Och någon ska väl göra det också. När man gör det och engagerar sig i ett parti, då tar man ungefär det parti som man håller med mest i grunden? Det finns inget parti som jag håller med helt, eller ens särskilt nära det, men jag skulle tro att jag på många sätt är en exemplarisk centerpartist.
Välkommen :)

Jag har aldrig hållit med om 100% av allt men jag är väl grundad i ideologin.
Medlemmarna formar politiken. Engagerar du dig så kan du göra mycket i din egen kommun.

Tack för svar.

Min erfarenhet, efter att nyligen regelbundet ha vistats på gymnasium med en väldigt massa ungdomar, är inte riktigt densamma som din i denna fråga. Visst finns det några som är som du beskriver men jag skulle inte påstå att det är någon norm. Jag kan inte komma på en enda människa jag träffat som trodde sig kunna leva på att vara känd eller sociala medier. Däremot tycker jag att det verkar vara en norm att man ska utbilda sig högt, ofta utan djupare eftertanke huruvida utbildning leder till jobb eller ej. Den uppfattningen kan såklart vara vinklad av vad för utbildningar jag gått, geografiska platser osv.

Dock är det, oavsett vad vi har för olika uppfattningar, väl så att just föräldrarna och hemmet där barn och unga vistas är den som är allra svårast att påverka. Det borde vi vara överens om? Som politiker anser jag att du bör ha tankar om hur man ska lösa diverse problem, så jag undrar över dina konkreta förslag här.

Jag kan tänka mig att korta introduktioner till diverse olika yrken kan vara fördelaktigt för att få ut ungdomar i jobb och väcka intresse. Skulle det kanske vara möjligt att ha en veckas praktik här och där från och med högstadiet? Vet att det finns något sådant nu så mitt, inte alltför genomtänkta, förslag är alltså att öka den tiden. Min uppfattning om högstadiet, vilken är vinklad av mina egna förutsättningar, är att det inte händer så väldigt mycket. Jag tror att mer erfarenhet av den riktiga världen kan vara värd mer än en vecka här och där i skolan.

Jag tror också att man kan behöva göra något åt att det är så svårt att få jobb innan man fyllt arton. Exakt vad vet jag inte men min erfarenhet, vilken jag vet att jag delar med fler, är att det är betydligt svårare att få något på deltid/sommarjobb innan man är myndig. Att behöva vänta såpass länge innan man får faktiskt erfarenhet av att jobba tror jag inte är något vidare bra. Detta kanske är annorlunda i städerna?

Det är något mitt parti driver och kommer fortsätta driva !
Praktik på olika arbetsplatser inom kommunen. För har man jobb i kommunen man växer upp i behöver folk inte flytta.

S, C V m.fl är väl totalt överens om att straffrabatten ska bort!!

Det somfällde förslaget var att det inte skulle träda i kraft förrän om många år. Läste 2035-2040 tror jag.

Oppositionen vill ha en snabbareutveckling. Sen har Tidö gottat sig åt det och desinformationsanfallet har varit påtagligt. Även i min lilla kommun har jag blivit påhoppad för det. T.o.m. blivit anklagad för att vara pedofil

Man kan inte stödja ett uselt förslag bara för att man instämmer i syftet

Årtalen 2035-2040 är LIKA mycket en osanning från S sida som S säger att de är FÖR straffrabatt.

Bara för att S inte fick reda på hur "bortagningen" av straffrabatten ska finansieras innebär inte att det inte kan genomföras !

Alltså herregud. Jag är så jävla priviligierad att jag aldrig ens räknat ut vad jag betalar i skatt. Fören nu. 21 %. Det är ju fan skamligt :rofl:. Hade jag maxat rot och rut hade jag betalat 10 % skatt.

(Räknade utifrån skatteverkets slutliga beslut för inkomståret 2025).
Tjänar under medianlönen och betalar 37% i skatt förra året, skulle jag maxa rot och rut så hade det blivit 22% skatt om jag räknar med kommunalskatten och arbetsgivaravgifter.
Momsen blir för krångligt att ta med som privatperson men blir ju en hel del även där in till staten.

Ja, det är den stora farhågan att det rullar 4 statsministeromröstningar och inget kan accepteras. Domen mot oppositionen kommer att vara stenhård vid ett nyval, så dit hoppas vi att vi slipper komma.

Vi behöver få en regering på plats så att vi kan göra Sverige till mer Sverige igen, efter de senaste 4 årens totala urspårning på det temat. Jag tycker svenska folket ganska tydligt har visat att det är många som inte vill ha rasismen som rättesnöre i reformer, nu är det upp till partierna som fått mandaten att lösa det.
Jag håller med. Och jag hoppas och tror att de rödgröna inser hur skarpt läget är och att det vore ett enormt svek mot deras väljare om de inte ser till att få ihop det här. Misslyckas de så tycker jag de visar att de är usla strateger och att deras egen politik är viktigare för dem än att rädda Sveriges demokrati. I denna situation är ALLA icke-rasistiska och prodemokratiska regeringar (inklusive att ta stöd av sådana riksdagspartier) bättre än alternativet.

Att låg utbildningsnivå kan sammankopplas med extrema åsikter. Man har lättare att ta till sig ett populistiskt budskap och är mindre benägen till källkritik.
Såklart. Vänsterns anhängare är ju överlag väldigt lågutbildade. Samma med NMR givetvis. Men att rösta sd är knappast extrema åsikter.

Jag bor i ett område med 34 procent sd och 28% M. Medelinkomst i området högt över medel i landet. De flesta mycket välutbildade.

Det här med att ”få det tufft”, vad innebär det egentligen? Jag, som priviligerad med jobb och god hälsa, kan säkert få mindre pengar i plånboken och behöva tänka på hur jag äter/handlar/kör/lever. Det räknar inte jag som att få det tufft, men du kanske tänker på nåt annat?
I Sverige finns hundratusentals människor som lever i ekonomisk utsatthet (över 700 000 lever i materiell och social fattigdom enligt SCB). Barn och unga drabbas hårdast. Är det de grupperna du menar kommer gynnas av regeringsskifte? Det borde ju alla tycka är bra, oavsett om man ingår i de grupperna eller inte?
Jag har jobbat ihjäl mig för att nå dit jag är och kunna göra det jag gör nu. Jag är inte intresserad av att få mindre pengar till att betala skenande priser på allt
Jag vill att mitt arbete under många många år ska betala sig.

Magda ska vi inte ens tala om. Såg när hon satt och flina när Ulf skrev på avskedsansökan och satt och talade illa om alla partier. Fy fan så ful hon är i sitt beteende, falskare kvinna får man fan leta efter.
Vem som helst som aspirerar på statsministerposten hade förslagsvis dragit till med ett leende när sittande statsminister avgår? Vad är det som är falskt med det?

I min kommun ville M ha fler kameror på stan för att öka tryggheten.
V ville öppna en fritidsgård i området med många invandrare för att ungdomar inte skulle behöva hänga på stan.

Jag tycker det sammanfattade så mycket i det lilla.
Ungdomsgårdar där de kan handla med narkotika istället. Som vi har där jag bor.

Kan du inte utveckla det här lite? Jag hoppas såklart du har rätt men skulle gärna tryggas lite i min oro för det motsatta.
Röda linjer har en tendens att bli rosa när det väl kommer till kritan. Alla vill undvika nyval/extraval och jag tror bestämt att nu när de rödgröna äntligen vunnit så kommer de inte släppa på vinsten så till slut kommer de ge med sig och kompromissa, här tänker jag väl främst på centern. Jag tror att det är alldeles för viktigt för dom att inte samarbeta med SD så att de skulle byta sida känns osannolikt.

Röda linjer har en tendens att bli rosa när det väl kommer till kritan. Alla vill undvika nyval/extraval och jag tror bestämt att nu när de rödgröna äntligen vunnit så kommer de inte släppa på vinsten så till slut kommer de ge med sig och kompromissa, här tänker jag väl främst på centern. Jag tror att det är alldeles för viktigt för dom att inte samarbeta med SD så att de skulle byta sida känns osannolikt.
Jag tänker mig mest att V måste kompromissa bort kravet att sitta i regeringen, så lämnas det utrymme att lösa resten när det gäller sakpolitik. Annars blir det svårt.

Jag är genuint nyfiken på vad de rödgröna väljarna tror kommer bli bättre med den rödgröna röran i regering...

Jag ser personligen BARA Kaos..
Högre priser på ALLT !
För mig personligen så innebär det att jag antagligen slipper bli arbetslös igen som jag och strax över 1000 kollegor inom samma bransch blev för fyra år sedan, till att börja med. Vill verkligen jobba, betala skatt och bidra till ett bättre samhälle genom mitt arbete, men Tidösidan har gjort det otroligt svårt de senaste åren!
Sen ser jag massor av andra positiva saker för samhället: att satsa på förebyggande arbete (bort med vinstdrivna skolor, satsa på en meningsfull fritid, bekämpa fattigdom etc.) för att minska kriminalitet och psykisk ohälsa. Bättre tandvård för fler, vilket också minskar ohälsa. Man ska inte se ens ekonomiska status genom att kolla i munnen. Stärkt a-kassa (som är en försäkring, INTE ett bidrag). Bättre vård och omsorg för kvinnor.. Kan fortsätta rabbla hur mycket positiva saker som helst! Och ja, jag är en sån här galning som anser att det finns ganska många människor vi skulle kunna höja skatten för, och sluta med bidragen rot och rut ;)

För att bidra till diskussionen gällande företag. Jag är med och driver ett mindre företag som har två anställda på deltid. Alltså när vi ser på framtiden så är verkligen inte en rödgrön regering något som sänker vår verksamhet - tvärt om!! Vår största rädsla är inte en skattehöjning. Vårt företag har under åren haft krismöten om: vatten. Vi är oroliga över KLIMATFÖRÄNDRINGARNA. Vi har haft krismöten om fågelinfluensa. Efter en kraftig storm höll vi på att förlora en byggnad. Skatter, pff. Rör oss inte i ryggen. Vi är bra på att driva företag. Klimatförändringarna dock... Där behöver vi politikens hjälp och stöttning!

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat