Bukefalos 30 år!

För att hans avhandling är ju något att hänga i granen... Såg själv när han la fram den, bland det sjukaste jag sett i akademiska sammanhang. Tycker fortfarande det är orimligt att den godkändes.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...olitisk-islam-stanger-ner-universitetsbyggnad
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...avhandling-om-politisk-islam-anmals-for-brott
"– Den typen av forskning får bedrivas men den kräver etikprövning och någon etikprövning har inte gjorts, säger Jörgen Svidén, kanslichef vid Överklagandenämnden för etikprövning."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sameh-egyptsons-avhandling-om-politisk-islam-frias
"
Nämnden har bedömt 111 misstänkta felaktigheter som faktafel, manipulering av originalkällor och brister i vetenskapliga resonemang. Flera av punkterna rättades av Egyptson då avhandlingen lades fram. Rättelserna fördes upp i en errata – en korrigerande lista över fel som presenteras vid disputationer.

Fem punkter kritiseras​

Fem av punkterna som kvarstår anses utgöra allvarliga avvikelser från god forskningssed. Men eftersom NPOF bedömer att det inte varit Egyptsons avsikt att förfalska och eftersom avvikelserna är så få anses Egyptson inte gjort sig skyldig till oredlighet i forskning.

(...)
Rättelse: I en tidigare version skrev vi att Sameh Egyptson inte gjort sig skyldig till allvarliga avvikelser från god forskningssed. Rätt är att fem allvarliga fall av förfalskning kunde konstateras men eftersom Sameh Egyptson inte haft uppsåt eller varit grovt oaktsam fälldes han inte för oredlighet i forskning."
Åh, jag blir nästan lite avundsjuk. Jag hade gärna sett den disputationen.

Tillbaka till tråden: det är lite fascinerande att när den där högern vi numera ser omkring oss refererar till forskning, så har det en stark tendens att vara gravt ifrågasatt forskning de nämner. Medan tex en enig kår av klimatforskare eller kriminologer och sociologer avfärdas med en handviftning. Det är också intressant att personer som uppenbarligen inte lever ett liv där man söker kunskap från vetenskapen särskilt regelbundet, ändå känner till just en handfull väldigt tveksamma vetenskapliga verk. Men inget annat. Man anar ett mönster.

Åh, jag blir nästan lite avundsjuk. Jag hade gärna sett den disputationen.

Tillbaka till tråden: det är lite fascinerande att när den där högern vi numera ser omkring oss refererar till forskning, så har det en stark tendens att vara gravt ifrågasatt forskning de nämner. Medan tex en enig kår av klimatforskare eller kriminologer och sociologer avfärdas med en handviftning. Det är också intressant att personer som uppenbarligen inte lever ett liv där man söker kunskap från vetenskapen särskilt regelbundet, ändå känner till just en handfull väldigt tveksamma vetenskapliga verk. Men inget annat. Man anar ett mönster.
Det här!

Råkade hamna i en diskussion i ett kommentatorsfält på Instagram med just detta som kärnan. Behöver jag säga att vi inte nådde varandra? :grin:

Vänstern är känslostyrd var snubbens fasta ståndpunkt. Försökte nämna forskning men det var nog också bara en känsla.

Läs avhandlingen av Egyptson så får vi se vem som är rejält naiv. Är ju intressant att du vet mer än honom. Nä det kommer jag verkligen aldrig göra. Jag bestämmer över mitt eget liv. Med det sätter jag punkt för denna naiva tråd och tar paus härifrån som jag behöver och nu sömn. Blir lite knasiga tider när man är hemma förkyld 🤧.
Hur mår du, egentligen? Känner inte alls igen dig längre.

SD har företrädare som vill att vanliga muslimer slutar vara muslimer, det handlar inte om islamism. De kan inte se skillnad. I övrigt blir jag ledsen över att du är så rädd, det låter väldigt jobbigt, men kan du ens se något tecken på att sharialagar skulle införas i Sverige? Har riksdagen på något sätt gått åt det hållet?
Jag hoppas innerligt att du har rätt! Vi får väl se efter denna gång. Än har jag ju inget märkt på 40 år så....Fast det skulle vara redan på G.

Du får gärna skriva i vad gör vi tråden, den är ju lättsam :) Så vi vet att du är ok. Om du vill förstås :) <3
Snälla du, jag är tacksam för din omtanke <3 men du behöver inte vara orolig för mig, jag mår faktiskt BRA bortsett från förkylningen bara! :) <3. Jag är inte knäpp i bollen, mer än jag redan är sen jag föddes, hahha man måste ha lite humor och självdisistans :). Nä men ska jag vara seriös, ja jag känner mig allmänt bitter och näää inte som jag, det här med politik intresserar mig egentligen INGET så det här ha fasen stigit i halsen och upp i skallen, blivit alldeles för mycket.

Däremot är det faktiskt sant det jag skriver att jag behöver paus men det är eg inte bara från buke utan skärmar, jag BEHÖVER verkligen få ner skärmanvändandet, sånt jäkla beroende så det är inte klokt. Så behöver titta in på sidan mindre överlag och framförallt hålla mig från politiktrådarna.

Senast ändrad:
Min uppfattning om sexualbrott och liknande i relation till invandrare är att risken för att bli överfallen av någon av det skälet är ungefär lika stort oberoende av etnicitet. Det är inte en risk som inte existerar men den är hyfsat låg ändå.

Problemet tycker jag främst verkar ligga i hedersrelaterad våld och relaterade brott. Sådana sker inom familjen och bekantskapskretsen. Rimligen förekommer våldtäkter ganska frekvent inom det våldet, det verkar det ju ha gjort i Sverige och jag ser inte varför andra skulle avvika nämnvärt. Statisken därifrån lär vara bristfällig. Hur många ej integrerade känner ens till samtyckeslagen och är bekväma med att de kan få hjälp från samhället om familjen är skadlig? Min erfarenhet, som svensk, är att hjälpen är mycket bristfällig. Jag har svårt att se att hjälpen eller tilliten skulle vara bättre hos invandrare.

Hedersrelaterat våld är en ganska vid benämning men grunden lär ligga vid en slags hierarki mellan olika grupper och familjemedlemmar som förstärks vid en flytt till ett land där man inte känner att man har kontroll. Då kontrollerar man det man kan, vilket i vissa fall är kvinnor och barn. Självklart inte alltid, det finns säkert många välfungerande invandrarfamiljer också. Jag menar att när problemet väl finns beror det antagligen på det jag tagit upp. Självklart är detta också ett mycket större ämne än att ett inlägg på Bukefalos säger allt, det finns mycket mer.

Av liknande skäl lär även de flesta våldtäkter och andra våldsbrott mot etniskt svenska kvinnor och barn (och män) ske av svenska män. Det stämmer väl med de fall jag känner till.

Tror du det gäller även om de skulle lyckas regera ihop hyfsat ok? (alltså, varken C eller V kommer ju få allt de önskar).
Jag personligen tror att det skulle fungera väl i kommunala sammanhang. I min kommun är Vs ledande person en barsk välutbildad kvinna med förnuft. :)

På riksnivå tror jag som sagt att medlemskåren skulle skrika högt. Vi skulle få ett djupt splittrat parti. Media har länge försökt framställa centerrörelsen som splittrad. Vi som är inne i den såg inte splittringen.
Men den går visst att skapa. T.ex genom samarbete med V.

Jag tror det är välbehövligt för Åkesson att ta paus nu.

"
Attacken mot V: ”Ingen normal människa röstar på ett sådant parti”
Islamister ligger bakom Vänsterpartiets ökning, påstår SD-ledaren Jimmie Åkesson.

Han ser inga andra förklaringar till partiets ökning i valet, som kom trots flera avslöjanden om V-kandidater under valrörelsen.
– Det kan bara vara islamister som står för den ökningen, säger Åkesson på en pressträff om valresultatet.
– Ingen normal människa röstar på ett sådant parti, säger han.

Vänsterpartiet strök innan valet en rad kandidater efter avslöjanden från Expressen om att kandidaterna bland annat bland annat hyllat Putin och Hamas och spridit antisemitiska konspirationsteorier.
"
svt.se

Jag som tänkte att ni här på buke som stödjer vänstern inte var islamister men ack så fel jag hade.

Jag personligen tror att det skulle fungera väl i kommunala sammanhang. I min kommun är Vs ledande person en barsk välutbildad kvinna med förnuft. :)

På riksnivå tror jag som sagt att medlemskåren skulle skrika högt. Vi skulle få ett djupt splittrat parti. Media har länge försökt framställa centerrörelsen som splittrad. Vi som är inne i den såg inte splittringen.
Men den går visst att skapa. T.ex genom samarbete med V.
Jag menade mer hur du tror att inställningen skulle vara på riksnivå efter ett tag om man trots allt satt i samma regering med V. Förstår att det hade blivit ramaskri initialt och att många kanske skulle lämna, men tror du att de känslan skulle bestå om det visar sig att det fungerar bra, som i olika kommuner?

"
Islamister ligger bakom Vänsterpartiets ökning, påstår SD-ledaren Jimmie Åkesson.

Han ser inga andra förklaringar till partiets ökning i valet, som kom trots flera avslöjanden om V-kandidater under valrörelsen.
– Det kan bara vara islamister som står för den ökningen, säger Åkesson på en pressträff om valresultatet.

Vänsterpartiet strök innan valet en rad kandidater efter avslöjanden från Expressen om att kandidaterna bland annat bland annat hyllat Putin och Hamas och spridit antisemitiska konspirationsteorier.
"
svt.se

Jag som tänkte att ni här på buke som stödjer vänstern inte var islamister men ack så fel jag hade.
Jag visste inte heller att jag var det men där ser man!

Jag menade mer hur du tror att inställningen skulle vara på riksnivå efter ett tag om man trots allt satt i samma regering med V. Förstår att det hade blivit ramaskri initialt och att många kanske skulle lämna, men tror du att de känslan skulle bestå om det visar sig att det fungerar bra, som i olika kommuner?
Jag tror att samarbetet i kommuner inte påverkar riks speciellt mycket alls.
På kommunal nivå handlar det mycket om personer och personkemi. En hel del belut har noll och intet med ideologier att göra. I propaganda är skillnaderna större.

De år jag satt i min S-styrda kommuns styrelse för utbildning, kultur och sport så var vi ofta helt överens oavsett partitillhörighet. Få strider. Och de få berodde oftast på en enda persons engagemang.

På riksnivå är läget ett annat. Ideologierna är tydligare.

"

"
svt.se

Ja verkligen. Total kollaps på hjärnkontoret?

Jag är övertygad om att SD kommer rader ut sig själva utan Åkesson så för min del får han gärna försvinna iväg av den anledningen ;)

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn