Bukefalos 30 Är!

Slopad karensdag Ă€r definitionen av idioti 😅 prova samma sak igen men förvĂ€nta sig ett annat utfall. Jisses vad folk kommer "erbjudas" utköp frĂ„n sina jobb nĂ€r de blir borta för mycket sĂ„ de blir för dyra att ha kvar.

Ja, jag tror inte pÄ att införa det rÀtt av bara. I Danmark, som ofta refereras till, sÄ Àr ocksÄ uppsÀgningreglerna enklare för arbetsgivaren. Och det vill knappast vÀnstern införa.

Men i den bÀsta av vÀrldar sÄ Àr det just nu en konstruktiv dialog skulle kunna börja, för att jÀmka ihop de olika sidornas viktigast delar. Man mÄste ju inte ta bort hela karensdagen, utan skulle kunna ha kvar ett avdrag första dagen och fördela ut det pÄ kommande dagar. T ex fÄ 50% avdrag/lön första dagen, 30/70% avdrag/lön dag 2-5 och 20/80% frÄn dag 6. IstÀllet för 100/0 dag 1 och 20/80 frÄn dag 2, som idag.

DÄ blir karensdagen slopad, men kostnaden för företagen skulle förhoppningsvis inte bli lika stor. Alla parter har fÄtt igenom en del av sitt förslag, men alla har fÄtt kompromissa :)

Det skrev jag inte. Jag skrev att jag har begrÀnsad kunskap nÀr det gÀller budgetar. Jag tror inte att jag kÀnner nÄgon som plöjer sig igenom statsbudget och skuggbudgetar.

Det Àr mÄnga fler faktorer Àn pengar som avgör vad som Àr genomförbart, tÀnker jag.

Jo, men nu svarade du pĂ„ mitt inlĂ€gg, som handlade om ekonomi. Även en statsbudget mĂ„ste gĂ„ ihop, precis som en hushĂ„llsbudget. Förnekar politikerna helt ekonomin som faktor sĂ„ blir det tyvĂ€rr bara som vilken populism som helst, och populism tycker jag inte vi behöver mer av just nu.

DU behöver inte informera mig om nÄgot du inte sjÀlv vet, men jag tycker att V behöver informera tydligare om sin politik.

Slopad karensdag Ă€r definitionen av idioti 😅 prova samma sak igen men förvĂ€nta sig ett annat utfall. Jisses vad folk kommer "erbjudas" utköp frĂ„n sina jobb nĂ€r de blir borta för mycket sĂ„ de blir för dyra att ha kvar.
Eller hur, pÄ samma sÀtt som att vÄra riksdagsledamöter blir avskedade pÄ löpande band för det de inte har karensavdrag...

Eller sÄ minskar sjukfrÄnvaron drastiskt eftersom folk inte lÀngre gÄr till jobbet nÀr de Àr sjuka och dÄ smittar ner sina kollegor.

Eller sÄ minskar sjukfrÄnvaron drastiskt eftersom folk inte lÀngre gÄr till jobbet nÀr de Àr sjuka och dÄ smittar ner sina kollegor.

BÄda sakerna kan ske samtidigt? De som har en hög arbetsmoral och aldrig skulle sjukanmÀla sig utan att behöva, kan hÄlla sig friskare. Och samtidigt kan de med lÀgre arbetsmoral kan vara hemma lite oftare, eftersom man fÄr lika mycket pengar i plÄnboken men mer ledig tid.

Jag ser inte att det Àr nÄgon direkt motsÀttning mellan bÄda dessa trender?

BÄda sakerna kan ske samtidigt? De som har en hög arbetsmoral och aldrig skulle sjukanmÀla sig utan att behöva, kan hÄlla sig friskare. Och samtidigt kan de med lÀgre arbetsmoral kan vara hemma lite oftare, eftersom man fÄr lika mycket pengar i plÄnboken men mer ledig tid.

Det finns möjlighet att krÀva förstadagsintyg för personer med hög sjukfrÄnvaro. Men överlag kan det nog vara bÀttre pÄ populationsnivÄ att man minskar sjuknÀrvaron.

Det finns möjlighet att krÀva förstadagsintyg för personer med hög sjukfrÄnvaro. Men överlag kan det nog vara bÀttre pÄ populationsnivÄ att man minskar sjuknÀrvaron.

Som en av dem som kommer att jobba mer nÀr andra jobbar mindre sÄ tycker jag att det Àr lika viktigt att upprÀtthÄlla en schysst arbetsfördelning bland kollegorna, som att minska sjuknÀrvaron. Jag hÄller med om att det Àr viktigt att minska frisknÀrvaron, men jag vill inte att det ska ske genom att det samtidigt blir en ojÀmnare arbetsfördelning.

Förstadagsintyg mÄste man vÀl ha sÀrskilda skÀl till att krÀva in, och det mÄste gÄ ett tag för att arbetsgivaren ska kunna motivera det. Samt att det kommer att belasta vÄrden ytterligare med alla intyg som ska skrivas, om det skulle bli vanligt.

SjuknÀrvaron Àr nog i allra högsta grad det största problemet. MÄnga Àr sjuka pÄ mitt jobb, men Ànnu fler Àr sjuka och Àr pÄ jobbet.

Utan sjuknÀrvaro sÄ blir det inte hÀlften sÄ mÄnga sjukskrivningar.

SjuknÀrvaron Àr nog i allra högsta grad det största problemet. MÄnga Àr sjuka pÄ mitt jobb, men Ànnu fler Àr sjuka och Àr pÄ jobbet.

Utan sjuknÀrvaro sÄ blir det inte hÀlften sÄ mÄnga sjukskrivningar.

De flesta som Àr sjuka runt mig pratar vÀldigt ofta om samtidigt sjuka familjemedlemmar. Det skulle bli helt ohÄllbart om ingen fÄr gÄ till skola och jobb utan att vara totalt frisk.

Man utgÄr kanske frÄn sin egen erfarenhet?
Min Àr att jag drar pÄ mig alla smittor och din att folk har dÄlig arbetsmoral?

Jag jobbade flera Är dÄ det inte fanns karensavdrag, jag var inte alls lika sjuk pÄ den tiden som jag blev nÀr kollegor tog sig till jobbet trots att de var sjuka för att de inte hade rÄd att vara hemma.

Jag har jobbat pĂ„ jobb som personlig assistent dit jag inte kunnat komma förkyld pga kundens problematik. DĂ„ blir det lite tokigt med karensavdrag medan de med kontorsjobb kunnat jobba hemma eller gĂ„ till kontoret Ă€ndĂ„. Är ju inte sĂ€rskilt fett att vara personlig assistent redan utan sjukdagar.

Man utgÄr kanske frÄn sin egen erfarenhet?
Min Àr att jag drar pÄ mig alla smittor och din att folk har dÄlig arbetsmoral?

Jag jobbade flera Är dÄ det inte fanns karensavdrag, jag var inte alls lika sjuk pÄ den tiden som jag blev nÀr kollegor tog sig till jobbet trots att de var sjuka för att de inte hade rÄd att vara hemma.

Men om bÄda fenomenen - att mÀnniskor blir smittade av sjuka mÀnniskor och att det finns mÀnniskor som hellre Àr lediga Àn jobbar - existerar samtidigt i samhÀllet, sÄ bör vÀl sjukförsÀkringssystemet utformas för att hantera bÄda?

Jag har jobbat pĂ„ jobb som personlig assistent dit jag inte kunnat komma förkyld pga kundens problematik. DĂ„ blir det lite tokigt med karensavdrag medan de med kontorsjobb kunnat jobba hemma eller gĂ„ till kontoret Ă€ndĂ„. Är ju inte sĂ€rskilt fett att vara personlig assistent redan utan sjukdagar.

Nackdelen med kontorsjobb som man kan ta med sig hem Ă€r att du dĂ„ ofta förvĂ€ntas jobba nĂ€r du Ă€r sjuk, för man kan ju jobba hemifrĂ„n. Och sĂ„ blir man inte ersatt, sĂ„ först tar man ut karensdagen om man verkligen inte kan vara med i mötena en dag, och sen jobbar man Ă€ndĂ„ igen tiden man missade pĂ„ helgen istĂ€llet đŸ€·â€â™€ïž

Nackdelen med kontorsjobb som man kan ta med sig hem Ă€r att du dĂ„ ofta förvĂ€ntas jobba nĂ€r du Ă€r sjuk, för man kan ju jobba hemifrĂ„n. Och sĂ„ blir man inte ersatt, sĂ„ först tar man ut karensdagen om man verkligen inte kan vara med i mötena en dag, och sen jobbar man Ă€ndĂ„ igen tiden man missade pĂ„ helgen istĂ€llet đŸ€·â€â™€ïž
Nackdelen med att vara personlig assistent Àr att man inte har rÄd att vara sjuk.

Liknande trÄdar

• Jag gĂ„r och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

HĂ€stnyheter

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/trĂ€nare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur