Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

*kl*
Inväntar vädret??? Jo, det gjorde min ikväll. Åska o ösregn! *s*

När det åskade tidigare ikväll trodde jag hon skulle lägga sig ner o föla.
Väntade dock till efter hon tagits in o ätit upp kraftfodret.

Hade lagt sig när jag var o mockade lösdriften o hämtade hö.
Stannade kvar i stallet o efter en liten stund gick vattnet.

Vart en låååångbent haflingerunge! :)

Det där med oroliga märrar innan det är dags har båda mina som nu fölat heeelt missat.
Hade missat fölningen ikväll också om hon onte lagt sig ner vid "fel" tidpunkt.

WELSH: jag hoppas att du också har samma tur som jag att din fölar i natt. Både maken o jag är lättade att den kom ikväll och inte i morgon kväll då jag också börjar jobba 21.00.

Haha blev visst fel där:D Fått skulle det vart:p

Men det där med efterbörden.. Tar man ut stoet innan den lossnat eller gör man det efter? (har ju fattat är det är för att hela ska komma ut, men.. )

Precis som kicket skriver så är det bra att ta ut dem oavsett för att livmodern ska dra ihop sig och tömma sig ordentligt. Men om efterbörden inte har släppt är det ännu viktigare att ta ut dem så att de får röra på sig så att den släpper.
Jag tar ut dem utan föl, men jag vet att många tycker att det är onödigt hårt mot sto och föl och väljer att ta ut dem tillsammans. Det är väl lite upp till var och en hur man väljer att göra.

Om efterbörden inte har släppt efter några timmar trots att man tagit ut stoet och hon fått röra på sig och fölet har diat (vilket också hjälper till) bör man ringa veterinär och rådgöra.

Grattis till nya bebben!
Skönt att de 2 sista gick bra.
Har du bestämt vilka som ska betäckas i år o med vilka?
Själv hämtade jag hem Chami(Chapman stoet) från Markebäck idag, dräktig efter ett försök med Don Primero.
Kul!!

Wiwie tycks inte veta att hon är dräktig med 3.5v kvar till fölning. Racar med åringarna o bockar för glatta livet. magen gungar i en halvtimme efter hon själv har stannat.:) Men då vaggar den henne till sömn...;)
Inget har hänt med juvret där o bäckenbanden är lika slappa efter den andra resan.

Tack! Ja, nu kan jag pusta ut. Det har varit mer nervöst än vanligt inför de två sista fölningarna pga allt trassel och elände med den första.

Minnea (Maratonstoet) går til Jaguar Mail vid 30 dagarsbrunsten och Myrra (Masterstoet) går troligen till Don Romantic (hade ju bestämt mig för His Highness, men det går ju inte nu :cry: ), men jag måste hitta på en bra reserv där ifall sperman inte räcker till. Fyraåringen som miste sitt föl ska vi inte betäcka om, henne ska jag ha att rida på nu.
Grattis till Don Primerodräktigheten och lycka till med sista fölningen!

*kl*

Nu har min Highlander-unge kommit. Igår kväll vid 22.40 kom han. Stoet behövde rejält med hjälp för han var stor! Han räcker mig över midjan och jag är ändå 170. :o
Dock verkar stoet ha lite lite mjölk. Men han diar tappert så jag hoppas att det kommer igång.

Men jag är förbryllad över hans färg. Mamma är svartbrun. Pappa är svartbrun. Morfar är svart. Farfar är svart. Och ut kommer en CHOKLADBRUN unge. Mormor är i och för sig rödbrun så det är väl därifrån det kommer. Farmor vet jag inte vad hon har för färg...
Han har inte heller nått tecken förrutom lite vita hår i pannan.

Corax!!

underbart, detaljer i unghästtråden!!!!!!!

Stort grattis till din kille, klarade du dig själv eller hade du hjälp?

Tack! :)
Vi klarade oss själva med moraliskt stöd av stallägaren. Men det var fasiken på håret. Jag fick ta i så hela jag skakade, men ut kom han.
S var rätt medtagen...

Skriver mer i unghästtråden och lägger ut bilder å så sen. Men nu måste jag ta hand om mig själv ett tag. Kanske sova vore en idé efter endast knappt en timmes sömn? ;)

*kl*

Nu är väntan över för mig också! Inatt klockan 23.25 blev det ett ganska stort hingstföl, kopia av stoet:)
Allt gick bra, men vi fick hjälpa till att dra för hon blev väldigt trött.. Men han var pigg och glad och började försöka resa sig gaska snrt och stog upp efter ca 20 minuter och åt strax efter det och har ätit jättemycket hela natten:D men nu var han trött och låg och sov när vi var där sist, men lite försök till bakutsparkar har han hunnit med på morgonen också.. Blir nog en busunge:D

Stoet var väldigt hårdhänt i början och när hn hälsade skrek hon till ibland och så flög det ut ett framben, och äta fick han först inte göra så vi höll i henne och se har det inte vart några problem..

Efterbörden lossnade ganska snart efter att hon rest sig, men vi tog ut henne lite och så, men det såg ut att vara hela iaf

Men det värsta är det där med namn :p

Jättegrattis! :bump: Roligt att allt gick bra, själv vågar jag inte tro något alls längre trots att allt verkar bra. :crazy:

GRATTIS till Havanna, Corax och Sariz!! :bump: :bump:

Dygn 331 för Bika idag. I morse var juvret ganska spänt igen, men inte ända ut i spenarna.
Hade rätt så stora "kristaller". Borde snart kalla dom för vaxproppar tror jag. :)
Annars är hon som vanligt, men är numera alltid först fram till grinden på kvällen när jag ska ta in dem. Går även att ta in i stallet ensam utan att hon får ett hysteriskt utbrott! :eek:
Måste vara nära nu!

http://www.smileyhut.com/c-sleep-p1-smileys.html
Kolla in dessa!!!!!!

Min travartjej ska ha 3 juni och har fyllt juvret stenhårt med jämna mellanrum, men varit slappt igen efter några timmar. Jag har följt tråden och DEN SUVERÄNA JUVERTRÅDEN med alla fina och upplysande bilder. Då tror jag att jag kan vara lite lugnare.;)
/mor Akka

Igår kväll kom ännu en amma , denna gång ett sto som haft flera föl tidigare. Hon började som den andra amman och var jätteavig mot fölet och jag kände bara sorg och förtvivlan över att det här kommer heller inte att funka.
Men nu var hon här så det var bara att göra ett ordentligt försök.

Hon fick stå i sin box ett par timmar och kolla in omgivningen och så vid 22 .00 igår kväll hjälptes jag , min sambo och mamma åt med att hålla henne så att fölet fick dia en skvätt. Hon högg och slog både mot oss och fölet.
Sen fortsatte vi hela natten , en gång i timmen höll vi i henne och lät han dia, sen tog vi ur honom ur boxen och var jättenoga med att hon inte fick en chans att lukta på honom , framåt morgontimmarna började hon slappna av mer och mer och det räckte nu att jag höll henne bestämt, när jag föste ur fölet tittade hon efter det , gången efter muttrade hon lite efter det, gången efter försökte hon följa efter det och så gången efter det lät jag henne nosa på honom.

Då var det som polletten trillade ner! Jag lät honom vara kvar i hennes box och satt brevid ett par timmar, hon var lite skeptisk men snäll.
Fölisen som åkt på så mycket däng smög runt och slängde sig för minsta rörelse, men allt efter tiden gick slappnade även han av och la sig till slut ner , då la hon sig också nära och försiktigt.
Efter ytterligare en tid släppte jag ut dem i hagen , och han fick sig ett par rediga elstötar när han försökte följa efter mig ut ur hagen och stoet sprang genast till undsättning.
Nu vaktar hon på honom som en hök och det är så underbart att se hur han slappnar av mer och mer , han pillar på stoet över hela kroppen , han är ju så kärlek och närhetstörstande att hjärtat brister.
Så nu hoppas jag innerligt att denna tragiska historia slutar lyckligt och att jag och min stackars sambo kan sova i våra egna sängar i natt för första gången på en vecka!

Jag är riktigt trött och blödig just nu men oj vad jag började gråta av ditt inlägg. Vad SKÖNT att det äntligen verkar funka! :)

Tack! :)
Jag är också väldigt lättad över att det gick så pass bra som det gjorde. Och att jag hade sån koll på stoet att jag inte missade allt. Det hade varit katastrofalt då han uppenbarligen fastnade med bålen på bäckenkanten.
S är jätteduktig och börjar nog äntligen fatta att det är Hennes bäbis. :D

*knapplån*

Snart är det dags!!

Idag var "mjölken" riktigt ordentligt klibbig och stoet har börjat släppa bäckenbanden. Juvret är inte gigantiskt men något är minst sagt på gång. Jag tror hon fölar inom en vecka som det ser ut idag. Jag tar en dag i taget nu och avgör om jag ska börja vaka. Inatt blir det i alla fall inget vak. SÅ redo ser hon inte ut att vara. Stoet är på 325:e dygnet så hon håller nog tiden ganska så bra.

/AFF *glad och förväntansfull*

Grattis till din fölis! Ska bli kul att se bilder sen! Skönt att det gick bra trots att han var stor.

Det kommer, det kommer. :)
Photobucket gick inte att komma in på igår så jag ska göra ett nytt försök när jag kommer in från stallet senare.

Stommen; Tack! När jag såg näsan sticka fram så kommer jag ihåg att jag tänkte; det där kan inte vara mulen, den är för stor!
Men nu så här i eftertankens stund så är han nog inte SÅ jättestor. Inte onormalt i alla fall.
Fast han kom ut med en jäkla pondus; Här är jag och jag är en hingst!! :)

kl
Jag fick precis besked om att stoet i grannboxen har fått ett stort brunt hingstföl på dygn 350 e. Loredes-Chirac. Tyvärr har han inte lyckats komma upp själv ännu, med hjälp har han stått upp men han orkar inte stå själv och han har inte lyckats dia utan får mjölk ur flaska, han har tydligen väldigt långa ben, så jag hoppas att det bara beror på det att han inte orkar stå själv ännu.
Håll nu tummarna för att det går vägen med honom.

Usch vilka rysningar det ger mig eftersom vi själva förlorade just ett Loredesföl med liknande problem.
Vår hingst hade också otroligt långa ben...och var stor hela han men väldigt ädel.
Så länge han diar och får i sig tillräckligt med mjölk och hela tiden är pigg och ivrig att suga kan det säkert vara OK...men minsta avvikelse från detta så skulle jag - med den erfarenhet jag har idag - åka till klinik.
Jag håller alla tummar att det går bra!!!!!!!!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 332
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 674
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 83 84 85
Svar
1 686
· Visningar
53 976
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka