Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

Så nu hoppas jag innerligt att denna tragiska historia slutar lyckligt och att jag och min stackars sambo kan sova i våra egna sängar i natt för första gången på en vecka!

Alltså, jag beundrar er kämparglöd!!!!!!!!!!!!!!! :bow: :bow: :bow:
Vet av erfarenhet vad ni har gått igenom och hoppas för er skull att ni nu får sova ut. :)

AM

Lite uppdatering om Loredes fölet, jag har nu varit i stallet och vi kan nu hjälpa honom upp, men han är väldigt vinglig och klarar inte av av komma upp själv. Han fick i sig råmjölk liggande först då han inte kom upp, och sedan var det precis som om han tänkte att han inte behövde anstränga sig så mycket, han försökte dock dia på allt som kom i hans väg när han låg ner. Efter mycket stök fick vi äntligen upp honom och han stod upp. Först behövde han mycket stöttning i bakkärran, men stod till sist själv. Han lyckades till slut med mycket hjälp hitta juvret och snuttade lite. Han har både gjort det stora och det lilla om vi säger så, och han är väldigt hungrig och vill dia, så vi fick ge honom lite mer i flaska då han inte verkar ha riktig balans nog att dia tillräckligt ännu. Han är väldigt högbent, mitt föl i år var i en liknande situation, men denne har mer kropp att bära upp så han orkar inte ta sig upp av egen kraft även om han får lite stöttning, det är bakbenen som inte riktigt orkar skjuta ifrån vid uppgången, så man får lyfta hela bakdelen om han ska komma upp. Han försökte dock lite mer nu än innan och han kom upp med mindre hjälp på andra rundan än när han han var uppe än på första rundan, han stod själv ca 30 minuter i andra rundan och lyckades ta sig runt några varv i boxen helt själv. Eftersom han ändå är så pass pigg, vill dia och kommer upp med hjälp så får han vara hemma nu, blir han det minsta svag får han åka in. Det står hästar med influensa på kliniken, så det är ju ingen höjdare, men måste man så måste man.

Stoet är inte jättestort och brukar inte få stora föl ( hennes 6:e nu), och med Loredes trodde ägarna att det skulle bli en lättare avkomma, men denna är 110 cm och riktigt rejäl. Stoet har inte gått över tiden innan, nu blev det + 15 dagar, så detta föl är inte likt hennes tidigare vare sig storleksmässigt eller tidsmässigt.

*kl*

Dygn 332 idag för Bika.
Mjölken har antagit en lite vitare färg nu. Inte riktigt lika blaskig.
Tycker inte magen "sjunkit" ner än, så det är väl till att vänta ett par dagar till. :)

Så här såg hon ut imorse.
Bikasjuver332dygn.jpg

Bika332dygn2.jpg

Bika332dygn4.jpg

Hon ser verkligen fölningsfärdig ut! Så det är nog bara att sätta igång med vakandet om ni inte redan gjort det! Det syns verkligen hur mycket hon släppt bäckenbanden och juvret är ju färdigt. Lycka till med fölningen! /AFF

Tack!!! Ja jag behöver sova nu!!!!
En liten följdfråga bara till er med då mycket mer erfarenhet.
Jag oroar mig lite för om ammastoet har tillräckligt med mjölk!

Jag tycker att fölis är där hela tiden och buffar och snuttar och när jag försöker mjölka fram något kommer det bara några droppar. På det riktiga stoet kunde jag ju mjölka ur ett par deciliter varje gång men då fick han ju inte snutta mellan gångerna.
Ni som kan det här , hur fungerar det? Är det så att de har mjölk i juvret men att bara en viss mängd rinner ner och när fölis snuttar ur den måste man vänta ett tag till ,eller kan ni ALLTID mjölka ur era ston lite?
Hur tar man enklast reda på om stoet har lite mjölk, är det bara att gå på fölis allmäntillstånd som gäller ? Det känns ju inte som något vidare spelrum!
Min lilla kille har fått flaska ett par gånger om dagen nu vid övergången men jag vill ju gärna slippa detta om stoet faktiskt har tillräckligt med mjölk. Stoet står dessutom på en rätt så kraftig foderstat och jag vågar inte gärna öka så mycket mer!

Knapplån***

Nu känns det på något vis dags för mig att ge mig in i den här tråden;)

Stoet mitt är bara på dygn 317 men vissa små tecken gör att jag from idag har börjat vaka lite grann, men tänkte höra med er om jag bara är nojjig??

Stoet mitt har en riktigt rejäl mage, ser ut o kunna rulla fram. Magen har sista veckan ramlat ner betydligt mer o hon har blivit mer kantig över magen. Det har nu börjat komma riktiga karatesparkar ifrån fölet regelbundet:p Juvren är väldigt fyllda och hårda, dock är spenarna fortfarande små. "Mjölken" är fortfarande genomskinlig men idag tyckte jag att den var mer grumlig samt att den klibbar lite grann när jag gnuggar några droppar mellan fingrarna, vilket den inte gjort förut.
Ikväll har hon börjat släppa bäckenbanden lite grann, det är lite geleaktigt runt svansroten.
För någon vecka sedan när jag redde ut svansen så hittade jag något orangeaktigt intorkat klegg i svanen som jag ej vet hur många dagar det varit där, kanske det var slemproppen??

Så vad tror ni, är jag helknäpp som tänker börja ställa klockan några ggr i natt för o titta på bildskärmen? Hellre börja för tidigt än för sent, men jag kanske är allt för tidigt ute?

Nu när jag sitter o kollar på henne så varvar hon att äta med att stå o vila samt att hon legat ner någon kvart o piskat oavbrutet med svansen. Nu har hon ställt sig upp igen för att äta.

/Nojjig över att missa fölningen:crazy:

Hur länge innan fölning är det normalt att man ser rörelser i juvren?? Ja menar fyller alla hästar i juvren olika??

Jag har ett sto som jag tror är runt dygn 320 och juvren e bara lite förstorade. Hon hade föl förra året och har diat henne ganska länge så juvren har varit lite halvstora ganska länge. Om man klämmer på juvren kommer det genomskinnlig vätska. Magen är enorm. Jag tycker bara att hon borde ha fyllt i sina juver mer, förra året fyllde hon dem tidigt. Det är hennes tredje föl. :bump:

Stoet har bara lite mjölk som finns i spenen och resten sitter uppe i själva juvret. För att få ut det i juvret behövs det att stoet släpper ner mjölk och det kan vara lite svårare att få till (olika på olika ston). Bäst tycker jag att det fungerar om man buffar lite med handen (efterliknar fölets buffande) och sen mjölkar och buffar igen och mjölkar igen. Om stoet är stressat vill hon inte släppa ner, alltså bör det vara lugn miljö runt omkring.
Om fölet är nöjd och pigg så får han troligen i sig tillräckligt. Men visst kan det ju vara lite lite mjölk nu i början. Hur länge är det sen stoet gav di till sin egen fölunge, eller dog den vid fölningen och hur länge sen var det i så fall? Det kan ju ta några dagar innan produktionen är i fas med efterfrågan så att säga.

Lycka till och en eloge till er att ni har kämpat så!

ÄNTLIGEN!!!!
Lilla Nattens Rosenröd anlände vid 22 tiden. Maken ringde mig till jobbet (är det inte typiskt att det händer sista natten på jobbet inför semestern) Ett brunt stoföl med strimma och stjärn och vita ben bak. Bilder kommer i morgon:love: Nu ska jag snart få skjuts hem från jobbet, tack alla arbetskamrater:bow: och vaka ut efterbörden.

*kl*

Detta inlägg riktar sig väl främst till Stommen i egenskap av veterinär. Men alla andra får självklart svara!

Det är uselt väder ute idag men jag släppte ändå ut dem när jag skulle mocka å så.
Mamma häst sprang rätt mycket. Inte hysteriskt, utan mest "piggt".
När jag tog in och kollade stoet så hade hon jordens klegg i rumpan. Det såg nästan ut som utspädd tjära på fingret (mer åt det svarta hållet än det levrade blod-hållet). Luktade inte vidare illa utan såg bara hemskt ut. Och det var Mycket!!
Jag tvättade noga med sån där mild tvål som börjar på E *senil*.
Men När ska jag börja oroa mig? Så här mycket har jag aldrig sett på ett sto efter fölning.
När jag tog ut henne efter fölning för att "springa ur sig" så kom det bara lite blod. Sen har de ju gått ute i nästan två dagar och stoet har sprungit då också, utan klegg.

hallå eller! Nu har min lilla blivande mamma lurat mej i 2 nätter. Igår droppade det mjölk ganska ordentligt, men inget föl inatt. Nu går hon ute och spenen är sprängfylld men hon äter gräs i godan ro. Jag undrar hur länge hon kan hålla igen.
Jag är trööööööööööött!

Vad tror ni??

hallå eller! Nu har min lilla blivande mamma lurat mej i 2 nätter. Igår droppade det mjölk ganska ordentligt, men inget föl inatt. Nu går hon ute och spenen är sprängfylld men hon äter gräs i godan ro. Jag undrar hur länge hon kan hålla igen.
Jag är trööööööööööött!

Vad tror ni??

Jag tror att fölningen är nära! :) Passa henne i hagen under dagen ifall hon får för sig att föla ute. Lycka till!

Vilken eeeeevig väntan på föl. Mitt sto går tiden ut på torsdag och juvret är ganska så fyllt nu. Skåran mellan juverhalvorna har börjat flyta ihop längst bak. Den genomskinliga mjölken är jätteklibbig och bäckenbanden har börjat släppa. MEN hon är ännu inte riktigt redo så jag tänker inte börja vaka i natt åtminstone. Jag får se hur hon ser ut i morgon. Håll tummarna för att det snart är dags!! *längtar* /AFF

Jag går också här som en osalig ande och undrar när det kan tänkas komma en fölunge! Imorgon och på onsdag skall jag jobba efter att ha varit ledig i en vecka och just nu börjar det synas kristaller eller vaxproppar på spenarna samt att de börjar stelna och riktas utåt, typiskt. Vet inte om jag skall önska att det kommer ikväll/natt och lura till mig ledig dag imogon( inte lätt på mitt jobb) eller hoppas att hon kniper lite till, till fredag em iallafall. Hur gör ni med jobb? Söker semester i 2 månader:crazy: runt planerat datum eller hoppas på att fölningen infaller någorlunda under ledig tid. Man skall ju kolla efterbörd och att fölet får mat och kan kissa och bajsa också, kan ju ta tid har jag hört.

Numera är jag "sjukpensionär" och slipper det bekymret, MEN där jag jobbade förut fick jag ta semester. Jag behövde aldrig boka in semester innan utan det räckte att ringa till jobbet på morgonen och säga till att nu behöver jag en veckas semester. Eftersom mina fölningar ägt rum under vår eller tidig sommar har min semester aldrig krockat med när andra på jobbet haft semester. De har helt enkelt klarat sig utan mig på jobbet. Jag har också alltid haft turen att pricka in mina fölningar väl och vakar oftast inte mer än 1-3 dagar.

Hoppas det går bra för dig Nina! Det låter som om ditt sto är rätt nära fölning liksom mitt sto är. Vi får väl se vem som kommer först. Jag hoppas att du kan vaka ordentligt och att det löser sig att du kan vara ledig från jobbet. /AFF

I morgon är vi +14 dagar. I morse var juvret sprängfyllt igen, men ingen mjölk. Ska åka och kolla i kväll efter föräldramöte.

Vilken pirrig väntan, kan inte göra något vettigt alls, tänker bara på fölet. Hörde så smart att det nog är så här som pappor känner sig då vi människor väntar.

OA

I morgon är vi +14 dagar. I morse var juvret sprängfyllt igen, men ingen mjölk. Ska åka och kolla i kväll efter föräldramöte.

Vilken pirrig väntan, kan inte göra något vettigt alls, tänker bara på fölet. Hörde så smart att det nog är så här som pappor känner sig då vi människor väntar.

OA

Ja, det är verkligen en pirrig väntan! Jag har inga egna barn så fölen får ersätta det tomrummet hos mig. När det är fölning på G blir jag helt uppspelt och kan inte tänka på något annat. Jag känner mig precis som du beskriver OA. Men visst är det på något sätt en behaglig nervositet? Har du några nya juverbilder att visa på ditt sto? /AFF

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 332
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 674
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 83 84 85
Svar
1 686
· Visningar
53 984
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka