Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

Grattis!!! :bump: :bump: :bump:

Skönt att väntan äntligen är över och att allt gick bra! Ser fram emot bilder i föltråden (kanske efter att du sovit en stund...:angel: ).

Mitt sto är på dygn 328 idag, har inte legat ner i natt coh har kliat svansen. Kanske behöver jag inte vänta lika länge som du (hoppas :bump: )?

Bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id386858_page0.html

Mitt sto ha visserligen legat på förnatten (syns i halmen) men har kliat rumpan under natten och juvret spänt i morse. Hoppas att hon behagar föla innan fredag 20.00 då jag går på 3 nätters pass:crazy: Har sedan semester from måndag i en månad framåt för att kunna vaka på henne och den andra damen.:smirk:

*kl*
Inge föl vart det. Dygn 335 idag så idag är dagen D...tror dock inte Havanna läst boken. ;)

"Oturligt" nog ringde de och behövde mig som vikarie i natt. :/
Skulle inte förvåna mig om det blir föl då.

*knapplån*

Nej, här blev det heller innget föl inatt. Var helt övertygad om i går kväll att det skulle bli i natt. Hon hade sprängfyllt juver hela dagen igår, vit mjölk from nån gång på eftermiddagen och slapp i vulva. Vi kollade på monitorn en gångn i timmen hela natten, men inte blev det nåt föl inte. Hm! Hon är idag på dag på dag 349.

Ja ibland är saker och ting lite lustigt. Vi sitter och vakar på märren som är beräknad att föla den 6 maj när plötsligt det tredje stoet bestämmer sig för att föla. Nästan två veckor innan utsatt tid.
Ut tittar ett jätte fint stoföl e Victory Abroad (US) u Pam West.

Våran "vita" springare som egentligen var beräknad först står ifs nu med rejäla vaxproppar och ibland lite mjölk dropp så inatt kommer förmodligen den tredje fölisen. Vi hoppas förstås även där på ett sto. :banana:

Lite bilder på tjejen: http://www.pixbox.se/alb_show_id379779_page0.html

Grattis Moiran!! Jag som precis tänkte skriva till dig innan jag såg att du nu fått föl, att sannorlikheten snarare är att fölet är litet-normalstort när hon gått över så länge. Ston som går över typ en månad eller längre gör det oftast för att fölet inte är fullt utvecklat vid 11månader;)

Grannens sto födde ett prematurföl en månad EFTER beräknat datum för två år sen. Ut kom en liten krabat på ynka 23kg(halvblod) med samma silkespäls o panna som prematurungar brukar ha. Det var då veterinären förklarade det här med långt övergångna föl för mig:)

Mitt ena sto, som idag är på 337 och ser ut att föla vilken sekund som helst, har också haft tjocka ben de senaste två veckorna. Damen är temporärt uppstallad hos min vet, och han har försäkrat mig att det är helt normalt. Han föder själv upp, och har ca 300 ston per säsong på semin, så han är erfaren inom avelsbiten och borde veta vad han talar om ;)
Så jag tror att du kan vara lugn!

Tack snälla! Nu blev jag lugnare. Hoppas du slipper vänta lika länge som jag på ditt föl!:smirk:

Nu vill jag åxå ha min fölunge! Mitt sto är på dygn 325 och droppar lättmjölk o hade en stor kristall på ena spenen idag.

Det blir finfin hoppstam Carland-LeuthenI-Kaliber
Jag skulle väldigt gärna ha ett litet sto.

Det kanske är läge att vaka inatt?:bump:

Mitt fyraårssto är på dag 353 och är nu verkligen stor och trött. (Ja, matte är också rejält trött:crazy:)
Stoet är rejält svälld i alla benen, Jag har ringt veterinär som tycker att det är helt normalt att stona blir tjocka i benen. Hon äter bra och har ingen temp men vill gärna stå still och halvsova hela dagarna. Fölet lever och sparkar. Jag känner mig dock lite orolig. Har någon annan varit med om detta? Med svällda ben menar jag

Mitt sto var likadant! Två dagar innan fölningen var hon jättetjock i benen. Nu, två dagar efter fölning, är de helt normala igen.

Mitt sto har haft vaxproppisar från o till i 3 v. Men i går kväll droppade det mjölk ur spenarna. Även i kväll. Hon har sett färdig ut nu ett par v. Kan det vara dags. Hon är beräknad till 28/5. Hon har haft 3 föl tidigare. Men inte hos mig.

*knapplån*

Nej, här blev det heller innget föl inatt. Var helt övertygad om i går kväll att det skulle bli i natt. Hon hade sprängfyllt juver hela dagen igår, vit mjölk from nån gång på eftermiddagen och slapp i vulva. Vi kollade på monitorn en gångn i timmen hela natten, men inte blev det nåt föl inte. Hm! Hon är idag på dag på dag 349.

Precis när jag satt och skrev detta fölade stoet ute i hagen!!!!:D :D
Grannen som höll på att köra in vår ved åt oss ringde från sin mobil och sa att nu har ni fått ett föl. Min man hade varit ut och kollat stoet en halvtimme tidigare och då visade hon inget alls.
Det blev ett hingstföl e. Highlander-Maraton.

Den fölungen är jag nyfiken på! Väntar ju också en Highlandare. ;)

Sen har jag en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på.
Jag har tempat mitt sto (339 dygn)regelbundet de senaste veckorna. Inte en enda gång har hon gått under 38.08. Men idag låg hon äntligen under 38 vid 18 (då jag alltid tempar)och vid 21 (då jag också alltid tempar)hade hon sjukit 0.1 grad till.
Trots detta åkte jag hem då jag inte tror att hon fölar inatt.
Men vad tror ni? Hur låg temp brukar de få och hur fort brukar den gå ner?

Annars har hon haft vit mjölk i tre dygn och har sedan länge släppt bäckenbanden. Har även varit slapp i vulva i flera veckor.

Tänkte att jag skulle jobba i morgon men nu är jag i valet och kvalet om jag ska åka ut och kolla på monitorn i natt nån gång...

*senil* Jag glömde ju gratta till alla nya föl! Vakan gör sig till känna...

Precis när jag satt och skrev detta fölade stoet ute i hagen!!!!:D :D
Grannen som höll på att köra in vår ved åt oss ringde från sin mobil och sa att nu har ni fått ett föl. Min man hade varit ut och kollat stoet en halvtimme tidigare och då visade hon inget alls.
Det blev ett hingstföl e. Highlander-Maraton.

Hoppsan så det kan gå! :D Ja stona kan verkligen luras. Skönt att allt gått bra och att ni fått en frisk liten kille. Väntar ni fler föl i år eller var detta den sista? /AFF

Äntligen väntan slut här hos oss , 344 dygn blev det!
Äntligen en fölning som gick bra i år.

Haft värsta oturs året innan med 100% misslyckade fölningar. 2 döda föl och ett sto...

Har varit jätte orolig och nojig inför denna fölning, som gick helt enligt skolboken sent i går kväll.

Nu har vi dock lite vingliga bakben att ta reda på men det hoppas vi löser sig inom närmsta dagarna

//Tina som äntligen tänker sova en hel natt innan det är dags för nya fölvak inför nästa sto som är beräknad till den 20:e

Mitt sto var likadant! Två dagar innan fölningen var hon jättetjock i benen. Nu, två dagar efter fölning, är de helt normala igen.

Hej!

Mitt sto (dräktig dygn 330 idag) var tjock i bakbenen i går och förrgår, dock inte jättemkt men lite samt att hon var varm i hovarna. Jag var rädd att det var fångsymptom för hon hade samma symptom i somras då hon antagligen hade ett mildare fånganfall. Jag har nämligen börjat beta henne lite grann för jag vill inte släppa henne och den lill* krabaten i ökenhagen där det gått hästar hela vintern och har bara gräshagar "över". Ni med damer med svullna ben: hade era varma fötter också?

//tina_tiger

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 332
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 674
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 83 84 85
Svar
1 686
· Visningar
53 976
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka