Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

Första vaknatten avklarad och inget föl i sikte. MEN nu är det nära! Mjölken är tydligt grumlig och det är skillnad mot igår. Så jag gissar att det blir föl inom ett par dygn. Hon hade lite antydan till små vaxproppar nu när jag lämnade stallet så jag får se om de blir större under dagen. Förra gången hon fölade hade hon rejäla vaxproppar. /AFF

Skulle glad i hågen försöka mjölka min förstföderska, ha ha, där small det. Viftade med bakbenet mot mig och visade onda ögat. INGEN får peta där...
Juvret är stenhårt, båda sidor lika stora, små spenar men vi får väl hoppas hon släpper till bäbis i alla fall.

Väntar nu på hovslagaren (ängel som åker hit på en helgmorgon) så får vi se om vi kan få ordning på hovbölden. Här skulle man ju vara jätteförväntansfull inför fölning, istället är man orolig för en hov:devil: (förlåt språkbruket)

näe, det var ingen hovböld. :confused:
nu är hon svullen upp i benet istället. fortfarande halt...
jaha, då blir det veterinär istället.
är det inte det ena så är det... :cry:
har man tur så kanske veterniären kan hjälpa till o förlösa samtidigt...

Åhhhhh vad jag är lycklig nu! Pållan har ÄNTLIGEN vaxproppar och nästan helt vit mjölk!! Så nu håller jag stenhård koll på henne. /AFF

Spännade!!!!
Min läcker inte heller men jag har inte mjölkat men det är små hårda grejor på spenen!
Inatt måste den komma..matte är trööööött:smirk:

Jag slapp äta upp min hatt! Ha ha! :D

Ett stort fint hingstföl kom visst till världen vid 7.45 imorse!

Hade som sagt släppt ut hästarna på morgonen, käkade frukost och tänkte lägga mig en stund. Kollade hagen först och allt såg normalt ut.
Hade knappt hunnit somna, så ringer grannen som var på väg till jobbet. -"Du, jag tror hon har fölat! Hon stod och tittade på något på marken, jag kunde inte se riktigt!"

Så jag yrvaken upp ur sängen och gick ner till hagen. Där lääängst bort, lääängst ner i hagen står hon och tittar på något...
Kommer närmare och ser fölungen, som ligger i ett litet vattenfyllt dike!! :eek: Dock inte djupt, men kallt!!
Shit! Naturligtvis var jag ensam hemma så jag fick försöka baxa upp honom själv. Ett under att inte ryggen gick av!
Fick upp honom till slut och gnuggade & masserade honom så han skulle kvickna till.
Det lyckades och det tog inte lång stund innan han försökte resa sig. Dock hade han stora problem med att få ordning på alla långa benen.
Fick hjälpa honom att resa sig och försökte få honom att dia.
Men Bika ville inte stå stilla pga att de andra hästarna stod nyfikna runtomkring. Vet inte hur länge jag höll på...

Fick tag på en kompis som kom och försökte hjälpa till att få in dem, men det visade sig att vi var alldeles för svaga. :crazy:
Tillslut fick jag tag på sambon, som kom hem på studs! Han bar in fölisen i omgångar.
Är en bit att gå, väldigt ojämn mark, plus att det är brant uppförsbacke i hagen...

Nåväl. In kom dom, men fölet hade ju fortfarande inte diat. Inte verkade han fatta vart han skulle hitta mjölk-baren heller...
Så eftersom det gått ett par timmar sedan födseln, så mjölkade jag ur 2 dl och gav honom i flaska.
Efter ytterligare två timmar kom han äntligen på vart han kunde hitta mjölken! :d

Så nu har han alltså ätit, bajsat och ligger nu och sover... Puh!!
Vilken morgon/förmiddag!!

(tack till "jam" som kom och hjälpte till!) :)

Oj vilken kalabalik! Tur att det gick bra. GRATTIS till en fin fölis!

Mitt sto kniper ännu men nu har hon vaxproppar och nästan helt vit mjölk så blir det inte inom två dygn blir jag mycket förvånad!

Mitt sto är 330 dygn gången idag så hon tajmar in sin fölning ganska så exakt på dagen. /AFF

Tack så mycket! :)

Ja, det var lite jobbigt där ett tag, men nu verkar allt vara som det ska!
Var ute hos dom igen nyss, och nu stod han upp och diade igen. Mjölken verkligen sprutar ut ur spenarna på Bika! Ingen mjölkbrist där inte! :D

Håller tummarna för att du får en fölis ikväll då! Lycka till! :)

Här gick det åt fanders. Ni kan läsa mer under juvertråden.

Yvonne

Nu är det helt klart något på gång! Jag har en lång stund stått och studerat mitt sto i stallet och med jämna mellanrum lyfter hon på svansen och visar att hon blir irriterad. Jag tror hon har börjat få värkar så kanske blir hon redo i kväll eller i natt. Ännu droppar inte mjölken utan så fort en vaxpropp trillat av bildas en ny. Det är nog dock bara en tidsfråga innan det klassiska droppandet. /AFF *förväntansfull*

kl
Nu är vi på dag 352 och det verkar inte som om hon har speciellt bråttom att klämma fram bebisen. Juvret är spänt på morgonen men på kvällen är det bara som två tomma tepåsar, får väl ha lite tålamod till, men vi vakar som hökar eftersom vi förlorade en fölis för 1,5 vecka sedan

Vet en som tog hem sin fölunge från hagen i en skottkärra :eek:
Men det funkade iaf "skottkärra metoden" :)

*kl*
Åhhh, igår hade det börjat med vaxproppar & nu när jag nyss var ute har "rumpan börjat bli slapp".

Det närmar sig :bump:

Grattis till fölisen! Skönt att allt gick bra!

-KL-

åh, vårat sto har fått vaxproppar! :bump:
en fråga, hur ser man att de släppt bäckenbanden?

Grattis till fölet. Tur att det gick bra trots all dramatik!

Ja, de är inte alldeles lätta att bära fölisar. Det fick vår granne som är kobonde erfara (han tyckte att hereford kalvar var betydligt lättare att bära) förra året då han fick hjälpa till att bära in vår fölis då stoet behagade föla mitt på dagen i hagen när vi var på BB (jag hade "fölat" dagen innan) och mina icke hästvana föräldrar var barn-och gårdsvakt.

I år fölade samma sto också ute i hagen, men då var vi hemma och fölis kunde själv gå in i stallet mindre än en timme efter födseln.

...jaha så var det dags att traska ut o vaka..zzzzzzzzzzz.
Jag längtar!!

Hej!!

Hur yttrar sig egentligen en förvärk på dräktiga ston??

Sitter just o kollar på mitt sto i bildskärmen. Hon har gått 321 dagar med stort spänt ljuver, grumlig men genomskinlig mjölk, heller ej spenarna fyllda. Hon har börjat bli lite geleaktig runt svansroten men har långt ifrån släppt bäckenbanden helt.

För 5 min sen så lade hon sig ner under ca två min. Hon hade nosen i halmen framför sig o sen började hela kroppen att gunga ganska kraftigt samtidigt som hon andades djupt:confused: Varje gugning varade i kansek 15 sekunder o det skedde två ggr efter varann med ett litet uppehåll.. Sedan så började hon bita sig i bakhoven o putta med mulen på magen. Sedan så ställde hon sig upp.

Kan detta ha varit en förvärk eller var det bara lite smärtande boxning i magen från fölis?? Hur långt innan fölning kan förvärkarna börja??

Mvh Maria

sitter här o kolla på monitorn på en halt häst som går runt i sin stora box. Svansen är "lös", hon putar ut baktill, har fått vaxproppar på sina små spenar och är allmänt irriterad.
Lika irriterad är jag på monitorn, lånad, som visar 8 sek häst o 24 sek myrkrig. fick inte med instruktion så jag vet inte hur jag ska ställa om dipparna bakpå för att få bara en bild/kamera... mkt irriterande som sagt. 24 sekunder är JÄTTElänge för att vänta på hästens nästa rörelser. Inte vill jag gå ut o störa heller. jaha nu ligger hon, får väl masa mig ut :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 333
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 688
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 83 84 85
Svar
1 699
· Visningar
54 382
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Bergsyra