Sv: Väntans tider, del 2!
Jag slapp äta upp min hatt! Ha ha!
Ett stort fint hingstföl kom visst till världen vid 7.45 imorse!
Hade som sagt släppt ut hästarna på morgonen, käkade frukost och tänkte lägga mig en stund. Kollade hagen först och allt såg normalt ut.
Hade knappt hunnit somna, så ringer grannen som var på väg till jobbet. -"Du, jag tror hon har fölat! Hon stod och tittade på något på marken, jag kunde inte se riktigt!"
Så jag yrvaken upp ur sängen och gick ner till hagen. Där lääängst bort, lääängst ner i hagen står hon och tittar på något...
Kommer närmare och ser fölungen, som ligger i ett litet vattenfyllt dike!!

Dock inte djupt, men kallt!!
Shit! Naturligtvis var jag ensam hemma så jag fick försöka baxa upp honom själv. Ett under att inte ryggen gick av!
Fick upp honom till slut och gnuggade & masserade honom så han skulle kvickna till.
Det lyckades och det tog inte lång stund innan han försökte resa sig. Dock hade han stora problem med att få ordning på alla långa benen.
Fick hjälpa honom att resa sig och försökte få honom att dia.
Men Bika ville inte stå stilla pga att de andra hästarna stod nyfikna runtomkring. Vet inte hur länge jag höll på...
Fick tag på en kompis som kom och försökte hjälpa till att få in dem, men det visade sig att vi var alldeles för svaga.
Tillslut fick jag tag på sambon, som kom hem på studs! Han bar in fölisen i omgångar.
Är en bit att gå, väldigt ojämn mark, plus att det är brant uppförsbacke i hagen...
Nåväl. In kom dom, men fölet hade ju fortfarande inte diat. Inte verkade han fatta vart han skulle hitta mjölk-baren heller...
Så eftersom det gått ett par timmar sedan födseln, så mjölkade jag ur 2 dl och gav honom i flaska.
Efter ytterligare två timmar kom han äntligen på vart han kunde hitta mjölken!
Så nu har han alltså ätit, bajsat och ligger nu och sover... Puh!!
Vilken morgon/förmiddag!!
(tack till "jam" som kom och hjälpte till!)