Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

Måste vara skönt att slippa tänka på att kunna vara ledig i samband med fölning samtidigt som jag förstår att det är ju inte ngt kul som föranlett sjukpensionärsstatus. Hoppas också att allt löser sig och det brukar det ju alltid göra men som skrivet i tråden, man får ingenting annat gjort och kan inte koncentrera sig på andra saker. Är mitt första föl och det har varit en rätt lång och mödosam sträcka hit. Ja, vi får väl se när våra ston bestämmer sig för att kläcka sina små... Börjar bli rätt så svart under ögonen och behöver en hel natts sömn, har ställt klockan x 3 i snart en månad.

Så länge stoet är piggt, inte har nån feber och det inte är riktigt variga flytningar så är det inte nån fara. De brukar rena sig rätt bra under fölbrunsten, som är just en reningsbrunst. Om hon ska betäckas om i år så kan det ju kanske vara idé att kolla henne i samband med slutet av fölbrunsten eller därefter så att hon inte har en massa vätska kvar i livmodern (om man tycker att det kommit mycket klegg ur henne alltså).

*kl*

Detta inlägg riktar sig väl främst till Stommen i egenskap av veterinär. Men alla andra får självklart svara!

Det är uselt väder ute idag men jag släppte ändå ut dem när jag skulle mocka å så.
Mamma häst sprang rätt mycket. Inte hysteriskt, utan mest "piggt".
När jag tog in och kollade stoet så hade hon jordens klegg i rumpan. Det såg nästan ut som utspädd tjära på fingret (mer åt det svarta hållet än det levrade blod-hållet). Luktade inte vidare illa utan såg bara hemskt ut. Och det var Mycket!!
Jag tvättade noga med sån där mild tvål som börjar på E *senil*.
Men När ska jag börja oroa mig? Så här mycket har jag aldrig sett på ett sto efter fölning.
När jag tog ut henne efter fölning för att "springa ur sig" så kom det bara lite blod. Sen har de ju gått ute i nästan två dagar och stoet har sprungit då också, utan klegg.

*kl*

Nu har min Highlander-unge kommit. Igår kväll vid 22.40 kom han. Stoet behövde rejält med hjälp för han var stor! Han räcker mig över midjan och jag är ändå 170. :o

Men jag är förbryllad över hans färg. Mamma är svartbrun. Pappa är svartbrun. Morfar är svart. Farfar är svart. Och ut kommer en CHOKLADBRUN unge. Mormor är i och för sig rödbrun så det är väl därifrån det kommer. Farmor vet jag inte vad hon har för färg...
Han har inte heller nått tecken förrutom lite vita hår i pannan.

Blev också lite förvånad när mitt lilla sto tittade ut väldigt... brun. Mamman är svettfux o som sagt pappan är ju nästan svart. Dock tror jag att hon mörknar lite vid avfällning. Fast din är mörkare på benen o runt ögonen.
Storleken verkar de också ha gemensamt, min växer så det knakar o har en rejäl rumpa nu två veckor gammal.
Klickbar bild.

*kl*

Grattis till alla föl. Jisses vad de pluppar ut nu. :bump: Skönt att de gått bra med tanke på alla problem hittills.

Själv påbörjade jag min "fölsemester" idag. Hon är beräknad till nästa fredag men hoppas den tittar ut lite innan.
Allt går hittills som det ska. Juvret växer sakta men säkert, inga släppta bäckenband än och hon verkar lugn på nätterna. Kollar henne inte nattetid än. Men påbörjar senare kvällskoll idag än vad jag gjort tidigare.

En konstig fråga men jag har ingen jodopax och är inte förtjust i det men det är det enda jag hört folk doppa naveln i. Går det inte bra med något annat desinficerande typ klorhexidinsprit? För starkt? Räcker lösningen (inte spriten alltså)?

Jag säger bara :bow:
Tack så jättemycket för ditt svar.

Hon är precis som vanligt och äter som en elefant. Och som sagt så är "flytningarna" helt svarta och inte en tillstymmelse till gula eller illaluktande. Än...
Om hon får inflammation, vad behandlar man med?

Jag har inte planerat att betäcka om.

Ja hon såg onekligen rejäl ut. Men jättefin! :)
Kan tänka mig att min kommer att gå i samma fotspår.

Snacka om falsk marknadsföring om att han ska vara förädlare. ;) :D
Ut verkar det ju komma rejält kralliga fölungar.

Jag har varir med om ngt riktigt läbigt, mitt sto fick flippet i ca 1/2 min kl.18.40 ikväll. Slängde sej våldsamt på halmbädden skrapade upp ögat (mot väggen) o var riktigt panikslagen. Sedan dess har hon varit lite orolig. Jag ringde vet, han tyckte inte det var något att oroa sej för men att det antagligen är på gång. Jag gick in nu från stallet efter att ha stått o glott diskret på henne sedan detta hände. Det droppar mjölk o det kom ngr droppar vatten från slidan.
När jag går in till henne är hon kelig o lugn.
Nu gav jag henne lite hö och hon äter!!
Vad tror ni blir det bebis i natt.
Jag har 30 meter till stallet så jag ska hålla mej åtminstone en halvtimme till innan jag går ut igen!!

Måste be om lite stöd. Inte direkt väntans tider men det kändes onödigt att starta en helt ny tråd.

Kom från stallet för en stund sen. Min står alltså inackorderad i ett mindre stall. Fick ikväll reda på att i övermorgon kommer troligtvis en ny häst, en som provisoriskt ska stå hos oss, vet ej hur länge. Det är en tävlingshäst på nationell nivå och jag känner det som väldigt olustigt.
Hur orolig behöver jag vara för smitta? För allmännt störande moment för mitt högdräktiga sto?

Sökte snabbt i resultatbasen på ridsportförbundets hemsida och det ser ut som om hästen inte tävlat sen påskhelgen, inte heller ryttaren. Vet dock inte hur ruljansen är i det stall den kommer ifrån.

Kom två andra hästar för två veckor sedan men de går ute dygnet runt och kommer inte från ett stall med någon omsättning av hästar eller resande hästar och de är enbart inne i stallet de minutrarna det tar att göra iordning dem. Min verkar inte påverkad psykiskt av deras närvaro.

Känner att jag varit allmännt gnällig och överbeskyddande det senaste halvåret och det känns sådär att börja gnälla om detta också. Stallägarna är väldigt gulliga men tycker att jag är lite nojig och extremt beskyddande, det har ju alltid gått bra förr anser de. :crazy:

Vet inte om jag bara ska säga att jag är obekväm med ytterligare en häst, särskilt en tävlingshäst och att de gör som de vill, det är ju trots allt deras stall men så vet de min ställning i alla fall om det skulle hända något. Vad tror ni? Känner mig lite maktlös här. :confused:

Jag förstår att du oroar dig för din häst, men jag måste nog hålla med ägarna till stallet. Försök att lugna ned dig lite, för din och för ditt stos skull.
Lycka till

*kl*

Så var det tid för mig att ge mig in i tråden, och för oss att börja vaka - men inte hann jag det :D

Efter en enda vaknatt så kom fölis, klockan 22 på kvällen på dag 339, och efterbörden snart därefter. Inom en timme hade hon rest sig själv och var på jakt efter mjölkbaren. Mammasto var superduktig och puffade henne i rätt riktning, och när fölis väl var på plats så lyfte hon bakbenet så hon kunde komma åt :love:
Det var bara fantastiskt att se på - det är stoets andra föl, och vi var lite nervösa och redo att hjälpa för när första fölis kom så nosade hon inte ens på honom de första timmarna, kunde för sitt liv inte förstå vad som hänt och vad det var för alien som var i hennes box...

Stammen är For Feeling - Classic - Onyx - Printanier, mestadels SF på mammans sida. Bilder ligger i föl-tråden (eller här)

Nu väntar vi på sista stoet, och håller tummarna för att det går vägen, hon har haft en väldigt hård dräktighet. Hon är idag på 327, brukar föla omkring 337.

Senast ändrad av en moderator:

Ingen fölunge inatt heller. Blivande mamman bestämde sej för o knipa nu går hon o betar härutanför i godan ro!!
Jag ser ut som en zoombie, inatt måste det bli!!
zzzzzzzzzzzz...

Intressant svar med tanke på vad man läst här och i allt övrigt läsbart material angående dräktighet och fölning, att man absolut ska hålla dräktiga ifrån tävlingshästar som är ute och rör på sig.

Det som de tyckte jag var nojig med var att jag tog hem lite handskar och desinficeringsmedel. "Tror du att du ska vara med och dra ut? Det är över innan du är där" Vilket förvisso är sant men tycker inte det är så nojigt att åtminstone ha grejer hemma utifallomatt det händer något. Själva är stallägarna tämligen okunniga generellt gällande hästar, råkar bara äga stallet.

Jag är nog ovanligt lugn faktiskt men vill naturligtvis minimera riskerna och att ta in en helt ny tävlingshäst i nuläget med tanke på att det faktiskt är ganska mycket sjukdomar, både kvarka och influensa som går just nu, inte känns som en överreaktion på något sätt.

Senast ändrad:

det känns som attt du missriktigar din ilska och oro. Jag tycker att du borde prata med stallägaren iställlet. Du kanske inte kan tvinga dem att inte ta emot denna häst. Men du skulle kanske kunna få dem att göra några extra säkerhetsåtgärder som att se till ditt och tävlingshästen inte står i samma del av stallet och att de inte har kontakt med varandra. Jag tycker absolut inte att de är att överreagera att ha desinfektionsmedel att tillgå, man vet aldrig när det kan behövas.

Jag tycker du ska prata med stallägaren och förklara hur du känner utan att bli arg och skälla på dem. Om de nu inte vet något om hästar kanske det är lämpligt att du förklarar hur de vanligaste sjukdomarna smittar och hur de kan påverka deras verksamhet. Få det inte att bara handla om dig, få det att handla om hela stallet. Annars blir det för mkt dig mot dem.

Lycka till

Förstår din oro. Just nu går både kvarka o A2 här i Uppland o säkert på andra ställen i landet också.
Jag hämtade hem en häst från Markebäck i fredags o hon får inte komma i närheten av mitt dräktiga sto eller mina ston med föl på minst en månad.
Samma sak gäller den häst jag köpte som kom hem i början av april, trots att hon o hennes mormor o helsyster inte lämnat stallet på flera år o inga hästar tillkommit.
En häst kan bära på abortvirus trots att den inte drabbas själv men kan smitta andra.
Men kan inte din börja gå ute på nätterna så att den slipper träffa den andra? När ska hon föla?
Mina har gått på lösdrift i vinter o jag kunde därför släppa dem tidigt på bete. De har redan gått på bete sedan slutet av april.
Om ditt sto ska föla tex i juni så kanske hon kan gå ute tills det närmar sig fölningen o komma in på nätterna lite närmre fölning, när smittorisken minskat.(om inte den nya hästen fortsätter åka på tävlingar o riskera ny smitta?)

Måste utan att jag vetat om det lagt in mer ilska i mitt inlägg än menat eftersom ni verkar läsa in att jag är ursinnig eller något. :D Jag är vare sig arg eller ilsken och har inte tänkt att skälla på någon. :) Har inte tänkt att tvinga dem att inte ta emot hästen heller.

Funderar väl kanske mest på HUR orolig jag behöver vara och om jag bara ska nämna att jag inte är jätteglad över nytillskottet, så att de vet om det. Jag menar att jag kan ju inte hetsa upp mig över något jag inte kan göra mycket åt men kan däremot uttrycka min åsikt.

Stallet är litet och att ställa dem långt ifrån varandra går inte. Som det blir nu är det en bred stallgång emellan som längst dvs ca 5 m.
Att tala med dem om smittorisker är som jag nämnde inte så värst mycket lönt då de inte tycker att det är något särskilt när en häst är dräktig och vill inte riktigt lyssna på det örat och jag tror inte att det skulle stoppa dem från att ta in hästen ändå.

Tack, skönt att höra att man inte är totalnojig i alla fall. :D
Min är beräknad till nästa fredag så hon har faktiskt fått stå inne och tänkte låta henne göra det tills fölis kommit. När jag tyckte det var ok att låta dem gå ute på nätterna var det ingen annan som ville och när några nu tyckte det var ok kände jag att det var för nära inpå.

Det blir ingen mer tävling om den kommer hit iaf, som jag har förstått det.

Intressant svar med tanke på vad man läst här och i allt övrigt läsbart material angående dräktighet och fölning, att man absolut ska hålla dräktiga ifrån tävlingshästar som är ute och rör på sig.

Ja, det ska man, men när jag läste ditt inlägg så fick jag uppfattningen att du var "nästan i upplösningstillstånd" över det hela.
(vilket du själv skrivit "Måste utan att jag vetat om det lagt in mer ilska i mitt inlägg än menat eftersom ni verkar läsa in att jag är ursinnig eller något" )Och det hade varken hjälpt dig eller hästen:angel:

Det är önskvärt att hålla dräktiga ston för sig själva-det är sant. Men om man står inhyrd någonstans så kan det ofta vara väldigt svårt...
Det bästa är att hyra ett eget stall/köpa eget...då blir det alltid som man själv vill ha det.

Ja, det ska man, men när jag läste ditt inlägg så fick jag uppfattningen att du var "nästan i upplösningstillstånd" över det hela.
(vilket du själv skrivit "Måste utan att jag vetat om det lagt in mer ilska i mitt inlägg än menat eftersom ni verkar läsa in att jag är ursinnig eller något" )Och det hade varken hjälpt dig eller hästen:angel:

Det är önskvärt att hålla dräktiga ston för sig själva-det är sant. Men om man står inhyrd någonstans så kan det ofta vara väldigt svårt...
Det bästa är att hyra ett eget stall/köpa eget...då blir det alltid som man själv vill ha det.

Haha, ja där ser man. :D Nej, i upplösningstillstånd är jag dårakt inte. Men självklart extra eftertänksam och orolig, som alla fölväntande är antar jag.

Förstår ju att man får kompromissa lite som inhyrd. Känns lite typiskt både med val av tid och typ av häst bara. Med tanke på att omsättningen på hästar i vårt stall har varit närmre noll de senaste två åren och ingen som är ute och tävlar särskilt ofta.

Följt er länge här på sidan som jag fick av en kompis, men inte loggat in, men tänkte att nu är det dags.. Mitt arabsto är på dag 342 dagar.. Hon har tidigare inte haft föl, så det är lite svårt att tyda henne.. Hoppas på att det kommer inatt, det gör man ju varje natt..:d Haft kristaller i tre veckors tid, men den senaste veckan har det varken varit kristaller eller vaxproppar. Bäckenbanden är slappa, juvret ser ut att sprängas, men inget föl i sikte.. Började vaka för 4 veckor sedan, så man är lite pömsig.. :smirk:

Följt er länge här på sidan som jag fick av en kompis, men inte loggat in, men tänkte att nu är det dags.. Mitt arabsto är på dag 342 dagar.. Hon har tidigare inte haft föl, så det är lite svårt att tyda henne.. Hoppas på att det kommer inatt, det gör man ju varje natt..:d Haft kristaller i tre veckors tid, men den senaste veckan har det varken varit kristaller eller vaxproppar. Bäckenbanden är slappa, juvret ser ut att sprängas, men inget föl i sikte.. Började vaka för 4 veckor sedan, så man är lite pömsig.. :smirk:

Välkommen hit! Vad är det för stam på stoet du har och vem är hon betäckt med? *nyfiken arabhästägare* Din stackare som fått vaka så länge! Men den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge. Eller hur? Lycka till med fölningen! Jag håller tummarna för att det blir i natt!!

Mitt sto är på dygn 328 idag och ser GANSKA så redo ut. Kanske inte helt utfyllt juver, men nästan. Jag tror det blir fölning inom en vecka i alla fall. Mitt sto är e Ramses NL u Loufianaah ue Fynt och betäckt med Kulak.

/AFF

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 333
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 674
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 83 84 85
Svar
1 686
· Visningar
53 997
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka