Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

Tack alla. Vi har varit ute och inspekterat den "lille", en mkt trevlig och social pojke utan att vara påträngande och hans ömma moder är så älsklig och stolt över ögonstenen att hennes hjärta håller på att svämma över. :love: Så mild och ljuv i sättet, en riktig drömmamma! :bow: Mjölkar så det sprutar omkring dem när han diar. :d

Vi har tagit en del foton och bara jag orkar sätta mig in i allt så kommer det bilder i föltråden vad det lider. Just nu sitter jag kvar på jobbet fortfarande och har gått igenom en stor hög papper och letat efter mindre roliga uppgifter, alla kvitton på den förolyckade fölisen så jag kan skicka in dem till f-bolaget. :( Blir till att sova kvar på jobbet i natt, orkar inte göra klart här, köra hem och sedan hit igen i morgon bitti. :crazy:

Jag har lånat in en shettis, som är dräktigt.
Ska behålla fölet själv.

Gubben som äger shettisen har åtminstonde en handfull shettisar och har ingen direkt koll på när shettisen betäcktes.

Hon lämnades iväg till en uppfödare av shettisar och det var i början på juli förra året... trodde han.
Sen kom hon hem två månader senare och verkar ha gått med hingsten under hela den tiden.

Magen är gigantisk på henne, hon har haft ett par föl sen tidigare.
Detta är mitt första.

Det är rätt jobbigt när man inte vet exakt när hon ska föla, inte ens vilken månad liksom, speciellt när det är första fölningen för min del.

Bifogar en bild på tjockisen, visst borde det väl vara dags inom en månad? Magen är ju gigantisk

Hon står i lutning så det ser kanske lite konstigt ut, men man ser ju hennes rejäla mage iaf och den har börjat hänga neråt ordentligt bara senaste veckan.

Ska ta bild på hennes juver om en stund också.

boletta.JPG

*kl*
Nu har dam nummer två fått minimjölk i tuttarna. Så nu är fölvakten påmonterad. Följer hon mönstret från tidigare år kommer fölet i natt.

Sent igårkväll fick vi ett LEVANDE hingstföl:banana: :banana:
Ronja hade som vanligt inga "föltecken" förutom att slemproppen gick på morgonen! Mjölken började rinna under fölningen och juvret fylldes mkt snabbt.

*kl*

Vill visa ett par nya bilder på min lilla sötnos. Hon är nu tre dagar gammal och väldigt social och orädd. Hon älskar att bli klappad överallt på kroppen. En mycket trygg fölunge som jag är jättenöjd med. /AFF

kl

Mitt sto är beräknad till den 28:e men jag undrar om hon kniper så länge..
Hon har släppt bäckenbanden så svansen hänger helt löst och idag så hade hon börjat fylla ner i spenarna.
Tidigare fölningar har hon haft vaxproppar på morgonen , läckt hela dagen och fölat på kväll/natten efter. Förhoppningsvis gör hon likadant i år:crazy: .

Jag skall stalla in henne i kväll så jag kan ha lite bättre koll än i stora beteshagen. Nu börjar jag bli ordentligt nervös, många har ju haft trubbel i år och min dam är tjockare än hon varit tidigare dräktigheter.

http://i29.photobucket.com/albums/c285/lonnhult/P5160018.jpg

*kl*
Nu har dam nummer två fått minimjölk i tuttarna. Så nu är fölvakten påmonterad. Följer hon mönstret från tidigare år kommer fölet i natt.

Och det gjorde det!
Strax efter klockan 2 kom ett stoföl, som ska heta Alfas Cleopatra.
Nu ska jag gå ut i stallet igen! (Efterbörden har inte släppt än.)

Hej ny här!

Tänk vad konstigt det kan bli...:confused: Mitt sto som skulle fölat den 7:e maj fick istället fång :cry: !! Hon som är van att gå ute året runt får nu stå i box och i sandpaddock och vill inte föla.

Ett av mina andra ston som ska föla i mitten på Juli har redan satt vaxproppar! Eftersom hon gått på fribetäckning kan det ju vara så att hingsthållaren inte haft riktig koll. Men oavsett så kan hon inte föla förrän mitten av juni...

Nu är jag jätteorolig och har knappt sovit på över en vecka :crazy:

Någon som har erfarenhet av fång och tidiga vaxproppar som kan dela med sig av dessa...

På kameran jag lånat är det 5 små "dippar" baktill. Jag har två kameror kopplat till , och de två första upp, övriga ner. Så har du en kamera ska nog en vara upp och övriga ner!
Tack, ska genast gå och kolla.
-Nej så enkelt var det inte...
antagligen nåt strul med monitorn, inte den allra nyaste, men bättre än inget.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt sto, idag 336, hade vaxproppar i torsdags, men de ramlade bort... har hör sen att de kan tydligen få såna före...
inte vet jag, men nu har hon minsann inga proppar och inget föl har kommit heller trots att jag offrat så många sömntimmar. Sånt är otacksamt ;)
Som jag skrev tidigare så trodde vi hovböld, sen "vanlig hälta", nu är hon helt ren igen. Släppte helt enkelt ut henne i en hage, och när hon började röra sig lite mer så gick svullnaden ner. Hon får visserligen "bara" hö, medans hennes kompis går i hagen bredvid och äter gräs. Men vågar inte släppa ihop dom igen, så att blivande mamman drar till skogs o föder "mellan träna". Så nu står hon i sin hage och går in då o då i sin jättebox (fd. lösdrift) för att ta sig en lur (o använda toaletten :devil: ).

Vi vet inte riktigt namnet ännu, jag var helt inställd på att det säkert skulle vara en hingst så jag hade bara ett namn till det :smirk:

Dottern kallar henne för Pärlan.

Sitter här & är fortfarande alldeles facinerad över att ha fått vara med om när hästen fölar.

Tänk att dom låter en vara med om en sån stor grej :bow:

Först hade hon gått undan lite i hagen men när hon såg att vi stod på avstånd & kollade att det gick rätt till (alla ben där dom ska vara) så kom hon upp till oss och fortsatte sin förlossning där :love:

Och denna lilla docka som kom ut, inte visste jag att man kunde bli kär så fort :o :love:

Jag tror din lilla tjej blir brun, hon ser ut som en brun häst på korten. En skimmel är oftast mörkare runt ögonen tycker jag fast jag inte sett så många... Men en sak som talar för hennes blivande färg är att hennes pappa är svart och mamman brun - så hon borde bli brun.

Jag tror din lilla tjej blir brun, hon ser ut som en brun häst på korten. En skimmel är oftast mörkare runt ögonen tycker jag fast jag inte sett så många... Men en sak som talar för hennes blivande färg är att hennes pappa är svart och mamman brun - så hon borde bli brun.

Du har säkert rätt. Jag hoppas också att hon förblir brun. Men huden runt ögonen ÄR mörk. Det är pälsen som är lite ljusare runt ögat. Jag har försökt titta noggrannt för att se om där sitter några vita hår runt ögat men det är svårt att se.

Hennes pappa Kulak är dock INTE svart. Han är skimmel. Fast det är mycket möjligt att han var svart som nyfödd. Det vet jag inte.

/AFF

Nu har vårt föl kommit, på dag 345.
En arabflicka, brun med liten stjärn, helt underbar:love:
Etima som är mamma första gången piper och går undan då hon ska dia, vi har hållit henne en gång, men hoppas nu på att det ska fungera ( håller koll)
Den lilla är mycket pigg och hoppar omkring, stoet däremot verkar väldigt trött, lägger sig i ett. Fölningen gick odramatiskt, enligt boken, lite draghjälp behövdes, efterbörden släppte efter 10 minuter och var helt intakt.
Det är väl kanske inte konstigt att hon är trött, men det ser lite roligt ut när den lilla puttar upp henne istället för tvärtom!
Bör jag vara orolig och uppmarksam på något särsklilt, eller är det ofta så?
( första gångenför mej också, som ni kanske förstår!)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 337
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 691
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 84 85 86
Svar
1 710
· Visningar
54 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka