Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

Idag är mitt lånade sto efter Sandro Hit på dygn 346 och inget har hänt förutom att juvret är stort och framförallt framtill. Hon har däremot betett sig konstigt i veckan och varit "skogstokig" i några dagar och tagit sig ut från en hage med trästaket och även lösdriften där de har järngrindar. Har aldrig varit med om att ett sto blivit så förändrard under en viss period i slutet av dräktigheten. Är det någon som har erfarenhet utav detta? Tilläggas ska att det är hennes första föl och att hennes "tokighet" håller i sig i några dagar och sedan lugnar hon ner sig igen. Skrin gärna och berätta om du har liknande erfarenheter.

*kl*

Pjuuii!

Ikväll har jag räddat livet på en fölunge.

Gamlan som vi misstänkte vara dr med tvillingar nedkom med en JÄTTEbäbis som låg i de tjockaste hinnor jag sett.

Vi höll på i trädgården med att sätta upp tältet inför konfirmationen i morgon och det fattades ett snöre så jag gick till stallet för att hämta ett balband. Där hör jag hur det grymtar och snörvlar från fölningsboxen. Då ligger fölis utanför stoet men kommer inte ut genom hinnorna och höll på att kvävas!

TUR att det fattades ett snöre till tältet säger jag bara. Det var tänkt att vi skulle gå in och fika men snöret kom emellan.

Hon är pigg som tusan men hade problem med att navelsträngen inte gick av. Den var efter 40 min fortfarande kvar och hon fastnade i den och hinnorna när hon kämpade för att komma upp på sina jättelånga ben. Tack vare min kloke svärfar, så gjorde vi ett litet ingrepp och det var min man som fick äran att kapa navelsträngen.

Nu ska jag väl ändå kunna sova i natt så man inte sitter och somnar i kyrkan i morgon!!

God natt!

Grattis till fölet!! :)

Här är vi på dygn 325.
Inga större förändringar. Det går fortfarande inte att mjölka ur något ur juvret.
Hon är ganska lös runt svansroten nu och kanske liiite rödare i slemhinnan.

Här är det ju då fest ikväll, så ja, läget som det var för en timme sen.

Slemhinnorna jätteröda, hon har också svullnat upp ordentligt vid slidöppningen. Ljuvret är stenhårt, spenarna fyllda, men ingen vit mjölk iaf.

Bäckenbanden ordentligt släppta och fröken betar lugnt i regnet med sin tjockismage :)

*KL*
Dag 337 och det börjar dra ihop sej för vakning. Juvret spänt, släppt i korsbanden och hon ser färdig ut, men det kan ju luras, spec när det handlar om förstagångsfölare. De 3 sista fölningarna har varit förstagångare och tecknen har varit olika. En fölade utan förvarning, inget juver eller nåt, de andra två enl. instruktionsboken, förutom dräktighetslängden...jag får väl läsa upp den för detta stoet oxå. Hoppas bara att det inte blir som förra stoet som fölade för 3 år sen, hon gick exakt 12 månader innan hon klämde ut sitt föl och vid det laget hade jag vakat i 3 veckor och var halvdöd. Tänkte fixat en kamera till denna fölningen, men har inte lyckats få tag på någon, de flesta verkar ha sena fölningar i min bekantskapskrets i år. Tur att jag bara har 20 m ut till stallet och på så vis bara behöver öppna ett öga medans jag går ut och kikar. :D

Fortfarande ingenting här.

Spenarna fylldes ju ut i förrgår och bäckenbanden är släppta sen snart en vecka. Juvret är stenhårt och hon ser ut som en mjölkko.
Slemhinnorna är mörka till färgen och igår eftermiddag så var hon svullen vid slidöppningen.

Ingen vit mjölk ännu, inga vaxproppar heller.
Vätskan som kommer är gul-genomskinnlig och klibbig.

Fortfarande ingenting här.

Spenarna fylldes ju ut i förrgår och bäckenbanden är släppta sen snart en vecka. Juvret är stenhårt och hon ser ut som en mjölkko.
Slemhinnorna är mörka till färgen och igår eftermiddag så var hon svullen vid slidöppningen.

Ingen vit mjölk ännu, inga vaxproppar heller.
Vätskan som kommer är gul-genomskinnlig och klibbig.

En exakt beskrivning av mitt sto som idag är på dygn 337, jag har vakat hårt i natt och lär fortsätta med det. Tror ju att fölungen borde vara här inom ett par dygn.

På vilket dygn är din?

Problemet är att jag inte vet vilket dygn hon är på.

Jag äger själv inte stoet och gubben som äger henne lämnade henne hos hingsägaren och fick hem henne två månader senare och då hade hon gått på bete ihop med hingsten hela tiden.

Hon kom dit i slutet på juni förra året iaf, och sen hem då två månader senare.

Nu har jag haft en kompis här ute som har haft en del halvblodsföl och sysslat med avel, och hon trodde att det dröjer minst ett par dagar till :(

Tjockisen har inte släppt bäckenbanden helt och hållet vilket gjorde att kompisen trodde att det var ett par dagar kvar.
Hennes sambo trodde till och med en vecka kvar...

Frågan om man ska sluta vaka eller inte...
Ska försöka fixa lite bilder på tjockisen sen så ni får se.

De höll ju både med om att hon är extremt stor om magen, och juvret är ju som på en mjölkko.

Senast ändrad av en moderator:

Då var väntan äntligen över :banana: i fredags kl 20.55 fick vi ett sto föl e. Corlensky G -Campari M :bump: Mamma var förstföderska men skötte det jätte bra! Lycka till alla ni som fortfarande väntar :banana:

Hej åhå, här går det undan i svängarna! Jag behövde bara vaka en enda natt. Skrev det förra inlägget igår kväll och i morse kl. 4 när jag gick ut för att kolla till henne så stod där ett litet hingstföl e. Sun Roy RNF 159, fux med 4 vita strumpor och bläs. Alldeles bedårande söt! Allt har gått perfekt, han var kruttorr, pigg och glad och hade både diat och bajsat när jag kom ut och mamma uppför sej exemplariskt. Då är det roligt att vara uppfödare :). Enda problemet som varit under dagen är att han inte vågat lägga sej ner utan stått upp och sovit/slumrat med påföljd att han vid 6-tiden ikväll var så trött att han sviktade med bakbenen, skelade med ögonen och slokade med öronen av trötthet. Men NU, när jag kom ut vid 9-tiden så låg han ner..äntligen! Polletten hade trillat ner! *S* Jag har lagt honom ner 2 ggr under dagen och då har han slocknat som en klubbad säl, men vad sjutton, jag kan ju inte hålla på och lägga honom...det kan ju bli rätt besvärligt när han kommer upp i treårsåldern och blivit C-D-ponny :angel:

mvh Monica

Nu finns det bilder i föltråden på alla våra tre överlevande föl för året...

Otroligt så fort det går...

Florenciofölet är redan över en månad och stoet återigen dräktig med samma hingst....
Vi hämtade hem dem från stationen idag efter att de varit på seminstationen i två veckor......och kände knappt igen fölet som växt som ogräs....:)))

Nu står mitt sto med vaxproppar. Följer hon samma mönster som förra året så fölar hin inom 12 timmar :banana:.

Nu står mitt sto med vaxproppar. Följer hon samma mönster som förra året så fölar hon inom 12 timmar :banana:.

Och det gjorde hon :bump:.

Jag kollade monitorn kl 03.15, allt var som vanligt, nästa koll 04.00, då var det en liten fölis där.

Han har fått namnet Casper och är brun med stjärn och snopp, väldigt liten och ädel, urgullig såklart :love:.

Grattis till ditt föl! :)

Nu börjar det äntligen hända lite saker här med! Juvret är nästan helt fyllt å bäckenbanden släppta. Tror det dröjer några dagar till men har börjat vaka lite smått. Så när som helst nu (å förhoppningsvis innan midsommarafton...:angel:)! :bump:

Nu är det vit mjölk här iaf :)
Kollade till henne två gånger under natten och trodde faktiskt det skulle bli då.

Hon går runt runt runt och gnider och stryker sig mot träden, först med hela kroppen, sen med rumpan.

Går på i rask takt och stannar upp ibland och spanar och tar sig en tugga gräs, sen vandrar hon raskt vidare.
Snirklar runt och beter sig konstigt.

Ganska kärvänlig kommer direkt och vill bli klappad också, och stryker sig mot en.
Kompisen är hon inte lika glad åt, ibland vill hon vara i närheten och leker följa john, två sekunder senare skriker och sparkar hon efter henne så nu är hagen uppdelad på två så hon får vara ifred om hon så önskar. Hon kan själv välja om hon vill gå mellan hagarnam då hon kan gå under den tråden som delar av, kompisen har inte den möjligheten :)

Solen skiner och det är varmt ute så nu hoppas jag fölet vill komma ut idag :D

Hon går runt ännu mer och har lagt sig och rullat ett par gånger nu

Då är nog med allra största säkerhet på gång !
Ut och vakta nu !!
Lycka till !

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 336
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 689
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 83 84 85
Svar
1 699
· Visningar
54 401
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka