Var är dagens hästtjejer?

Sv: Var är dagens hästtjejer?

Men ja, tjejerna som är så hästintresserade är svåra att hitta. Hur många 15åringar går ut och går med en 1åring för att miljöträna, rider en travare som tävlas i trav, eller försöker rida på den dära nordsvensken som inte vill gå längre än grusvägen från gården?

Fast, hur hästintresserad jag än är och var som 15åring hade jag nog inte velat/kunnat göra något av ovanstående som 15-åring.

Att pyssla med en åring, absolut det kan ju vara jättemysigt och lärorikt, men man vill ju i så fall kanske ha hand om en äldre häst också, för att få möjlighet att rida ibland, även om det är långtifrån allt så tycker nog de flesta att det är en viktig del.

Tävlingstravare rider jag nu, mysiga skogsturer och intervaller på hästar som i princip bara kan framåt, stanna och att svänga för tygel, men som 15åring tycker jag i många fall att man då borde varva det med lektionsridning också, för att lära sig lite mer (själv varvar jag med idiotbockande men mycket utbildad häst, snacka om att utvecklas :rofl:)

Och häst som inte går framåt, försökte mig på en sån några gånger, men det gav jag upp snabbt. Det kan ju döda vilken 15årings hästintresse som helst! ;)

Däremot vet jag flera tonåringar som rider och pysslar med något i stil med den där gamla otränade hästen som inte tål så mycket mer än skrittpromenader, oftast i kombination med lektionsridning, men ändå.
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Det var vad hästmaterial jag hade att tillgå när jag var 15år ;)

Den dåvarande 1åringen har jag kvar än idag. Vi gick hur mycket som helst på den tiden som hon inte var inriden. Oftast en timme om dagen men ibland tog vi längre turer bara för att se nya saker. Och eftersom vi hade dålig tillgång till transport blev det oftast att vi gick till och från sommarbetet (runt 1mil enkel väg, dvs 2gånger om året gick vi sträckan).

Det är inget fel på travare som tävlas, bara att när alla andra hade sina tävlingsponnyer och åkte iväg på träningar titt som tätt så fick jag nöja mej med att rida i skogen. I bästa fall fick jag galopp på hästen. Men i övrigt så var kunskaperna begränsade hos både mej och hästarna. Så vi nöjde oss med att vara ute i skogen ;)

Häromkring så känns det som att ungdomarna har större krav på vad hästen ska kunna. Det finns ett stort utbud av hästar som behöver motioneras och har man tränings och tävlingsambitioner så vill man inte rida en gammal häst. Dessutom så vill dom i stort sett bara rida och inget annat trots att de slipper betala något för hästen.
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Det räcker att se på "min" ridskola så stämmer det verkligen med vad du skirver.
När jag växte upp, för ca 20 år sedan, så hängde man i stallet jämt. Borstade, mockade och fixade mat. Var överlycklig när man fick ta in en höst och allra helst om man fick skritta 5 min.
Det fanns skötare på alla lektionshästar och en del hade upp till 3 st och kö för att få börja.

Nu finns det stort sett inte nån som bara är i stallet och borstar, skötare existerar inte och att övht få nån att ställa upp är nästintill omöjligt.

Jag har dock haft turen att hitta en suverän medryttare till dotterns ponny som inte bara bryr sig om att rida utan kan faktist ta eget ansvar och lägger in en vilodag om hon anser det.
Hon är guldvärd :)
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

*Knapplån*

Nu kan jag återigen gå tillbaka till att tråden gäller mer generellt frågan, var dagens hästtjejer är i landet.

För häromkvällen kände jag mig extra trött och sliten och därför satte jag mig och skrev ett "brev" till tjejerna som gick ut på att jag "släppte dem fria", för jag ville inte tvinga dem att sköta häst. Då svarade "B" som är den tjej, som var med mig i stallet tidigare... med vändande svar, "men jag vill inte ha betalt... du får höra med F, hur hon ställer sig. Får vi inte komma nu på måndag då, om vi är friska igen?" Så, det ÄR, tydligen som jag hoppas i det här fallet i alla fall att "B" gärna kommer och pular vidare, vilket gjorde mig glad.

Men som många säger. Idag ser man mkt om hur hästtjejsvärlden ser ut på ridskolan. Där är det skötare, som gör vad de ska för att få ledar/fikabiljetter och inete mer. Och ska de bli privatskötare, vill de träna och tävla i mångt och mycket och helst ha hästen färdigskött gällande mockning och stallpass. Annars ska det vara betalning, för att de sköter och rider hästen annars ses man som slavdrivare.


Men återigen, detta gäller inte ALLA. Det finns, även "den gamla stammen - hästskötare och hästtjejer" som pysslar med hästar för kärleken till hästarn och inte för att tjäna pengar på det.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 584
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 247
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp