Var är dagens hästtjejer?

Sv: Var är dagens hästtjejer?

ett problem är nog att föräldrar inte längre låter barnen cykla iväg på egen hand, alla aktiviteter ska vara övervakade av utbildade ledare och helst ska de dessutom syssla med minst 2-3 saker...

Det här tycker jag är vettigt, av det jag sett av mina vänners äldre barn så är det fulltecknade kalendrar även för barnen. De har aktiviteter jämt känns det som. Och då finns det ju ingen tid för att bara "hänga" i stallet eller bara vara känns det som.
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Jag tycker gott att du kan ställa krav på de tjejer som "ska" hjälpa dig, speciellt om de får betalt! Våga säga åt dem exakt vad det ska göra och ge inte betalt i förväg. Kanske ska man göra ett skriftligt kontrakt... Jag hade nog inte sagt något om biobiljetter och hästevenemang från början, utan mer sagt: "Eftersom du varit så duktig så ...", när det blivit aktuellt.

Jo, det är lite så "bonussystemet" var tänkt. ;) Men just nu så känner jag att jag först o främst ska kräva ett "ja, vi är intresserade" eller "nej, vi är inte intresserade".
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Jo, det är lite så "bonussystemet" var tänkt. ;) Men just nu så känner jag att jag först o främst ska kräva ett "ja, vi är intresserade" eller "nej, vi är inte intresserade".

Ja, det är klart du ska det :) Jag uppfattade det som att du sagt från början att de kunde få bonus och jag menade då att om jag skulle skaffa en skötare hade jag inte alls nämnt någon bonus innan jag sett att hon/han gör det som vi avtalat. Det hade fått bli en överraskning för den som varit duktig :D
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Jag har försökt lösdrift också, men det passade inte min dam utan jag har stallat in henne igen i stället, för hennes skull. Då hon behöver få "egen" ättid och möjlighet att sova inne. Jag märker att hon är mkt piggare och sugen på livet igen, efter ett och ett halvt år på lösdrift.

Och precis som du känner jag att "min stalltid är min guldtid oavsett vad jag gör i stallet".

Hade min häst inte fungerat på lösdrift (hästar är ju individer precis som vi) så hade jag stått där allt ingår. Nackdelen där är att man är mer bunden av tider.
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Hade min häst inte fungerat på lösdrift (hästar är ju individer precis som vi) så hade jag stått där allt ingår. Nackdelen där är att man är mer bunden av tider.

Mmm... precis, jag har tittat lite på det med och hade jag inte fått kontakt med nuvarande stallvärd, så hade jag nog kollat upp det mer. Jag vill ha, personligt, bra stallmiljö, trevliga stallkamrater, rejäla boxar, bra hagar o sund utevistelse, fri tillgång på gorvfoder i möjligaste mån, alltid tillgång på vatten ute och inne, många fodringstillfällen, lättillgängligt, nära till stallet och som du säger, inte för tidsbundet utan jag vill kunna komma o gå som jag vill. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Jag tycker absolut att du gör rätt i att kräva att de tar det hela seriöst :) hade jag inte haft möjlighet att ha egen häst hade dödat för en chans att hjälpa till, ridning eller ej!
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Hon tappade väl intresset...

Jag är 15 år (snar 16) och har egen häst. Om jag hade kunnat stalla upp min häst i ett stall dit jag fick skjuts dit och hem så hade det varit ett drömerbjudande.

När jag är i stallet där jag står nu så tittar man runt och ser hur ungdomarna borstar sina hästar (står på en ridskola med flera ungdomar uppstallade) medan föräldrarna mockar och visar intresse för hästarna. Det hade jag kunnat göra vad som helst för, men mina föräldrar är inte ett dugg intresserade av min hobby och det känns lite ledsamt. Jag känner igen mig i det du berättar att du vill ha lite umgänge i stallet, ibland släpar jag med mina föräldrar eftersom att jag har "bråttom" och behöver "hjälp" för att få det att gå snabbare. Även om de inte gör någonting, och om jag ber dem om hjälp så går det faktiskt långsammare, eftersom att jag måste visa dem vart skottkärran ska osv. Så är det faktumet att ha någon där att prata med som är det roliga. Sedan självklart så har en del att göra med att jag vill att mina föräldrar ska visa engagemang för mitt intresse, men mestadels är det att jag vill ha någon där att prata med och slippa vara den enda som måste ta bussen själv till stallet varje dag, slippa vara den enda som står där och mockar, slippa vara den enda som går ensam till hästbutiken och helt enkelt inte slippa vara ensam...
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Mitt tips är att leta efter äldre tjejer... ;) Jag är 35 år och har jobbat med hästar en stor del av livet, nu gör jag inte det längre och saknade hästarna som sjutton, jag hittade "mitt" stall där jag hjälper till, rider lektion, borstar lite men är egentligen mest hjälp för grovjobbet då stallägaren behöver den hjälpen. Det finns en "ännu äldre" tjej i stallet som bara borstar och går promenader för att hon är lite rädd för att rida men gärna vill hänga i stallet. Så visst finns de men kanske äldre än vad du hade räknat med! ;)
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Och jag tycker det är hopplöst att hitta en medryttarhäst... När jag söker så vill jag ha en okomplicerad häst som är trafiksäker och går att rida ut ensam på. Alla hästar jag har hittat hittills är antingen vrålstarka och försöker sticka hela tiden, eller så vill ägaren ha någon som betalar 1000kr i månaden och gärna är proffs och kan utbilda hästen.

Att vara 20år med 15 års erfarenhet, och framförallt vilja rida i skogen men varva med lite lättare dressyr är tydligen oattraktivt. Är jag medryttare sköter jag självklart allt runt omkring hästen de dagar jag är där, och kan även åka dit för att bara sköta markservicen.

Jag letar dagligen, men tappar intresset när alla hästar behöver en ryttare som sitter kvar i alla bockserier, inte bryr sig om att hästen sticker eller är rädd för allt som rör sig :crazy:
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

KL
Jag skulle nog säga som så att ungdomar idag har så himla mycket att göra att det helt enkelt inte finns tid att vara i stallet längre. Jag är själv 19 år och går sista året på gymnasiet och med tanke på hur mycket jag har att göra i skolan så är det ren tur att jag ens hinner med att simma nån dag i veckan. Jag rider inte på fritiden längre eftersom jag varken har råd eller tid. Jag går på ett hästgymnasium och är i stallet två dagar i veckan med skolan så jag får min dos häst och det är bara jobbigt att åka från ett ställe till ett annat med hela stora stallväskan och komma hem vid 21 på kvällen och däcka i sängen.

Dessutom så bor jag i sthlm och här är det så dyrt att vara medryttare och stallen ligger oftast lite tokigt från där jag bor. Dessutom så har jag inte lust att lägga större delen av mitt CSN för att rida några dagar i veckan eftersom jag måste också klara min skolgång. Det är synd och jag önskar verkligen att jag kunde vara mer i stallet men när det är såhär så är det inte så lätt alla gånger.
Det är väldigt få i min klass som är medryttare, antingen så har de en egen häst att ta hand om eller så rider de på ridskola.
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

VA !? Skojjaru med mig !? Jag har varit häst tokig sen jag var liten och började rida som sex år och fyller nitton om nån månad. Jag har ridit på ridskola tills jag fyllde 15. Under tiden då var jag även hos grannen typ hela tiden och hjälpte till med hennes häst GRATIS. I dagens läge har jag egen häst och jag är lika hästgalen som jag alltid varit ! DOCK har jag många kompisar som inte alls är lite hästgalna som förr och häldre lägger pengar och tid på annat !
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Jag tror den tvättäkta hästtjejen är utdöd. Står här nu med den underbaraste, snällaste hästen i världen för att dottern inte vill (lat) längre. Jag vägrar att curla, mata, vattna, mocka och motionera. Kraven var tydligen aaaaldeles för höga och nu står den vackre svarta i stallet och glor. Blocket till våren:cry:


(Naturligtvis får han mat och skötsel...det förstod ni nog)
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Nja ... Jag tror du vänder dig till och hoppas på dels fel åldersgrupp , och sen fel person , om det handlar om en tjej som "behöver komma på rätt köl" . Det är ju nobelt SAS att vilja hjälpa ngn men vill den personen inte och intresset finns inte så hjälper det ju inte dig ...

Säger som snurrfian : satsa på äldre medryttare ! Finns många bra som vet precis vad de vill och söker .
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

KL

Jag är 18 nu och har hållit på med hästar hela livet. Har ridit på ridskola där jag varit skötare och varit där nästan dagligen i yngre år. Gemenskapen som fanns då finns knappt längre. Det tycker jag är tråkigt, den gör ju mycket..

En annan sak är att förr var det ofta gratis att hjälpa till med hästarna. Nu för tiden vill ägarna ha betalt för att man ska borsta, typ.. Jag har inget emot att betala upp till 1000 kr i mån men då vill jag få ut något extra av hästen. Visserligen är umgänget med hästen viktigast för mig. Det är sällan jag rider och tränar. Tävlar ALDRIG. För det mesta är det promenader, barbacka-lufs i skogen osv. Jag förstår hästägare som står på dyra anläggningar och låter folk träna o tävla på deras hästar, då kan man väl ta betalt för det sliter ju på både häst, utrustning samt att man väl kan stå för en viss kostnad av hästen eftersom man ändå för nyttja den. Men om man bara vill ha någon som kommer ut o borsta.. Vad är det och ta betalt för?

Jag anser mig vara en hästtjej, MEN..
Här omkring är det näst intill omöjligt att hitta ett stall dit bussen går. Stallen ligger på 2 mils avstånd hemifrån och jag har inget körkort. Mina föräldrar har tröttnat på att köra mig till hästar så det är där mitt problem ligger. Jag har ingen lust att dra upp ett bråk med mina föräldrar varje gång jag ska till stallet.. Det gör att jag inte orkar, jag har tröttnat, vill inte åka alls..
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

När menar du att det var förr i tiden?
Jag började rida för 40 år sen och betalande medryttare har det funnits åtminstone sedan slutet av 70-talet.

Ingela; jag tror att många av dagens ungdomar är söndercurlade och förväntar sg att få allt serverat, att hitta den typen av hästtjej vi var när vi var tonåringar tror jag är svårt. Man vill inte mocka och fixa, man vill få rida som man själv tycker och inte som ägaren tycker, och få skjuts till stallet. Som någon annan skrev tror jag att du istället ska satsa på en vuxen för att få tag på mer pålitlig hjälp.
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Jag blir helt förbryllad när jag läser det ni skriver, det enda jag vet om från min del av hästsporten är det enda rätta att ta hand om hästen själv och alla dess sysslor som hör till stallet.

Har haft häst i 5 år, varav jag har 3 stycken totalt nu och enda sedan jag har köpt häst har jag betalat rubbet själv (förutom hö som min snälla far har betalat åt mig), foder, utrustning, veterinär, stallhyra har jag betalat själv och gör även det nu när jag är arbetslös. Jag åker för det mesta själv till stallet, tar in alla hästarna och fodrar osv. Jag tränar hästarna i olika väder, det är ingen som ställer sig och sadlar eller selar en häst åt mig som jag ska träna t ex. Finns det verkligen ägare som har det så?

Har jobbat i travstall i totalt 5 år också, jag valde att sluta med det yrket just för att det tog upp för mkt av min ork och tid att ta hand om mina egna hästar efter jobbet, spec dagarna efter man varit på trav runt halva Sverige t ex. Kan även säga att större delen av hästskötarna i travstallen brinner för sina hästar som dom följer varje steg de gör, man måste nästan brinna för hästarna och yrket för annars orkar man inte.
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Hej!

Dom finns, men dom vill rida och då gärna massor och fort!

Vill du har en som inte bara vill rida får du leta reda på någon äldre (jag har haft massor av såna skötare, 17 år och uppåt, som bara vill pyssla och gosa och promenera och kanske skritta ibland).

/Lavinia, har världens bästa medryttare nu och hade världens bästa hästskötare innan (hon har skaffat egen häst nu, jättekul!)
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Hej! När jag var yngre hängde jag på ridklubben från tidig morgon till sen kväll. Det var där mitt liv fanns, alla kompisar, och hästarna förstås. Det var en mindre ridklubb, men ack så roligt :laugh:
När jag i vuxen ålder hälsade på ridklubben som idag är betydligt större och mer välkänd, insåg jag att där inte rörde sig några ungdomar. Jag frågade kvinnan i cafeterian. Jag sa att ridklubben har ju alla förutsättningar idag för att ungdomarna ska kunna vara där med sina stora fina ytor, varm kafeteria med fönster mot ridhuset. Tv tom. Då sa hon att det är inte som förr. Ungdomarna kommer för att rida sin häst, sedan åker de hem. Jag fattar ingenting! Åker hem? Hade vi haft det så fint då, så hade vi nog sovit på klubben :D
 
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Jag blir helt förbryllad när jag läser det ni skriver, det enda jag vet om från min del av hästsporten är det enda rätta att ta hand om hästen själv och alla dess sysslor som hör till stallet.

Har haft häst i 5 år, varav jag har 3 stycken totalt nu och enda sedan jag har köpt häst har jag betalat rubbet själv (förutom hö som min snälla far har betalat åt mig), foder, utrustning, veterinär, stallhyra har jag betalat själv och gör även det nu när jag är arbetslös. Jag åker för det mesta själv till stallet, tar in alla hästarna och fodrar osv. Jag tränar hästarna i olika väder, det är ingen som ställer sig och sadlar eller selar en häst åt mig som jag ska träna t ex. Finns det verkligen ägare som har det så?

Har jobbat i travstall i totalt 5 år också, jag valde att sluta med det yrket just för att det tog upp för mkt av min ork och tid att ta hand om mina egna hästar efter jobbet, spec dagarna efter man varit på trav runt halva Sverige t ex. Kan även säga att större delen av hästskötarna i travstallen brinner för sina hästar som dom följer varje steg de gör, man måste nästan brinna för hästarna och yrket för annars orkar man inte.

Tack för den passningen.

Jag bröt nacken i augusti 1999 och fick en bestående ryggmärgsskada i och med att jag skötte en ridtravare i ett privatstall. Hästens ägare var rädd för sin häst, men skulle prompt ha häst eftersom grannen hade häst. Jag stod och pysslade i stallet efter ridning, när hon kom och skulle fodra - JUST då, trots att hon visste att hästen var fodergalen. Jag blev nockad under hakan. När jag sedermera åkte till sjukhuset, efter att ha skött och ridit hästen i tre veckor, jag var ju sjåpig... Så fick jag höra av hästens ägare, när hon fick höra vad som hänt. Att ja, det är sånt som händer och inget hon kunde rå för, sedan har jag inte hört ifrån henne förrän för tre veckor sen när hon ropade upp mig på facebook och undrade om jag visste någon som ville ha en ridtravare - gratis. Jag gick med rollator i 2.5 år och alla tyckte att jag skulle bli sjukpensionär, men jag vägrade och jag var i ridskolestallet och snubblade omkring i spiltorna parkerade rollatorn utanför och hjälpte nybörjarna med sadel och träns.

När läkaren fick höra det, så satte han upp mig på halskoteoperation, trots att en av 200 dog och 1 av 150 blev förlamad från halsen och nedåt. - Jag är varken den 150'e eller den 200'e sa jag och det var jag inte. i januari 2001 fick jag en ny halskota, från en bit av höftbenskammen. Och i november 2001 flyttade min första egna häst - den jag fortfarande har kvar till Örebro.

2009 och 2011 bytte jag dessutom höftleder.

Under alla år har jag skött min häst, och hela kollektivstallens hästar SJÄLV. När andra har haft stallpass, har jag hjälpt dem och när jag haft stallpass, då har de andra sprungit så fort benen hållit, TV, möte, ut med hunden, laga mat och vad det nu varit. På lösdriften jagade jag lösa hästar flera gånger i veckan, den enda hästen som inte gick ur hagen var min egen.

Så, ja. Jag har skött min häst själv. Men att jag jagar hjälp beror på att jag jobbar halvtid, har gjort hela tiden... Och sista halvåret har flera sagts upp, så jag har fått mer arbetsuppgifter. Vi är två stallgäster i stallet, med fem stallpass om dagen. Och förutom det, ska jag hinna mocka, borsta och pyssla om min egen häst. Och ja, jag gör det fortfarande sju dagar i veckan. Men jag skulle inte ha något emot sällskap, om jag så ska vara tvungen att betala för det.

Förlåt att jag existerar och vill ha rätt att ha häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Var är dagens hästtjejer?

Men de tjejer Ingela erfar behöver ju inte vara sönder curlade låter mer som att de bara inte vill Liksom ?
Ingela det som hänt dig är ju en sak men separera det från fel folk du hittat tycker jag ? Jag tycker det låter som du curlat hela stallen ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 103
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 733
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 437
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 686
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp