var det rasistiskt sagt?? + ält

Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Kan du peka på vad du anser vara ovettigt i mitt inlägg?

Vill väldigt gärna ha svar på min fråga, för mig är det verkligen obegripligt.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Hur menar du att neger i sitt ursprung använts positivt? Det är väl snarare hur det historiskt sett använts som gör att människor idag tar illa upp av användningen vilket lett till att det fasats ur normalt språkbruk?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag vill bara ha ett svar från dig. Med tanke på hur otroligt trevligt du betett dig så tycker inte jag att det är särskilt mycket begärt...
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Varför du vill använda ordet när du vet att människor tar illa upp av det?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Fast neger är ju egentligen inte en beteckning på en dum svart människa med jätteläppar och bred näsa.

Wikipedia (sanningen) säger Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och det kommer via det tyska, franska och spanska ordet av latinets "niger", som betyder svart.

Hora är en benämning på en kvinna som haft utomäktenskapligt sex..
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag vill bara ha ett svar från dig. Med tanke på hur otroligt trevligt du betett dig så tycker inte jag att det är särskilt mycket begärt...
Ja, jag ska ge dig ett svar om du förklarar vad du menar.

Eller är det fråga om det vanliga SD-tugget att alla antirasister är så dumma för de säger att de gillar olika men de vill inte leka med rasisterna? I sådana fall så blir det bara ännu tramsigare: att vara intolerant och samtidigt kräva andras tolerans för detta är både motsägelsefullt och magstarkt. Det faller liksom på eget grepp att vara rasist och vilja vara med och leka med de som gillar olika. Det är som att köra Volvo 240 och kräva att få leka med Porsche-klubben.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

För att bland de jag träffat så har bara se extrema pk-människorna varit emot det.. Och jag hatar den rabiata inställning de har.

Sen hatar jag också nationalisternas rabiata inställning, men det räknas väl inte.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Ja, jag ska ge dig ett svar om du förklarar vad du menar.

Eller är det fråga om det vanliga SD-tugget att alla antirasister är så dumma för de säger att de gillar olika men de vill inte leka med rasisterna? I sådana fall så blir det bara ännu tramsigare: att vara intolerant och samtidigt kräva andras tolerans för detta är både motsägelsefullt och magstarkt. Det faller liksom på eget grepp att vara rasist och vilja vara med och leka med de som gillar olika. Det är som att köra Volvo 240 och kräva att få leka med Porsche-klubben.

Men snälla du.. Vilken hemsk knapp har jag tryckt på? Inte undra på att folk blir galna av att diskutera med dig, du verkar ju otroligt otrevlig. Tack för att du sett mig som en person och inte som en rörelse ;)
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Så du menar att du inte tror på de mörkhyade som uppger att de tar illa upp av användningen? Eller är det de utsatta som är "extrema pk-människor" enligt dig?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Men snälla du.. Vilken hemsk knapp har jag tryckt på?
Du uttrycker dig rasistiskt och hävdar hårnackat din rätt att få göra det?

Inte undra på att folk blir galna av att diskutera med dig, du verkar ju otroligt otrevlig. Tack för att du sett mig som en person och inte som en rörelse ;)
Typ grattis till att folk tycker så? "Buhu, nån på internet tycker att jag är otrevlig! :grin:"

F.ö. svarade du inte ens på frågan så då får jag ju liksom anta att det är fråga om det gamla vanliga SD-tugget. Du uttrycker dig rasistiskt så det är ju inte ett särskilt långsökt antagande att det är just det du menar med frågan huruvida jag är emot "vi mot dem".
 
Senast ändrad:
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag för min del tycker att du diskuterar helt fenomenalt bra och inte ett dugg otrevligt!
Stor eloge till dig, Mammas, Niphredil, Yoda, 1887, Niyama med fler som orkar diskutera :bow:
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jo, visst tror jag på dem, och jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag sårat någon om jag gjort det. Och nej, jag tar som sagt inte alla möjligheter jag får för att säga neger, jag försöker prata med en människa och inte en hudfärg, eller ett folk och inte en hudfärg.

Det är pk-människor som drar gång och håller igång den här karusellen, som påminner om att neger är ett fult ord, som visar att man kan säga neger om man hatar negrer, för det är så man gör. Och jag har aldrig hört talas om någon annan än en vit människa som varit sådär pk-rabiat.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Varför får jag en känsla av déjà vu?

Kan det vara ...?

1314029819767.png


Ja, det var det!! :D


Jag tycker att den här bilden säger allt.

Nej, jag skulle aldrig i mitt liv rösta på SD. Och jag hatar att bli stämplad som rasist när jag faktiskt inte är det.

Jag drar upp wiki igen

Rasism definieras i allmänhet som åtgärder, förfaranden eller tro som speglar en världsbild uppdelad i raser, en ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas "raser". Denna ideologi innebär en tro att medlemmar i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor, eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och andra kulturella beteenden ärvs och att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångpunkt för att berättiga diskriminering.

Tycker inte jag känner igen mig.

Citerar dig:
I det här fallet är ropet så urbota stendumt att jag verkligen ifrågasätter nyttan av att argumentera. Vis av tidigare erfarenheter vet jag att det inte brukar gå in hos rasister ändå, oavsett vad man säger och oavsett hur pedagogiskt man säger det.

Så jag nöjer mig med facepalm.

Tycker det känns som att jag är en neger i din värld. En dumfan som inte förstår någonting, hur mycket man än försöker. Duman helt enkelt. Därav "vi och dem", men här är det jag som är "dem".
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Fast va? Du kom in och skrev ett långt inlägg där du styvnackat vidhöll din rätt att få säga neger utan att bli ifrågasatt, hur kan det vara vi som svarar dig som "drar igång karusellen" menar du?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Men om du "ber så mycket om ursäkt" om du sårar någon genom att använda ett ord du vet att väldigt många uppfattar som nedsättande, varför argumentera för dess fortsatta användning? Och dessutom argumentera för att användningen inte ska ifrågasättas?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Fast nej, nu är jag för trött.

Det är pk-människor i media som drar gång och håller igång den här karusellen, som påminner om att neger är ett fult ord, som visar att man kan säga neger om man hatar negrer, för det är så man gör. Och jag har aldrig hört talas om någon annan än en vit människa som varit sådär pk-rabiat.

Så ska det nog stå..
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Och ja, jag vet att jag svarade på sista stycket först och första stycket sedan. :p Var tvungen att tänka ett varv. :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 156
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 167
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 780
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 163
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Shoppingtråd hund
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp