var det rasistiskt sagt?? + ält

Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Visst kan den ifrågasättas, men kanske inte bannlysas till sista blodsdroppe?

Jag har som sagt aldrig träffat någon som hintat om eller via ryktesvägen visat tecken på att ta illa vid. Sen har jag bott i en håla, så jag borde ha hört...

Tycker att man inte säger neger om en enstaka person, men exempelvis att prata om "negrer" tycker jag är helt okej... Ungefär som att man inte pratar om en enskild skåning, men en grupp skåningar.
 
Senast ändrad:
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag tycker att den här bilden säger allt.
Japp, det gör den. Det är därför jag använder den.

Nej, jag skulle aldrig i mitt liv rösta på SD. Och jag hatar att bli stämplad som rasist när jag faktiskt inte är det.
Om du inte vill uppfattas som varande rasist så är det ju en bra idé att sluta uttrycka sig som en - i en tråd där det om och om igen förklaras varför vissa begrepp är rasistiska.

Jag drar upp wiki igen

Rasism definieras i allmänhet som åtgärder, förfaranden eller tro som speglar en världsbild uppdelad i raser, en ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas "raser". Denna ideologi innebär en tro att medlemmar i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor, eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och andra kulturella beteenden ärvs och att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångpunkt för att berättiga diskriminering.
Att använda "neger" är ett förfarande som "speglar en världsbild uppdelad i raser, en ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas "raser". Denna ideologi innebär en tro att medlemmar i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor, eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och andra kulturella beteenden ärvs och att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångpunkt för att berättiga diskriminering."

Tycker det känns som att jag är en neger i din värld. En dumfan som inte förstår någonting, hur mycket man än försöker. Duman helt enkelt. Därav "vi och dem", men här är det jag som är "dem".
Så du tycker att mörkhyade är, citat, "dumfan som inte förstår någonting"? Och du sade att du inte var rasist?

Det var m.a.o. precis som jag trodde. Ytterligare en intolerant typ som tycker att de ska få vara med dem och leka med dem som "gillar olika" för om man "gillar olika måste man också gilla de intoleranta!!" Men nej, det måste man inte. Det vore inkonsekvent och kontraproduktivt. Lite som den där 240:n i Porsche-klubben.
 
Senast ändrad:
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Enda kontakten jag har med ordet neger är någon enstaka rasistbekant och inlägg på buke med folk som absoluuuut inte är rasister men som skriver långa inlägg där de motiverar att användningen inte ska ifrågasättas... Så att det är en så stor debatt i media känner jag inte igen?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Japp, det gör den. Det är därför jag använder den.


Om du inte vill uppfattas som varande rasist så är det ju en bra idé att sluta uttrycka sig som en - i en tråd där det om och om igen förklaras varför vissa begrepp är rasistiska.


Att använda "neger" är ett förfarande som "speglar en världsbild uppdelad i raser, en ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas "raser". Denna ideologi innebär en tro att medlemmar i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor, eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och andra kulturella beteenden ärvs och att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångpunkt för att berättiga diskriminering."


Så du tycker att mörkhyade är, citat, "dumfan som inte förstår någonting"? Och du sade att du inte var rasist?

Det var m.a.o. precis som jag trodde. Ytterligare en intolerant typ som tycker att de ska få vara med dem som "gillar olika" för om man "gillar olika måste man också gilla de intoleranta!!" Men nej, det måste man inte. Det vore inkonsekvent och kontraproduktivt.


Det där är anledningen till varför jag orkar svara på Mammas inlägg men inte dina.
Jag orkar inte... Tolka det inte som att jag ger upp och tycker dina åsikter är åt helvete, tolka det snarare som att jag inte tycker att någon ska behöva diskutera med sådana som diskuterar som du.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Alltså, jag vill inte vara besvärlig men det här är verkligen helt främmande för mig. Kan du komma på ett enda exempel i ett normalt samtal när du pratar om "negrer"? Jag kan inte komma på en enda jag har en annan respons än :eek: eller :rage: på...
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag tolkar det som att du inser att du bara kommer att gräva dig ännu djupare ned i den grop du redan sitter i och därför ger upp självmant.
 
Senast ändrad:
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Det kommer av och till, härom året var det enorm debatt vid samma tillfälle som judehatet i Malmö drogs upp. Och Aftonbladet passar på att skriva om det lite nu som då...
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag vet faktiskt inte, det är inte så att det är något frekvent samtalsämne ;)
Men när använder man mörkhyad? Jag tycker ju inte att något av orden egentligen används särskilt mycket..
Byt ut mörkhyad mot neger, ungefär då tror jag.

Tänkte för övrigt gå och lägga mig nu, så slipper ni sitta och vänta på att jag gräver min grav ännu djupare :)
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Stopp i galoppen

Rasism innebär väl egentligen att man bedömer olika raser mer eller mindre värda samt tillskriver dem speciella egenskaper utifrån ras, vilket jag inte gjorde med mitt uttalande?

Ja denna tjej var från mellanöstern men jag kan tillägga att jag valde bort en nysvensk av norskt ursprung som pratade, enligt mig, på ett jobbigt sätt.

Sorry PK-maffian, det bor en irritationsdemon inom mig....

Undrar också varför ni tycker er ha rätt att besvara andras åsikter med facepalms, folk får tycka som de vill pch håller ni inte med, försök förstå varandra istället för att dumförklara.. ok hit me with your stupid palms
 
Senast ändrad:
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Tycker att man inte säger neger om en enstaka person, men exempelvis att prata om "negrer" tycker jag är helt okej... Ungefär som att man inte pratar om en enskild skåning, men en grupp skåningar.

Haha jösses. Du förstår inte skillnaden i att beskriva någon som "skåning" jämfört med "neger"?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Rent allmänt ska man passa sig för att påstå att etymologin talar om vad orden "betyder". Det talar om vad orden ursprungligen kommer ifrån, men det talar inte om vad orden betyder idag. Fitta är väl ett utmärkt exempel på det - även om det sägs komma från fornnordiska är det nog få av oss som faktiskt tänker "ah, våt ängsmark" när vi hör ordet.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Undrar också varför ni tycker er ha rätt att besvara andras åsikter med facepalms, folk får tycka som de vill pch håller ni inte med, försök förstå varandra istället för att dumförklara..
Ja, folk får tycka som de vill. Det gäller "pk-maffian" också. :up:
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Ja, folk får tycka som de vill. Det gäller "pk-maffian" också. :up:

Nej, men vet du inte att pk-maffian är centralstyrd? Som medlem måste man sitta och läsa på aftonbladet dygnet runt så att man är klar på vad man tycker. Till skillnad från de tappra fria tänkarna så saknar ju "pk-människor" både vett och intelligens. De köper ju bara vad media säger åt dem, istället för att förstå SANNINGEN!
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Nej, men vet du inte att pk-maffian är centralstyrd? Som medlem måste man sitta och läsa på aftonbladet dygnet runt så att man är klar på vad man tycker. Till skillnad från de tappra fria tänkarna så saknar ju "pk-människor" både vett och intelligens. De köper ju bara vad media säger åt dem, istället för att förstå SANNINGEN!
:rofl: :rofl: :bow:
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Men seriöst, hur många andra ord från 1600-talets vokabulär använder vi idag? Har du helt missat att språk och ords innebörd ändras och byts ut allt eftersom tiden går? Om du är så benägen om att hävda att du inte är rasist, varför är det då så otroligt viktigt att sträva efter att bevara ord som tidigare använts i nedsättande termer, och som uppenbarligen än idag får vissa människor att känna sig obehagliga till mods?

Men visst, det är ju pk-maffian som förstör världen.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jo, självklart kan jag förstå det. Men som någon påpekade, det är 2013.

Jag kan väl ta lika illa upp om någon kallar mig blond, då dessa anses dummare.

Om man nu inte får säga 'neger', ska man då säga 'mörkhyad' istället? Det tycker jag låter som ett misslyckat försök att få slut på rasismen. Det är som när folk sprayar parfym inne på toaletten när de skitit, det luktar både dålig parfym och skit.

Så länge man inte menar något illa när man säger neger, eller något annat som tydligen visar sig vara mega rasistiskt, tycker jag faktiskt det är helt okej.

Oj... Jag blir faktiskt helt häpen av dina inlägg.
Du verkar inte förstå hur oupplyst du framstår, lite synd.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag håller med dig! Det övergår mitt förstånd att folk stoltserar med sån otrolig ignorans.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag håller med dig! Det övergår mitt förstånd att folk stoltserar med sån otrolig ignorans.

Det övergår mitt förstånd att somliga kastar rasismanklagelser till höger och vänster. Det ger mig intrycket av att man inte är speciellt insatt i vad rasism som ideologi handlar om.

Och nej, jag är verkligen ingen förespråkare av ordet "neger".
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag har mig veterligen inte kallat någon rasist i den här tråden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 871
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 009
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 655
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp