var det rasistiskt sagt?? + ält

Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

kl

Många :bow::bow: till Mammas, imzork, Niyama, Wysiwyg och alla som orkar diskutera, själv blir jag bara matt. Jag är ovan att råka på den här typen av icke-existerande allmänbildning och empati, det gör mig uppriktigt ledsen att läsa mycket av vad som skrivs i den här tråden.

Jag kan ju tycka att det är extremt ignorant att hävda sin rätt att fortsätta använda uttryck som associeras med så mycket lidande och utsatthet för en utpekad grupp människor. Är det så fruktansvärt jobbigt att använda ett annat ord? Och kom nu inte dragandes med "Det är ett fritt land" för det har ingenting med saken att göra.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag har mig veterligen inte kallat någon rasist i den här tråden.

Jag har mig veterligen inte skrivit att du har gjort det. Jag skrev somliga, och det var inte riktat specifikt till dig, även om jag var otydlig och citerade dig.

Till alla:
För mig är inte rädsla och rasism samma sak. Kan det vara så att vissa människor blir rädda av integrationen? Kan det vara så att vissa av de som är rädda inte vågar lyfta och ventilera sin oro/osäkerhet/rädsla pga att de inte vill bli anklagade för rasism? Kan det vara så att rädsla som inte tas om hand växer och växer och blir värre och värre?

Kan det vara så, att ett öppnare diskussionsklimat, där människor får lyfta sin rädsla och osäkerhet utan att anklagas för rasism, kan hjälpa till att lösa problemen med _verklig_ rasism?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Det övergår mitt förstånd att somliga kastar rasismanklagelser till höger och vänster. Det ger mig intrycket av att man inte är speciellt insatt i vad rasism som ideologi handlar om.

Känner att jag vill bemöta detta. Vad jag grundar min "rasismanklagelse" på står att läsa tidigare i tråden.

Och ett av dina inlägg som jag inte kan citera från telefonen: få inte vår motvilja av användandes av ordet neger att handla om rädsla för att uppfattas som rasistiska. Jag har aldrig blivit "misstagen" för rasist eller känt att mitt liv begränsats för att jag inte säger neger. Och då diskuterar jag ofta rasism, främlingsfientlighet och invandring.

Och känner man oro av integrering och/eller är rädd för invandrare går man i min värld under kategorin insnöad. Har faktiskt aldrig träffat en klok, berest och världsvan person som uttrycker rasistiska åsikter
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag fattar inte ens vad det spelar för roll om det är rasistiskt. Det är otrevligt och obildat, räcker inte det?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Och ett av dina inlägg som jag inte kan citera från telefonen: få inte vår motvilja av användandes av ordet neger att handla om rädsla för att uppfattas som rasistiska.

:banghead:

Jag syftar inte på den här negerdiskussionen. Jag använder inte det ordet för att jag tycker att det är olämpligt, och jag menar INTE att folk som propagerar för användandet av det gör det för att de är så rädda.

Och känner man oro av integrering och/eller är rädd för invandrare går man i min värld under kategorin insnöad. Har faktiskt aldrig träffat en klok, berest och världsvan person som uttrycker rasistiska åsikter

Men hur insnöad är man inte om man inte förstår att alla inte är kloka, beresta och världsvana? :(

Min mormor bor granne med en gammal, halvsenil änka. Hon brukar hälsa på henne ibland, och en gång följde jag med dit. Den här tanten sa något om att det har blivit så mycket utlänningar/svarta/invandrare (jag minns inte ordvalet) ute på gatorna. Hon var inte fullt nöjd med detta.

Jag skulle önska att man - istället för att skrika "rasist!" i örat på henne - skulle kunna bemöta det med lugn saklig information (kanske berätta varför det är så, varför de här människorna behöver komma hit osv) så att hon kan förstå det och tycka att det är bra istället för att tycka att det är konstigt och obegripligt.

Men jag börjar förstå att det inte går. Och jag tycker att det är fruktansvärt sorgligt och synd.

Jag förstår inte vad jag gör i den här tråden. Jag brukar akta mig noga för sådant här, eftersom jag är så sjukt trött på att bli anklagad för allt möjligt som jag inte är. Jag orkar inte hålla på. Låt rasismen spira och lämna könsstympade misshandlade utkastade kvinnor därhän. Det går ju inte att lyfta sådana frågor, och egentligen behöver jag inte bry mig :arghh: :cry:
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

KL

Alltså, jag har läst igenom hela tråden och ber om ursäkt om jag har missat svaret på detta men: VARFÖR detta behov av att använda ordet neger? Jag förstår verkligen inte varför man känner att man måste använda ett ord som uppenbarligen inte uppskattas av en väldigt stor majoritet av människor? Är det något sorts statement?

Argument som "jamen så har vi ju sagt jättelänge" och trams om ordets ursprungliga betydelse håller liksom inte längre eftersom de flesta är (eller borde vara åtminstone) förhoppningsvis något mer upplysta idag än på den tiden.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Det är väl ett tråkigt exempel på "Det är min förbannade rätt att..." :crazy:
Somliga ska till varje pris hävda sin rätt att använda ord/uttryck/symboler som andra tar illa vid sig av. Det finns väl sällan någon anledning bakom, annat än just att hävda sin rätt att få använda ett ord.
Bara för att "andra" tar illa vid sig om man säger neger/hora/fitta/bögjävel så har jag fortfarande rätt att använda ordet som jag vill för jag menar inget illa, typ :banghead: Det finns sällan någon annan anledning bakom än just det, man bara ska få använda ett negativt ord.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Fast varför ska man inte kunna diskutera problem med integration för att man reagerar på fördomsfulla uttalanden? Jag hänger helt ärligt inte med på ditt resonemang. Har du missat att svara på mitt tidigare inlägg till dig, eller är det jag som missat ditt svar? :)
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Men nu vet jag inte vad du menar alls. Jag har väl inte sagt att alla människor är världsvana och beresta? Snarare att rasister tenderar att inte vara det, och i den meningen verkar vi ju hålla med varandra.

Resten bemöter jag när jag kommer hem från jobbet men min spontana tanke är att jag inte alls begriper vad din poäng är.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Fast varför ska man inte kunna diskutera problem med integration för att man reagerar på fördomsfulla uttalanden? Jag hänger helt ärligt inte med på ditt resonemang. Har du missat att svara på mitt tidigare inlägg till dig, eller är det jag som missat ditt svar? :)

Jag har inte svarat, men nu ska jag göra ett försök.

Jag tycker visst att man får (och bör) reagera på fördomsfulla uttalanden, oavsett vilken karaktär de har. Men måste man göra det genom att komma dragandes med rasistanklagelser? Finns det verkligen inga andra alternativ?

Jag tänker mig två olika scenarion:

Person A: Jag tycker att det är bra att vår gruppmedlem inte bryter, eftersom jag tror att det skulle påverka vår muntliga presentation.
Person B: Gud vad rasistiskt sagt av dig!
Person A: ???

Person A: Jag tycker att det är bra att vår gruppmedlem inte bryter, eftersom jag tror att det skulle påverka vår muntliga presentation.
Person B: Okej. Hur menar du nu?/Hur tänkte du nu? Måste brytning påverka en presentation negativt? Vad kan det i så fall bero på? Vad kan vi göra åt det? Varför utgår du (och kanske även jag själv) från att alla med ett icke-svensk utseende bryter?
Person A: *tänker efter*

Ser du lite vad jag far efter här? Istället för att skrika "Rasist!" så fort någon säger något klumpigt/obetänksamt kanske man kan fråga hur personen tänker/menar. Det kan öppna upp för ett samtal där båda för möjlighet att rannsaka sig själva och sina förutfattade meningar. Ett samtal där man bara anklagar varandra tror jag inte ger speciellt mycket.

-

Vidare menar jag att rasistanklagelser korrelerar med en allt fegare debatt om integrationsproblematik, och det är här som problemet som jag vill komma åt ligger.

Om man som jag blir anklagad för att vara rasist för att man inte tycker att det är okej att fuska på tentor, hur ska man då våga lyfta de riktigt svåra frågorna? Frågor som handlar om infödda svenskars osäkerhet, migrationsverkets katastrofala sätt att hantera invandringen, människor som kommer hit och som inte får det ett dugg bättre, kanske tom sämre, än tidigare?

Flera av mina vänner var väldigt upprörda över Uppdrag gransknings granskning av svenska moskéer. Det är rasistiskt att ifrågasätta att misshandlade kvinnor får rådet att ha sex med sina män fastän de inte vill :crazy: Om jag skulle skapa en tråd här på buke där jag propagerade för att småtjejer själva ska få välja om de vill ha slöja eller inte, att man inte ska behöva ha sex om man inte vill och att jag tycker att det är lite konstigt att detta inte är självklart för alla är jag villig att sätta min högra hand och båda mina ben på att anklagelserna skulle hagla ("Det är rasistiskt!" "Du är insnöad!" "Det är "deras" kultur, "de" måste få göra som "de" vill!"). Jag tycker att det är helt förfärligt att människor som ser sig själva som någon slags kämpar för dessa utsatta individer står i vägen för den hjälp som de mest utsatta verkligen behöver.

Ett exempel: I New York 2005 smittades flera småpojkar med genital herpes. Varför? Deras förhudar hade avlägsnats av en 57 årig man på ett, i mitt tycke, mycket olämpligt vis. Två av dessa pojkar dog. Mannen gick fri. Varför? För att detta är en judisk tradition (som de allra flesta har tagit avstånd ifrån), och att det viktigaste är att inte inskränka religionsfriheten. (Hitchens 2008)

Jag vill gråta när jag tänker på det. Men det är det här som är problemet, hela tiden. De haglande rasistanklagelserna minskar benägenheten att prata om sådana här svåra frågor, för att man inte vågar. Vilka är det då som vågar? De som inte har något emot att anklagas för rasism; SD och verkliga rasister. Att inte kunna prata om integrationsproblematik pga rädsla för rasistanklagelser är det bästa som kan hända för SD, för till slut är det bara de som lyssnar.

Jag skulle gärna slåss för att alla, även misshandlade könsstympade utkastade kvinnor, ska känna sig trygga och må bra. Men om jag ska kunna göra det måste jag lyfta den problematiken. Och jag orkar inte lägga halva min energi på att slå ifrån mig rasistanklagelser.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Vi håller med varandra, åtminstone i det mesta. Vi missförstår varandra för att vi pratar om olika saker.

Du behöver inte bemöta mig. Läs mitt inlägg till Mammas. Det är allt jag har att säga.

Du/Ni tycker att det viktigt att slåss för den här negerord-grejen. Jag förstår det och respekterar det. Jag önskar dig/er lycka till med det.

Därmed lämnar jag tråden. Vid det här laget borde jag veta bättre än att lägga mig i trådar som denna.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

KL

Spinner vidare, själv försöker jag att aldrig kalla någon vare sig svart, neger, mörkhyad osv för det känns som att samma vilket ord man använder så kan det verka stötande för någon. Provar mig istället på "afrikan", europeer och asiat är ju okej...

Med vad är eg korrekt att säga om man nu behöver göra svepande uttalelser om människor med mörk hudfärg?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Fast nationalitet beskriver inte utseende? Jag kan ju inte beskriva någon jag känner och vet är uppvuxen i Sverige som "den afrikanska subben/snubban"? Möjligtvis "afrikanskt utseende.".

Och hur ofta talar man om grupper av människor baserat på deras utseende? Enda gången jag pratar om folks utseende är när jag pratar om en specifik person och en i samtalet inte vet vem det är så den ska beskrivas. Kom gärna med exempel! :)
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag sitter på mobilen så tänkte svara mer senare, men rent spontant hade väl ts vän sagt att det var ett rasistiskt uttalande, inte att ts var rasist? För mig är det skillnad. Alla har fördomar, det viktiga är att en själv rannsakar sig själv och fundrrar över vilka sådana en har. Då är det super om man har bra vänner som kan peka ut tankevurpor en gör.

Sedan håller jag inte med om att klimatet ser ut som du beskriver, att man kallas rasist så fort man öppnar käften är snarare en skröna imo, upprättad av folk som har en rasistisk värdegrund. Jag har inte lyckats bli kallad det när jag diskuterat, trots att jag inte på något vis tycker att det fungerar perfekt idag, de jag sett bli kallade det har dock väldigt tydligt haft en rasistisk värdegrund.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Rasistiskt tycker jag väl kanske inte, men iallafall ganska otrevligt...
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Nä men det är ju det jag menar, det är svårt att hitta neutrala ord som ändå är beskrivande.
Håller med dig om att det inte är ofta man behöver använda dem. Är väl mest om man omtalar någon i 3e person. Säg att jag vill berätta för min kompis x att jag har träffat en ny kompis y som är jättetrevlig och x vill att jag berätter mer om henne. Hon är från Syd-Afrika och hon är "inte vit". Vilket ord skall jag använda för att beskriva hennes etnicitet? Får man säga "svart"?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Och hur ofta talar man om grupper av människor baserat på deras utseende?

Lite KL...
Men jag har ett par skräckexempel.
1. "Men hallå, du kan ju ha fått aids! Han är ju svart"
Sorgligt men sant exempel på vad en vän sagt till mig. H*n generaliserade helt enkelt att alla mörka är aidsspridare :crazy:
2. "Åhh, jag orkar inte med folk som heter Tjing och Tjong"
En annan vän efter att vi träffat på ett par asiater. H*n byggde uppfattningen att alla av asiatiskt ursprung är skitdryga (för de 2 vi träffade var jättetrevliga) och att alla heter "Tjing och Tjong".

Så nog görs det idiotiska uttalanden där man av någon anledning tycker att nationalitet och/eller utseende är högst relevant, fast det inte är det...
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

[...] att man kallas rasist så fort man öppnar käften är snarare en skröna imo, upprättad av folk som har en rasistisk värdegrund. [...]

Värt att citeras och upprepas! Jag håller helt med.

Jag har diskuterat rasism, integration, nationalism, etnifiering och religion (samtidigt) många gånger i olika sammanhang. Det stämmer verkligen inte alls att det inte skulle gå att diskutera de ämnena utan att "bli rasistanklagad". Tricket är helt enkelt att inte diskutera det utifrån en rasistisk position.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Svart fungerar väl bra. Ickevit är också ett användbart begrepp.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 871
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 010
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 655
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp