Var kommer ni att äta pizzan?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Smoothi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 5 467

Bukefalos 30 år!

Det hade ju dels minskat statens inkomster, men samtidigt ökat statens utgifter i form av sjukvård ;) så ganska ineffektivt.

Bättre bygga cykelvägar för pengarna. Då blir det extra inkomster för staten. :D
Nä för då minska ju skatteintäkterna på bensin o diesel

Det är sannerligen svårt att förstå deras politik.

Men just det här är väll rent och skärt valfjäsk? Annars hade det ju inte varit en insats som skulle pågå till årsskiftet? Måste vara Kristerssons och Svantessons heta dröm att peka finger på en motståndarregering när momsen höjs igen och skrika - USCH VAD FULA NI ÄR SOM HÖJER MOMSEN PÅ MAT, HUR SKA HUSHÅLLEN KLARA SIG, DE GÅR JU PÅ KNÄNA?! Och Busch står i bakgrunden, viftandes med en falukorv.
Japp och MP kommer att få klä skott om dom höjer diesel och bensinpriserna.

Det är sannerligen svårt att förstå deras politik.

Men just det här är väll rent och skärt valfjäsk? Annars hade det ju inte varit en insats som skulle pågå till årsskiftet? Måste vara Kristerssons och Svantessons heta dröm att peka finger på en motståndarregering när momsen höjs igen och skrika - USCH VAD FULA NI ÄR SOM HÖJER MOMSEN PÅ MAT, HUR SKA HUSHÅLLEN KLARA SIG, DE GÅR JU PÅ KNÄNA?! Och Busch står i bakgrunden, viftandes med en falukorv.
Hum jo du har nog rätt om rent valfläsk. Hade bara läst ngnstans eller hört ngn av dem säga att det var för att få fart på ekonomin. Men man kan ju knappast säga att det är valfläsk rakt ut antar jag :)

Sedan måste sossarna om de vinner höja matmomsen, extra win

Nu får du nog läsa mitt inlägg igen, för du förstod inte poängen. Eller menar du att MP kommer beskyllas för kostnadsökningarna för diesel och bensin under 2026?
Nej jag gissar att @Smoothi menade att om en ny regering med S och MP kommer och de lägger tillbaka bensin och dieselskatten så kommer de få mer neg för det än M fick positivt när de tog bort dem. Men S och MP måste ju nästan lägga tillbaka det pga EU och böter från EU om man inte löser koldioxidutsläppen.

Nej jag gissar att @Smoothi menade att om en ny regering med S och MP kommer och de lägger tillbaka bensin och dieselskatten så kommer de få mer neg för det än M fick positivt när de tog bort dem. Men S och MP måste ju nästan lägga tillbaka det pga EU och böter från EU om man inte löser koldioxidutsläppen.
Men jag fattar inte hur det har med mitt inlägg att göra?

Min poäng var att nuvarande Kristersson och Svantesson kommer ge en ev. annan regering (i det fall det bli regeringsskifte) skulden när matmosen försvinner vid årskiftet, helt i enlighet med nuvarande regerings beslut. Det är ju taktiskt.

Att nästa regering kommer tvingas höja reduktionsplikten och skatten på drivmedel är kanske lite samma sak, men förstår då inte användningen av uttrycket "klä skott".

Min poäng var att nuvarande Kristersson och Svantesson kommer ge en ev. annan regering (i det fall det bli regeringsskifte) skulden när matmosen försvinner vid årskiftet, helt i enlighet med nuvarande regerings beslut. Det är ju taktiskt.

Att nästa regering kommer tvingas höja reduktionsplikten och skatten på drivmedel är kanske lite samma sak, men förstår då inte användningen av uttrycket "klä skott".
Ja det var så jag trodde hen menade. Att de får ta ansvaret för att höja matmomsen igen -och höja bensinskatterna.

uhm. Det var nog inte det du menade men slänger in detta här. Alltså får ta ansvaret för och får skulden över höjningen igen?

Klä skott
  1. (idiomatiskt) få skulden för något, få bära ansvaret för något, bli angripen eller hånadDet är inte rätt att personalen ska klä skott för politikernas misstag.De anställda inom svensk kärnkraft får klä skott för både produktionsstopp och elpriser.Vanliga konstruktioner: få klä skott för någotSynonymer: bära hundhuvudetSe även: syndabockEtymologi: Kläda skott för någon eller något är att utgöra en måltavla. Man uthärdar beskjutning inte bara bildligt utan också i en real stridssituation där man skyddar eller försvarar någon eller något. Numera används uttrycket mest i överförd betydelse.

uhm. Det var nog inte det du menade men slänger in detta här. Alltså får ta ansvaret för och får skulden över höjningen igen?
Jag inser nu att jag är lite av en idiot, har svårt för idiom och verkligen inte fattar uttrycket "klä skott". :rofl::rofl: Ens med din föredömliga definition. Det brinner i huvudet på mig. 🤣

Dags att lyfta rumpan ur kontorsstolen!

Varför MP.

Orsaken till att MP får skulden är såklart för att SD trollen gillar att ge MP skulden. De ger även MP skulden för beslut som tagits i andra länder innan MP grundades :D

I tex kommentarsfält och artiklar.

Liknande trådar

• Att hämta och lämna på dagis
  • Stallkatter, era synpunkter på text
  • Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat