Var vänder jag mig?

A

andrisi

Är det kommunen eller länstyrelsen jag vänder mig till om någon vanvårdar hund?
En väns granne har en tik som fått valpar. Valparna är nu TRE veckor gamla och får bo i en vedbod bland spik och bråte. Dom har lagt en pressenning över detta. Tiken har dom INNE, så den är inte ens med sina valpar.
Detta är ju SJUKT! :(
Valparna får inte dia som dom ska och dom kan ju skada sig på spik och elände.

Så, hjälp mig nu. Var jag vänder jag mig? :confused:
Jag kan ju inte bara sitta här och veta???
 
Sv: Var vänder jag mig?

Ring länsstyrelsen och ring även skk, så att de får skicka ut en kennelkonsulent om det handlar om en uppfödare av renrasiga hundar.
 
Sv: Var vänder jag mig?

Nej det är blandras det handlar om. Okey, men det är länstyrelsen alltså. Bra då ringer jag på en gång i morgon bitti!
Tack!!!
 
Sv: Var vänder jag mig?

Om detär akut kan du även ringa 11414 - Polisen. Djurskyddslagen är en LAG som även Polisen skall "hålla kolla på". Annars har Länsstyrelsen det övergripande ansvaret, men en driftig kommun kan även själv skicka ut en kontroll person.

/Swat
 
Sv: Var vänder jag mig?

Det är länsstyrelsens djurskyddshandläggare du ska vända dig till. Kommunerna har ingenting med djurskydd att göra längre och kommer inte kunna hjälpa dig, polisen kommer att hänvisa dig till länsstyrelsen.
Polisens område inom djursammanhang är lagen om tillsyn över hund och katt, dvs lösspringande hundar och katter samt aggressiva hundar. De kan också på eget bevåg omhänderta djur om de anser att det är akut. I övrigt sköts alla djurskyddsfrågor av länsstyrelsen!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 203
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 169
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp