Vårbokbingo

Jag är klar med fyra kryss till nu

Någon städar - The Spanish Love Deception av Elena Armas. En trevlig contemporary romance där huvudpersonen behöver en dejt till sin systers bröllop i Spanien, och enda möjligheten hon kommer på är en kollega - som hon dock inte gillar.

Någon äter en våffla - Kristallgrottan av Åsa Rosén. Del två i en svensk ungdomsfantasyserie (Viskornas dal) som utspelar sig i Norrland, där huvudpersonen måste stoppa en gruvbrytning som riskerar att rasera viskornas grotta för att komma åt deras bergskristaller. Jag tyckte den var bättre än ettan som mer kändes som en intro till karaktärer och setting, och planerar att läsa den sista boken också.

Någon är ute och går i naturen - Löpa varg av Kerstin Ekman. En bok som handlar om en pensionerad jägare som möter en varg, och hur hans relation till skogen och jakten förändras. Inte riktigt min typ av bok egentligen, men ändå trevlig att lyssna på (jag hade den som ljudbok när jag pysslade med annat).

Valfri inom temat - Solens dotter av Anna Granberg. En svensk new adult fantasybok. Huvudpersonen är en bonddotter med övernaturliga krafter som hon gömt i hela sitt liv, men sedan får hon reda på att hon egentligen är solgudens dotter och att det är därifrån krafterna kommer. Dock visar det sig även att hon inte är ensamt barn till en gud - åskguden har en son som tränat hela sitt liv så att han ska kunna döda henne. Jag kopplar den till temat genom att de var ute mycket i naturen (även om det mest var på hästrygg), hon växte upp som bonde (även om hon ganska snabbt i boken inte fortsatte vara det) och det var lite arbete i örtträdgård och prat om blommor etc. Jag tyckte det var en mycket trevlig bok och exakt den typen jag gillar - fantasy (i det här fallet i en annan värld) med romance inslag och bra slut. Jag räknar med att läsa nästa bok när den kommer ut i höst.

IMG_20220330_075833_718.jpg
 
Hmm... jag har lyssnat på Wolf of the Plains av Conn Iggulden. Första boken i en serie om Djinghis Khans liv. Men det vete fasen om jag lyckas få in den i bokbingot. Ingen kanin eller hare, men räknas murmeldjur? Nä, troligtvis inte. Utspelar sig på våren? Tja, den utspelar sig under flera års tid och nån gång var det säkert vår. Eller jo, jag minns att man nån gång sa att vintern håller på att ta slut. Så det måste varit vår nån gång. Räknas det? Nja. Jag kan inte minnas att någon äter ägg men de fångade örnungar (som kommer från ägg). Men nä, det räknas nog inte heller. Bok där utemöbler används, kanske? De är nomader så för att vara ärlig så är allt utomhus (eller i tält). Och de hade vissa möbler. Hmm... kanske får ge upp den här ;)
Du får argumentera för att den ska passa in som valfri bok som passar in i temat ;)
 
Du får argumentera för att den ska passa in som valfri bok som passar in i temat ;)

Ok, här kommer ett försök. Temat är vår. Våren är början på nåt nytt. Början ett nytt växtår, början på förändring. Den här boken är den första i en serie om Djingis Khans liv. Man kan se det som att han startade något nytt, nåt stort, en stor förändring. Och därför passar den här boken in i rutan Bok som passar in i temat! Godkänt??;)
 
Ok, här kommer ett försök. Temat är vår. Våren är början på nåt nytt. Början ett nytt växtår, början på förändring. Den här boken är den första i en serie om Djingis Khans liv. Man kan se det som att han startade något nytt, nåt stort, en stor förändring. Och därför passar den här boken in i rutan Bok som passar in i temat! Godkänt??;)
Jag tycker ändå att det var en bättre förklaring än jag väntade mig ;) Jag har inga problem med den förklaringen som argument för varför den passar in som valfria boken :up: (sen kan det också vara så att jag precis läste klart Dirk Gently's Holistic Detective Agency, så jag är kanske lite påverkad av den till att tänka att allt är sammankopplat :p )
 
Woohoo jag har lyckats få ett kryss :banana: Jag kryssar ”Bok där det finns med en hare”

Jag har läst Träskkungen Dotter av Karen Dionne. Helena är ute och vittrar snarorna med sin far och får då döda sin första hare.

Boken passar även in på flera kryss :up: *tips*
 

Bifogade filer

  • B2C0155B-75EA-44FF-936C-E274D9D1D3F9.jpeg
    B2C0155B-75EA-44FF-936C-E274D9D1D3F9.jpeg
    88,1 KB · Visningar: 11
bokbingo.png

Några nya kryss från mig :)

Bok där någon håller på i trädgården: Anna Bågstam - Skuggspelet
Bok där utemöbler används: Katarina Wennstam - Vargen
Utspelar sig under våren: Johanna Mo - Nattsångaren
Bok där klockor eller tid är ett viktigt tema: Michael Connelly - Mörkare än midnatt. Ett mord begås på nyårsafton precis på 00.00 slaget och det förekommer flera gånger i boken att tiden spelar roll. Exempelvis begår samma gärningsmän brott på samma tid på dygnet och under viktiga högtider.
 
Jag kryssar "valfri bok" med De osannolika systrarna Soong av Jung Chang. Passar in i temat då Sovjet och kommunismen spelar en stor roll i boken.

Handlar om tre systrar som föds i Kina i slutet av 1800-talet. De har moderna och kristna föräldrar och är bland de första kinesiska kvinnor som utbildas vid amerikanska universitet. De kommer att ha ett stort inflytande på Kinas framtid, främst genom sina makar.
Äldsta systern gifter sig med en man som blir en av Kinas främsta och rikaste affärsmän. Hans framgångar tros till stor del bero på hustruns sinne för både politik och affärer.
Mellansystern gifter sig med den mycket äldre Sun Yat-Sen som var en viktig man Kina efter kejsardömets fall. Efter att ha blivit änka stöttade hon kommunisterna och hade en framträdande roll under Maos styre.
Yngsta systern gifte sig med Chiang Kai-Chek som styrde Kina under många år och ledde kriget mot Japan. När kommunisterna sedan tog över flydde de till Taiwan där han var president resten av sitt liv.
 
Det går riktigt uselt med mitt kryssande. Böcker blir lästa, en del hade nog passat i olika rutor, men den lilla detaljen att kryssa för rutan med rätt bok osv... Ja den hinns inte med i livet 😅 får hoppas på ett nytt kryss till sommaren!
 
Anders Teglund, Cykelbudet, där någon cyklar

Författaren är kulturarbetare i Göteborg som ser sina uppdrag försvinna när pandemin anländer. Med dubbla syften tar ha då jobb som cykelbud på Foodora. Boken är en allmän samtidsskildring sedd genom författarens coronaår. Men samtidigt också en undersökning av prekariatet och gig-ekonomin med fokus på människorna som lever med de osäkra, dåligt avlönade anställningarna. Vilka är det som trampar runt med matkartongerna, hur ser deras arbetsdagar ut och hur påverkas deras liv att jobba på de förutsättningarna. En välskriven berättelse på ett lättillgängligt språk som känns intressant att följa.
 
Det gick ju mindre bra att ha bokbingo samtidigt som ett nytt spel släpptes :angel:

Jag har verkligen inga våriga böcker heller, och de böcker jag hittat på bibblan är såklart alla utlånade :p

Men:

6C6B1019-6848-4256-8A17-324A73D732CC.jpeg


Någon som städar: The Handmaid’s Tale. Jag antar att de flesta kanske känner till antingen boken eller TV-serien.
Någon är ute och går i naturen: Jurassic Park - the Lost World. Jag antar att folk även känner till denna bok/film. :p
 
Tre böcker av Christina Wahldén: Falaffelflickorna, Tack för allt och I god tro. Med blomma på omslaget, med fågel på omslaget, författarens efternamn börjar på V.*

En ungdomsserie med fristående delar som utspelar sig i förortsmiljö. Hawa drömmer om att bli polis. Men tills hon är stor nog så får hon nöja sig att privatspana och ta uppdrag i närmiljön. Den första som ber om hennes hjälp är en klasskamrat som vill slippa att bli bortgift med sin vuxna kusin. Andra boken börjar med att det sker en gängskjutning på pizzerian som Hawa blir vittne till. I den tredje så upptäcker hon att något skumt pågår på budfirman Bosses bilar när hon gör prao där. Genomgående tema om flickors makt över sitt eget liv, civilkurage och moraliska lojalitetskonflikter. Gillade dem som lättsam läsning med seriös underton, men har noll koll på hur egentliga målgruppen skulle se på dem.

Blomma resp. fågel är små tecknade figurer som ligger över hörnet av omslagsbilden. De har noll att göra med innehållet, men tillåter mig att kryssa. *Nu har jag antagit att det menas V/W. På mitt bibliotek sorteras de numera ihop. Om det specifikt ska vara enkel-v så får någon protestera och underkänna mitt kryss.
 
Gretelise Holm, Ministermordet, utspelar sig på våren
Fjärde boken om Karin Sommer, journalist på en lokaltidning. Från början letar hon bara efter en litauisk man för att lämna över stickade strumpor från mormodern, men när inrikesministern blir skjuten samma morgon som hon skulle ha meddelat sin avgång leder det till att hon blir indirekt inblandad i den utredningen.
 
204FF472-97A6-44BD-B07E-9D36E2B3AECA.jpeg


Watership Down, Richard Adams - Jag älskar denna! Fantastisk story om än hemsk stundtals. Handlar om en koloni harar som behöver fly sitt hem och stöter på ett gäng faror på vägen mot ett bättre liv.

Thunder and Ashes (The Morningstar Strain), Z.A. Recht - Handlar om zombies och de överlevandes jakt på ett botemedel, typ. Lättläst och spännande. Utspelar sig under mars, så vår enligt mig ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 076
Senast: doppler
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 253
Kultur Här kommer ett bokbingo för sommaren, alla är välkomna att delta! Du väljer själv vad du har för ambition - du kan välja att bara...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
9 226
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer nästa bokbingo med tema Vinterns högtider. Vi kör från 31 oktober till 14 februari, dvs från Halloween till Alla hjärtans...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
9 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp