Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Så länge det som djuret äter är fullvärdig människoföda, som sojabönor eller majs till exempel, så har du självklart rätt. Men om vi antar att djuret äter gräs blir det inte lika enkelt, för det kan vi människor inte tillgodogöra oss särskilt väl. Då behöver vi omvägen via djuret för att näringen skall bli tillgänglig för oss. Och historiskt i Sverige är det ju så det varit - djuren har betat marker som inte fungerat att odla för människomat.

Ja, och vad jag förstår är det också ett problem, att fler och fler ger sina slaktdjur (även jag givetvis. Hönsen får en blandning av processad mat och säd, samt gräs) processad föda istället för att just använda sig av djuret för att ta hand om det vi inte kan göra något åt.

Det vill säga istället för att beta sina djur där mat finns för dem så odlar vi mat till dem (kraftfoder och processad mat) och då har man förbrukat det man skulle ha sparat rent miljömässigt, som jag förstår det.
 
Varför äter folk fortfarande kött?

Blir lika förvånad varje gång jag slår på Tv:n och de lagar mat med kött i. Äter i princip aldrig med människor som äter kött, känner knappt någon som äter kött.
Det känns så gammeldags att äta kött..

/veganen

Jag förstår hur du menar! Det är så plättlätt att vara vegan/vegetarian i Sverige idag att man inte ens måste anstränga sig minsta lilla för att slippa de etiska problemen med att äta animalier.

Men har man inga etiska problem med det är det ju en annan femma...
 
Jag tolkade ts mer som: varför äter folk kött, det behövs ju inte?

Det är ju en omväg, liksom. Köra en massa grödor genom djuret, med sådär 90% energiförlust, och sen ha ihjäl djuret och stycka och ha sig för att få mat. När man (i princip) kunde ha ätit grödorna direkt.

Fast då blir frågan mer likvärdig med varför en vegan inte bara äter av de 3 mest klimateffektiva grödorna och även vill ha mer svårodlade grönsaker i sin kost. Och svaret.
 
Ja, och vad jag förstår är det också ett problem, att fler och fler ger sina slaktdjur (även jag givetvis. Hönsen får en blandning av processad mat och säd, samt gräs) processad föda istället för att just använda sig av djuret för att ta hand om det vi inte kan göra något åt.

Det vill säga istället för att beta sina djur där mat finns för dem så odlar vi mat till dem (kraftfoder och processad mat) och då har man förbrukat det man skulle ha sparat rent miljömässigt, som jag förstår det.

Ja, precis! Överallt där mat kan odlas, så kan ju teoretiskt människomat odlas och då är det resurseffektivare att odla vegetabilier istället för att ta "omvägen" via djur. Dock finns det ju naturbeteskött, och djur som betar t.ex. naturreservat och det köttet blir ju istället ett sätt att ta tillvara resurser som annars vore omöjliga för oss människor att utnyttja.
 
Jag förstår hur du menar! Det är så plättlätt att vara vegan/vegetarian i Sverige idag att man inte ens måste anstränga sig minsta lilla för att slippa de etiska problemen med att äta animalier.

Men har man inga etiska problem med det är det ju en annan femma...
Precis. Jag äter kött för att det är gott, helt enkelt. Inte varje dag, av miljö- och kostnadsskäl, men hälften av dagarna kanske.
 
Jag har faktiskt mer etiska problem med att jag äter t ex choklad lite hur som helst än att jag äter vissa typer av kött.

35387
 
Precis. Jag äter kött för att det är gott, helt enkelt. Inte varje dag, av miljö- och kostnadsskäl, men hälften av dagarna kanske.
Men jag läste nyligen att grönsaker skenar i pris? Idag fanns det köttfärs för 49,90 kr/kg på konsum och det är ju billigt. Ett paket denniskorv är väl billigare än ett gäng grönsaker.
 
Jag har faktiskt mer etiska problem med att jag äter t ex choklad lite hur som helst än att jag äter vissa typer av kött.

Visa bifogad fil 35387
Vilka är dina etiska problem med choklad?

Gulliga kaniner kan jag inte äta av sentimentala skäl. Min pappa är bondson, så det där med slakt av djur man känner är ett trauma i familjehistoriken. Han tål inte att prata om var kött kommer från när han äter det.
 
Jag har faktiskt mer etiska problem med att jag äter t ex choklad lite hur som helst än att jag äter vissa typer av kött.

Visa bifogad fil 35387
Jag födde upp blå weiner en gång i tiden. Eller, vi började. Kaninjeflarna rymde titt som tätt, plus att en listig räv grävde sig ned den halvmeter ner i jorden som gallret var nergrävt och sen var det fri passage ut för ninerna så sambon jagade förrymda niner i trädgården med hagelbössa ett tag...:crazy:😱:D

Iallafall, efter första (riktiga) slakten så frös vi ned ett antal kroppar utöver de som vi sålde. Men det såg ju ut som spädbarn som låg nerfrysta - jag hade jättesvårt för att hantera det där så idén med kaninavel liksom kom av sig...:meh:
Men det jag skulle säga - det här var nästan 20 år sedan, och vi fick m ä n g d e r med förfrågningar i flera år efter från restauranger och folk rent allmänt som hade 'hört' att vi födde upp köttkaniner.
 
Gulliga kaniner kan jag inte äta av sentimentala skäl. Min pappa är bondson, så det där med slakt av djur man känner är ett trauma i familjehistoriken. Han tål inte att prata om var kött kommer från när han äter det.

Det är förresten lustigt det där med familj och hur man utvecklas. Jag växte upp långt från både djuruppfödning, jakt och slakt. Vi var väl som många andra familjer, det där med att kött kom från djur diskuterades öht inte jättemycket. Sedan har medvetenheten kommit allt eftersom och jag och min bror har gått olika vägar - han har börjat äta helt veganskt och jag har börjat föda upp och slakta egna djur för kött. Men vi respekterar varandras val till fullo, när han är på besök äter vi veganskt(vilket jag ju ändå gör till vardags ibland, så det är ingen direkt uppoffring).
 
Vilka är dina etiska problem med choklad?

Gulliga kaniner kan jag inte äta av sentimentala skäl. Min pappa är bondson, så det där med slakt av djur man känner är ett trauma i familjehistoriken. Han tål inte att prata om var kött kommer från när han äter det.
Det förekommer att kakao odlas av barnslavar - och då är t.o.m. broileruppföddning ett litet moraliskt problem
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 212
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 738
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
793
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp