Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Att inte veta hur mat utan kött smakar låter väldigt ovanligt. Pasta med tomatsås, t ex? Eller grönsakscurry? Linssoppa? Falafel? Pannkaka? Potatisbullar?

Vegetarisk mat är ju bara vanlig mat utan kött. Om du kan äta en tomat, så kan du äta tomatsås också.

Pannkaka och potatisbullar, ja. Inte det andra. Tomatsås, menar du sån man får på pizza? Den smakar inte tomat.

De vegetariska recept jag sett är väldigt långt från pannkakor!
 
Pannkaka och potatisbullar, ja. Inte det andra. Tomatsås, menar du sån man får på pizza? Den smakar inte tomat.

De vegetariska recept jag sett är väldigt långt från pannkakor!
Jag menar tomatsås man kokar själv på krossad tomat, lök, tomatpuré och kryddor. Och har till pasta, t ex. Men man kan ha den på hemgjord pizza också.

Vegetarisk mat är ju helt enkelt mat utan kött. Så pannkaka är vegetarisk mat. Spenatsoppa med ägg är vegetariskt. Svampomelett är vegetariskt. Det finns en massa helt vanlig mat som inte innehåller kött.

Jag vet inte riktigt vad det är för vegetariska recept du tittat på, men det finns såklart en massa olika mat man kan göra med grönsaker.

Jag blir lite nyfiken på vad du äter? Kött med potatis och sallad?
 
Pannkaka och potatisbullar, ja. Inte det andra. Tomatsås, menar du sån man får på pizza? Den smakar inte tomat.

De vegetariska recept jag sett är väldigt långt från pannkakor!

Lättaste sättet att börja äta mer vegetariskt är att göra rätter som man är bekant med, men anpassa dem lite så att de inte innehåller kött. T ex att göra en paj med spenat eller svamp som fyllning i stället för skinka.
 
På det etiskt planet har jag inga problem med att äta kött. Vissa sätt som djur hålls och avlas har jag problem med och väljer bort såna animalier.

Har ju testat olika inriktningar/dieter för att hitta min mat, tycker för det mesta och mat är tråkigt och ska gå så lätt som möjligt att tillaga till vardags och har väl letat mest för att hitta glädjen i mat.

Är uppvuxen med potatis, kött och ägg typ, inget konstigt i en familj som jagar, har höns och odlar egen potatis.

I yngre tonåren testade jag att vara vegan, gick ju sådär för kräsna mig som inte kan få ner grönsaker om blivit mjuka vid tillagning och mina redan låga järnvärden sjönk ännu mer.

I övre tonåren och en bra bit upp i 20 års åldern blev det stenålderskost, blev den där tiden tiden framför spisen som fick mig att sluta. Mådde bra av att ta bort spannmål, mjölkprodukter och baljväxter dock.

Testade en period raw food. Järnet sjönk inte som när jag var vegan, troligen tack vare alla järnrika bär. Detta kapade tiden i köket massa, jag mådde bra men helsike vad dyrt det var och jag började tänka på vad som är bra mat både etiskt och miljömässigt så jag slutade.

Har även i två svarta perioder levet mer eller mindre på pizza, gatuköksmat, chips och cola typ, inget jag rekomendrar.

Nu mer håller jag koll på vad maten kommer ifrån, detta mycket för att ha en tanke på mat och hålla uppe ett intresse så jag inte hamnar i en period som dom 2 svarta jag haft. Äter gör jag både ägg, frukt, grönt, groddar/skott, kött, nötter (oftas i form av dryck) och honung. Dom 3 till 4 gångerna jag äter ute bryr jag mig inte om ursprung och så även när jag blir bortbjuden.
 
Appropa att veta vad man koper och den inpakt pa miljon det har.

Personligen har jag betydligt mer problem med de mandel produkter jag anvander an med kott produktion. Californien producerar 80% av all mandel i varlden och har stor vattenbrist redan. Mandel traden forbrukar oerhorda mangder vatten och nu sadlar massor med bonder om till mandel, da det ar en oerhord efterfragan till allt fran mjol, mjolk, och att ata i alla dess former.
Det behovs 3.8 liter vatten for att producera en mandel. 7200 liter vatten for att producera 1/2 kilo mandel Och storre delen av productionen saljs till Europa.

Till och med jag ar mer aterhallsam med mandel produkter eftersom jag vet allt det har, trots att jag absolut inte kan anvanda mjolk produkter eller mjol fran sad.
 
Appropa att veta vad man koper och den inpakt pa miljon det har.

Personligen har jag betydligt mer problem med de mandel produkter jag anvander an med kott produktion. Californien producerar 80% av all mandel i varlden och har stor vattenbrist redan. Mandel traden forbrukar oerhorda mangder vatten och nu sadlar massor med bonder om till mandel, da det ar en oerhord efterfragan till allt fran mjol, mjolk, och att ata i alla dess former.
Det behovs 3.8 liter vatten for att producera en mandel. 7200 liter vatten for att producera 1/2 kilo mandel Och storre delen av productionen saljs till Europa.

Till och med jag ar mer aterhallsam med mandel produkter eftersom jag vet allt det har, trots att jag absolut inte kan anvanda mjolk produkter eller mjol fran sad.
Även sparris som expoteras från Peru hit är förödande för byar i Peru, befolkningen har tillgång på vatten några timmar om dagen men kan dröja 3 veckor:cry:. Kallas ica-dalen
 
Jag vet inte om det är ålder (60 +) eller omgivningen, men jag har det tvärt om mot TS. Nästan alla i min omgivning ätter kött, bara någon enstaka är vegetarian. Veganer har jag aldrig träffat på.

Jag hade gärna ätit mer vegetariskt och mindre kött, men jag har ingen aning om hur veggomat smakar, jag har aldrig ätit någon. (Frånsett ärtsoppa...) Och jag tänker inte köpa hem och provlaga något jag inte vet om jag kan äta. Dels för smak/konsistens - dels för vad min mage tål.

Helt ovanlig lär väl inte min situation vara?
Men det är ju klart att du ätit vegetariskt ibland? Du lever ju inte bara på kött?
Det finns garanterat vegorättee du ätit utan att tänka på, tex creps, sopoor och liknade.

Eller menar du ersättningsprodukter typ quarn, sojastrips och sådant? Man kan äta vegetariskt utan att äta sådant.
 
Även sparris som expoteras från Peru hit är förödande för byar i Peru, befolkningen har tillgång på vatten några timmar om dagen men kan dröja 3 veckor:cry:. Kallas ica-dalen

Och i Chile är det avocadoodlingar som bidrar till vattenbrist. Med betoning på bidrar, grundproblemet i såna här fall brukar gå djupare än så och handlar om brister i system som ska skydda människor och miljö och förhindra korruption. Men den enorma efterfrågan på avocado hjälper inte till. Det hjälper förstås inte heller att vi helt slutar konsumera avocado, avocadoodling i sig behöver inte vara problematisk. Men i många fall är det bra att inse att någon annan betalar priset för att vi ska ha konstant tillgång till alla tänkbara råvaror och till så lågt pris som möjligt. Ibland är det broilerkycklingar, ibland människor i fattiga länder.
 
I Peru finns det också hiskeliga sociala problem med odlingen av quinoa. Stora 'Unions' köper upp bönder (och deras mark) för att ta hand om odligen av quinoa, vars efterfrågan har ökat enormt. Dessa stora grupper säljer av mer av böndernas skörd än vad som är lämpligt, så bönderna har inte tillräckligt med mat till sina familjer. Dessutom håller den stora gruppen på utsädet, och delar endast ut när det är dags för att så, så har man sålt 'sig' till en grupp så är det kört att komma loss.

Och de som inte säljer sig hamnar ofta i ett läge där de också säljer mer än vad de borde för sin egen mats skull, för att de får 'så mycket' betalt. Problemet är bara att det är svårt att hitta annan mat att köpa för pengarna.

Jag äter kött, och grönsaker, och ägg, och frukt, och säd osv. Jag försöker dock ha någon/några dag i veckan då jag äter vegetariskt. Jag har också försökt byta ut ris mot mathavre och matvete samt försöker i största möjliga mån köpa varor som är Kravmärkta och kommer från Sverige. I värsta fall europa. Väljer bort vissa varor jag tycker är fel, tex paprika (besprutas hårt) och quinoa (se ovan) mfl.

Dock äter jag vad som serveras när jag äter ute eller blir bjuden på något. Jag vill inte tvinga på andra mina åsikter. Med undantag från på jobbet, där det är en vegetarisk dag/veckan, tex, då blir det automatiskt så att det blir min vegetariska dag.

Vad som är "bra" att äta ur en psykisk, fysisk, miljö eller social aspekt varierar stort, och jag tror det är bra att ta ställning till var man lägger sin egen ribba. Men man skall inte se ner på andras val, så länge de gör faktiska val.
 
Är det bara jag som aldrig hört talas om "Denniskorv"? Vad är det? Specifikt märke eller samlingsnamn för en typ av korv? :confused:

Det här märket avses specifikt
35402

Du har säkert sett den i butiken.

Ofta används dock begreppet som samlingsnamn för korv med väldigt låg kötthalt, vilket på sätt och vis borde gynna klimatet att äta potatismjöl, potatisvintern, lök, bindväv och annat som annars slängs bort.

Lite samma som chicken nuggets, möjligtvis tveksamt livsmedel på vissa vis, men dess klimatsmarthet idag är svårt att ifrågasätta. Livsmedel på sånt som annars måste slängas/ gå till djurfoder.

Att slänga mindre av det vi producerar är bra.
 
Okej. Jag missförstod ditt inlägg då.
Du får gärna förklara vad du menar med att det skulle vara previligerat att välja bort köttet.
Det finns väldigt många som har annat i huvudet dagligen än hur de ska ställa om familjens kost till miljösmart, som har fullt sjå med att få ihop vardagen och gör som de är vana vid: ger barnen skinksmörgås, korv stroganoff och fiskpinnar.

Matkassarna som Giving People efterlyser är väldigt sällan vegetariska. Det är inte de privilegierade familjerna som vänder sig dit.
 
Jag delar nästan @parellikusken s erfarenhet.

Häromveckan blev en vän och jag hembjudna till en tredje vän, och dit lockades vi med något grillat nötkött och béarnaise. Vännen och jag tyckte att det var nästan höjden av exotism. Helt nötkött i dessa tider av klimatkris och sås! Det var inte i år vi åt något sådant senast.

På mitt jobb är många veganer och vegetarianer, och vi övriga äter väldigt lite kött, de flesta av oss. I alla fall till lunch.

Jag skulle bli lite förvånad om en kompis bjöd på kött utan att nämna det i förväg, som ett sätt att kolla av att alla är okej med det.
Gäller inte den där frågan oavsett vad man serverar för mat? Jag har ju alltid, när jag serverar mat, frågat om det är något besökarna inte äter för att hitta något alla kan äta utan problem.
 
Jag köper inte längre t ex avocado eller sparris från Peru just pga de problem som det medför, jag bojkottar frukt och grönt från många länder, äter lite mandel, köper inte russin men det händer att jag köper varor som innehåller bl a russin och mandel. Avocado är väl en av de frukter som är mest klimatosmart att köpa med tanke på transporter och svinn?
 
Antagligen äter jag mat som flygs hit. Jag har faktiskt inte koll på hur all min mat produceras och transporteras. Har du koll på hur all den mat du äter produceras och transporteras? Jag förstår inte på vilket sätt det är att kasta sten i glashus. Bara för att jag valt att vara vegetarian ska jag ha koll på hur all min mat produceras, är det det du menar?
Jag har koll på hur mycket av det jag äter produceras och transporteras. En del flygs hit, en (stor) del produceras nära.
Tycker att det där miljötänket hos många (inte alla) vegetarianer/veganer bara blir till en halv tanke då man tycker att det är dåligt att äta (närproducerat) kött, men själv äter man alla möjliga bönor och gryn och grejer som utan undantag flygs hit från länder där växtskyddsmedelslagarna och -kontrollen är något heeelt annat än vi har här.
 
Nej, jag äter kött oxå, men det kräver ändock mer planering. Jag bestämmer oftast inte vad jag ska äta förens sekunden då jag börjar laga mat. Då är det enklare med vegetariskt.
Får jag fråga vad en vanlig vegetarisk rätt innehåller hos dig?
 
Jag vet inte om det är ålder (60 +) eller omgivningen, men jag har det tvärt om mot TS. Nästan alla i min omgivning ätter kött, bara någon enstaka är vegetarian. Veganer har jag aldrig träffat på.

Jag hade gärna ätit mer vegetariskt och mindre kött, men jag har ingen aning om hur veggomat smakar, jag har aldrig ätit någon. (Frånsett ärtsoppa...) Och jag tänker inte köpa hem och provlaga något jag inte vet om jag kan äta. Dels för smak/konsistens - dels för vad min mage tål.

Helt ovanlig lär väl inte min situation vara?
Jag kan förstå att det känns svårt och främmande om det inte finns någon i din omgivning som äter veg. Men det enda sättet att vidga sina vyer är ju att prova. Du kan ju börja med att läsa mattrådarna här på buke, få inspiration. Det är inte så märkvärdigt alls med vegmat. Börja nysta i en ände och prova dig fram, gå på upptäcktsresa. Hitta nya fantastiska smaker och kombinationer.

Här är en bra informativ sida också, med både recept och annat: http://www.vegania.net/index.html
 
Jag har koll på hur mycket av det jag äter produceras och transporteras. En del flygs hit, en (stor) del produceras nära.
Tycker att det där miljötänket hos många (inte alla) vegetarianer/veganer bara blir till en halv tanke då man tycker att det är dåligt att äta (närproducerat) kött, men själv äter man alla möjliga bönor och gryn och grejer som utan undantag flygs hit från länder där växtskyddsmedelslagarna och -kontrollen är något heeelt annat än vi har här.
Fast hur vet du att vi inte tänker på vilka vegetabilier vi äter?
Dessutom äter ju köttisar grönsaker, gryn och bönor, varför skulle ni vara bättre än oss på ursprunget?
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 136
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 697
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 996
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp