Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Jag har funderat på om det skulle vara ett alternativ att börja använda nässlor i textil igen, eller om det skulle finnas något annat bruk för nässelfiber.
Föredömligt lättodlat i alla fall.

(Eller egentligen inte. Men nässlan är en av 1900-talets vinnare. Jag antar att det är kvävet som är grejen.)
 
Jag tolkade ts mer som: varför äter folk kött, det behövs ju inte?

Det är ju en omväg, liksom. Köra en massa grödor genom djuret, med sådär 90% energiförlust, och sen ha ihjäl djuret och stycka och ha sig för att få mat. När man (i princip) kunde ha ätit grödorna direkt.

Så länge det som djuret äter är fullvärdig människoföda, som sojabönor eller majs till exempel, så har du självklart rätt. Men om vi antar att djuret äter gräs blir det inte lika enkelt, för det kan vi människor inte tillgodogöra oss särskilt väl. Då behöver vi omvägen via djuret för att näringen skall bli tillgänglig för oss. Och historiskt i Sverige är det ju så det varit - djuren har betat marker som inte fungerat att odla för människomat.
 
Jag äter kött för att det är gott och för att jag inte skulle klara mig på en ren vegetarisk/vegansk kost pga allergier.
Skulle all världens befolkning gå över till en rent vegetarisk/vegansk kost så skulle väldigt många få svälta. Det finns helt enkelt inte plats på planeten att odla upp all den mark som behövs för att hålla alla miljarder människor vid liv. Vi skulle behöva ännu mer åkermark och för att få det så behöver vi skövla ännu mer (regn)skog. Det är främst i Afrika och Sydamerika vi skulle kunna expandera.
Självklart äter jag själv endast svenskt och då allra helst ekologiskt. Och självklart behöver konsumtionen av kött minska.
 
Jag äter kött för att det är gott och för att jag inte skulle klara mig på en ren vegetarisk/vegansk kost pga allergier.
Skulle all världens befolkning gå över till en rent vegetarisk/vegansk kost så skulle väldigt många få svälta. Det finns helt enkelt inte plats på planeten att odla upp all den mark som behövs för att hålla alla miljarder människor vid liv. Vi skulle behöva ännu mer åkermark och för att få det så behöver vi skövla ännu mer (regn)skog. Det är främst i Afrika och Sydamerika vi skulle kunna expandera.
Självklart äter jag själv endast svenskt och då allra helst ekologiskt. Och självklart behöver konsumtionen av kött minska.
Fast det går åt mer mark att hålla en ko vid liv än för att odla vegetarisk mat för en människa.
 
Fast det går åt mer mark att hålla en ko vid liv än för att odla vegetarisk mat för en människa.

En omnivor klarar sig lätt ett år på köttet en årskalv ger vid slakt på hösten, så speciellt mycket mark för att föda en omnivor med köttdelen av dieten behövs faktiskt inte. Det hade min lilla mark enkelt räckt till + ett gäng lamm, någon gris och en hel hoper fjäderfän över vår, sommar och höst, för att sen landa i frysen och då gett ett hiskeligt överflöd av kött som hade räckt i flera år.

För att inte tala om hur mycket bättre marken hade mått av att bli betad och gödslad än att bara bli slagen.
 
Fast det går åt mer mark att hålla en ko vid liv än för att odla vegetarisk mat för en människa.
Fast betande djur är oerhört viktiga både för klimatet och den biologiska mångfalden.
Sen är ju frågan återigen hur vi ska lösa våra problem när vi inte tar i det riktiga problemet nämligen att vi är för många människor. Det är inte korna (de som lever på gräs) som är problemet utan att människan slutat vara delaktig i naturen och övergått till att bli en parasit som tar död på hela sin omgivning
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 273
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 807
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
814
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp