Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Veganen vill mer än överleva, tänker jag.

Liksom andra, tänker jag. Att inte förstå att någon inte drar gränsen just på plats 4356 vid det första animaliska livsmedlet på en rangordnad lista (exempelvis i klimatbelastningsordning) av alla 9764 råvaror man kan använda som livsmedel, borde inte vara så svårt om man kan tänka tanken att någon inte har ett etiskt problem att äta produkter relaterade till djurriket.

Om man har ett etiskt problem med att använda just animaliska produkter blir det naturligt att dra gränsen där. Om man också tycker att klimatet är viktigt. Om bara det etiska är viktigt kan man rangordna den direkt efter animaliskt ursprung eller inte i en binär lista.

Det som tråden ursprungligen startade i.
 
Liksom andra, tänker jag. Att inte förstå att någon inte drar gränsen just på plats 4356 vid det första animaliska livsmedlet på en rangordnad lista (exempelvis i klimatbelastningsordning) av alla 9764 råvaror man kan använda som livsmedel, borde inte vara så svårt om man kan tänka tanken att någon inte har ett etiskt problem att äta produkter relaterade till djurriket.

Om man har ett etiskt problem med att använda just animaliska produkter blir det naturligt att dra gränsen där. Om man också tycker att klimatet är viktigt. Om bara det etiska är viktigt kan man rangordna den direkt efter animaliskt ursprung eller inte i en binär lista.

Det som tråden ursprungligen startade i.

Sidnot: Det dyker dessutom upp väldigt bra animalier som livsmedel högt upp på listan redan, före många grödor. Insekter till exempel.
 
Det konstigaste med köttätande tycker jag är hur vi värderar djur olika. Av kulturella skäl har vi bestämt oss för att t ex hundar ska behandlas som familjemedlemmar och inte ens får ligga i bur med öppen dörr i sitt eget hem medan grisar som har precis samma förmåga att känna skräck och smärta som hundar kan behandlas på sätt som skulle skapa upplopp om det gällde en hund.
 
Jag vet inte om det är ålder (60 +) eller omgivningen, men jag har det tvärt om mot TS. Nästan alla i min omgivning ätter kött, bara någon enstaka är vegetarian. Veganer har jag aldrig träffat på.

Jag hade gärna ätit mer vegetariskt och mindre kött, men jag har ingen aning om hur veggomat smakar, jag har aldrig ätit någon. (Frånsett ärtsoppa...) Och jag tänker inte köpa hem och provlaga något jag inte vet om jag kan äta. Dels för smak/konsistens - dels för vad min mage tål.

Helt ovanlig lär väl inte min situation vara?
 
Jag måste fråga. Jag har läst hela tråden men glömt var och vem/vilka som skrev att svenska produktionsdjur inte äter importerad soja. Visst skrev någon det? Alltså det kan väl ändå inte vara sanning? Jag söker lite löst nu eftersom jag varit helt övertygad om att soja ingår i både mjölkkors och kycklingars foderstat och hittar ingenstans något som motbevisar mig.
 
Jag tolkade ts mer som: varför äter folk kött, det behövs ju inte?

Det är ju en omväg, liksom. Köra en massa grödor genom djuret, med sådär 90% energiförlust, och sen ha ihjäl djuret och stycka och ha sig för att få mat. När man (i princip) kunde ha ätit grödorna direkt.
Njae, det är rätt svårt för människor att äta timotej, ängsvingel, rödklöver, eller svartkämpar?

Det kan idisslare göra, och det är det vi utnyttjar.
 
Det är inte riktigt så enkelt alla gånger. Många produkter saknar information om var de producerats, till exempel kakorna jag köpte tidigare idag, hur gör du i ett sånt läge?



Jag har inte valt att vara vegetarian av principsak, jag har valt att vara vegetarian eftersom jag tycker kött är vidrigt. Sen har jag läst massa forskning om kostens miljöpåverkan eftersom det intresserar mig, samt skrivit flertalet uppsatser om ämnet under min studietid så jag skulle vilja påstå att jag är relativt kunnig faktiskt. Däremot lägger jag inte tid på att hålla koll på var och hur all mat jag äter produceras, något jag inte tror speciellt många köttätare gör heller. Sen försöker jag välja produkter som producerats på ett hållbart sätt så gått det går både när det gäller mat och andra saker. Men jag har faktiskt inte tiden att kolla upp hur och var allt jag köper produceras.
Men det är väl inte så svårt.

Vet man inte hur maten producerats, så köper man inte just den maten, utan något annat, som är lättare att ta reda på hur det kommit till.

Jag köper därför aldrig industrins kakor, eller vissa sorters grönsaker från vissa länder.
 
Jag tycker inte det ar omodernt/informationsresistent att ata kott oht, utan vad jag refererade till var att att kott till varje maltid/att planera sina maltider kring kott, vilket for mig kanns valdigt konstigt, da det ar tydligt att att ata mindre kott ar en av de enklaste och mest klimatsmarta grejerna man kan gora som individ!
Nej.

Det är tyvärr inte riktigt så enkelt.

Vill man tänka på miljö och klimat, så ska man köpa/fiska/jaga/samla/odla "rätt" vegetabiler, spannmål och frukter, "rätt" kött, och "rätt" fisk.

Att äta gädda från min sjö är väldigt "rätt", för min sjö. För den har för många gäddor i sig för närvarande.

Att äta gädda från delar av Östersjön, kan vara "fel", eftersom det är brist på rovfiskar i delar av Östersjön...
 
Fast det handlade ju om att veganer förväntas ha exakt koll på hela produktionskedjan, vilket personer som äter animaliskt sällan förväntas ha. Det är ju bara att läsa i den här tråden där majoriteten av frågorna om exakt varifrån maten kommer och hur den tillverkas som ställa till som som valt bort animalier. Men visst, givetvis vore det bättre om ALLA hade bättre koll och det fanns mer info, men det är ju inte bara något som gäller veganer.
Ja men så är det ju! Alltså, jag har lyxen att bo nära två gårdsbutiker som odlar mycket själva eller tar in från närliggande gårdar - men så ser det ju verkligen inte ut för alla. Och skulle jag inte bo på landet utan vara hänvisad till butiker som inte innebär bilåkande så skulle jag kunna glömma den närheten. Så ja, det är liksom inte alltid så enkelt att få exakt koll oavsett vad en äter :)

Fast jag som inte bor i Sverige laser Buke och ibland tidningar samt FB och tycker att jag ser massor med folk som ifragasatter HUR andra kan ata kott fran andra lander. Tycker man det borde man ju veta var och hur ens egen mat framstalls kan jag tycka.
Det borde vara sjalvklart att butiker talar om varifran varorna aven i gronsaks avdelningen kommer, inte bara i sharken.
Det har ar en liten del av mataffaren (Safeway) dar jag bor. Det finns ocksa stora plakat som talar om exact vilka farmer som bidrar med vilka gronsaker.
3OyX7bTLSJOG9CgCFiuiZA.jpg


Men moter du manniskor som faktiskt tycker folk som av sjukdomsbild maste ata animaler ar vidriga?
Jag hoppas att det ar en mycket liten minoritet av manniskor!

Nej jag har aldrig mott nagon sadan, men jag ser referensen att ata animalisk mat ar vidrigt allt som oftast har pa Buke.
 
Jag måste fråga. Jag har läst hela tråden men glömt var och vem/vilka som skrev att svenska produktionsdjur inte äter importerad soja. Visst skrev någon det? Alltså det kan väl ändå inte vara sanning? Jag söker lite löst nu eftersom jag varit helt övertygad om att soja ingår i både mjölkkors och kycklingars foderstat och hittar ingenstans något som motbevisar mig.
Det var nog jag som skrev.

Dagens mjölkkor, nötuppfödning eller fåruppfödning, är nästan helt fri från soja, sojan har ersatts av sådant som helsädesensilage, majs, åkerböna, lusern, raps, potatisprotein, spannmål m.m.

Soja tar foderfabrikanter till, när det är det är brist på inhemskt producerade råvaror, med tillräckligt hög proteinhalt.

Den mesta soja som importeras för djurfoder, går, förutom till hästar, till kyckling och gris.

Vill du hitta mer information, så måste du gräva djupt i statistiken, det som är enklast att titta på är hur sojaimporten minskar, skata men säkert.

Så här beskriver Lantmännen ett av sina foder:



Sund Viol Nära - Europeiska råvaror

Artiklar
NrNamn
404289Sund Viol Nära p bk
Produktbeskrivning
Kompletteringsfoder med spannmål till mjölkkor i ekologisk produktion att användas tillsammans med vallfoder av normal kvalite.

Viol Nära är ett Krav certifierat färdigfoder som får användas i mjölk- och köttproduktion som är Krav-godkänd och/eller uppbär stöd för ekologisk produktion. Viol Nära är soja fri och råvarorna är enbart av europeiskt ursprung.

Viol Nära är i första hand en foderlösning anpassad till mjölkkor i alla laktationsstadier. Beroende på gårdens grovfoder kan det i vissa fall finnas behov av komplettering av något eko-anpassat koncentrat. Viol Nära är sammansatt för att komplettera egenskaperna i ett normalt till bra grovfoder och grovfoderrika foderstater. Komplettera foderstaten med Effekt Mineralfoder.
 
Sant. Jag köper mycket importerat, från Mellanöstern, Asien osv. Främst kryddor, men även grönsaker ibland. Ofta när det handlar om skaldjur, jag shoppar ganska glatt musslor och bläckfisk i skumma påsar i källarlokaler, förut köpte jag mycket fisk i Skärholmen, typ sea brass.

Vin alltid. Jag köper svenskt nötkött från gård i närheten, men det är skitbökigt eftersom det innebar att vi fick köpa 30 satans kilo. Gav 125:- kr/kg, men vi gör ju aldrig av med allt på rimlig tid, så har gett bort en hel del.

Bara svenskt skulle begränsa mig oerhört.
Jag kan inte med att äta gris, jag klarar inte den djurhållningen.

Vi är numer rätt självförsörjande på grönsaker under sommaren, men det är ju larvigt att påstå att resultatet klår importerad, odlad pak choi eller broccoli.
Det finns utegrisar också, alla grisar går inte inne under hela sitt liv.

Så nog finns det bra gris att köpa om man vill.
 
Det beror ju lite på om kon betar på samt dess grovfoder odlas på mark som man kunnat odla människomat på.
För att åkrar ska fungera långsiktigt och behålla sitt jordlager, så behöver åkern vila under några år då och då.
Man har en växtföljd, där man odlar spannmål, raps, potatis och baljväxter, i en klok ordning, för att bibehålla odlingsjordens bördighet. I växtföljden ingår att jorden ska vila under ett "grästäcke", det bygger bl.a. upp mullhalten i jorden.

Så man "måste" odla vall (gräs) på åkern, som används till grovfoder till kor eller hästar.

Skulle man försöka odla samma gröda år efter år, och avstå från att odla vall, så blir odlingsjorden helt enkelt förstörd.
 
Men jag läste nyligen att grönsaker skenar i pris? Idag fanns det köttfärs för 49,90 kr/kg på konsum och det är ju billigt. Ett paket denniskorv är väl billigare än ett gäng grönsaker.
Jag äter i princip bara ekologiskt kött, och av miljöskäl sällan nötkött. Denniskorv innehåller bara 34% kött, och jag vill ha minst 90% kött i korven för att den ska smaka bra, så det går bort. Kött av bra kvalitet brukar kosta uppåt 200 kr/kg, så för en familj på fyra blir det rätt dyrt att äta kött varje dag. Även om man skulle hitta kött för 49 kr/kg, så är ju fortfarande lök, krossade tomater och vitkål i regel billigare.
 
Jag vet inte om det är ålder (60 +) eller omgivningen, men jag har det tvärt om mot TS. Nästan alla i min omgivning ätter kött, bara någon enstaka är vegetarian. Veganer har jag aldrig träffat på.

Jag hade gärna ätit mer vegetariskt och mindre kött, men jag har ingen aning om hur veggomat smakar, jag har aldrig ätit någon. (Frånsett ärtsoppa...) Och jag tänker inte köpa hem och provlaga något jag inte vet om jag kan äta. Dels för smak/konsistens - dels för vad min mage tål.

Helt ovanlig lär väl inte min situation vara?
Att inte veta hur mat utan kött smakar låter väldigt ovanligt. Pasta med tomatsås, t ex? Eller grönsakscurry? Linssoppa? Falafel? Pannkaka? Potatisbullar?

Vegetarisk mat är ju bara vanlig mat utan kött. Om du kan äta en tomat, så kan du äta tomatsås också.
 
Jag äter i princip bara ekologiskt kött, och av miljöskäl sällan nötkött. Denniskorv innehåller bara 34% kött, och jag vill ha minst 90% kött i korven för att den ska smaka bra, så det går bort. Kött av bra kvalitet brukar kosta uppåt 200 kr/kg, så för en familj på fyra blir det rätt dyrt att äta kött varje dag. Även om man skulle hitta kött för 49 kr/kg, så är ju fortfarande lök, krossade tomater och vitkål i regel billigare.

Fast att ata lok, tomater, och vitkal tillfor aldeldes for lite av den naring man behover. Lagg till kott och du kan leva pa det lange utan att fa bristsjukdommar.
 
Fast att ata lok, tomater, och vitkal tillfor aldeldes for lite av den naring man behover. Lagg till kott och du kan leva pa det lange utan att fa bristsjukdommar.
Nu var det ju kostnaden som var frågan här. Att kött skulle vara billigare än grönsaker, och att det därför är orimligt att avstå från kött av kostnadsskäl. Givetvis förespråkar jag inte en diet av enbart kål, lök och tomater. Det var exempel på vegetariska livsmedel som kostar mindre än 50 kr/kg. Det finns givetvis många fler. Och man behöver väldigt lite kött näringsmässigt, i regel överäter vi kött. Särskilt i USA, där köttkonsumtionen dessutom ökar.

Jag har nog aldrig ätit kött av näringskäl, utan det är ju för att det är gott helt enkelt.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 143
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 704
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 013
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp