Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Alltså jag har aldrig hört något liknande, vad umgås du med för folk egentligen, eller hur lyckas du provocera folk till den graden? Jag ifrågasätter inte att det förekommer, det finns folk till det mesta, men att det hör till det normala verkar konstigt utifrån min erfarenhet.
99 gånger av 100 som jag har sagt att jag är vegetarian (när mat diskuteras och det alltså är aktuellt att säga det, annars nämner jag det aldrig) blir jag ifrågasatt. Vad de säger skiftar men ett smakprov är, "bantar du eller?" "Vafan! Är du en sådan där jävel som släpper ut djur?!" "Varför snor du maten från kaninerna?" "Fyfan! Det skulle jag aldrig kunna äta. Så äckligt!" "Kött som är så gott." "Jag som trodde att du var helt normal!" "Vad mesig du är! Klart du ska äta!" Jag kan fortsätta länge till men tror att du har förstått konceptet. Då har jag aldrig någonsin ifrågasatt vad någon annan äter/vill äta. Aldrig någon gång i hela mitt liv.
 
Bara att halalslaktat djur blivit välsignat. Folk blandar ihop halalslakt och kosherslakt...
Det är mer än välsignelse, det måste (bör) vara en troende muslim som utför slakten. Muslimerna bedövar (enligt svenska djurskyddslagar, slaktmask eller fågel genom elektifiering) innan djuret skäktas(avblodas) och är riktat mot mekka. Svensk slakt bedövar och skäktar. Kosher däremot vill inte ha bedövat djur. Detta är en slaktmetod som Hitler en gång använde som propaganda mot judarna på 30-talet, då Hitler var en djurvän (!) och kosherslakten användes som argument emot judarna.
 
Jag hör köttätare ifrågasätta veganer väldigt ofta.

Det kanske ar problemet da. Sa vitt jag vet har jag aldrig traffat nagra kottatare.
Jag har bara traffat allatare, veganer, och vegeterianer. Av de jag traffat har endast veganer startat den fanatiska varvningen av nya medlemmar genom att forlojliga, forodmjuka, och shame allatare till hur vidrigt det ar att ata kott.
Jag har aldrig hort en vegeterian gora det. Daremot har jag vid manga tillfallen pratat, helt avslappnat och ledigt, med vegeterianer om skilnader i var kost. Utan shaming. Utan tillmalen ...
 
Jag har ätit helt eller delvis vegetariskt i över 30 år och aldrig någonsin blivit ifrågasatt eller fått löjliga frågor av kollegor, vänner, bekanta eller okända. Veganer är de enda som ifrågasätter mina val, de enda som använder sig av "köttisar" och likdelar när man pratar mat och de enda som dessutom är riktigt otrevliga mot både omnivorer och vegetarianer enligt min erfarenhet. Jag väljer många gånger att helt hoppa över kött i olika former beroende på vad som serveras på olika bufféer, men aldrig att någon ifrågasatt mina val "trots" ett helt yrkesliv på mansdominerade arbetsplatser.
 
Jag är vegan. Har aldrig någonsin ifrågasatt andras val, vare sig de är vegetarianer, köttätare eller något annat. Jag har rekommenderat olika märken till de som är nyfikna och vill ha något enkelt att testa. På jobbet har jag låtit andra smaka av min mat om de är nyfikna. Annars lever jag efter devisen att var och en äter det de vill.
Det är inte kul att bli ihopbuntad med djurrättsaktivister eller någon militant rörelse eller världsomvändare. Som tur väl är har jag bara sett fenomenet på internet och där har jag lätt för att ignorera såna kommentarer.
 
99 gånger av 100 som jag har sagt att jag är vegetarian (när mat diskuteras och det alltså är aktuellt att säga det, annars nämner jag det aldrig) blir jag ifrågasatt. Vad de säger skiftar men ett smakprov är, "bantar du eller?" "Vafan! Är du en sådan där jävel som släpper ut djur?!" "Varför snor du maten från kaninerna?" "Fyfan! Det skulle jag aldrig kunna äta. Så äckligt!" "Kött som är så gott." "Jag som trodde att du var helt normal!" "Vad mesig du är! Klart du ska äta!" Jag kan fortsätta länge till men tror att du har förstått konceptet. Då har jag aldrig någonsin ifrågasatt vad någon annan äter/vill äta. Aldrig någon gång i hela mitt liv.

Trist. Jag har hört av andra att det förekommer , men kan inte dra mig till minnes att det hänt. På jobbet har vi ett par vegetarianer som äter matlåda, vilket jag också gör 9 dagar av 10 med helt vegetariskt en eller två gånger i veckan. Någon gång ibland kommenteras innehåll i lådorna, men det är uteslutande när man tycker att innehållet är intressant och vill lära sig något nytt. Åker man iväg är det alltid några som vill ha vegetariskt (fler på lunch än på middag).

Men det är nog som med mycket annat, det kan vara tufft att uppfatta när man själv inte är måltavlan. Eftersom jag inte tänker i de banorna, kanske jag inte riktigt förstår subtila anspelningar i negativ riktning. Jag ska se om det blir tillfälle att ta upp frågan nån gång, i ett sammanhang när det inte riskerar att feltolkas.

Däremot tycker jag det som många skriver är direkt respektlöst, oförskämt och hånande. Hade det varit på den nivån hade jag inte missat det.

Om någon som jag vet är vegetarian frågar om min rätt, väljer jag att inte trycka på det animaliska innehållet, eftersom det inte är vad som skulle kunna inspirera den som frågar att prova något liknande. Istället kan man diskutera i smaktermer. Men det är oftast vad frågorna handlar om ”Det där såg gott ut, hur har du gjort det/vad består det där av?”

(Det tristaste svaret jag hört har varit i en annan dimension som förvånade mig ”Hur skulle jag veta det? Det är min fru som fixar alla mina matlådor.” )
 
Trist. Jag har hört av andra att det förekommer , men kan inte dra mig till minnes att det hänt. På jobbet har vi ett par vegetarianer som äter matlåda, vilket jag också gör 9 dagar av 10 med helt vegetariskt en eller två gånger i veckan. Någon gång ibland kommenteras innehåll i lådorna, men det är uteslutande när man tycker att innehållet är intressant och vill lära sig något nytt. Åker man iväg är det alltid några som vill ha vegetariskt (fler på lunch än på middag).

Men det är nog som med mycket annat, det kan vara tufft att uppfatta när man själv inte är måltavlan. Eftersom jag inte tänker i de banorna, kanske jag inte riktigt förstår subtila anspelningar i negativ riktning. Jag ska se om det blir tillfälle att ta upp frågan nån gång, i ett sammanhang när det inte riskerar att feltolkas.

Däremot tycker jag det som många skriver är direkt respektlöst, oförskämt och hånande. Hade det varit på den nivån hade jag inte missat det.

Om någon som jag vet är vegetarian frågar om min rätt, väljer jag att inte trycka på det animaliska innehållet, eftersom det inte är vad som skulle kunna inspirera den som frågar att prova något liknande. Istället kan man diskutera i smaktermer. Men det är oftast vad frågorna handlar om ”Det där såg gott ut, hur har du gjort det/vad består det där av?”

(Det tristaste svaret jag hört har varit i en annan dimension som förvånade mig ”Hur skulle jag veta det? Det är min fru som fixar alla mina matlådor.” )
Ja det är oerhört trist och respektlöst. Jag vill varken sammankopplas med militanta veganer eller några andra fanatiker. För mig är mat just bara mat. Något vi alla behöver för att leva och jag kunde inte bry mig mindre om vad andra äter. Det "roligaste" är väl de som jag har känt i många år och som vet att jag inte är någon fanatiker i övrigt men som ändå slår om och börjar ifrågasätta på ett otrevligt vis som om det hade tiltat i huvudet på dem och jag helt plötsligt blev någon annan i deras ögon när de får veta att jag inte äter kött.

I vissa fall kan det nog vara så att de som äter enligt normen i Sverige inte uppfattar det men i vissa fall är det tydligt.

Jag har träffat en som började ursäkta sitt val att äta kött och som påstod att jag gav hen dåligt samvete för att jag inte äter kött och jag sa då att jag bryr mig inte det minsta om vad du äter eller inte äter och önskar att ingen bryr sig om vad jag äter eller inte äter heller. Några sådana diskussioner, att jag skulle ge andra dåligt samvete för mitt kostval, vill jag verkligen inte dras in i.

Jag har absolut inte ont av nyfikna frågor och jag delar gärna med mig av recept och/eller med provsmakning om någon är intresserad men jag vill inte behöva försvara mitt val av mat varje gång jag äter ihop med någon jag inte ätit ihop med tidigare (endel har behov av att ifrågasätta det varje gång dessutom. Tröttsamt.) och jag vill inte heller ses som någon fanatiker eller att jag ska förklara exakt hur min mat belastar miljön. Jag äter bara inte kött. Det är ingen livsstil, något sekt eller kult, jag känner inte mer samhörighet med andra vegetarianer och jag har inte som agenda att försöka få andra att ändra sina matvanor utan för mig är det varken mer eller mindre viktigt än något annat livsmedel. Jag tror inte att jag är varken bättre eller sämre beroende på vad jag äter eller inte äter och önskar att andra kunde tänka likadant.
 
Hur går det här ihop? Du äter kött någon gång i månaden men ingen säger något till dig utan bara till andra? Det låter inte som att det är något större problem för dig med att bli ifrågasatt eller hur ska du ha det?
Trots att jag äter kött ser jag att det är vegetarianer och särskilt veganer som blir ifrågasatta. Det omvända ser jag sällan.

En av huvudanledningarna till att jag äter kött, är för att slippa att få min mat kommenterad av andra. Det kräver i vissa situationer att det finns kött på min tallrik.
 
Det känns konstigt att äta andra individer, att ta någons liv för att sedan äta upp den. För mig känns det surrealistiskt. Rätt så otäckt till och med.

Fast du tar växternas liv? Påstår du att grödor, växter etc inte har nått liv bara för de inte har ögon?

Allt grönt lever och dör som vi andra, så om du anser oss köttätare som djurplågare, är du växtplågare, som äter växter.
 
Senast ändrad:
Japp. Blir så less när veganer tycks tro att växter inte har liv de med. Vem vet vad de känner när de slits ur marken, från grenen etc.

Fast du gör ett påstående om någon annans grupp/individs etiska övervägande, drar någon slutsats från det och sedan anser du njuggt att du minsann satt någon på plats.

Det känns inte så inbjudande, intresserat eller särskilt alldeles fantastiskt.

Du representerar lite av det där som vi nyss behandlat i tråden.
 
Jag är väldigt noga med att att aldrig låta barn kasta stenar i vattnet. Vem vet om stenarna får kallsup?!
Och vattnet! Alla vet väl hur ont det gör att få en sten kastad på sig.
Alltså på riktigt :confused: Hur kan ni raljera över ett korrekt påstående på det här sättet?
Fakta är att växter är levande varelser och att de ska ha någon typ av känsel är väl inte sådär jätte omöjligt. Att en snacka som om en sten som består av ett dött mineral skulle ha dessa känslor kan enbart handla om att förlöjliga
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 240
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 753
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
794
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp