Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Alltså på riktigt :confused: Hur kan ni raljera över ett korrekt påstående på det här sättet?
Fakta är att växter är levande varelser och att de ska ha någon typ av känsel är väl inte sådär jätte omöjligt. Att en snacka som om en sten som består av ett dött mineral skulle ha dessa känslor kan enbart handla om att förlöjliga

Kanske kan du/ni läsa på om veganism innan du tillskriver dem att gå emot sin egen ideologi genom att begå sparrismord.

/begår just nu grov misshandel med knivar på en multikultigrupp av grässorter
 
Kanske kan du/ni läsa på om veganism innan du tillskriver dem att gå emot sin egen ideologi genom att begå sparrismord.
Det har jag aldrig skrivit utan jag har skrivit att det är oerhört otrevligt att förlöjliga någon som påstår att växter också lever genom att börja raljera om stenar som drunknar. Om du anser att jag pratat skit om veganer för att de begår sparrismord så vill jag se ett citat på det.
 
Det har jag aldrig skrivit utan jag har skrivit att det är oerhört otrevligt att förlöjliga någon som påstår att växter också lever genom att börja raljera om stenar som drunknar. Om du anser att jag pratat skit om veganer för att de begår sparrismord så vill jag se ett citat på det.

Du försvarade @Twihard som gjorde det. My bad om du ville föra en annan diskussion än vad jag tycker är relevant för tråden. Ny tråd ”definition av liv och upplevelse av smärta”.
 
Definition av kött när det gäller koststudier är också intressant. Ofta handlar det enbart om rött kött och processat kött som chark, som hypoteserna ställs upp för. Och veganer väljer bort betydligt mer än det som finns i den lilla gruppen av animalier.

Så även om konsensus varit enorm och alla studier visar att vegetarisk kost skulle varit överlägsen en kost med hög andel rött kött, finns det absolut ingenting som visar att vegansk kost är bättre i hälsomening. Det blir att dra fel och ganska ologiska slutsatser.

Min okunnighet; finns det ett namn för de som endast väljer bort rött och processat kött? Eller är det bara en slags dietinriktning?
 
Du försvarade @Twihard som gjorde det. My bad om du ville föra en annan diskussion än vad jag tycker är relevant för tråden. Ny tråd ”definition av liv och upplevelse av smärta”.
Va? Vad i hela fridens dar diskuterar du egentligen? Varför är det ok att förlöjliga någon på det sätt som skedde där och att sedan hoppa på mig. Hade svaret till Twihard varit det du skrev nämligen att man bör läsa på veganers idiologi så hade det varit adekvat men att som skedde börja raljera på det sättet är bara löjligt.
Så jag kan vända frågan tillbaka till dig. Varför försvarar du otrevliga och raljerande inlägg?
Angående att byta diskussionsområde så kan du knappast beskylla mig för att ha gjort det
 
Va? Vad i hela fridens dar diskuterar du egentligen? Varför är det ok att förlöjliga någon på det sätt som skedde där och att sedan hoppa på mig. Hade svaret till Twihard varit det du skrev nämligen att man bör läsa på veganers idiologi så hade det varit adekvat men att som skedde börja raljera på det sättet är bara löjligt.
Så jag kan vända frågan tillbaka till dig. Varför försvarar du otrevliga och raljerande inlägg?
Angående att byta diskussionsområde så kan du knappast beskylla mig för att ha gjort det

Jag tycker att det är en helt annan diskussion och när den användes som motiv att trycka till veganer. Blöäh. Om @Twihard eller du vill diskutera definitionen av liv varsågoda , men jag tycker den är irrelevant i denna tråd och visar på en slags halmgubbande och respektlöshet som jag inte tycker var fel att bemöta med raljerande. Det är alltid subjektivt så om någon känner sig påhoppad ber jag om ursäkt, men jag läste verkligen inte inlägget @Twihard som ett seriöst tänkt inlägg.
 
[/QUOTE]
Trots att jag äter kött ser jag att det är vegetarianer och särskilt veganer som blir ifrågasatta. Det omvända ser jag sällan.

En av huvudanledningarna till att jag äter kött, är för att slippa att få min mat kommenterad av andra. Det kräver i vissa situationer att det finns kött på min tallrik.
Du jag får inte ihop det.

Du äter i stort sett som vegeterian (eller vegan?) och får aldrig din mat kommenterad, varför kommenterar då folk inte din mat, men väl övrigas mat? Med tanke på frekvensen på när du har kött på talriken kan folk knappast ha koll på att du äter kött.

När jag åt endast vegetariskt( inklusive mjölk/ägg) fick jag förvisso kommentarer, men det handlade om nyfikenhet och vad jag åt, aldrig några elakheter. Några har ifrågasatt om veganer verkligen blir mätta, men då handlar det inte om att de är veganer utan att att att de själv inte kan se att någon kan bli mätt av portionen. En gång fick jag en del kommentarer när min köpta portion veggo bestod av makaroner och 2 stekta tomatskivor, jag ifrågasatte den själv också och slutade beställa mat från den restaurangen.

Att diskutera mat och ha frågor kring den ser jag varken som konstigt oförskämt, det drabbar alla. Exempelvis får gänget på jobb som äter ketchup, makaroner och några mamma scans får vänskapliga gliringar om sin mat liksom den som har en udda kombination av rester från söndagsmiddagen.

Jag har dock då och då stött på vegner som utrycker sig med avsmak om folks kostvanor, som här på forumet. Då handlar det inte om trevligt smågnabb utan "äter du lik eller?" Och liknade och sen haranger om invektiv som köttisar som här. Allt i nedsättande ton.
 
Alltså på riktigt :confused: Hur kan ni raljera över ett korrekt påstående på det här sättet?
Fakta är att växter är levande varelser och att de ska ha någon typ av känsel är väl inte sådär jätte omöjligt. Att en snacka som om en sten som består av ett dött mineral skulle ha dessa känslor kan enbart handla om att förlöjliga
Om skribenten utvecklat att hon är jainvegetarian hade jag inget sagt. De är dock så ovanliga såhär långt från Indien att jag mest tror att hon tog till det där för att vulgarisera debatten.
 
Fast du gör ett påstående om någon annans grupp/individs etiska övervägande, drar någon slutsats från det och sedan anser du njuggt att du minsann satt någon på plats.

Det känns inte så inbjudande, intresserat eller särskilt alldeles fantastiskt.

Du representerar lite av det där som vi nyss behandlat i tråden.

Jag vill inte sätta någon på plats. Bara konstatera att växter också lever. Många tycks inte tro det.
 
Och de som ens tänker tanken att dricka det! Huh! Använda vatten i syfte att tillfredsställa sin egen törst? Grandios egoism säger jag.

Jag tycker det är intressant att trådens senaste sidor väckte upp någon som kände att de bara måste manifestera respektlösheten på egen hand.

Fast det är ju inte mitt syfte. Jag ville framföra att växter också lever. Att påstå annat är galet.
 
Alltså på riktigt :confused: Hur kan ni raljera över ett korrekt påstående på det här sättet?
Fakta är att växter är levande varelser och att de ska ha någon typ av känsel är väl inte sådär jätte omöjligt. Att en snacka som om en sten som består av ett dött mineral skulle ha dessa känslor kan enbart handla om att förlöjliga

Tack. Någon som förstår och inte förlöjligar mig. Jag ville framhäva vikten av att Växter lever, var alltså inte något menat som en pik utan konkret fakta. Djur och växter lever, så båda kan plågas.
 
Om skribenten utvecklat att hon är jainvegetarian hade jag inget sagt. De är dock så ovanliga såhär långt från Indien att jag mest tror att hon tog till det där för att vulgarisera debatten.

Hon. Du kan nämna mig vid namn. Jag ville inte vulgalisera, utan svara för att det gröna lever. Folk tycks inte tro det.
 
Exakt vilka är de här många som du syftar på? Jag antar att alla som är på buke är fullt medvetna om både var maten kommer ifrån och att den har levt.

När jag läst kommentarer bakåt har det varit tydligt på flera plan, som det inlägg jag svarade på, att man tar flr givet att växterna inte lever.
 
När jag läst kommentarer bakåt har det varit tydligt på flera plan, som det inlägg jag svarade på, att man tar flr givet att växterna inte lever.
Om växter är medvetna är det bara ytterligare ett skäl att låta bli animalier. För det går åt många kalorier växter för att skapa en kalori kött. 3-4 för broilers som växer fort, bor varmt och inte rör sig. 10-30 eller mer för naturbetesnöt på stora, kuperade marker i kallt klimat.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 258
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 765
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
798
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp