Varför behöver mvc veta antal aborter?

rtf

Trådstartare
En fundering, ska skrivas in på första mvc-besöket och har fått papper att fylla i. En av frågorna är antal aborter jag gjort.

Jag får obstinata tankar, vad har det med saken att göra, är det någon form av shaming (förstår att det inte är så), vill de föra statistik, eller vad har om jag har gjort en abort för länge sedan att göra med denna graviditet? Kan någon nyansera så att jag inte blir en aborträttsaktivist på mötet?! Har inga problem att berätta om abort, om så vore, men jag kan inte riktigt se vad de behöver informationen till. (Förstår om det är sen abort, med förlossning osv, men alla ska skrivas upp.)

Brukar inte bry mig, men just den här frågan väckte någon form av systerlighet i mig. Ingen ska behöva skämmas för att ha gjort (flera) aborter, om så är. Det mvc borde koncentrera sig på är ungen som bakas. Kan också tänka mig att alla kanske inte vill berätta för sin partner om genomgångna aborter, men ska partnern följa med på inskrivningen får hen ju veta då, och vilka frågor det kan väcka.

Nej, obegripligt för mig, men säkert begripligt för någon annan, så förklara gärna!
 
En fundering, ska skrivas in på första mvc-besöket och har fått papper att fylla i. En av frågorna är antal aborter jag gjort.

Jag får obstinata tankar, vad har det med saken att göra, är det någon form av shaming (förstår att det inte är så), vill de föra statistik, eller vad har om jag har gjort en abort för länge sedan att göra med denna graviditet? Kan någon nyansera så att jag inte blir en aborträttsaktivist på mötet?! Har inga problem att berätta om abort, om så vore, men jag kan inte riktigt se vad de behöver informationen till. (Förstår om det är sen abort, med förlossning osv, men alla ska skrivas upp.)

Brukar inte bry mig, men just den här frågan väckte någon form av systerlighet i mig. Ingen ska behöva skämmas för att ha gjort (flera) aborter, om så är. Det mvc borde koncentrera sig på är ungen som bakas. Kan också tänka mig att alla kanske inte vill berätta för sin partner om genomgångna aborter, men ska partnern följa med på inskrivningen får hen ju veta då, och vilka frågor det kan väcka.

Nej, obegripligt för mig, men säkert begripligt för någon annan, så förklara gärna!
Upprepade skrapningar kan ge risk för sammanväxningar eller tidig förlossning, troligen därför.
 
Jag hade lätt kunnat fråga varför de behöver veta
Ja, det kommer jag så klart att göra. Men hur frågan ska ställas beror på vad någon kunnig säger här.

Tycker ändå att det är på gränsen till kränkande och speciellt inte särskilt hänsynsfullt mot den eventuella mamman, om hon genomgått abort/er och valt att inte berätta om dem för sin nuvarande partner. Då hade den frågan kunnat ställas på ett enskilt besök med bara mamman och barnmorskan. Antingen före eller efter. Här uppmanas partnern att vara med på det här mötet.
 
Ja, det kommer jag så klart att göra. Men hur frågan ska ställas beror på vad någon kunnig säger här.

Tycker ändå att det är på gränsen till kränkande och speciellt inte särskilt hänsynsfullt mot den eventuella mamman, om hon genomgått abort/er och valt att inte berätta om dem för sin nuvarande partner. Då hade den frågan kunnat ställas på ett enskilt besök med bara mamman och barnmorskan. Antingen före eller efter. Här uppmanas partnern att vara med på det här mötet.
Ja, det är ju ganska konstigt, tycker jag med. Här var inte partnern specifikt medbjuden någon gång, såvitt jag minns. De kanske inte har uppmärksammat detta problem? Tycker absolut du ska lyfta frågan.
 
Ju mer jag tänker på det, desto obegripligare blir det. Om jag inte tycker att min partner har att göra med mina eventuella tidigare aborter, och därmed valt att inte berätta om dem för hen, men hen vill följa med på mötet, ska jag då vägra hen att följa med för att jag inte vill diskutera gjorda aborter med hen? Kan jag ens vägra? Det sätter mamman i en orimlig situation, ska absolut påtala att detta är en sak som bör avhandlas i enskildhet mellan bm och mamman. Lika absurt som att partnern skulle behöva redovisa sina tidigare klamydiabehandlingar inför sittande bord. De flesta av oss har haft ett liv förut, som vi ibland av olika anledningar väljer att inte berätta om för vår partner, av vilken anledning det än må vara.
 
Kan det ha att göra med riskbedömning om man haft komplicerade graviditeter innan? Eller som någon skrev skrapning? Du få fråga, skriv gärna svaret du får här! :)
 
Den frågan har jag aldrig fått? Har fått frågan om hur många gånger jag varit gravid men inte vad som hände med graviditeterna så att säga…
 
Nu vill jag ha svar, skrev följande till mvc, återkommer med svaret. Känner mig på krigsstigen för alla kvinnors skull.

Hej mvc X,

Jag heter X X, personnummer, och har en första tid hos er den X/11 kl 13(om allt hänger kvar).

Jag brukar inte bry mig, men en fråga som berörde mig vid inskrivningsmaterialet som ska fyllas i är frågan om aborter som ska rapporteras. Jag kan förstå att frågan ställs, eftersom många skrapningar tydligen kan påverka. Men, jag förstår inte varför frågan inte kan avhandlas enskilt mellan bm och modern, och varför ni sätter kvinnor i den sitsen?

I mitt fall har jag valt att inte berätta om en gjord abort för länge sedan, för att min man inte har något med det att göra. Han vill dock gärna följa med på första mötet och vad ska jag säga, nej du får inte? Det är ju hans unge också.

Vid en koll i bekantskapskretsen reagerade alla kvinnor på lika sätt, många har valt att inte berätta om tidigare aborter, av olika orsaker, men vill gärna ha partnern delaktig i graviditetsmöten. Några tänkte också på kvinnor från andra religioner, där abort är förbjudet, men de av olika anledningar ändå behövt göra en, vilka konsekvenser det kan få för de kvinnorna att behöva sitta och redovisa detta på sittande möte. (Eller, förmodligen får de ju ljuga)

Jag kommer att lösa det, men det kanske finns kvinnor som inte kan lösa det, så jag ber er fundera igenom om det är något som bm och modern kan diskutera enskilt tex före eller efter mötet i någon minut. Eller något annat smart, som ni säkert kommer på. Eller så struntar ni i det. Men för kvinnors skull känns det ändå viktigt att frågan lyfts, även kanske i ett större sammanhang.

Vänliga hälsningar
X X
 
Jag tänker att även frågan om man haft tidigare graviditeter behöver tas i enrum mellan bm och mamman. I en del kulturer ska man vara oskuld när man gifter sig. Vad ska en sådan blivande mamma svara inför pappan? Och även om jag fått ett missfall med en tidigare partner är det kanske något som jag av olika anledningar inte valt att delge min partner. Och inte vill det heller. Precis som partnern inte behöver sitta och berätta om konsekvenser av sitt tidigare sexliv (eller övergrepp).
Jag förstår faktiskt inte hur mvc kan vara så kvinnoovänlig.
 
En fundering, ska skrivas in på första mvc-besöket och har fått papper att fylla i. En av frågorna är antal aborter jag gjort.

Jag får obstinata tankar, vad har det med saken att göra, är det någon form av shaming (förstår att det inte är så), vill de föra statistik, eller vad har om jag har gjort en abort för länge sedan att göra med denna graviditet? Kan någon nyansera så att jag inte blir en aborträttsaktivist på mötet?! Har inga problem att berätta om abort, om så vore, men jag kan inte riktigt se vad de behöver informationen till. (Förstår om det är sen abort, med förlossning osv, men alla ska skrivas upp.)

Brukar inte bry mig, men just den här frågan väckte någon form av systerlighet i mig. Ingen ska behöva skämmas för att ha gjort (flera) aborter, om så är. Det mvc borde koncentrera sig på är ungen som bakas. Kan också tänka mig att alla kanske inte vill berätta för sin partner om genomgångna aborter, men ska partnern följa med på inskrivningen får hen ju veta då, och vilka frågor det kan väcka.

Nej, obegripligt för mig, men säkert begripligt för någon annan, så förklara gärna!

Jag har bara fått frågan om antalet graviditeter och utfall. Kommer inte ihåg om det stod något om just aborter men jag minns att antalet missfall och förlossningssätt efterfrågades.

Aborter är ju en del av ens reproduktion. Sena aborter kan väl ha en betydelse när det handlar om blodgruppen som är rh-? Aborter kan ju också handla om olyckliga utfall av önskade graviditeter, vad klassas utomkvedshavandeskap som t ex? Är det en abort eller ett missfall? Missbildningar och kromosomfel som leder till valet att göra abort är också en sådan sak.

Sånt tänker jag att det är bra att de vet om?
 
Jag har bara fått frågan om antalet graviditeter och utfall. Kommer inte ihåg om det stod något om just aborter men jag minns att antalet missfall och förlossningssätt efterfrågades.

Aborter är ju en del av ens reproduktion. Sena aborter kan väl ha en betydelse när det handlar om blodgruppen som är rh-? Aborter kan ju också handla om olyckliga utfall av önskade graviditeter, vad klassas utomkvedshavandeskap som t ex? Är det en abort eller ett missfall? Missbildningar och kromosomfel som leder till valet att göra abort är också en sådan sak.

Sånt tänker jag att det är bra att de vet om?
Absolut, självklart ska de veta det. Men frågan är om det måste diskuteras vid sittande bord framför partnern. Det är pudelns kärna. Min önskan är att dessa diskussioner förs enskilt mellan bm och mamman. Tex att pappan/partnern får gå ut först och mamman stannar kvar någon minut med bm.
 
Jag tänker att även frågan om man haft tidigare graviditeter behöver tas i enrum mellan bm och mamman. I en del kulturer ska man vara oskuld när man gifter sig. Vad ska en sådan blivande mamma svara inför pappan? Och även om jag fått ett missfall med en tidigare partner är det kanske något som jag av olika anledningar inte valt att delge min partner. Och inte vill det heller. Precis som partnern inte behöver sitta och berätta om konsekvenser av sitt tidigare sexliv (eller övergrepp).
Jag förstår faktiskt inte hur mvc kan vara så kvinnoovänlig.

För mig är det en icke-fråga eftersom jag är helt öppen inför min man om vad jag varit med om tidigare. Hade jag inte kunnat vara det hade jag inte skaffat barn med honom.
 
För mig är det en icke-fråga eftersom jag är helt öppen inför min man om vad jag varit med om tidigare. Hade jag inte kunnat vara det hade jag inte skaffat barn med honom.
Jag förstår, och vad bra. Jag ser dock inte förhållanden där man väljer att inte delge allt i ens liv innan man möttes som sämre. Jag vill inte heller veta allt om min mans tidigare sexliv. Och fortfarande kvarstår kvinnor från andra kulturer, som kan riskera mycket, om en abort eller mf kommer fram.
 
Det är bra att du lyfter frågan och det känns ju som något som enkelt borde kunna lösas snyggare.

Jag har inte en susning om hur saker funkar på MVC men jobbar inom vården och hanterar både frågeformulär och känsliga uppgifter. Vill bara understryka att bara för att formuläret samlas in så betyder det inte att varje punkt diskuteras. Jag har flera gånger tagit emot papper, vänt det uppochner, sagt "tack, jag kikar på det och återkommer" och gått vidare med annat. Med erfarenhet så lär man sig också att läsa det som inte står, och när och hur man ska gräva vidare. Ett icke-svar är också ett svar.

Så, ja, frågan hade kunnat ställas i ett säkrare läge och ett "blint" brev hem känns inte optimalt alls. Viss info behövs dock akut och att kasta ut en partner är inte heller alltid oproblematiskt. Jag vill ändå tro att de flesta inom vården är medvetna om problematiken och har verktyg att hantera dem. Det ska bli intressant att se vad de svarar!
 
Borde man inte kunna fylla i det och kanske frågan bredvid/under/intill kan vara om det är något man vill diskutera enbart i enrum med bm? Det blir ju en signal till bm om den rutan är ikryssad tänker jag.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 267
Senast: Crossline
·
IT & mobiler Jag är rädd att jag behöver lite hjälp, tyvärr. Jag ska göra en rapport och måste ha med några diagram. Stapeldiagram, stolpdiagram och...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Enya
·
Äldre Det här är en skriva-av-sig-tråd då jag är tämligen upprörd och ledsen. I ca ett halvår har vi haft en man här på gården som gjort lite...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 719
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp