Varför denna paniska rädsla för krav?

Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

<snip>
"de få timmar då jag kräver deras uppmärksamhet och lydnad så har jag rätt att få den till 100%."

Det är en sorts tvång och maktmissbruk som jag inte behöver eller vill ha i relation till mina hundar. "Du ska lyda mig bara för att jag säger så" "Jag har rätt att .... bara för att jag är din ägare och har köpt dig" Nä, usch.

Inte mer maktmissbruk an att saga att den stund barnet maste skriva/rakna/utfora allvarligt job i skolan ar det bara att finna sig. Vissa saker MASTE man gjora ... att man sedan kan lara in det med olika metoder ar en annan sak. Man kan valja att lara in med "makt sprak" eller att leka in det med godis och lek. Om det ar inlart lustfyllt har hunden en automatisk lustfylld association till momentet och inget maktmissbruk behovs.
Min tjej blir overlycklig nar vi tranar ... det ar det roligaste hon vet, annu roligare ar tavlingar dar sa mycket hander. Hon alskar det "maktmissbruk" jag anvander (kottbullar, ost, boll, kamptrasa, etc.:p)
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Inte mer maktmissbruk an att saga att den stund barnet maste skriva/rakna/utfora allvarligt job i skolan ar det bara att finna sig. Vissa saker MASTE man gjora ... att man sedan kan lara in det med olika metoder ar en annan sak. Man kan valja att lara in med "makt sprak" eller att leka in det med godis och lek. Om det ar inlart lustfyllt har hunden en automatisk lustfylld association till momentet och inget maktmissbruk behovs.
Min tjej blir overlycklig nar vi tranar ... det ar det roligaste hon vet, annu roligare ar tavlingar dar sa mycket hander. Hon alskar det "maktmissbruk" jag anvander (kottbullar, ost, boll, kamptrasa, etc.:p)

Fast jag tror inte att det var det Irmelinis menade. Det du beskriver är ju någonting hunden tjänar på att göra. Det finns ett krav, absolut, men det finns även ett utbyte mot hundens favoritsyssla/godis/leksak. Hunden motiveras att vilja behaga!

Jag håller med Irmelinis att det är en väldigt tråkig inställning att hunden bara SKA göra. Visst finns det moment som den bara måste utföra, och inte alltid kan tjäna på. Jag ser dock ingen anledning till att inte skapa en förväntan hos hunden för att motivera den att göra rätt.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag har förövrigt alltid trott att min lilla hund är balanserad. Men nu blir jag fundersam. Ibland tror jag mest att hon lever för sina får - det kanske är FÅREN som är The packleader och jag själv kommer under fåren i rang?
Fast det funkar ju inte riktigt eftersom att det är hunden som flyttar fåren och inte tvärtom... Dessutom åt det håller jag ber om för tillfället.

Skulle du Lino, kunna hjälpa mig här att komma fram till VEM av oss som egentligen är ALFA? Är det fåren? :confused:


Har också funderat på hur alfahysterimänniskorna (med CM i spetsen) förklarar detta med arbetande hundar. Exmpelvis en ledarhund SKA ju hela tiden ta egna beslut, bedöma omgivningen, välja rätt väg, och leda, fullt medveten om att föraren inte kan det. Det är dens jobb. Måste vara rent livsfarliga hundar som tar över när som helst... :love:
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Har också funderat på hur alfahysterimänniskorna (med CM i spetsen) förklarar detta med arbetande hundar. Exmpelvis en ledarhund SKA ju hela tiden ta egna beslut, bedöma omgivningen, välja rätt väg, och leda, fullt medveten om att föraren inte kan det. Det är dens jobb. Måste vara rent livsfarliga hundar som tar över när som helst... :love:

Jag tror att det kan fungera om hunden är redigt balanserad dvs calm submissive först. Då kanske man kan tumma lite på the leadership så att hunden liksom inte "hinner" klättra i rang så högt eftersom att den började så långt ner? :idea:
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Har också funderat på hur alfahysterimänniskorna (med CM i spetsen) förklarar detta med arbetande hundar. Exmpelvis en ledarhund SKA ju hela tiden ta egna beslut, bedöma omgivningen, välja rätt väg, och leda, fullt medveten om att föraren inte kan det. Det är dens jobb. Måste vara rent livsfarliga hundar som tar över när som helst... :love:

Du skriver ju samma sak som jag men jag blir dumförklarad! :confused:
Ledarhunden styr flocken och om ägaren har svag energi så tar en hund över som ledare. Det föds 1 dominant hund per kull så de flesta hundar har inte det dominanta ledaregenskaperna som krävs för att leda sin flock och då en lågenergi egentligen född underlägsen individ tvingas ta över så blir det fel. Ägaren måste alltid vara ledaren en hund vill inget annat än att ha en ledare som guidar så den slipper ta egna beslut om till exempel vakta allt och alla. ALLA hundar oavsett ras behöver disiplin motion och sedan kärlek i den ordningen. Tillfredställer du din hund på rätt sätt så blir den balanserad och man slipper problembetenden. Enkel matte eller hur? :)

En hund som tar över kan som du säger bli livsfarlig och det är aggression i botten
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Du skriver ju samma sak som jag men jag blir dumförklarad! :confused:

Fast det beror nog mest på att Lager är ungefär lika ironisk som jag är, när jag undrar om fåren är The packleader eftersom att det ibland känns som om min hund lever för dom. :angel:
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

jaja gör som ni vill om det funkar kommer bara med tips ;)
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Du skriver ju samma sak som jag men jag blir dumförklarad! :confused:
Ledarhunden styr flocken och om ägaren har svag energi så tar en hund över som ledare. Det föds 1 dominant hund per kull så de flesta hundar har inte det dominanta ledaregenskaperna som krävs för att leda sin flock och då en lågenergi egentligen född underlägsen individ tvingas ta över så blir det fel. Ägaren måste alltid vara ledaren en hund vill inget annat än att ha en ledare som guidar så den slipper ta egna beslut om till exempel vakta allt och alla. ALLA hundar oavsett ras behöver disiplin motion och sedan kärlek i den ordningen. Tillfredställer du din hund på rätt sätt så blir den balanserad och man slipper problembetenden. Enkel matte eller hur? :)

En hund som tar över kan som du säger bli livsfarlig och det är aggression i botten

Du borde lära dig mer om hundar, deras mentala egenskaper och om hur de fungerar i stort. För det kan du väldigt lite om. Det som är tragiskt är att du inte verkar vilja lära dig. Du säger en massa olika saker, och inget kan du underbygga med exempel om hur det är i verkliga livet. Dessutom ska du avla på din hane, som inte är röntgad och som har en mentalitet som lämnar en del övrigt att önska. Men då går det bra att skylla på hur svårt den hunden haft det... (fast det gäller ju inte andra hundar, förstås). Jag ryser av obehag när jag tänker på stackars valpköpare och folk som du ska hjälpa med deras hundar.. *huh*
Dessvärre får vilken klåpare som helst träna hundar, tyvärr.. :(
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Du skriver ju samma sak som jag men jag blir dumförklarad! :confused:
Ledarhunden styr flocken och om ägaren har svag energi så tar en hund över som ledare. Det föds 1 dominant hund per kull så de flesta hundar har inte det dominanta ledaregenskaperna som krävs för att leda sin flock och då en lågenergi egentligen född underlägsen individ tvingas ta över så blir det fel. Ägaren måste alltid vara ledaren en hund vill inget annat än att ha en ledare som guidar så den slipper ta egna beslut om till exempel vakta allt och alla. ALLA hundar oavsett ras behöver disiplin motion och sedan kärlek i den ordningen. Tillfredställer du din hund på rätt sätt så blir den balanserad och man slipper problembetenden. Enkel matte eller hur? :)

En hund som tar över kan som du säger bli livsfarlig och det är aggression i botten

Och hur tar en hund över då? En fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på. Jag har bott med/träffat många olika hundar som är rädda/osäkra/nervösa/ och vissa till och med agressiva men de har aldrig försökt sätta sig på dig.

Dock fick två fara till himlen pga felhantering dvs misshandel redan som valpar och var så himla förstörda att det inte gick att fixa dom.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Du borde lära dig mer om hundar, deras mentala egenskaper och om hur de fungerar i stort. För det kan du väldigt lite om. Det som är tragiskt är att du inte verkar vilja lära dig. Du säger en massa olika saker, och inget kan du underbygga med exempel om hur det är i verkliga livet. Dessutom ska du avla på din hane, som inte är röntgad och som har en mentalitet som lämnar en del övrigt att önska. Men då går det bra att skylla på hur svårt den hunden haft det... (fast det gäller ju inte andra hundar, förstås). Jag ryser av obehag när jag tänker på stackars valpköpare och folk som du ska hjälpa med deras hundar.. *huh*
Dessvärre får vilken klåpare som helst träna hundar, tyvärr.. :(

träna hundar är det du håller på med jag REHABILITERAR. Du får träna klicker men jag tar omhand hundar som hamnat snett på grund av okunniga ägare. det är inget fel på blandraser jag älskar alla hundar, gör du!! det är därför jag är ute och erbjuder min hjälp
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Nog för att tänket kring hundträning svängt de senaste tio åren, men nu börjar jag verkligen fundera...

Generellt sett så förfasar sej många över att införa krav i sin hundträning och på många håll hörs varningar om att man till varje pris skall undvika att komma i konflikt med sin hund.

Min fråga måste då bli: Och hur fungerar detta för er?!

Mina valpar/unghundar kommer rätt snabbt in i en kravfas i vardagen där jag slutar "be" dem göra saker och talar om för dem att de skall utföra det ena eller det andra.
Självklart använder jag de medel som krävs för att hunden skall förstå när jag är lär in ett nytt moment/ny handling, men när hunden förstått så kommer ett krav.

Som jag ser det så fasnar många, många i dagens läge i ett sorts "ständigt inlärings"-fack... som de aldrig kommer ut till på köpet.

Jag ser förare till vuxna hundar som fortfarande står och lockar och ber hunden att utföra de mest basic saker som hunden skiter högaktningsfullt i och där hundägaren sedan förklara för mej att han/hon inte är rolig nog för att hunden skall lyssna.

Vart fa*en är vi på väg!?

Självklart skall vi plussa och belöna våra hundar när de gör rätt, men därifrån till att missa själva "kravfasen" fullständigt är steget låååååångt.

För mej är det rätt egalt om jag är i trädgården, på parkeringen vid Ica eller på Bk's plan, säger jag sitt så är det sitt som gäller. Mina hundar VET vad sitt är och om de inte lyssnar så är det INTE för att de inte förstår/vet vad kommandot innebär de SKITER helt enkelt i det :devil:

Kanske är jag skadad av det faktum att många av de hundar jag tränar faktikst måste fungera i ALLA lägen. De kan inte vara beroende av dubbelkommadon, mutor eller att de är på "rätt plats". En synskadad eller handikappad förare måste veta att hunden kommer göra det den blir tillsagd utan en massa 'om och men'.
Jag kan inte be "mina" kunder att avleda sina hundar eller ta dem åt sidan om det ligger en smörgåstårta på marken, de möter en löptik, det står en galet kaxig rottis på gångvägen och spänner sej! Eller be dem skvallerträna eller börja med jobbiga möten på lååååångt håll osv osv.

Ibland så blir jag helt matt när jag hör resonemang kring hur allt idag går ut på att jag som förare skall vara roligare än allt annat, mer aktiv, busigare osv
När det i mina ögon många gånger handlar om att föraren måste "slå näven i bordet" och förklara att "nu djä*lar gör du som jag säger" punkt.

Hur i hela fridan har vi kommit till denna så extremt snedvridna syn på hunddressyr måste jag få undra!
Där det är "fult" att kräva saker. Där hundar i många fall kan köra över sina förare och dennes köttbullar samtidigt som diverse instruktörer står och hojtar "du måste vara roligare"...

/Swat


Har bara ögnat igenom tråden, sitter med lilla minilaptopen med pytteskärm - omöjligt att läsa ordentligt. Så kanske kommer det någon upprepning.

Jag vill ha ordning och reda. Vovve ska ha klart för sig vilka regler som gäller och hålla sig inom vissa ramar. Det finns också kommandon som alltid måste vara säkra. Där jag inte tänker dividera. Däremot finns det (för mig) ett rätt stort utrymme för variation inom ramarna där vi kan kommunicera utan att det blir diskussion. Det är vardagslydnaden - inte kommandon, utan tysta överenskommelser och att hunden checkar av med mig om det är nåt. Sedan är det olika från hund till hund hur noga man måste vara med grundreglerna. Vissa fungerar bäst med mycket frihet och variation, starka individer, andra vill ha tydliga enkla regler - så slipper de tänka själva.

Sedan finns direkta kommandon, lydnadsgrejer av typen "sitt", "stanna". Där har jag (som alla andra) en del saker som ska funka, alltid. Gå fint i snöre, hit, stanna. Funkar det, så löser sig de mesta i vardagen.

Övriga kommandon kan man också lägga krav bakom vid behov såklart. Jag ser inte krav som något direkt problem (här). Snarare att folk inte förklarar tydligt för sina hundar vad som förväntas. Antingen a la CM - bara jag blir Ledare så förstår hunden telepatiskt att "sitt" betyder... . Eller dumheter/missförstånd av andra slag, man använder fel belöningsform för sin hund, är otydlig, är inkonsekvent, är brutal. Hundar är ju dessutom inte helt puckade. Såklart är det kul att käka död kråka/jaga hare/nosa på trädet. Skrikade matte väntar därborta i lugn och ro...

Belöning är dock alltid bra. Ser inget fel i att belöna, eller att man skulle kunna "belöna för mycket". Jag tycker tvärtom att man ska ta alla chanser att berätta för hunden att den är duktig. Precis som för hästen. Det är så man får positiva djur som vill fortsätta göra det man ber om. MEN de ska också veta att det blir en konsekvens om de bara skiter i mig.

Andras hundar bryr jag mig inte om, så länge de inte får stryk. Vill man bli runtsläpad på promenaden och få axeln dragen ut led så fine. Men jag skulle aldrig stå ut med det. Jag ser dock skillnad på min och hundens vardagskommunikation, på träning på plan, eller på arbete. Har hunden sin utstyrsel arbetar den - och ska då vara fokuserad på sitt jobb. Annat kan bli riktigt farligt. Men då ska den också få en ärlig chans, vara väl förberedd, och ha full koll på vad som förväntas.

Tycker främst att problemen jag stöter på hänger samman med inkonsekvens. Man är otydlig, ibland direkt orättvis. Ber om en sak, ändrar sig sedan, tillåter vissa saker en dag men inte nästa, utsätter hunden för tuffa situationer innan den klarar det. Trycker till den i ena stunden, för att sedan lyfta den, och trycka till den igen... Förvånas ibland över att folk inte blir bitna oftare.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

träna hundar är det du håller på med jag REHABILITERAR. Du får träna klicker men jag tar omhand hundar som hamnat snett på grund av okunniga ägare. det är inget fel på blandraser jag älskar alla hundar, gör du!! det är därför jag är ute och erbjuder min hjälp

Jag har ju som sagt haft några hundar med problem, men det vet du ju. Så du kan sluta lägga fram det som om jag inte vet vad jag pratar om.
Belöningsträning är vad som gjort en av mina hanar till vad den är idag. Det är inte en lätt hund.
Blandraser och omplaceringar finns det så gott om, att det knappast behövs fler. Definitivt inte när pappans hälsa inte är kollad och det är en ängslig hund.:eek:
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag tror att det kan fungera om hunden är redigt balanserad dvs calm submissive först. Då kanske man kan tumma lite på the leadership så att hunden liksom inte "hinner" klättra i rang så högt eftersom att den började så långt ner? :idea:

Aha! Tryck till den jäveln direkt alltså... :D
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag har ju som sagt haft några hundar med problem, men det vet du ju. Så du kan sluta lägga fram det som om jag inte vet vad jag pratar om.
Belöningsträning är vad som gjort en av mina hanar till vad den är idag. Det är inte en lätt hund.
Blandraser och omplaceringar finns det så gott om, att det knappast behövs fler. Definitivt inte när pappans hälsa inte är kollad och det är en ängslig hund.:eek:

Dominans tänk behövs vid rehabilitering av en hund som själv beter sig dominant, annars så kan man inte förändra beteendet. Men om hunden inte är dominant så räcker det med att vara en tydlig ledare. Du blev förmodligen en bättre ledare senare under hundens liv. Du verkar ju inte ha något problem att säga ifrån ;)

Jaja, ni har rätt och jag har fel. Kör på det och jag bara dravlar.., lugnt jag håller med;)
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Vad är "dominans" då? Förklara gärna.

Jag tror inte att jag riktigt tolkar det ordet på samma sätt som du.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Dominans tänk behövs vid rehabilitering av en hund som själv beter sig dominant, annars så kan man inte förändra beteendet. Men om hunden inte är dominant så räcker det med att vara en tydlig ledare. Du blev förmodligen en bättre ledare senare under hundens liv. Du verkar ju inte ha något problem att säga ifrån ;)

Jaja, ni har rätt och jag har fel. Kör på det och jag bara dravlar.., lugnt jag håller med;)

Tja, annars har jag ju belöningstränat!!! :banana:
Dominans är inget jag tror på!!! Sånt använder jag mig inte av!!
Och ändå fungerar hunden bra!!!
Måste vara tur!:bump:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 110
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 805
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 009
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp