Varför denna paniska rädsla för krav?

Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Du skriver ju samma sak som jag men jag blir dumförklarad! :confused:
Ledarhunden styr flocken och om ägaren har svag energi så tar en hund över som ledare. Det föds 1 dominant hund per kull så de flesta hundar har inte det dominanta ledaregenskaperna som krävs för att leda sin flock och då en lågenergi egentligen född underlägsen individ tvingas ta över så blir det fel. Ägaren måste alltid vara ledaren en hund vill inget annat än att ha en ledare som guidar så den slipper ta egna beslut om till exempel vakta allt och alla. ALLA hundar oavsett ras behöver disiplin motion och sedan kärlek i den ordningen. Tillfredställer du din hund på rätt sätt så blir den balanserad och man slipper problembetenden. Enkel matte eller hur? :)

En hund som tar över kan som du säger bli livsfarlig och det är aggression i botten


Du missförstår mig. Jag skrev om arbetande hundar - en ledarhund är en hund som hjälper blinda personer. Den har sele som föraren håller i, hundens jobb är att gå inlärda vägar, att visa föraren runt eventuella hinder, att varna för trappsteg/trottoarer, etc.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Fast jag tror inte att det var det Irmelinis menade. Det du beskriver är ju någonting hunden tjänar på att göra. Det finns ett krav, absolut, men det finns även ett utbyte mot hundens favoritsyssla/godis/leksak. Hunden motiveras att vilja behaga!

Jag håller med Irmelinis att det är en väldigt tråkig inställning att hunden bara SKA göra. Visst finns det moment som den bara måste utföra, och inte alltid kan tjäna på. Jag ser dock ingen anledning till att inte skapa en förväntan hos hunden för att motivera den att göra rätt.


Precis, MrsScabtree, du förstår vad jag menar :)

Jag är inte emot träning och tävling, utan det var själva inställningen till relationen till hunden jag pratade om.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Om du tittar på hundarter i det vilda, typ som vargen t.e.x. Där är ursprunget i moder natur. En Alfa hane eller hona. Könet spelar ingen roll.., den Dominanta energin bestämmer! Alfa hunden bestämmer allt vad flocken ska göra. När dom ska gå, när dom ska äta, vem dom ska jaga, vilket håll alla ska springa, ALLT! Om din hund är 100% balanserad så lever hunden för att behaga flocken OCH framförallt den Dominanta Flockledaren. När denna balans i förhållandet mellan man och kvinna eller människa/djur, som häst eller HUND uppkommer, DÅ vet man som flockledare att hunden aldrig skulle göra något innan du som Alfa Hane gett ett ok. När jag ställer ner min hunds matskål efter att han har gått och lagts sig av sig själv, eller sitter fint och lugnt 2 meter från maten...så väntar han på ett ok från mig. Och han gör det med glädje syns det långa vägar. Ett stort vaket smalj över hela ansiktet. Det kallar jag kärlek med respekt. :cool:

http://www.youtube.com/watch?v=ayzSLoOA ... re=feedlik

Snälla Lino ta dig en titt på den här föreläsningen: http://urplay.se/162012
Ska bli intressant att läsa dina kommentarer till det!
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Det vill jag också veta :)

Det måste vara när hunden vill hoppa upp och gosa med dig i soffan, så får ju inte alls hunden göra, det brukar vara ett tecken på att vilja ta över :eek:

Förmodligen. Eller är hunden dominant när den går före dig på promenaden. Vilket mina hundar oftast gör när jag släpper ut kopplet så de får nosa som de vill. Så jag bör stå längst ner på rangskalan...tala inte om det för mina hundar bara, för de har inte fattat det.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag skulle vilja fråga; Varför denna rädsla för belöningar?
Jag blir förvånad när jag läser tråden och ser att många inte verkar skilja mellan muta och belöning, märkligt.
Att belöna rätt beteende är den effektivaste inlärningen, med det märkliga är att vissa verkar tror att inlärningen och befästningen blir sämra av att belöna?
Jag uppfattar det som om vissa i tråden slår sig för bröstet och säger; Jag kräver av mina hundar och det ska dom göra utan gulligull, och? Hur svårt är det? Sätt på hunden en koppel och den är helt i ditt våld, det fungerar utmärkt, så började jag träna hund för många år sedan, men jag tycker det är tråkigt sätt, för hunden.
Kravfas, tja det lärde jag mig för 25 år sedan, grundtanken är att hunden vet vad den ska göra, men det struntar i det, det tror jag inte på, att hunden kan ordet sitt hemma i köket betyder inte att hunden kan ordet i en annan miljö, ett enkelt exempel, men här kommer olika tolkningar in; jag tror inte att hundar kan trotsa, men jag tror att jag kan vara en bättre eller sämre dressör.
Hundar är dåliga på att generalisera, det dom kan i en miljö behöver inte vara överförbart på en annan miljö.
Jag har ett nej på mina hundar, men det jag vill att mina hundar ska kunna, det tränar jag, t.ex antijakt, jag har bruksschäfer och dom har ofta rejäl jaktlust, och jag har aldrig lyckas straffa bort den lusten, trots att det var så jag tränade förr, en radie 10 meter ifrån mig, då drog dom, trots att dom blivit rejält korrigerade för att visa minsta viltintresse, idag tränar jag det medvetet ifrån början, dvs, jag ger aldrig hundarna möjligheter att självbelöna sig, jag har genomtänka belöningar för rätt beteende, och det fungerar utmärkt, även 10 meter ifrån mig, att straffa bort jaktlust är omöjligt på en hund som har rejäl sådan.
Jag har inget problem med att mina hundar inte skulle lyda mig i olika miljöer och med olika retningar runt sig, trots att jag numer uteslutande använder mig av belöningsträning, i det ingår att jag är en stor resurs för mina hundar, någon som är bra att samarbeta med, inte ett hinder för allt roligt.
Om nu korrigeringar eller krav skulle vara ett sådant effektivt instrument, varför gapar och skäller så många hundar halsen av sig på brukshundsklubbarnas parkeringar, eller "trotsar" sina förare med utfall, eller knallar på fågeljakten? Drar i kopplen, vallhunden som går för nära fåren och tar till bett i vallningen? Det brukar knappast saknas åthutningar (krav , korrigerninga eller vad man nu kallar det) eller hur?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Varför svarar du mig? Jag använder mig av flera olika belöningar (som sagt). Godsaker, lek, muntligt beröm, beroende lite på vad jag tränar.

Det finns vissa saker som jag verkligen kräver av min hund, oavsett godisbelöning. Hunden SKA lyda "Nej", "Hit" och "Vänta". Helt och hållet av säkerhetsskäl. Lite dumt om hunden springer ut på vägen, men man inte kan stoppa den för korven är slut. (som någon redan sa)

Då jag sedan tränar för skojs skull (lydnad, spår, tricks) ska det vara roligt för hunden. Hunden ska vara riktigt taggad och bara vänta på att börja träna. Då känns det dumt att komma med en massa dominans och krav.

Sedan underströk jag också skillnaden på belöning och muta tidigar. Om du orkat läsa hela tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Det föds 1 dominant hund per kull så de flesta hundar har inte det dominanta ledaregenskaperna som krävs för att leda sin flock och då en lågenergi egentligen född underlägsen individ tvingas ta över så blir det fel.

Uppriktigt nyfiken måste jag få veta hur du kommit fram till denna "sanning"? Källa till forskning?
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Genom en djupgående kunskap om genetik och insekter, kultur eller ngt annat som börjar på et :angel:
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Nej en ledare bestämmer absolut inte allt och definitivt inte under hot/tvång/dominans.

Kan inte annat än hålla med.
En bra ledare bestämmer inte, den leder och får förtroendet att göra så eftersom den förtjänat det. Och det genom att visat att den är kapabel att ta besluten som gagnar alla i flocken.

/Camilla
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

em-pirreUrsäkta, mitt första inlägg var inte riktat till dig, det var ett allmänt svar i tråden.
Men om din sticker för att du inte har korv, då har det inget med dressyr eller belöning av rätt beteende att göra, då handlar det om att du måste muta din hund med korv annars sticker den, nu tror jag inte att det är så med din hund, men jag tar det som ett exempel.

En grundläggande regel är; desto oftare ett beteende förstärks, desto mer befäst blir det, en belöning är något som hunden uppskattar, annars är det ingen belöning.
Jag vill att min lydnad alltid ska fungera, oavsett om det är tävling eller vardag, jag skiljer inte på det som många andra verkar göra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jamen självklart är det så. Ajabaja för att ha hunden före dig på promenaderna. Du ska ge kommando när de ska kissa och bajsa också vet du väl? Dom får ju inte ta egna beslut om det heller.

Jaja. Tydligen har lino slutat skriva i tråden eftersom det inte är hon/han enligt lino själv på ett annat forum.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Varför denna paniska rädsla för belöningar? Tror man verkligen att hundar lyder sämre för att men belönar dom? Hundar lär av två saker, antingen genom att undvika något eller genom att uppnå något.
Så visst fungerar det att "slå näven i bordet" men det är inget måste.
Om det är ledarhundar vi talar om så hade man på min tid vissa kriterier på dom som kunde vara lämpliga, t.ex inställningen till hundar, socialiteten, m.m, om det nu var så effektivt att slå näven i bordet, tja då skulle urvalsmaterialet bli större. Åtminstone jag har vart i med om ett flertal ledarhundar som inte fungerat pga matfixering, översociala m.m och jag har inte upplevt att dressörerna har saknat vilja att visa vem som bestämmer, utan det som brukar hända är att hunde lyckas självbelöna sig lite för oftast och straffet uteblir osv.
När jag tittar på t.ex jakträning så brukar det inta vara någon brist på korrigeringar med hundar som knallar, vallhundar som går för nära fåren, inte ser jag några köttbullar, däremot brukar jag se förare som rusar ut och på olika sätt "tar tag i sina hundar" trots det brukar samma förare ha återkommande problem. Eller hur många förare har man inte sett springa till parkeringen på en BK och gapa åt sin sina skällande hundar, men jag har aldrig sett att deras hundar nästa gång ligger lugnt och avspänt i bilen:p

Jag vill att såväl min tävlingslydnad som vardagslydnad allitd fungerar, därför är jag noga att befästa den och generalisera, det ska fungera i alla miljöer.
Jag tycker att det är helt ok man vill ha krav eller vad man nu kallar det, men att det skulle vara nödvändigt för att få en lydig hund är fel.
Kravfas har jag alltid tycke varit märkligt, även då det ansågs som en självklarhet:
Inlärningsfas som övergår i en kravfas.
Kravfasen tanken bygger på att hunden kan t.ex kommandot sitt, men en vacker dag tänker hunden; Idag ska jag trotsa, och då går man in med krav.
Jag tror faktiskt inte alls på det, jag tror att många hundar blir väldigt orättvist behandlade på grund av sådan antaganden, hundar är dålig på att generalisera kunskap, och vill man testa ordförståelse på en hund som "kan " kommandot sitt, är det bara att vända ryggen till hunden och sätta sig på golvet för att sedan kommendera sitt, rätt många hundar ser ut som fågelholkar i ansiktet, inte för att dom trotsar utan för att dom har en bristande ordförståelse.

Min hundar lyder mig i alla miljöer, trots att jag numer uteslutande tränar efter belöningsträningsprinciper.

När jag började med hundar, då sa man att för att t.ex få en säker platsliggning så skulle man ha hunden sittande vid sin sida, kopplet i strypläge, sedan skulle man stampa till på kopplet på samma gång som man sa plats, och aldrig berömma hunden, det var enda sättet att få en säker platsliggning. Jag tror att få idag tror att det metoden är nödvändig för en säker platsliggning.

Jag skrev i ett annat inlägg om att jag alltid haft minst en bruksschäfer och alltid hundar med rejäl jaktlust, förr, när det var lagligt använde jag el, det fungerade så länge jag hade attrappen på dom sedan drog dom, jag korrigerade rejält osv, ändå drog hundarna när dom kom utanför min radie.
På senare år så har jag tränar antijakt mycket medvetet, aldrig låta en hund självbelöna sig, genomtänkta belöningar osv, och det fungerar, mina nuvarande hundar drar inte trots att jag inte håller tummen i ögat på dom.

Det är inte nödvändigt att "visa vem som bestämmer" för att få en generellt lydig hund, det fungerar inom vissa gränser, men det fungerar lika bra att tänka igenom vad man vill uppnå och bygga sin dressyr belöningsträning.

Slutligen; När jag för mååånga år sedan utbildade mig till dressör på gamla HS, blev vi dagligen matade med vikten av ovillkorlig lydnad, den uppnåddes enbart genom straff och att visa vem som bestämde, en av lärarna som var en stor ivrare för det visade hur det skulle gå till, döm om min häpnad när båda Vorshtarna drog som avlöningar i skogen, och dom led ingen brist på "krav", det kan jag lova.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

em-pirreUrsäkta, mitt första inlägg var inte riktat till dig, det var ett allmänt svar i tråden.
Men om din sticker för att du inte har korv, då har det inget med dressyr eller belöning av rätt beteende att göra, då handlar det om att du måste muta din hund med korv annars sticker den, nu tror jag inte att det är så med din hund, men jag tar det som ett exempel.

En grundläggande regel är; desto oftare ett beteende förstärks, desto mer befäst blir det, en belöning är något som hunden uppskattar, annars är det ingen belöning.
Jag vill att min lydnad alltid ska fungera, oavsett om det är tävling eller vardag, jag skiljer inte på det som många andra verkar göra.


Nej exakt. Om hunden inte lyder utan godis så har godis inte varit en belöning utan en muta. Det är jag mycket medveten om. Jag mutar inte min hund, nej.:d
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

:bow::bow::bow: Exact!

Jag inser ocksa att jag menar nagot annat med att ha krav. For mig betyder det helt enkelt att om jag ropar ska hon komma, eller om jag sager sit ska hon sitta. Om hon tillexempel inte sitter gar jag helt enkelt fram och ser till att hon sitter ... men det ar inte mer "tvang" an att jag kan ta i halsbandet och med allvarlig rost saga att "du skulle ju sitta" samtidigt som jag 'leder' henne till en sit. For att sedan be henne sta igen sa jag kan ga bort och vi kan gora om och gora ratt da jag belonar (godis, boll, eller klapp och lek).
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Det är precis det där jag menar med krav också! :laugh: Tror ett stort problem i diskussioner om både krav och korrigering är att man pratar om varandra och använder samma ord för att beskriva helt olika saker.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

:bow::bow::bow: Exact!

Jag inser ocksa att jag menar nagot annat med att ha krav. For mig betyder det helt enkelt att om jag ropar ska hon komma, eller om jag sager sit ska hon sitta. Om hon tillexempel inte sitter gar jag helt enkelt fram och ser till att hon sitter ... men det ar inte mer "tvang" an att jag kan ta i halsbandet och med allvarlig rost saga att "du skulle ju sitta" samtidigt som jag 'leder' henne till en sit. For att sedan be henne sta igen sa jag kan ga bort och vi kan gora om och gora ratt da jag belonar (godis, boll, eller klapp och lek).

Men det där låter ju helt "normalt" och får mig verkligen att fundera på vad folk menar med "krav" och "korrigeringar". I sådana här diskussioner blir livet väldigt svartvitt; antingen står man alltid hjälplös i ena änden av kopplet och viftar med en köttbulle eller så slår man hunden sönder och samman när den inte lyssnar.

Jag har krav, men belönar som sagt hemskt gärna min hund. Om det är någonting hon MÅSTE göra - varför inte slå två flugor i en smäll och dessutom göra det roligt för henne att utföra det?

Och med det vill jag säga att du, mrs scrabtree och Zorbi skriver kloka inlägg!
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Kravfasen tanken bygger på att hunden kan t.ex kommandot sitt, men en vacker dag tänker hunden; Idag ska jag trotsa, och då går man in med krav.
Jag tror faktiskt inte alls på det, jag tror att många hundar blir väldigt orättvist behandlade på grund av sådan antaganden, hundar är dålig på att generalisera kunskap, och vill man testa ordförståelse på en hund som "kan " kommandot sitt, är det bara att vända ryggen till hunden och sätta sig på golvet för att sedan kommendera sitt, rätt många hundar ser ut som fågelholkar i ansiktet, inte för att dom trotsar utan för att dom har en bristande ordförståelse.

Jag håller med i nästan allt du skriver, men vill tillägga att jag inte tror att det ALLTID handlar om att hunden inte kan kommandot heller. Jag tror definitivt inte att hundar vill trotsa, men däremot tror jag att hundar helt enkelt gör det som lönar sig; dvs, vill min hund för stunden hellre göra något annat (t ex om jag ber min hund att komma när hon har fullt upp med att rulla sig i hästbajs) så kommer hon att försöka på den linjen; det handlar inte om illvilja, trots eller okunskap; det handlar om att hon helt enkelt finner det andra (bajsrullandet) mer tilltalande för stunden. Där kan jag gå in och säga; näää puppe, du får kanske rulla dig i bajs sen, men nu vill jag att du kommer.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Hatar när folk ska tyda hunden "nu ser du ju att svansen går, alltså har inte hunden tagit till sig av din korrigering, så du kan ta i mer". Nej, din hund försöker lugna ner dig, för du tar i alldeles för mycket och han fattar inte varför...

Det där hör jag ofta fån fd bruksfolk på vallningskurser. Blir lika illa berörd varje gång:(

Förövrigt undrar jag vem det är som är paniskt rädd för krav. Känns rätt så meningslöst att gå in och diskutera i en tråd som handlar om en enda stor halmgubbe.

/Migo
som alla gånger föredrar en fjantig men ofarlig Stillwell framför att folk apar efter Millan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 110
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 805
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 009
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp