Bukefalos 28 år!

Varför denna paniska rädsla för krav?

Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Om du tittar på hundarter i det vilda, typ som vargen t.e.x. Där är ursprunget i moder natur. En Alfa hane eller hona. Könet spelar ingen roll.., den Dominanta energin bestämmer! Alfa hunden bestämmer allt vad flocken ska göra. När dom ska gå, när dom ska äta, vem dom ska jaga, vilket håll alla ska springa, ALLT! Om din hund är 100% balanserad så lever hunden för att behaga flocken OCH framförallt den Dominanta Flockledaren. När denna balans i förhållandet mellan man och kvinna eller människa/djur, som häst eller HUND uppkommer, DÅ vet man som flockledare att hunden aldrig skulle göra något innan du som Alfa Hane gett ett ok. När jag ställer ner min hunds matskål efter att han har gått och lagts sig av sig själv, eller sitter fint och lugnt 2 meter från maten...så väntar han på ett ok från mig. Och han gör det med glädje syns det långa vägar. Ett stort vaket smalj över hela ansiktet. Det kallar jag kärlek med respekt. :cool:

http://www.youtube.com/watch?v=ayzSLoOA ... re=feedlik

Åh, har du hittat hit nu?

...Och hur är ditt svar överhuvudtaget relaterat till att jag tycker om att busa med min hund när hon gör någonting jag tycker om? :confused:
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Om du tittar på hundarter i det vilda, typ som vargen t.e.x. Där är ursprunget i moder natur. En Alfa hane eller hona. Könet spelar ingen roll.., den Dominanta energin bestämmer! Alfa hunden bestämmer allt vad flocken ska göra. När dom ska gå, när dom ska äta, vem dom ska jaga, vilket håll alla ska springa, ALLT! Om din hund är 100% balanserad så lever hunden för att behaga flocken OCH framförallt den Dominanta Flockledaren. När denna balans i förhållandet mellan man och kvinna eller människa/djur, som häst eller HUND uppkommer, DÅ vet man som flockledare att hunden aldrig skulle göra något innan du som Alfa Hane gett ett ok. När jag ställer ner min hunds matskål efter att han har gått och lagts sig av sig själv, eller sitter fint och lugnt 2 meter från maten...så väntar han på ett ok från mig. Och han gör det med glädje syns det långa vägar. Ett stort vaket smalj över hela ansiktet. Det kallar jag kärlek med respekt. :cool:

http://www.youtube.com/watch?v=ayzSLoOA ... re=feedlik

"En del etologer" säger du. Vilka är de moderna etologer som säger motsatsen? Har du läst "Om vargars och hundars beteende?? Har du läst "In defence of dogs"? Gör det, innan du svamlar en massa om förlegade och sedan länge motbevisade teorier. Vargar beter sig inte som man en gång trodde och dessutom är hundar inte tama vargar. Det finns stora skillnader mellan hundars och vargars beteende. Jag kan absolut gå med på att man ska ha en lugn och självsäker attityd när man umgås med djur. Det bör man ha också när man umgås med människor, om man vill att de ska ha förtroende för en. Men det betyder inte att jag är deras alfahona.

Mina hundar väntar också på ett "var så god" innan de äter eller tar en godis från golvet. Det gör de för att jag har lärt dem det och inte för att de går runt och tror att jag är en hund i ledarposition som de måste fjäska för.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Om din hund är 100% balanserad så lever hunden för att behaga flocken OCH framförallt den Dominanta Flockledaren. ]

Jag har förövrigt alltid trott att min lilla hund är balanserad. Men nu blir jag fundersam. Ibland tror jag mest att hon lever för sina får - det kanske är FÅREN som är The packleader och jag själv kommer under fåren i rang?
Fast det funkar ju inte riktigt eftersom att det är hunden som flyttar fåren och inte tvärtom... Dessutom åt det håller jag ber om för tillfället.

Skulle du Lino, kunna hjälpa mig här att komma fram till VEM av oss som egentligen är ALFA? Är det fåren? :confused:
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Fyfan. Mina hundar är uppenbarligen totalt obalanserade. Vad tusan gör jag nu?! :cry:







/:cool:
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Fyfan. Mina hundar är uppenbarligen totalt obalanserade. Vad tusan gör jag nu?! :cry:







/:cool:

Det enklaste tror jag helt enkelt är att du är lugn, självsäker och dominant och pssyychar ordentligt när den gör fel. Du kan också markera när hunden gör fel, genom ett "bett" i ljumsken t ex tillsammans med ett strypkoppel, för så gör hundarna mot varandra när de uppfostrar varandra. Titta t ex på Ceasar eller på Youtube där Lino lagt upp rehabiliteringsfilmer. Då tror jag att du får en calm och submissive dog snart.

:angel:
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Du menar alltså att du i samma mening som du drar upp hur vargar beter sig också lägger till att din hund smilar och smilar för att den är glad över hela ansiktet = mänskligt beteende.

Öhm goddag yxskaft?! :D

Nej en ledare bestämmer absolut inte allt och definitivt inte under hot/tvång/dominans.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Förlåt att jag är en besserwisser nu men: Etnologi är studiet av människan som kulturvarelse. Vad har det med hundar att göra..? Ordet du letar efter är nog etologer?
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina långa svar? Tack för historielektionen, men jag ser inte riktigt vad det har med saken att göra. Jag pratar om att jakten kan vara belönande, du pratar om att kunna bryta hunden. Vi verkar inte ens vara på samma nivå i den här diskussionen med andra ord. Ja, givetvis ska du kunna ställa krav. Men det frångår ju inte det faktum att för hunden så är själva jakten den största belöningen som finns. Det är liksom det jag försöker komma fram till.

.

Jag tror det största problemet är att vi pratar om olika saker... Ursprunget var att jakten är en sån stor belöning att man inte behöver något annat, jag svarade att i samband med jakt så kan det innebär ett krav på att bryta jakten, alltså är inte jakten belöningen, för då skulle man ju inte ställa kravet, utan då måste belöningen var något annat. Förstår du hur jag menar?

Och ursprungsdiskussionen var kravställningen så jag tycket nog inte att jag har kommit så långt ifrån ämnet...
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag känner till att endel etnologer tror så men jag litar på vad jag sätt och hört. Hundar går inte emot moder natur bara för att någon enstaka etnolog blivit "omvänd"" Enkel mattematik faktiskt det är vi människor som krånglar till det :grin:

Jag antar att du menar ETOLOGER?? Etnologer är nämligen något helt annat!!
För övrigt så lyder inte alls en vargflock ledarparet i allt, det är faktiskt så att ledarparet följer flockmedlemmars val många gånger. Helt enkelt för att olika medlemmar har olika uppgifter, som just den medlemmen är bra på.
Hundar som lever i grupp, lever i löst sammansatta grupper där individer kommer och går som de vill. Där finns det alltså inte en fast flockstruktur som hos vargar. Av den anledningen är jag tveksam till att flockteorin alls är fungerande på hundar.
För att ytterligare komplicera det hela så lever dingon(som är en vildhund) ensam...
När det gäller trådskaparens fråga, så skulle iallafall jag vara försiktig med att ställa krav tidigt!! man ska vara VÄLDIGT säker på att hunden förstått och generaliserat kunskapen, om man ska börja kräva..
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Det enklaste tror jag helt enkelt är att du är lugn, självsäker och dominant och pssyychar ordentligt när den gör fel. Du kan också markera när hunden gör fel, genom ett "bett" i ljumsken t ex tillsammans med ett strypkoppel, för så gör hundarna mot varandra när de uppfostrar varandra. Titta t ex på Ceasar eller på Youtube där Lino lagt upp rehabiliteringsfilmer. Då tror jag att du får en calm och submissive dog snart.

:angel:


Frukten, du har fått bra råd av Sörlatungu :laugh:
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag har förövrigt alltid trott att min lilla hund är balanserad. Men nu blir jag fundersam. Ibland tror jag mest att hon lever för sina får - det kanske är FÅREN som är The packleader och jag själv kommer under fåren i rang?
Fast det funkar ju inte riktigt eftersom att det är hunden som flyttar fåren och inte tvärtom... Dessutom åt det håller jag ber om för tillfället.

Skulle du Lino, kunna hjälpa mig här att komma fram till VEM av oss som egentligen är ALFA? Är det fåren? :confused:

Du får verkligen gärna hjälpa mig att klura ut mitt dilemma här däremot...
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag upplever inte det alls så som du gör, i ditt första inlägg i tråden.

Men vi har heller inte samma syn på hundar, verkar det som. Jag strävar inte efter att få en "slav" eller robot som lyder mig i allt, och som blir tvingad till att göra så. Det är överhuvudtaget inte den relationen jag vill ha ut av mitt hundägande.


Och som Red_Chili säger : Så länge hunden blir aktiverad och får må fysiskt och psykiskt bra, inte ställer till med problem för omgivningen och ägaren fungerar bra med hunden, så spelar det väl ingen roll om den lyder bara när godiset är med eller inte?
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag tror vi klarar oss bra utan CMs metoder.
Att straffa en hund till lugn måste man vara bra okunnig för att gå på.
PL
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

En hund behöver varken vara slav eller robot för att den är lydig. Man behöver inte tvinga den till att göra saker heller.

Att det sedan är oerhörd skillnad mellan raserna i fråga om förighet förstår jag inte att man ens behöver diskutera. Det är en enorm skillnad på en schäfer, avlad för förighet i många generationer, en isländsk fårhund som mest arbetat självständigt och dvärgpudel som mes avlats efter utseendet, för att bara ta mina egna erfarenheter.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag tror vi klarar oss bra utan CMs metoder.
Att straffa en hund till lugn måste man vara bra okunnig för att gå på.
PL

Ja, jag håller med och antagligen har du missat både min ironi och det faktum att flera av oss känner till Lino44 sedan innan.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag var inne lite som hastigast o var inte säker på om du var ironisk eller ej. Uppfatta då mitt inlägg som medhåll:)
PL
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

"En hund behöver varken vara slav eller robot för att den är lydig. Man behöver inte tvinga den till att göra saker heller. "

Det vet jag.
Men jag hänvisar till TS inlägg i tråden, och där är det en rätt tråkig inställning, i mina ögon. Att man som ägare har rätt till att styra hunden till 100%, låter lite som CM:s tänk..


"När det i mina ögon många gånger handlar om att föraren måste "slå näven i bordet" och förklara att "nu djä*lar gör du som jag säger" punkt.
"Hunden skall utföra mitt kommando för att jag säger det"
"de få timmar då jag kräver deras uppmärksamhet och lydnad så har jag rätt att få den till 100%."

Det är en sorts tvång och maktmissbruk som jag inte behöver eller vill ha i relation till mina hundar. "Du ska lyda mig bara för att jag säger så" "Jag har rätt att .... bara för att jag är din ägare och har köpt dig" Nä, usch.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 612
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 087
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 103
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp