Bukefalos 28 år!

Varför denna paniska rädsla för krav?

Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Det finns alla dess sorter där jag tränar/har med mina hundar. Men visst är det mer vanligt förekommande bland trasselsudds ägarna. Tycker det borde vara skönt för dem också att ha en hund som ligger fint och väntar på sin tur, kommer när matte och husse ropar?
Jag är inte mkt på nån klubb utan tränar för privata tränare och går kurser, men även där ser man sina exempel. Dock tycker jag det är värre när folk är rent elaka mot hundarna när de inte fått en chans att förstå utan det smäller direkt med ett ryck i örat omkullvältning på rygg, då får de hellre skämma bort dem och ha fickorna fulla med bollar och köttbullar.
/LL
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Visst kan det vara så att de har jakten i minnet och inte behöver lika mkt beröm tack vare det. Vad vet jag.

Det känns som om du missförstår en del. Jag menade att väl under jakten är jakten i sig tillräcklig belöning, hur du sen belönar dina i övrigt när det t ex kommer till vardagslydnad är väl egentligen inte ett dugg intressant så länge hunden gör vad man säger. Men det behöver ju inte vara fel att belöna hunden även efter en inlärningsfas, många behöver motiveras också.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Okay, det va så du menade. Självklart att de ska ha cred för väl utfört moment även efter inlärning, det får mina med. Ibland ett "bra" med glad röst, ibland en godis ifall det skulle finnas eller varför inte favoriten lite ryggkli. Berömmet kommer i storlek med vad de gjort och hur svårt det varit för dem.
/LL
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Det jag försöker få fram är att när man vet att hunden kan momentet du lärt in, tex gå fot. Då ska den göra det utan att trugas. Jag tycker tycker det räcka med ett "bra" som belöning när det är befäst. Skulle sedan hunden bryta det jag ber om så får det konsekvens om det är inlärt och träning ifall det inte sitter ordentligt. Kraven ska ju öka i takt med utbildningen. Jag kan mkt väl ha en frolic i fickan som happy surprice när vi är ute på en promenad. Men inte varje gång.
Men sen kan man göra som min kära mor, stå och skrika på hunden som aldrig lyssnar, låta hunden gå med henne i koppel istället för tvärt om. Men ändå ge en godis då och då bara för att man älskar sin hund på det sättet den är.
Men för MEJ är det inget alternativ.


Vad du missar är att somliga hundraser är avlade på förighet och samarbetsförmåga med människor. Andra hundar är avlade för att kunna agera självständigt och i jakt kunna samarbeta med andra hundar. Hundar av det senare slaget (t.ex. vinthundar och RR) är vanligen av det mindre föriga slaget. Hur hundarna är avlade för att arbeta är inte irrelevant för hur pass lätt det är att få hunden lydig och huruvida lydnaden alltid fungerar.

Ingen har påstått att det är egalt om en hund har en fungerande vardagslydnad och om den kommer på inkallning eller inte. Men för vissa hundtyper så får man räkna med att man då och då får stå där och se dum ut eftersom det visade sig att hunden hade en annan agenda. Därför är t.ex. de flesta vinthundsägare väldigt noga med att aldrig släppa sin hund lös där det kan finnas vilt. När det gäller inkallning i "krissituationer" så försöker jag själv jobba med betingning för att få min hund att omedelbart komma på signal istället för att ställa krav på att hunden kommer när jag ropar. En betingad signal tror jag "bryter igenom" bättre än att lära hunden att den ska lyda (komma på inkallning) på ett kommando. Men det ena utesluter så klart inte det andra. Det ena används i krissituation, det andra för träning och vardagssituationer.

Om vi bortser från inkallning och istället talar om annan vardagslydnad och återknyta till det du skriver överst i det jag citerar: Jag kan ha tränat ett moment i köket, i vardagsrummet, i trädgården, på t-banan och under alla möjliga typer av störningar, både med och utan godis. Jag vet att hunden förstår vad det är jag menar. Men i vissa fall har hunden en egen agenda och vill bara inte göra det jag säger åt den att göra om jag inte lockar med något som kan få den på andra tankar. Att istället korrigera en vinthund för att tala om att jag menar allvar är inte vatten värt. Social motivation? En vinthund vill inte vara hos någon som ryter åt den. Då går den därifrån. Det är inte en "matte-matte-var-inte-arg-på-mig-fjäskelifjäsk-labrador". Man ser t.ex. i princip aldrig vinthundar som försöker att korrigera varandra om någon inte beter sig som de "ska". Är någon (hund eller människa) jobbig så ignorerar de eller går därifrån. Att tro att det är bristen på korrigeringar som är orsaken till att lydnaden på dessa hundar inte alltid är hundraprocentig är dumt och okunnigt.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag är inte mkt på nån klubb utan tränar för privata tränare och går kurser, men även där ser man sina exempel. Dock tycker jag det är värre när folk är rent elaka mot hundarna när de inte fått en chans att förstå utan det smäller direkt med ett ryck i örat omkullvältning på rygg, då får de hellre skämma bort dem och ha fickorna fulla med bollar och köttbullar.
/LL

Precis min åsikt!

Men det behöver ju inte enbart handla om misshandelsfallen. Alla föds inte som fullfjädrade hundförare. En del matar och lockar och kommer aldrig till det som Swat kallar för kravfasen eftersom de inte vet hur de ska göra för att ställa rimliga krav. Har man inte kunskapen så tycker jag att det är att föredra att göra det framför att ställa krav som hunden inte kan hantera eller försöka sig på en korrigering när man inte har en susning om det var rimligt att kräva lydnad eller inte. Att kräva saker av hunden (och korrigera om den mislyckas) utan att veta om den har en rimlig chans att klara av det är inte schysst mot hunden.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag vet att hundar avlas för olika ändamål. Och jag tror att många tar sej vatten över huvudet när de köper hund. De köper en ferrari när de kan hantera en folkabuss.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Det är inte en "matte-matte-var-inte-arg-på-mig-fjäskelifjäsk-labrador". Man ser t.ex. i princip aldrig vinthundar som försöker att korrigera varandra om någon inte beter sig som de "ska". Är någon (hund eller människa) jobbig så ignorerar de eller går därifrån. Att tro att det är bristen på korrigeringar som är orsaken till att lydnaden på dessa hundar inte alltid är hundraprocentig är dumt och okunnigt.

Detta skulle varit med i inlägget ovan.

Och en "fjäskelifjäsklabbe" är inte det enklaste alla ggr heller för den delen, nerv i kombination med jaktlust är inte bara alla ggr heller. Dock har man en "will to please" hos de flesta. Den lilla jag har är en jäkla balansgång, minsta misstag jag gör (och det är inte sällan) får vi lida för båda två. Mest hon eftersom nerverna ligger lite utanpå. Men samtidigt är hon en förbaskat rolig hund att träna eftersom utmaningen finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Ingen hund har så klart en naturlig knapp på sig för att göra rätt. Men den individuella skillnaden inom rasen är betydligt mindre än mellan olika raser. Jag har så klart haft andra hundar än vinthundar, även om det har varit enbart vinthund de senaste sjutton åren, och det är oerhörd skillnad i viljan att vara till lags.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Klart att det är skillnad! Det är därför det är så viktigt att veta vad man ger sej in på när man väljer hundras.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Philosofia uttryckte det mycket bra tycker jag. Jag har mops som är en renodlad sällskapshund. Det är en mycket enkel ras på det flesta sätt och allmänt ansedd som lämplig förstahund. Men, det faktum att den inte är avlad för att prestera eller vara förig innebär att de flesta Mopsar måste motiveras och det mycket om man vill att den ska jobba. Den har inte någon stark vilja att vara till lags. Om jag korrigerar min kille slocknar han och lägger av. Tjejen Blir ifrån sig och försöker hysteriskt blidka mig genom att sno runt och slicka på mig. Ingetdera är konstruktivt. Det som funkar är beröm och godis. Så enkelt är det. När de tröttnar så tröttnar de. Man kan aldrig vet 100 % att en mops ska lyda även om den gör det i 99 fall av 100. Det har inget med krav att göra utan hur rasen fungerar.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Nu har jag visserligen inte haft så mycket kontakt med vinthundar men du menar alltså att vinthundarnas jaktlust är större än tex stövare, älghundar och andra jakthundsraser som arbetar självständigt?
För jag vet att de raserna utan problem går att ha som utmärkta jakthundar och ändå gå att kalla av från drev utan problem, alltså är det inget problem att ha dem lösa trots vilt eftersom de kommer på inkallning. Vid rätt träning och en förare som verkligen är uppmärksam på sin hund.
Jag kan bara ta som ex mig och maken, jag ser direkt på våran när han får upp en vittring och kallar då inom till mig och avbryter det hela. ( om vi nu inte är ute på jakt, men då har han ju fått ett sökkomando) Maken däremot är inte alls lika uppmärksam och märker inget förrens hunden har börjat gå på drevet och kan då inte kalla av honom lika lätt.
Och att mena att jakten är "belöningen" för att göra rätt blir ju väldigt fel, hunden gör rätt när den avbryter sin jakt och kommer till mig, alltså måste jag belöna med kroppspråk och röst för att vara bätte än jakten. Men där kommer ju även kravet in, om han inte kommer på inkallningen så blir matte förbaskad och det är han rätt medveten om.
Så nej jakten är inte alltid belöningen, ibland är belöningen att "få" komma till matte istället för att jaga...

Däremot använder jag ofta komandot "bakom" där han alltså går bakom mig på stigar och annat när jag vill ha kontroll över situationen och där blir "sök" komandot en belöning för att ha gått bakom mig, eller "spåra" om det är eftersök.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Vad jag har förstått så arbetar en jagande vinthund mer självständigt än vad t ex en älghund gör. De jobbar med synen och ska jaga ikapp viltet och hålla fast det. En vinthund som får syn på vilt kan vara otroligt svår att bryta, därför ska man alltid vara försiktig med att ha sin vinthund lös på vissa platser. Många släpper sina endast där det är inhägnat.

Jag tror att även du missförstår det där med att jakten i sig (eller kapplöpningen, eller att få hoppa en agilitybana, etc etc) kan vara belöningen. För en jakthund som är en mattegris är belöningen att få komma till matte efter utfört arbete, för en hund som hellre ställer älg än står brevid matte är själva jobbet belöningen men det behöver inte betyda att hunden inte går att bryta för det är ju där kravet kommer in. Sålänge hunden älskar det den gör, så är ju det belöning nog, förstår du?
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Nu har jag visserligen inte haft så mycket kontakt med vinthundar men du menar alltså att vinthundarnas jaktlust är större än tex stövare, älghundar och andra jakthundsraser som arbetar självständigt?

Nej, det kan jag inte se att jag har menat och det tror jag heller inte. Men en vinthund som har börjat jaga och som jagar bra (alla individer är ju inte bra jägare) är oerhört fokuserad. Nu är ju så klart hetsjakt inte tillåtet i i Sverige, utan man använder en harattrapp (trasa) istället. Ingenting kan få en "trasren" vinthund att bryta fokus. Den svarar inte på gruff eller lekinviter från andra, inte trasrena, hundar. Den fortsätter att springa även om den skulle göra sig illa. En vinthund som tappar fokus förlorar den enda kontakt som han har till sitt byte.

Många vinthundsägare lyckas kalla in sina hundar i det skede där hunden har hunnit se ett potentiellt byte men ännu inte börjat jaga. Precis som det du beskriver med era jakthundar. Jag vet inte hur lång tid det tar för andra typer av jakthundar att gå från vittring till fullfjädrad jakt, men i vinthundens fall handlar det om någon sekund som man har på sig att agera för att bryta.

Vinthunden har dock fördelen att den omedelbart slutar jaga när den inte ser bytet längre. Att ha en vinthund lös i skogen är därför sällan förknippat med några problem alls. Dessutom går den ogärna längre bort än att den kan se husse/matte och håller god koll på var man är. Inkallning utan störning av vilt brukar därför vara en relativt enkel sak, särskilt om man har lärt den att man "försvinner" om den inte kommer på första inkallningen.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Många vinthundsägare lyckas kalla in sina hundar i det skede där hunden har hunnit se ett potentiellt byte men ännu inte börjat jaga. Precis som det du beskriver med era jakthundar. Jag vet inte hur lång tid det tar för andra typer av jakthundar att gå från vittring till fullfjädrad jakt, men i vinthundens fall handlar det om någon sekund som man har på sig att agera för att bryta.

.
Det är nog samma tid som jag själv har, även om det för oss ofta handlar om att han får upp ett färskt spår, till skillnad mot "alla andra" spår som går härs och tvärs i skogen, enda gången jag inte han hejda våran på en gång var när ett rådjur studsa upp två meter framför fötterna på mig, mest för att jag själv blev så paff att jag inte hann reagera på hunden. :angel::D Men då avbröt han jakten ganska så omgående så det var inget jätteproblem. :D

Vad jag har förstått så arbetar en jagande vinthund mer självständigt än vad t ex en älghund gör. De jobbar med synen och ska jaga ikapp viltet och hålla fast det. En vinthund som får syn på vilt kan vara otroligt svår att bryta, därför ska man alltid vara försiktig med att ha sin vinthund lös på vissa platser. Många släpper sina endast där det är inhägnat.
Jag tror det beror på vad man menar med självständigt... En älghund som jobbar på ett sånt sätt skulle klassas som en väldigt dålig älghund... En älghund jobbar ju självständigt med att söka ut i skogen efter spår för att sedan följa spåret och hitta älgen. Sen ställer den älgen tills föraren kommer fram och kan skjuta. Jag anser ju det mer självständig hund än en som enbart jagar på synintryck och gärna håller sig runt förare.


Jag tror att även du missförstår det där med att jakten i sig (eller kapplöpningen, eller att få hoppa en agilitybana, etc etc) kan vara belöningen. För en jakthund som är en mattegris är belöningen att få komma till matte efter utfört arbete, för en hund som hellre ställer älg än står brevid matte är själva jobbet belöningen men det behöver inte betyda att hunden inte går att bryta för det är ju där kravet kommer in. Sålänge hunden älskar det den gör, så är ju det belöning nog, förstår du?

Jag tror faktiskt att det är du som inte riktigt läste vad jag skrev eller oxå så skrev jag otydligt... Jag beskriver ju exakt samma sak... Och en bra jakthund är sällan mer intresserad av föraren än viltet, möjligtvis inom fågelhundarna. Men de drivande och kort drivande hundarna så är ju viltet den absolut största motivationen, alltså krävs det bra lydnad och motiverering till att komma till föraren. Som tex våran som ska jaga gris ska ju helst inte komma tillbaka till mig förrens jag har kallat in honom. Om han skulle ställa gris och sedan komma tillbaka till mig så triggar det ju grisen att följa efter och istället för att bra skottillfälle så får jag skjuta för att inte bli anfallen...
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Det beror ju på hur man tolkar det. Nog tycker jag att en vinthund är mer självständig när det kommer till själva arbetet i jakten. En älghund kan du bryta på kommando, men en vinthund som sett bytet och redan är iväg? Där är det nog så gott som kört. Vinthundar överlag ses ju som långt mer "självständiga" än t ex jakt- och brukshundar.

Jodå, nog läste jag vad du skrev. Problemet var bara att du tog ett exempel med din egna jakthund där du menade att belöningen inte var jakten i sig utan att "få komma till matte", jag skulle snarare påstå att för majoriteten jakthundar är själva jagandet belöning nog precis som det diskuterats i tråden. Men jag tror att vi båda pratar om samma sak men från olika synvinklar.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Om du tittar på hundarter i det vilda, typ som vargen t.e.x. Där är ursprunget i moder natur. En Alfa hane eller hona. Könet spelar ingen roll.., den Dominanta energin bestämmer! Alfa hunden bestämmer allt vad flocken ska göra. När dom ska gå, när dom ska äta, vem dom ska jaga, vilket håll alla ska springa, ALLT! Om din hund är 100% balanserad så lever hunden för att behaga flocken OCH framförallt den Dominanta Flockledaren. När denna balans i förhållandet mellan man och kvinna eller människa/djur, som häst eller HUND uppkommer, DÅ vet man som flockledare att hunden aldrig skulle göra något innan du som Alfa Hane gett ett ok. När jag ställer ner min hunds matskål efter att han har gått och lagts sig av sig själv, eller sitter fint och lugnt 2 meter från maten...så väntar han på ett ok från mig. Och han gör det med glädje syns det långa vägar. Ett stort vaket smalj över hela ansiktet. Det kallar jag kärlek med respekt. :cool:

http://www.youtube.com/watch?v=ayzSLoOA ... re=feedlik
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Det beror ju på hur man tolkar det. Nog tycker jag att en vinthund är mer självständig när det kommer till själva arbetet i jakten. En älghund kan du bryta på kommando, men en vinthund som sett bytet och redan är iväg? Där är det nog så gott som kört. Vinthundar överlag ses ju som långt mer "självständiga" än t ex jakt- och brukshundar.

Jodå, nog läste jag vad du skrev. Problemet var bara att du tog ett exempel med din egna jakthund där du menade att belöningen inte var jakten i sig utan att "få komma till matte", jag skulle snarare påstå att för majoriteten jakthundar är själva jagandet belöning nog precis som det diskuterats i tråden. Men jag tror att vi båda pratar om samma sak men från olika synvinklar.

Och att mena att jakten är "belöningen" för att göra rätt blir ju väldigt fel, hunden gör rätt när den avbryter sin jakt och kommer till mig, alltså måste jag belöna med kroppspråk och röst för att vara bätte än jakten. Men där kommer ju även kravet in, om han inte kommer på inkallningen så blir matte förbaskad och det är han rätt medveten om.
Så nej jakten är inte alltid belöningen, ibland är belöningen att "få" komma till matte istället för att jaga...
Med "få" inom citatstecken så menar jag att det är nog inte det hunden vill egentligen, men i och med att vi har tränat inkallning i massor av olika störningar så vet han att när jag kallar in så är det bäst att komma annars är det inte så roligt. Jakten är roligast, kravet är större att avbryta jakten och komma till mig, alltså måste jag jobba mig till en status i hundens ögon att vara viktigare än jakten...

Att man idagsläget har mängder med jakthundar som man kan kalla av, betyder att det är väldigt många jägare som har insett nyttan av att kunna göra det. Tidigare stövare och älghundar så släppte man dem på morgonen och så kunde man hoppas att man hittade på dem innan det blev natt för några andra sätt att få tag på hunden "fanns inte" om man inte sköt för hunden då den förhoppningsvis stannade vid det skjutna djuret. Jakthundsägarna de sista 20-30 åren har verkligen lagt om sin träning och omsorg om sina hundar, tidigare var det vanligt med hundgårdshundar och hundar i linor på gårdarna. Sen fanns det självklart förare tidigare oxå som hade lydnad på sina hundar men den stora massa förändrades inte då.

Om du läser Philosophia svar till mig så står det hur vinthundar jagar och där står även att många ägare kan kalla av sina hundar, alltså så krävs det bara en förare som faktiskt jobbar med det.
 
Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina långa svar? Tack för historielektionen, men jag ser inte riktigt vad det har med saken att göra. Jag pratar om att jakten kan vara belönande, du pratar om att kunna bryta hunden. Vi verkar inte ens vara på samma nivå i den här diskussionen med andra ord. Ja, givetvis ska du kunna ställa krav. Men det frångår ju inte det faktum att för hunden så är själva jakten den största belöningen som finns. Det är liksom det jag försöker komma fram till.

Varför ska jag läsa P's svar till dig när jag själv skrev ett svar om hur vinthundar jagar innan? :confused: Ja, du kan kalla av hunden, innan den börjat jaga. Men en vinthund som redan satt av är väldigt svår att bryta. Det skriver ju både hon och jag men jag kanske är otydlig. Jag som även har erfarenhet från andra typer av jakthundar tycker i alla fall att det är en väldigt stor skillnad.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 637
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 173
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 104
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp