Varför döper ni era barn?

K

Kat

Med vilken rätt gör ni era barn till församlingsmedlemmar och anhängare till en religiös tro?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Varje barn växer upp till en fri människa som sen själv kan välja att vara medlem i kyrkan eller inte....


Med vilken rätt skulle vi "neka" våra barn det samma???
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Finns väl värre synder man kan utsätta ungarna för...
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Med vilken rätt tar vi på dem kläder och matar dem med kött? De kanske kommer att anse att kläder är en dödssynd och bli veganer i själ och hjärta när de växt upp.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Förstår inte varför man inte skulle ha rätten att göra det...finns betydligt värre saker man kan utsätta sina barn för som flera tidigare skrivit.

För oss var det en självklarhet att våra barn skulle döpas som små!
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Finns väl värre synder man kan utsätta ungarna för...

Visst gör det väl det, men det var inte frågan.

De allra flesta som döper sina barn verkar inte ens dela församlingens tro. Det är helt obegripligt varför man vill döpa då, anser jag.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Med vilken rätt gör ni era barn till församlingsmedlemmar och anhängare till en religiös tro?

Nu har ju inte jag låtit döpa några barn, men problemet är väl att vad man än gör med dem så tar man sig rätten att göra just det.

Det man menar ska vara så kallade "fasta gränser" upplever barnen som hämmande, och när man ger dem fria tyglar känner de sig kanske övergivna. De konflikterna kan finnas i varenda grej man gör.

Man skulle ju lika gärna kunna anse det fel att inte döpa dem, och det finns säkert människor som är/varit arga på sina föräldrar för att de inte blivit döpta som barn. Min kompis som är präst, tex, tyckte att det var rätt pinsamt, besvärligt och jobbigt att ordna med vuxendop åt sig själv i Svenska kyrkans regi.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

För mig känns det som en självklar grej, vill de sen inte vara med i kyrkan så står det dem fritt att lämna den. (det är lättare att gå ur än att gå in i den, vill man gå med i kyrkan senare i livet krävs ett prov...)

Jag är döpt i kyrkan, likaså min man, våra föräldrar osv osv. Min man har valt att lämna kyrkan, jag är medlem fast jag inte är ett dugg troende.

Med vilken rätt väljer vi dagis åt dem? Bostadsort? Namn? Kläder? Bestämmer semestersysselsättning?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

*lite knapplån*
Hur skulle ni göre om killens/tjejens släkt går mycket i kyrkan, konferationer, dop, med mer. och Ni själv inte är troende. Hur gör ni då.
Mvh Hanna som antagligen måste döpa bebis på grund av svärföräldrar och släkt.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Nu har ju inte jag låtit döpa några barn, men problemet är väl att vad man än gör med dem så tar man sig rätten att göra just det.

Självklart. Det jag är ute efter är anledningarna.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

För mig känns det som en självklar grej, vill de sen inte vara med i kyrkan så står det dem fritt att lämna den. (det är lättare att gå ur än att gå in i den, vill man gå med i kyrkan senare i livet krävs ett prov...)

Ett prov?!?

Som barn var jag asförbannad på mina föräldrar för att de döpt mig. Det kändes som ett stort övergrepp på mig som var rabiat ateist på den tiden.
Idag har jag förlikat mig med det,
men jag skulle inte döpa mina egna barn och deltar mycket ogärna i barndop om det inte är syskonbarn eller andra väldigt närstående som utför det.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Med vilken rätt gör ni era barn till församlingsmedlemmar och anhängare till en religiös tro?

Det har jag redan beslutat att inte göra. Eftersom jag själv inte tror. Varje människa har möjlighet att även i vuxen ålder besluta om man vill döpas, så om mitt barn absolut vill det har den möjlighet att göra så då den själv kan fatta beslutet.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

*lite knapplån*
Hur skulle ni göre om killens/tjejens släkt går mycket i kyrkan, konferationer, dop, med mer. och Ni själv inte är troende. Hur gör ni då.
Mvh Hanna som antagligen måste döpa bebis på grund av svärföräldrar och släkt.

Jag skulle göra som jag och barnets pappa kommit överens om och absolut INTE för att mina svärföräldrar hade velat det. Vill man döpa sitt barn gör man det och vill man inte så gör man det inte. Svärföräldrarnas tro hade jag inte brytt mig om ett skvatt...de har gjort sitt val och vi gör våra. De skulle väl inte göra något som var emot deras tro, så varför ska du göra det?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Ett prov?!?

Som barn var jag asförbannad på mina föräldrar för att de döpt mig. Det kändes som ett stort övergrepp på mig som var rabiat ateist på den tiden.
Idag har jag förlikat mig med det,
men jag skulle inte döpa mina egna barn och deltar mycket ogärna i barndop om det inte är syskonbarn eller andra väldigt närstående som utför det.

Japp, ett prov, liknande det man skriver i samband med konfirmation...
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 456
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 106
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 813
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 999
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp