Varför döper ni era barn?

Sv: Varför döper ni era barn?

Jag har inte sagt att det är du.. Och jag har heller ingenstans skrivit att man sviker sitt barn genom att inte döpa dem..

Jag tycker bara att det är lustigt att vissa är av uppfattningen att man sviker alla barn genom att döpa dem, men uppenbarligen inget barn om man inte döper dem :crazy:

För mig ett väldigt udda tanksätt och det får mig att tro att de som resonerar så faktiskt är enkelspåriga och har svårt att sätta sig in hur troende barn kan uppleva att vara odöpta. Dvs svårt att förstå att myntet har två sidor...
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag har inte sagt att det är du..

Jag tycker bara att det är lustigt att vissa är av uppfattningen att man sviker alla barn genom att döpa dem, men uppenbarligen inget barn om man inte döper dem :crazy:

För mig ett väldigt udda tanksätt och det får mig att tro att de som resonerar så faktiskt är enkelspåriga och har svårt att sätta sig in hur troende barn kan uppleva att vara odöpta. Dvs svårt att förstå att myntet har två sidor...

Jag har inte sagt att man sviker barnen genom att döpa dem? Har jag det? Det var väl snarare trådskaparen som skrev ngt sådant?

Jag har ju enbart försökt få svar på varför man döper sina barn trots att man själv inte tror. Har ställt den frågan flera gånger.

Men för mig är det fortfarande svårt att förstå varför det är bättre att döpa in ett barn i en tro de kanske inte alls vill ta del av, än att låta dem ta beslutet längre fram. (Utan att för den skull mena att kritisera någon).
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Om man är troende och känner en stor trygghet i det så är det väl ganska naturligt att man vill göra sina barn delaktiga av den trygghet och gemenskap som medlemskapet i kyrkan kan ge. Och det gör man genom att döpa dem. Sen får de ta ställning för eller emot sin tro i samband med komfirmationen, då man så att säga bekräftar sitt medlemskap i kyrkan och att man har fattat vad det går ut på.

Jag tror att alla troende föräldrar som döper sina barn gör det för att de vill barnets bästa, och för att de tycker att det är en viktig sak att ge sina barn.

Jag kan till och med nästan fatta varför icke-troende föräldrar döper sina barn, även om det egentligen är rätt märkligt. Men jag tror att kyrkan på något sätt även är en kulturell gemenskap som vissa helt enkelt inte vill vara utan, även om de inte anser sig vara kristna. Genom att döpa sitt barn inlemmar man inte bara barnet i kyrkan, utan också i en familjetradition, en kontinuitet.

Och jag tror att det är många som innerst inne tror på Gud, eller på "något". De ser sig kanske inte som kristna, men Svenska Kyrkan är det som ligger närmast till hands för att ge fysisk form åt den här tron på "något", eftersom man ändå har en viss kontakt med den och den är så hårt inflätad i vår kultur. Det är något speciellt med kyrkan, och därför söker man sig dit för de stora stunderna i livet, för att döpa sitt barn, gifta sig, eller tända ett ljus för någon.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

kl

Jag blev döpt som liten fast mina färäldrar inte är särskilt "troende" mer än att dom har gift sig i kyrkan och har väl någongång gått på julotta.
När jag var 15 åkte jag på konfirmationsläger (inte heller det av någon religiös anledning, utan mest för att springa efter pojkar :angel: ) och då vet jag att de som inte var döpta, och var tvugna att döpa sig på lägret, tyckte att det var lite pinsamt och jobbigt.

Vi kommer att döpa vårat barn. Tycker det är en stämningsfull och trevlig tillställning som samtidigt blir lite av en fest till barnets ära. Om vårt barn sedan kommer att ha några bestämda åsikter om att vara med i Svenska Kyrkan eller inte, så är det fritt fram att gå ur..
 
Sv: Varför döper ni era barn?


Jag tycker egentligen inte att jag behöver motivera det hela, det är ju vårt eget val.

Men för oss var det en självklarhet att barnen skulle döpas och upptas i Guds gemenskap, i hans "familj". Vilket de iofs görs genom födseln, men sedan befästs genom dopet.

De är ju uppväxta i ett hem, i en släkt där vi är kristna "i lagom dos". de har fått med sig kristna värderingar och är i dag troende -icke aktiva kristna/vuxna.

Alla troende behöver inte vara fanatiker...:)
 
Sv: Varför döper ni era barn?

*kl*

Allt jag har velat skriva som svar till TS har redan skrivits..


>>>Gnist:bow::bow:
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Det är helt och hållet en religiös tradition. Varför gör man detta, och varför BÖR man göra detta då man inte är troende?

Att bli döpt innebär faktiskt att man är invigd i den kristna kyrkan. Man tar inte av sig det på kvällen.

Hur avdöper man sig om man anser att föräldrarna gjorde fel val?

Alltså, det vanliga för mig, min "tradition", är att hela rubbet är borgerligt - inga dop, borgerliga vigslar om några alls, samt borgerliga begravningar är vad som mestadels praktiseras i min släkt och vänkrets.

Och jag anser inte att man "bör" döpa sina barn om man själv inte är troende, men jag tycker att ditt resonemang på sätt och vis respekterar den "religiösa kraften" i dopet, då du säger att man inte kan "avdöpa" sig.

So what? Dopet sett genom icketroende ögon är lite vattenskvättande på en bebis - varför ska man "avsäga" sig något så harmlöst?

Kort sagt, jag tycker att det icke-troende engagemanget mot dop och liknande saker ställer upp på den kristna trons villkor i orimligt hög grad.

Om man är av annan tro än kristendom, är det sättet att resonera enklare för mig att förstå. Då finns en mer reell konflikt, mellan två mer likvärdiga saker, nämligen två religioner.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

*trådkapning*
Vad händer med någon som inte är döpt när den dör? Får den ändå begravas på kyrkogården??
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Fast är man inte medlem i svenska kyrkan, så kostar det ju en del mer än om man är det..
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Gör det verkligen det? Den där begravningsavgiften som står med på deklarationen då, vad går den till?

(Går man ur kyrkan sparar man ju i gengäld kyrkoskatten. Vi kanske ska räkna grundligt på det här. :D)
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Alltså, det vanliga för mig, min "tradition", är att hela rubbet är borgerligt - inga dop, borgerliga vigslar om några alls, samt borgerliga begravningar är vad som mestadels praktiseras i min släkt och vänkrets.

Och jag anser inte att man "bör" döpa sina barn om man själv inte är troende, men jag tycker att ditt resonemang på sätt och vis respekterar den "religiösa kraften" i dopet, då du säger att man inte kan "avdöpa" sig.

So what? Dopet sett genom icketroende ögon är lite vattenskvättande på en bebis - varför ska man "avsäga" sig något så harmlöst?

Kort sagt, jag tycker att det icke-troende engagemanget mot dop och liknande saker ställer upp på den kristna trons villkor i orimligt hög grad.

Om man är av annan tro än kristendom, är det sättet att resonera enklare för mig att förstå. Då finns en mer reell konflikt, mellan två mer likvärdiga saker, nämligen två religioner.

Vad har ett borgerligt dop för innebörd? Är det endast en namngivningshandling? (Vill inte säga ritual, för det andas liksom religion om det.)

Eftersom det där "vattenskvättandet" har en djup religiös innebörd känns det helt fel för mig som inte tror ett dugg. Eftersom innebörden är att döpa i guds namn känns det meningslöst för mig. Jag tycker att de som tror på det kan använda sig av dopet, så kan jag låta bli.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

google-svenska kyrkan skrev:
De som inte tillhör Svenska kyrkan behöver inte betala kyrkoavgift, men måste ändå betala begravningsavgift.

Denna går till kostnaderna för begravningsverksamheten. Enligt beslut av riksdagen ska Svenska kyrkan ansvara för att det finns kyrkogårdar och begravningsplatser för alla svenskar, oavsett religiös övertygelse. Begravningsavgiftens storlek är beroende av inkomst och församlingstillhörighet.

Begravningsavgiften är inte knuten till den individuella begravningen. En stor del av avgiften används för att förvalta de kyrkogårdar och andra begravningsplatser som finns, samt för att se till att äldre generationers gravar tas om hand på ett värdigt sätt.

Du som väljer att träda ur Svenska kyrkan har inte längre tillgång till våra tjänster. Den som inte är tillhörig kan till exempel inte utan vidare disponera kyrkan till vigsel- eller begravningsgudstjänst. Det är därför viktigt att du informerar dina närstående om utträdet, samt funderar över hur vill att en framtida begravningsceremoni istället ska vara utformad.

Begravningsgudstjänst i Svenska kyrkans ordning är kostnadsfri (kyrkorum, präst, kyrkomusiker, vaktmästare och i förekommande fall bärning) för medlemmar i Svenska kyrkan. Det gäller även begravningsgudstjänst i annan kyrka än hemförsamlingens. Den betalas av hemförsamlingen genom den rikstäckande begravningsclearing som finns inom Svenska kyrkan.

Medlemmar i Svenska kyrkan har möjlighet att kostnadsfritt låna samlingslokaler för minnesstund i Svenska kyrkans församlingshem. Förtäring kan beställas via församlingarna eller en extern cateringfirma.

En fråga som poppar upp är givetvis: Om man valt att gå ur kyrkan, varför vill man då ha begravningen i kyrkans regi?? :confused:
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag tycker bara att det är lustigt att vissa är av uppfattningen att man sviker alla barn genom att döpa dem, men uppenbarligen inget barn om man inte döper dem :crazy:

Och vem har uttryckt en sådan uppfattning?

Jag tror det är Gnist som gjort det i sitt eget huvud jag.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Det gör jag inte. Min första pojke var jag ensamstående med så jag kunde helt själv besluta att han får välja själv när han är mogen för det. min andra pojke är vi två om, och vi har diskuterat detta fram och tillbaka, nu kommer killen inte döpas utan vi ska ha en namngivningsceremoni.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Knappast troligt..

Så uppfattar jag och en del andra vad som skrivits i vissa inlägg.

:idea: Kanske skribenterna är luddiga och oklara i sitt resonemang?
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 010
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 122
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 967
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 186
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Willes bilköpstråd

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp