Varför döper ni era barn?

Sv: Varför döper ni era barn?

Från vilken ålder gäller det inför dop?


Själv ser jag det förstås som något positivt att man sätter sig in i den tro och de värderingar ett samfund har innan man går med.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Nu har ju inte jag låtit döpa några barn, men problemet är väl att vad man än gör med dem så tar man sig rätten att göra just det.

Det man menar ska vara så kallade "fasta gränser" upplever barnen som hämmande, och när man ger dem fria tyglar känner de sig kanske övergivna. De konflikterna kan finnas i varenda grej man gör.

Man skulle ju lika gärna kunna anse det fel att inte döpa dem, och det finns säkert människor som är/varit arga på sina föräldrar för att de inte blivit döpta som barn. Min kompis som är präst, tex, tyckte att det var rätt pinsamt, besvärligt och jobbigt att ordna med vuxendop åt sig själv i Svenska kyrkans regi.

Jag ställer mig lite frågande till varför det är så allmänt vedertaget. Ett dop handlar om att döpa barnet "i Guds namn". Det är helt och hållet en religiös tradition. Varför gör man detta, och varför BÖR man göra detta då man inte är troende?
För mig faller då hela traditionen.

Att välja vilka kläder barnet har är lite mindre laddat på någotvis, och inget val som räcker längre än dagens slut. Att bli döpt innebär faktiskt att man är invigd i den kristna kyrkan. Man tar inte av sig det på kvällen.
Speciellt som vi lever i ett mångkulturellt samhälle med många religioner. Det finns ju fler val än att ingå i religion X eller att inte ingå i en religion, man kan ju välja religion Z,C,R,T,B.. Osv. Jag undrar också varför icketroende föräldrar så självklart vill döpa sina barn i guds namn.

Hur avdöper man sig om man anser att föräldrarna gjorde fel val?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag ställer mig lite frågande till varför det är så allmänt vedertaget. Ett dop handlar om att döpa barnet "i Guds namn". Det är helt och hållet en religiös tradition. Varför gör man detta, och varför BÖR man göra detta då man inte är troende?
För mig faller då hela traditionen.

Att välja vilka kläder barnet har är lite mindre laddat på någotvis, och inget val som räcker längre än dagens slut. Att bli döpt innebär faktiskt att man är invigd i den kristna kyrkan. Man tar inte av sig det på kvällen.
Speciellt som vi lever i ett mångkulturellt samhälle med många religioner. Det finns ju fler val än att ingå i religion X eller att inte ingå i en religion, man kan ju välja religion Z,C,R,T,B.. Osv. Jag undrar också varför icketroende föräldrar så självklart vill döpa sina barn i guds namn.

Hur avdöper man sig om man anser att föräldrarna gjorde fel val?


Man begär urträde ur den församling man döpts inom (svenska kyrkan eller annan församling)
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag kommer inte ihåg att jag skrev något prov vid min konfirmation!! Men jag kanske har dåligt minne.... :smirk:

Till TS

Sambon och jag pratade faktiskt igenom detta med dop i veckan och kom fram till att vi skippar det. Barnet får välja själv när h*n kan ta det beslutet själv. Samma med namn så vill h*n byta så ställer vi upp på det!


//Bollen
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Vi hade både skriftligt prov och muntligt förhör (konfirmerade mig -91)
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Vad hände om man inte klarade provet då??

Nej något sådant skulle jag ha kommit ihåg..... vi hade mest träffar och hade det kul utan krav på oss....
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Iom dopet så tas man in som medlem i församlingen, begär man urträde så är man ju inte längre medlem, och då anser iaf jag att man inte längre anses döpt...
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Man fick göra om det. (tror inte det var någon som inte klarade det i vår grupp)
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Iom dopet så tas man in som medlem i församlingen, begär man urträde så är man ju inte längre medlem, och då anser iaf jag att man inte längre anses döpt...

Hur fungerar det om man bestämt att man vill tillhöra någon annan religion? Om man tar det där med religion på allvar? Hur fungerar det med att vara döpt i den kristna kyrkan?
Jag blev döpt, och känner verkligen att det var en fånig och onödig tradition att följa. Det gav varken mig eller mina föräldrar någonting eftersom de heller inte är troende, så vad är nyttan? Varför ska man döpa sig?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

*lite knapplån*
Hur skulle ni göre om killens/tjejens släkt går mycket i kyrkan, konferationer, dop, med mer. och Ni själv inte är troende. Hur gör ni då.
Mvh Hanna som antagligen måste döpa bebis på grund av svärföräldrar och släkt.

Om den andra bara vill döpa för "tradition" så skulle jag protestera. Vi är 2 i relationen och eftersom jag ej är döpt så gäller inte traditionsargumentet; 50% av oss har det ju INTE som tradition! Men; om det däremot handlar om att min partner säger sig vara troende; då skulle jag vara beredd att kompromissa om det är viktigt för denne att barnet blir döpt.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

*kl*

Varför är det så laddat? Varför måste allt vara svart eller vitt? Själv ser jag kyrkan som en del av den svenska traditionen, där jag plockar det jag tycker om. Jag firar midsommar, jag firar jul, påsk, första maj (nåja...). Om några år har vi kanske ingenting kvar. Är det bättre? Jag är kanske dum, men jag kan tycka det är fint med traditioner. Troende eller inte. Ta tex allt tjafs om att sjunga den blomstertid nu kommer på skolavslutningen..För mig betydde den att nu äntligen var den tråkiga avslutningen över och man var sommarfri!

Om man känner sig förbannad för att ens föräldar låtit döpa en är det nog inte bara dopet som är problemet....Jag är ganska övertygad om att min son inte kommer konfirmera sig, och jag bryr mig inte. Jag gjorde det, alla i stort sett gjorde det (utom värstingarna och de ville man ju inte kopplas samman med). Men vem vet, han kanske blir präst den lille pojken! O hu så hemskst om han kommit hem hotat sina föräldrar med maskingevär om vi inte hade döpt honom...
 
Sv: Varför döper ni era barn?

*lite knapplån*
Hur skulle ni göre om killens/tjejens släkt går mycket i kyrkan, konferationer, dop, med mer. och Ni själv inte är troende. Hur gör ni då.
Mvh Hanna som antagligen måste döpa bebis på grund av svärföräldrar och släkt.

Om jag inte hade brytt mig, och det varit viktigt för pappan, hade jag utan problem döpt barnet. Hade det varit helt otänkbart för mig döpa, hade vi väl fått slåss om saken. Jag väljer mina strider. Och dopet för mig är inget jag går igång på. Finns andra saker som jag tycker är viktigare...
 
Sv: Varför döper ni era barn?

För att svara på ursprungsfrågan: Vi döper ej vårt barn. Jag är inte döpt och ej medlem i Sv Kyrkan. Sambon är döpt, men ej konfirmerad (har jag för mig) och ej troende. Därför avstår vi. Han får istället samma möjlighet som jag fick: att välja om han vill göra det själv när han blir stor - på så vis aktivt välja att tillhöra kyrkan/tron med allt vad det innebär.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Och för ett djupt troende barn kan det upplevas minst lika jobbigt att inte vara döpt, så....?

Att döpa sig kan man göra även då man växt upp. Man kan inte avdöpa sig. Så resonerar jag. Plus då såklart att traditionen är helt meningslös för mig, så att döpa mitt barn har ingen poäng. Det får den bestämma själv. Jag undrar snarare över varför det är så viktigt att göra det. I Sverige i dag är det inte jättevanligt att barnen växer upp och blir djupt troende, så ur den aspekten är risken liten att man förvägrat barnet någonting. Det är nog mer vanligt att barnen växer upp och blir icke troende. Jag tycker att det är en intressant frågeställning Kat väckt, och skulle vilja ha ett mer uttömmande svar på varför man väljer att döpa fast man själv inte tror.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Bara för att man inte är fanatiskt troende, så är man ju inte per automatik icketroende :cool:

Mina barn är alla döpta och de får välja själva om de vill konfirmeras längre fram. Sonen ville inte det, trots att han är troende (men inte fanatiskt troende)

Vet många väldigt troende barn och om de inte var döpta, så skulle de nog känna att föräldrarna svikit dem genom att förvägra dem dopet som små.

Alla mynt har 2 sidor och inte som vissa anser bara en..
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Vi tänker inte döpa. Dopet är ju i grund och botten INGEN namngivningsritual utan att man tas upp i den kristna tron. Så det besparar vi henne. Vill hon gå med sedan, ja då får hon göra det.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Bara för att man inte är fanatiskt troende, så är man ju inte per automatik icketroende :cool:

Mina barn är alla döpta och de får välja själva om de vill konfirmeras längre fram. Sonen ville inte det, trots att han är troende (men inte fanatiskt troende)

Vet många väldigt troende barn och om de inte var döpta, så skulle de nog känna att föräldrarna svikit dem genom att förvägra dem dopet som små.

Alla mynt har 2 sidor och inte som vissa anser bara en..

Är det jag som är vissa som anser att myntet bara har en sida?
Då har du fel. Jag försöker ju att sätta mig in i varför man väljer annorlunda än mig annars skulle jag väl inte ställa dessa frågor?!!

Okej, så du menar då alltså att man sviker sitt barn då man inte döper det? Då tycker nog jag att du har svårt att se myntets andra sida.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 012
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 122
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 967
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 187
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp