Varför döper ni era barn?

Sv: Varför döper ni era barn?

Och jag kan spräcka myten med att det inte är många barn som tvingas in i JV!
Du behöver inte försvara dig. De flesta barnen i världen tvingas in i en religion. Faktiskt gör majoriteten av barnen till föräldrarna i denna tråden det. De tvingas in i den svenska kyrkan och blir därmed protestanter. Det är snarare tvärtom med Jehovas Vittnen eftersom de inte får döpas som barn, utan enbart som vuxna eller när de anses tillräckligt mogna för att ta det viktiga beslutet. Jag håller med JV på den punkten. Med dopet överlämnar man sig till Gud. Och jag anser att för att man ska överlämna sig till Gud så ska man vara redigt mogen och vet vad man gör!
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Varför lånar Svenska Kyrkan ut sig till cermonier för personer som inte har den allra minsta kristna tro i sig?
De lånar inte ut sig, de tar betalt! Av sina medlemmar tar de betalt genom kyrkoskatten. De som inte är medlemmar får betala.

Sen vill jag bara påpeka att detta med att begravas på kyrkogården inte direkt handlar om svenska kyrkan som kristna. Vi som inte är medlemmar i svenska kyrkan måste ju begravas på en begravningsplats. Sedan kyrkan och staten skiljdes åt förvaltar kyrkan begravningsplatserna åt staten. Det finns ovigd mark på begravningsplatserna där vi som icke-kristna ska begravas. Det kostar ingenting! Det är emot svensk grundlagsstiftning att diskriminera människor mot bland annat religion och att ta ut en högre avgift för de som inte är medlemmar att begravas hade stridit mot svensk grundlag. Det kostar ingenting för plätten, eftersom det är lagstiftat så i Sverige att vi inte har något annat val att bli begravda på "kyrkogården". Vill man bli kremerad så ska man först och främst bli spridd i minneslunden på kyrkogården, alternativt får man ansöka om lov från länsstyrelsen att få sin aska spridd någon annanstans.

Jag fnissar åt de som tror att Sverige tvingar muslimer och andra icke-kristna att begravas på kristen mark. :D Judar är de enda som har tilldelats "egna" begravningsplatser.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

*trådkapning*
Vad händer med någon som inte är döpt när den dör? Får den ändå begravas på kyrkogården??

Jag tycker att det är lite irriterande att det inte finns någon begravningsplats utanför kyrkan, är jag inte kyrklig när jag lever så känns det ju lite fel att bli petad ner i jorden på kyrkogården när jag dör.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

*kl*
Har läst igenom tråden, dock lite snabbt, men hittar ingenstans det som jag tycker är konstigast.
Varför lånar Svenska Kyrkan ut sig till cermonier för personer som inte har den allra minsta kristna tro i sig?
Folk gifter sig, döper barn, konfirmeras, begravs i Jesu namn men tron finns inte?

Vi är inte gifta och den gången jag ska grävas ner får det bli som aska ut i älven! Det ska inte vara nån som tjänar ett öre för mycket på mitt lik.

Du har samma åsikt som jag.
Jag tycker att det är hyckleri att stå i kyrkan och döpa sitt barn i gudsnamn när man inte är troende. Tro är mer än tradition, det är därför det kallas tro. Jag tycker att det är lika illa att gifta sig i kyrkan när man inte har gudstro.

Bråkar med min mamma för att jag vägrar döpa min dotter, men min sambo är ateist men har inte tagit sig för att gå ur kyrkan.
Jag har inte varit med i kyrkan på många år och är wiccatroende, jag kan inte stå i krykan och döpa mitt barn i gudsnamn.
Min mamma tycker inte att jag ger vår dotter något val, jag anser att det är det jag gör.
Vill hon gå med i kyrkan så ska det vara för att hon själv vill, då får hon döpa sig i samband med konfirmation.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Det där håller jag absolut inte med om. Jag är inte troende, men kyrken är inte bara ett hus för det och dopet är inte bara att blöta ner en unge. Även om man inte är treonde har ju dopet en betydelse och är en symbolisk handling, det har det i alla fall för mig.

På vilket sätt har det en betydelse? Vad har det för symbolik?
Om man tycker att dopet är viktigt och har en betydelse har man nog någon form av gudstro. Annars borde det vara skit samma.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

På vilket sätt har det en betydelse? Vad har det för symbolik?
Om man tycker att dopet är viktigt och har en betydelse har man nog någon form av gudstro. Annars borde det vara skit samma.

För mig skulle att döpa in mitt barn i guds gemenskap innebära att jag tvingade på mitt barn en tro jag inte själv delar.
Även fast jag själv inte tror så har jag förståelse för att det finns dem som gör det. Varför ska man delta i religiösa ritualer då man själv anser att det är tomt prat? Då man kan låta bli?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag fattar inte riktig hur du menar nu.
Om du var/är ateist så är ju kyrkan bara ett hus och dopet bara nån som pratar lite smörja och blöter ner en unge. Var är det att som är svårt att hantera med det?
Att bli döpt i Guds namn eller inte är väl skit samma om man inte tror. Finns han inte kan du heller inte bli döpt i hans namn. Det är väl inte värre än alla andra gånger du blev blöt när du var bebis.

Jag förstår inte varför du vill förminska någon annans önskemål bara för att de inte är troende. Eftersom religion har en sådan stor plats i världen är det väl inte så konstigt att de som inte tror vill ta avstånd ifrån det? Varför ska man som inte troende förminska din tro till att det bara är att skvätta vatten, och då kan ju jag också göra det fast jag tror att religion är sagor? Likaväl som religionsfrihet är bra, och man ska respektera människor för den religion de valt får man väl för fanken respektera ställningstaganden om att inte vilja ingå i någon religion.

Vid ett dop döps man i guds namn. Man tas upp i församlingen på ett sätt som är viktigt i det religiösa samfundet. Att avdöpas går inte. Så om mitt barn växer upp och blir religiöst, men kanske inte kristen, så är hon fortfarande döpt i den kristna tron. Själva handlingen är gjord, den religiösa meningen i det är pådyvlad henne, att gå ur kyrkan tar inte bort dopet. Varför ska jag lägga det på henne? Jag VET ju inte vilka åsikter hon kommer att ha om det då hon blir stor, och eftersom jag själv inte tror verkar det dubbelt så ologiskt.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

På vilket sätt har det en betydelse? Vad har det för symbolik?
Om man tycker att dopet är viktigt och har en betydelse har man nog någon form av gudstro. Annars borde det vara skit samma.

Genom dopet blir du ju del av en religion och även om man inte själv är troende står ju fortfarande religonen för tankar och åsikter och delar man inte den uppfattningen vill man väl inte heller vara en del av religionen. Jag vill inte tillhöra något som jag inte tror på. Det känns orätt både mot mig själv och mot dem som faktiskt tror. Jag skulle inte vilja bli utsatt för andra religioners ritualer heller av samma anledning. Skulle inte du bry dig om någon tvingade på dig en annan religions ritual?

Religion är ju så mycket mer än bara en gudstro, det är just därför jag tar avstånd.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför döper ni era barn?

Varför ska man delta i religiösa ritualer då man själv anser att det är tomt prat? Då man kan låta bli?

Om föräldrarna inte tror bör dom inte döpa barnen, det håller jag med om.
Om föräldrarna däremot är troende och vill ge sina barn vad dom tror är något fint som är bra för barnen ser jag inget fel i att göra det.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Genom dopet blir du ju del av en religion och även om man inte själv är troende står ju fortfarande religonen för tankar och åsikter och delar man inte den uppfattningen vill man väl inte heller vara en del av religionen. Jag vill inte tillhöra något som jag inte tror på. Det känns orätt både mot mig själv och mot dem som faktiskt tror. Jag skulle inte vilja bli utsatt för andra religioners ritualer heller av samma anledning. Skulle inte du bry dig om någon tvingade på dig en annan religions ritual?

Religion är ju så mycket mer än bara en gudstro, det är just därför jag tar avstånd.

Du tar ju själv ställning till vad du vill i samband med konfirmationen. Då bekräftar du dopet eller låter bli.

Jag skulle inte misstycka om jag som bebis fått deltaga i ritualer jag inte tog skada av så länge det var för att mina föräldrar trodde det var bra för mig.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Du tar ju själv ställning till vad du vill i samband med konfirmationen. Då bekräftar du dopet eller låter bli.

Jag skulle inte misstycka om jag som bebis fått deltaga i ritualer jag inte tog skada av så länge det var för att mina föräldrar trodde det var bra för mig.

Fast i och med dopet tar du ju ändå första steget, så dopet kan man ju vänta med tills man tagit ställning. Det måste ju inte ske när man är bebis och det är ju trevligt med valfrihet, vilken en bebis inte har.

Jag förstår inte ens på vilket sätt dopet skulle vara bra för en bebis? Vad får bebisen ut av det? Måste ju vara bättre om barnet får vänta och ta ställning när h*n är mogen för det. Jag anser fortfarande att dopet bara är för föräldrarnas skull.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Om föräldrarna inte tror bör dom inte döpa barnen, det håller jag med om.
Om föräldrarna däremot är troende och vill ge sina barn vad dom tror är något fint som är bra för barnen ser jag inget fel i att göra det.

Då är vi ju helt överens.
Jag tillägger att jag önskar att fler tog reda på vad det innebär innan de döper sina barn. Det finns nog de som skulle backa om de tänkte lite på det. (Tänker på egna bekanta främst).
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag fattar inte riktig hur du menar nu.
Om du var/är ateist så är ju kyrkan bara ett hus och dopet bara nån som pratar lite smörja och blöter ner en unge. Var är det att som är svårt att hantera med det?
Att bli döpt i Guds namn eller inte är väl skit samma om man inte tror. Finns han inte kan du heller inte bli döpt i hans namn. Det är väl inte värre än alla andra gånger du blev blöt när du var bebis.

Men är man inte troende och vill ha med kyrkan att göra, varför ska man då skit i det och döpa sitt barn endå? Jag vill inte att mitt barn döps i Guds namn eftersom jag tar avstånd från det. Mitt barn får själv bestämma längre fram om det vill vara med i sv. kyrkan och vara troende.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Om man är troende och känner en stor trygghet i det så är det väl ganska naturligt att man vill göra sina barn delaktiga av den trygghet och gemenskap som medlemskapet i kyrkan kan ge. Och det gör man genom att döpa dem. Sen får de ta ställning för eller emot sin tro i samband med komfirmationen, då man så att säga bekräftar sitt medlemskap i kyrkan och att man har fattat vad det går ut på.

Jag tror att alla troende föräldrar som döper sina barn gör det för att de vill barnets bästa, och för att de tycker att det är en viktig sak att ge sina barn.

Jag kan till och med nästan fatta varför icke-troende föräldrar döper sina barn, även om det egentligen är rätt märkligt. Men jag tror att kyrkan på något sätt även är en kulturell gemenskap som vissa helt enkelt inte vill vara utan, även om de inte anser sig vara kristna. Genom att döpa sitt barn inlemmar man inte bara barnet i kyrkan, utan också i en familjetradition, en kontinuitet.

Och jag tror att det är många som innerst inne tror på Gud, eller på "något". De ser sig kanske inte som kristna, men Svenska Kyrkan är det som ligger närmast till hands för att ge fysisk form åt den här tron på "något", eftersom man ändå har en viss kontakt med den och den är så hårt inflätad i vår kultur. Det är något speciellt med kyrkan, och därför söker man sig dit för de stora stunderna i livet, för att döpa sitt barn, gifta sig, eller tända ett ljus för någon.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag har 4barn och ingen av dom är döpta i K:an,gubben har varit på mig om detta,men jag anser att om dom kan döpa sig senare i livet när dom bestämt om de själva vill eller inte:)

själv är jag döpt (har inte haft någon nytta av det ännu...)
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 464
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 107
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 815
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 000
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp