Varför döper ni era barn?

Sv: Varför döper ni era barn?

*kl*
Har läst igenom tråden, dock lite snabbt, men hittar ingenstans det som jag tycker är konstigast.
Varför lånar Svenska Kyrkan ut sig till cermonier för personer som inte har den allra minsta kristna tro i sig?
Folk gifter sig, döper barn, konfirmeras, begravs i Jesu namn men tron finns inte?
Jag är döpt - inget jag skulle velat om jag fått bestämma själv men mina föräldrar fick en tillsägelse av mormor döpa mig så att folkpratet skulle avta. Mina föräldrar hade nämligen varit sambor i två år innan de gifte sig och sedan varit gifta i ytterligare två år innan jag dök upp, stooor skandal 1958-63!
Den dagen jag fyllde arton skrev jag under mitt utträde ur kyrkan.
Våra barn är inte döpta men har alla gått i söndagsskola och själva fått bilda sig en uppfattning. Tvåan döpte och konfirmerades i fjol men det var hans beslut inte mitt eller min sambos.
Vi är inte gifta och den gången jag ska grävas ner får det bli som aska ut i älven! Det ska inte vara nån som tjänar ett öre för mycket på mitt lik.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Vad hände om man inte klarade provet då??

Nej något sådant skulle jag ha kommit ihåg..... vi hade mest träffar och hade det kul utan krav på oss....

Vi hade inte heller något prov, varken skriftligt eller muntligt. Jag konfirmerades 1992..
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Varför lånar Svenska Kyrkan ut sig till cermonier för personer som inte har den allra minsta kristna tro i sig?

Det där har jag också funderat på.
Men jag har hört ungdomar som läst till konfirmationen berätta om vad prästen säger. Bla att man inte alls behöver tro på gud eller jesus för att konfimera sig. (är bara kärlek. Tror man på kärlek tror man alltså även på gud antar jag att h*n menade..?)
Detta finner jag mycket märkligt.
Jag och mina föräldrar är ateister men jag har alltid fått "inbankat" att man ska visa respekt för samtliga religioner. Och jag kan inte hjälpa att tycka att det är respektlöst gentemot "kristendomen" att värva medlemmar somprästen ovan. För att inte tala om alla som konfimerar sig endast för att få presenter.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Vi kommer inte att döpa vår dotter. Varken sambon eller jag är med i sv kyrkan och kommer låta dottern bestämma själv längre fram om hon vill vara med eller ej.
Vi kommer därmed inte heller att gifta oss genom sv kyrkan. Varför ska vi lova varandra trohet inför något vi inte alls tror på..
Varför måste Gud/Jesus vara delaktiga i det?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Det där har jag också funderat på.
Men jag har hört ungdomar som läst till konfirmationen berätta om vad prästen säger. Bla att man inte alls behöver tro på gud eller jesus för att konfimera sig. (är bara kärlek. Tror man på kärlek tror man alltså även på gud antar jag att h*n menade..?)
Detta finner jag mycket märkligt.
Jag och mina föräldrar är ateister men jag har alltid fått "inbankat" att man ska visa respekt för samtliga religioner. Och jag kan inte hjälpa att tycka att det är respektlöst gentemot "kristendomen" att värva medlemmar somprästen ovan. För att inte tala om alla som konfimerar sig endast för att få presenter.

Jag håller fullständigt med.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Knapplån.

Jag är inte döpt, och således inte konfirmerad, och min sambo är båda delarna. Hans familj gör det av tradition som det så fint kallas.

Vi valde att inte låta döpa vår son, eftersom ingen av oss faktiskt är troende. Det känns som hyckleri att låta honom tas upp i den kristna gemenskapen, när vi själva tar avstånd ifrån den. Medlem i svenska kyrkan blir han väl automatiskt antar jag? Det blev jag som liten i alla fall.
Han har även ett namn som nog inte är tillåtet att ha om man ska döpas hos kyrkan.

Bröllopet får förvisso hållas i kyrkan eftersom den ena parten är döpt/konfirmerad, men ingen av oss är intresserade av det. Jag tycker förvisso att kyrkorna oftast är fantastiskt vackra, men eftersom jag inte vill ha en präst med som talar om gud, så får det vara. Min begravningsceremoni vill jag ha utan präst också. Det kändes ofantligt fel på min pappas begravning. Han var ateist, men hans mamma ville ha en präst där.. Så att sitta och lyssna på att pappa nu var mottagen av Gud och bla bla bla, nej det hörde inte hemma där.

Sebastian kommer själv att få välja vad han ska tro på när man blir stor, om han ens vill tro alls.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

För övrigt kom jag att tänka på en grej till som jag läst här i tråden.

Det verkar himla olika med konfirmationer på olika ställen i landet. När jag växte upp (22 år gammal nu, född i Sthlm) fanns det ingen i min närhet som konfirmerade sig, eller att det ens pratades om det. Min sambo är 34 år i år, och uppväxt på landet i Skåne. Där konfirmerade "alla" sig i tonåren, och det var något det pratades om. Även om alla gjorde det för presenterna förvisso..
Härnere döps tydligen merparten av alla bebisar, men inte så många är troende. Det är en fin tradition bara :smirk:
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Medlem i svenska kyrkan blir han väl automatiskt antar jag? Det blev jag som liten i alla fall.

Det kan jag väl ändå inte tänka mig att han blir? :eek:

Jag skulle faktiskt bli rätt förbannad om vår son blir medlem per automatik som det var när jag föddes! Kyrka och stat är skilda åt numera och jag anser att tvångsanslutningar till alla slags föreningar, kyrkor eller annat är förkastligt.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag vet inte faktiskt, det kanske är ändrat numera? Jag är född -86, och då var det så i alla fall. Men förhoppningsvis har tänket förändrats under åren som gått..
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Nej, idag måste man döpas in i kyrkan.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

ah...ok...nej de är inte heller medlemmar så det är vä derför då..
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Det kan jag väl ändå inte tänka mig att han blir? :eek:

Jag skulle faktiskt bli rätt förbannad om vår son blir medlem per automatik som det var när jag föddes! Kyrka och stat är skilda åt numera och jag anser att tvångsanslutningar till alla slags föreningar, kyrkor eller annat är förkastligt.

Fram till 1990 var det så.

När min farmor föddes döptes man på bb innan man åkte hem!
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Haha, vi kan ta det över MSN. Hans namnkombination är nog helt unik, så vi behöver ju inte hänga ut ungstackaren här helt och hållet :angel:
 
Sv: Varför döper ni era barn?

*kl*
Har läst igenom tråden, dock lite snabbt, men hittar ingenstans det som jag tycker är konstigast.
Varför lånar Svenska Kyrkan ut sig till cermonier för personer som inte har den allra minsta kristna tro i sig?
Folk gifter sig, döper barn, konfirmeras, begravs i Jesu namn men tron finns inte?

Jag tycker också att det är märkligt, eller snarare, jag hade nog tyckt att det skulle kännas märkligt att som präst utföra ceremonier för människor som inte tror på innebörden för fem öre.

Men det handlar förmodligen om att om man är medlem och betalar skatt osv till kyrkan så har man rätt att ta del av de tjänster som erbjuds.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag tycker också att det är märkligt, eller snarare, jag hade nog tyckt att det skulle kännas märkligt att som präst utföra ceremonier för människor som inte tror på innebörden för fem öre.

Men det handlar förmodligen om att om man är medlem och betalar skatt osv till kyrkan så har man rätt att ta del av de tjänster som erbjuds.

Det enda svar jag kan komma på så där på rak arm är väl kanske att om kristna tror att man inte kommer till himlen om man inte är döpt, tex, och de vill vara goda människor, så ser de till att ge så många som möjligt tillgång till att döpas för att dessa ska komma till himlen? (Gissar bara!)
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Som folk blev nyfikna då :D

Jag kan väl säga som så att det är ett namn, som av kristna personer anses som dåligt/negativt enligt deras tro. Eftersom jag inte tvivlar en sekund på att diskussionen skulle börja här på Buke om jag berättar vilket av alla "dåliga" namn som finns i bibeln det är, så låter jag bli. Jag har haft nog med sådana argumentationer IRL ;)
Kontentan brukar vara att det är hemskt synd om vår son i alla fall, och jag är rätt trött på att höra det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 378
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 105
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 812
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 994
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp