Varför döper ni era barn?

Sv: Varför döper ni era barn?

Ja, tydligen alla som är dåliga i alla fall :D Att sen hans förnamn finns med i almanackan efter "Sankt Sebastian" och att Sebastian betyder den vördade, sånt struntar folk blankt i. Det kan man ju inte hacka på ;)
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Kontentan brukar vara att det är hemskt synd om vår son i alla fall, och jag är rätt trött på att höra det.

Jag förstår det! Men det brukar vara "synd om" barn som får "konstiga" namn också. Jag vet en liten Albin som föddes på 90talet. Mostern till Albin var tvungen att vitt och brett inom familjen hela tiden påtala vilket fult/konstigt namn det var. :crazy:

Min farmor var lite diskret om vårt namnval
- Vad ska han heta mer då?
- Ja, Viggo Xson Ason (mitt och sambons efternamn)
- Jaha, men något mer förnamn?
- Ja, det har vi inte bestämt ännu, men vi ska ha ett andranamn också.
- Ja, det kan ju vara bra om han vill byta namn sen när han blir äldre!
:rofl:
Jag tog dock inte illa upp alls. För henne är Viggo ett jättkonstigt namn, men hon är ju över 80 år gammal!
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Ja, det är fullt förståeligt att dom äldre inte riktigt hänger med i alla "konstiga" namn (Om man jämför med Agnes, Saga, Hilda etc..) som har kommit på senaste tiden. Jag tycker själv det är svårt att följa alla förändringar som sker :D Folk hittar på nya namn hela tiden, och fler och fler bebisar uppkallas efter filmstjärnor, rockstjärnor eller helt enkelt vanliga ord.

Vi valde att använda sonens andranamn som just det, eftersom han själv ska få välja senare i livet. Kanske tycker han om det mycket och vill behålla det, eller så vill han ta bort det helt. Då är det lättare om han inte har det som tilltalsnamn, och måste gå igenom hela processen med att vänja sig vid ett nytt kanske. Lika så fick han bådas efternamn, för att själv få välja. Jag lade ditt mitt, eftersom min pappa bara fick döttrar som inte ger namnet vidare på samma sätt som en kille oftast ger. Än så länge är det väl vanligast, tror jag i alla fall, att paret tar killens namn vid giftermål eller när dom döper barnen. Jag ville på något vis att min pappas namn skulle få leva vidare också, speciellt efter hans död. Mina småsyskon har inte kvar namnet, för min styvmamma bytte det till sin nya mans efternamn. Så jag hoppas att han ska vilja ha kvar det i sitt namn :)

Och får vi någonsin ett barn till, så kommer det antagligen också att få ett "hemskt" andranamn :D Jag råkar finna sådana vackra, hehe.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag undrar helt enkelt hur man man motiverar döpandet av barn.

Det kan jag inte, inga barn döpta här. Min åsikt är att dopet är en aktiv handling som inte kan bestämmas av någon annan. Dessutom lovar man ju att uppfostra barnet i enlighet med svenska kyrkans normer. Det skulle jag aldrig kunna stå för, min tro är min egen och jag ger mina barn argument för och emot och ser till att de har massor av kunskap. Här ska ingen konfirmeras utan att stå för vad det innebär.

Och jag tycker oxå att frågan är mkt intressant, men tydligen laddad även här på Buke :devil: Fortsätt ställa frågor ts!
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Mina barn är medlemmar i Jehovas vittnen.
Jag är dock själv inte medlem eller troende. Men vi tänkte att de kanske blir troende när de blir större och då är ju lika bra att de får vara med från födseln.


Så skulle det kunna vara. Men som tur är det inte så.
Varken jag eller barnens pappor är religiösa på nåt sätt så naturligtsvis är inte barnen medlemmar i någon församling.

De som säger att dop är tradition kanske har missat att det är en KRISTEN tradition.
Om man inte är kristen är det väl dumt att hålla på kristna traditioner.
Då kan man väl lika gärna börja med sånt som är tradition hos muslimer. Eller låta ens söner bli omskurna för att det är en judisk tradition. Barnen kanske vill konvertera till judendomen när de blir stora, och tänk vad skönt för dem om de redan är omskurna då.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Det var ett exempel som Mustasukka använde för illustrationens skull.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Hur gamla är dina barn?
Jehovas vittnen? :eek: Bättre val finns det väl? :confused:

Jasså så du menar att svenska kyrkan vore ett bättre val? vad grundar du det på? Eller det kanske är katolicismen du menar? Islam? tre religioner som skapat och fört de flästa krig i världen. JV vapenvägrar i alla fall....Eller vad är det nu som utmärker en BRA religion , som är ok att tvinga in barnen i? Livets ord, Satanismen, hare krishna?
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag hade iofs. inte haft något emot om mina barn sökt sig till satanismen. För det första är det deras val, för det andra är det en livsåskådning som jag anser vara sundare än både Livets Ord, Hare Krishna och Jehovas Vittnen tillsammans eftersom man inom Satanismen bara styrs av sig själv.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Ja jag undrar ju bara varför den ena religion skulle anses vara sundare än den andra. Citerar mig själv i tidigare inlägg för att visa mina åsikter.

Här hemma kommer inga barn att tvingas in i någon tro genom barndop. Jag kommer uppmuntra mina barn att ha en öppen syn på alla religioner och trosppfattningar. Sen när de ordentligt undersökt vad som passar dem får de fritt välja om de så vill bli sataniser eller muslimer eller atteister.

Det jag irriterar mig på är folks födommar. Jag tycker inte att man ska uttala sig om olika religioner förrän man satt sig in i vad de verkligen står för. Där efter kan man basonera ut sina uppfattningar med en relevant och sann argumentation. Det jag ifrågsatte var ju hurvida JV skulle vara en sämre religion än Svenska Kyrkan.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Varför skulle satanismen vara mer självständig än tex Jehovas Vittnen?

Jag skulle då säga att JV styrs mer av sig själva än utav Satanismen...
Men det kan ju vara svårt för dem som inte har en insyn i vad Bibeln säger och vad som egentligen sker i världen. För så som jag ser genom denna tråd så har knappt ingen av er koll på vad som sker och vad ni egentligen stödjer.
Som FN, nämn något som inte lett till andra komplikationer. Har de löst ett enda krig som sedan inte lett till ett annat? Och NF som alla trodde så himla mycket på, vad är det nu?
Läs bibeln och se vad som står, sen kom och disskutera religion!

Åter till ämnet. Jag tycker också att dop är helt fel ifrån födseln. En människa ska få rätt att påverka sin egna tro och utöva precis vad man vill utan att någon annan ska få bestämma.
Det är endast jag och min mamma som är Jehovas Vittnen och jag har fått välja helt själv om jag vall vara med eller ej. Jag är ensam utav fyra barn att vara med där så ja, jag har val.
Och jag kan spräcka myten med att det inte är många barn som tvingas in i JV! Det kanske har funnits någon och sicken hysteri.

Sedan tycker jag att ska ni kommentera en religion så tycker jag att ni först ska besöka själva organisationen, ställa frågor osvosv. Ta reda på fakta innan ni yttrar er.

Danke för mig.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag hade iofs. inte haft något emot om mina barn sökt sig till satanismen. För det första är det deras val, för det andra är det en livsåskådning som jag anser vara sundare än både Livets Ord, Hare Krishna och Jehovas Vittnen tillsammans eftersom man inom Satanismen bara styrs av sig själv.

Jag gjorde ett arbete i gymnasiet om satanism och det är faktiskt det jag tyckt "bäst om" av alla olika religioner som finns. Vart faktiskt väldigt förvånad.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Fast avdöpt är det ju som sagt svårt att bli.

Det var den handlingen som jag såg som ett övergrepp på mig som barn.
Att jag i och med detta blev medlem i svenska kyrkan visste jag inte om då. Det var idén med att bli döpt i Guds namn som var svårt att hantera.

Jag fattar inte riktig hur du menar nu.
Om du var/är ateist så är ju kyrkan bara ett hus och dopet bara nån som pratar lite smörja och blöter ner en unge. Var är det att som är svårt att hantera med det?
Att bli döpt i Guds namn eller inte är väl skit samma om man inte tror. Finns han inte kan du heller inte bli döpt i hans namn. Det är väl inte värre än alla andra gånger du blev blöt när du var bebis.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag är troende så för mig har det varit självklart att döpa barnen. Jag vill att dom ska få guds välsignelse. Väljer dom senare att inte tro så får dom gå ur kyrkan, vilket är enkelt gjort.

Däremot förstår jag inte varför icke troende döper sina barn.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

För mig är dopet en tillställning och en handling för föräldrarna, inte för barnen. Därför kommer jag själv inte att döpa mina barn. De får den valfriheten när de är mogna att ta det beslutet själva. Jag är själv döpt och det är väl inget jag jag ser som något problem, har ju själv valt att konfirmera mig sedan, men jag hade ändå uppskattat att få valfriheten.
 
Sv: Varför döper ni era barn?

Jag fattar inte riktig hur du menar nu.
Om du var/är ateist så är ju kyrkan bara ett hus och dopet bara nån som pratar lite smörja och blöter ner en unge. Var är det att som är svårt att hantera med det?
Att bli döpt i Guds namn eller inte är väl skit samma om man inte tror. Finns han inte kan du heller inte bli döpt i hans namn. Det är väl inte värre än alla andra gånger du blev blöt när du var bebis.

Det där håller jag absolut inte med om. Jag är inte troende, men kyrken är inte bara ett hus för det och dopet är inte bara att blöta ner en unge. Även om man inte är treonde har ju dopet en betydelse och är en symbolisk handling, det har det i alla fall för mig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 464
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 107
Senast: Badger
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 815
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 000
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp