Varför får jag ont i halsen när jag är trött?

För de som är intresserade så kommer här en lista med lite allmäna röstråd som kan vara värda att testa om man har besvär av något slag

  • Prata lagom mycket. Som vi all annan aktivitet där vi involverar muskler handlar det om att hitta balans mellan vila och ansträngning. Och den balansen ser olika ut för olika människor.
  • Ha ögonkontakt med den/de du pratar med. Enkelt sätt att undvika onödigt skrikande.
  • Harklingar gör ofta mer skada än nytta. Hosta och dricka är bättre alternativ.
  • Att prata över buller är mycket mer ansträngande än att prata i tysta miljöer. Telefonsamtal i bil är hopplösa ur röstsynpunkt. Och stäng av musik/tv/radio/surrande elektronik vid längre samtal.
  • Se upp för muskelspänningar. De tenderar att sätta sig på rösten också. Sitt/stå så rakt och avspänt som du kan.
  • Vissa mediciner kan ge röstbesvär, vanligast är inhalationsmediciner mot t.ex. astma.
  • Damm/pollen och torr luft kan ge besvär.
  • Har man ett yrke där man pratar mycket inför folk - använd mikrofon där du kan! Det är storleken på rummet, inte antalet åhörare, som avgör om du behöver mick eller inte.

Rökning tänker jag inte ens nämna ...
 
För de som är intresserade så kommer här en lista med lite allmäna röstråd som kan vara värda att testa om man har besvär av något slag

  • Prata lagom mycket. Som vi all annan aktivitet där vi involverar muskler handlar det om att hitta balans mellan vila och ansträngning. Och den balansen ser olika ut för olika människor.
  • Ha ögonkontakt med den/de du pratar med. Enkelt sätt att undvika onödigt skrikande.
  • Harklingar gör ofta mer skada än nytta. Hosta och dricka är bättre alternativ.
  • Att prata över buller är mycket mer ansträngande än att prata i tysta miljöer. Telefonsamtal i bil är hopplösa ur röstsynpunkt. Och stäng av musik/tv/radio/surrande elektronik vid längre samtal.
  • Se upp för muskelspänningar. De tenderar att sätta sig på rösten också. Sitt/stå så rakt och avspänt som du kan.
  • Vissa mediciner kan ge röstbesvär, vanligast är inhalationsmediciner mot t.ex. astma.
  • Damm/pollen och torr luft kan ge besvär.
  • Har man ett yrke där man pratar mycket inför folk - använd mikrofon där du kan! Det är storleken på rummet, inte antalet åhörare, som avgör om du behöver mick eller inte.

Rökning tänker jag inte ens nämna ...
Jättenyttig info, tack igen! :)
 
@Mineur: Jag har också ont i halsen ibland utan förkylning och i mitt fall vet jag att det är spänningar i överkroppen som @Araminta beskriver som orsakar det. Ibland har det halsonda försvunnit direkt när jag varit hos min naprapat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 229
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ För ett par tre veckor sedan började jag få problem med sömnen. Somnade som vanligt på kvällen, samma tid som senaste åren och relativt...
Svar
9
· Visningar
909
Senast: Badger
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 451
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 688
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp