Varför får jag ont i halsen när jag är trött?

Mineur

Trådstartare
Moderator
De senaste månaderna har jag upptäckt att jag nästan alltid får ont i halsen framåt eftermiddagen/kvällen de dagar då jag sovit ovanligt dåligt eller lite. Alltså riktigt sådär så att det värker i halsen och det känns lite svullet, som när man håller på att bli riktigt sjuk. I början trodde jag att jag faktiskt höll på att bli sjuk, men jag har insett att det räcker med en tupplur på typ 30 minuter, eller en god natts sömn, för att det ska försvinna och allt känns som vanligt igen. Dagen efter kan jag träna och leva som vanligt utan att något händer.

Finns det någon logisk förklaring till detta? Är det någon annan som har det likadant?
 
De senaste månaderna har jag upptäckt att jag nästan alltid får ont i halsen framåt eftermiddagen/kvällen de dagar då jag sovit ovanligt dåligt eller lite. Alltså riktigt sådär så att det värker i halsen och det känns lite svullet, som när man håller på att bli riktigt sjuk. I början trodde jag att jag faktiskt höll på att bli sjuk, men jag har insett att det räcker med en tupplur på typ 30 minuter, eller en god natts sömn, för att det ska försvinna och allt känns som vanligt igen. Dagen efter kan jag träna och leva som vanligt utan att något händer.

Finns det någon logisk förklaring till detta? Är det någon annan som har det likadant?

Jag känner igen det men har tyvärr ingen förklaring på varför 🙄
 
De senaste månaderna har jag upptäckt att jag nästan alltid får ont i halsen framåt eftermiddagen/kvällen de dagar då jag sovit ovanligt dåligt eller lite. Alltså riktigt sådär så att det värker i halsen och det känns lite svullet, som när man håller på att bli riktigt sjuk. I början trodde jag att jag faktiskt höll på att bli sjuk, men jag har insett att det räcker med en tupplur på typ 30 minuter, eller en god natts sömn, för att det ska försvinna och allt känns som vanligt igen. Dagen efter kan jag träna och leva som vanligt utan att något händer.

Finns det någon logisk förklaring till detta? Är det någon annan som har det likadant?
Händer mig med, men inte så extremt, bara att det antyds ont i halsen, då brukar jag inbilla mig att det ligger en förkylning och gror och att jag behöver sova ordentligt några nätter för att bli av med den.
 
De senaste månaderna har jag upptäckt att jag nästan alltid får ont i halsen framåt eftermiddagen/kvällen de dagar då jag sovit ovanligt dåligt eller lite. Alltså riktigt sådär så att det värker i halsen och det känns lite svullet, som när man håller på att bli riktigt sjuk. I början trodde jag att jag faktiskt höll på att bli sjuk, men jag har insett att det räcker med en tupplur på typ 30 minuter, eller en god natts sömn, för att det ska försvinna och allt känns som vanligt igen. Dagen efter kan jag träna och leva som vanligt utan att något händer.

Finns det någon logisk förklaring till detta? Är det någon annan som har det likadant?
Jag får också så ibland. Efter stress eller dålig sömn. Jag funderar ibland på om det kan vara lite, lite halsbränna, alltså magsyra, som gör det. Känns iaf som en tänkbar förklaring.

Ibland tänker jag att det förmodligen är ett angrepp som man dock lyckas avstyra med hjälp av ett bra immunförsvar (som hjälps av god sömn).
 
Händer mig med, men inte så extremt, bara att det antyds ont i halsen, då brukar jag inbilla mig att det ligger en förkylning och gror och att jag behöver sova ordentligt några nätter för att bli av med den.
Ja det kanske är så... Jag tycker bara att det känns märkligt att det kan försvinna så lätt, i lördags räckte det liksom med en tupplur på ca 30 min och en kopp te med honung. Nåja, det är ju synd att klaga på att det försvinner för enkelt ;)
Jag får också så ibland. Efter stress eller dålig sömn. Jag funderar ibland på om det kan vara lite, lite halsbränna, alltså magsyra, som gör det. Känns iaf som en tänkbar förklaring.

Ibland tänker jag att det förmodligen är ett angrepp som man dock lyckas avstyra med hjälp av ett bra immunförsvar (som hjälps av god sömn).
Halsbränna har jag inte ens tänkt på, men det kan det ju naturligtvis vara också! :idea: Med stress brukar ju dålig sömn komma, så det känns ju ganska naturligt att det skulle kunna vara så. Ska kanske testa att ta en Rennie nästa gång det händer och se om det gör någon skillnad.
 
Får samma emellanåt. Har haft en period nu där jag mån-fre bara hinner sova 5-6 timmar per natt så tänker att det beror på lite mindre mängd sömn. Känner mig noll stressad så tänker att det inte är stress för min del iaf. Jag brukar gå och träna ändå även om jag känner av halsen, eftersom att jag känner mig pigg, frisk och glad i övrigt.
 
Jag får samma när jag sovit för lite. Är inte ett dugg stressad mrn ibland har jag kort mellan passen och klämmer in att rida så sömnen får lida.
Sover jag ut så försvinner det. Ser det lite som en varning, dags att vila annars blir du sjuk typ.
 
Jag får så och även ibland bara en låg feber om jag sover extra dåligt i perioder. Nu tex har jag blivit småförkyld efter dålig sömn en månad.
Om det bara är några nätter så går det ofta över på en natt eller 2 med ok sömn.
Jag tänker också att kroppen behöver läka genom sömn. Och utan den kanske kroppen inte orkar bekämpa saker som man annars inte blivit sjuk av.
 
Ingen förklaring men får samma grej, blir öm i halsen och extremt hes när jag blir trött eller snarare kört slut på mig själv. Men går alltid över så fort jag sovit.
 
Halsont kan man få av lite allt möjligt. Det absolut vanligaste är att det rör sig om muskelspänningar i käke, nacke och/eller axlar, infektion i halsen och/eller fel-/överbelastning av rösten. Fonasteni, eller rösttrötthet, är en mycket vanlig diagnos och det kan kännas väldigt tröttande. Halsont pga reflux är inte heller helt ovanligt men det brukar vara värst på morgonen. Stress tenderar ju att komma med både muskelspänningar, sömnbrist, infektionskänslighet och ökad röstbelastning (vi pratar mer och vilar mindre) så där finns det ju en definitiv koppling.

Har man ihållande besvär som inte är direkt kopplade till infektion och som håller i sig i mer än två veckor så bör man kolla upp det med läkare på vårdcentral.

/Röstlogoped
 
Fick det alltid i samband med nattskift på en tidigare arbetsplats. Ett överlag stressigt ställe med litet utrymme för återhämtning i kombo med rätt kasst skiftschema, dvs en var alltid lite trött. Även då en var ledig. Så när nattperioderna kom så var halsont där som en trogen vän... Har väldigt sällan haft bekymret sedan jag slutade där, enbart i nattperioder som varit ovanligt stressiga.
 
Ja det kanske är så... Jag tycker bara att det känns märkligt att det kan försvinna så lätt, i lördags räckte det liksom med en tupplur på ca 30 min och en kopp te med honung. Nåja, det är ju synd att klaga på att det försvinner för enkelt ;)

Halsbränna har jag inte ens tänkt på, men det kan det ju naturligtvis vara också! :idea: Med stress brukar ju dålig sömn komma, så det känns ju ganska naturligt att det skulle kunna vara så. Ska kanske testa att ta en Rennie nästa gång det händer och se om det gör någon skillnad.
Sömn var väldigt bra mot förkylningar enligt någon podcast jag lyssnade på. De (någon forskargrupp) hade ett test med att spruta förkylningsvirus i nosen på folk och lät dem sova olika mycket. Det var tydligen väldigt stor skillnad. Så det kanske går åt det hållet också? även om man har känningar?

(Säkert Tyngre träningssnack eller Tyngre rubriker)
 
Halsont kan man få av lite allt möjligt. Det absolut vanligaste är att det rör sig om muskelspänningar i käke, nacke och/eller axlar, infektion i halsen och/eller fel-/överbelastning av rösten. Fonasteni, eller rösttrötthet, är en mycket vanlig diagnos och det kan kännas väldigt tröttande. Halsont pga reflux är inte heller helt ovanligt men det brukar vara värst på morgonen. Stress tenderar ju att komma med både muskelspänningar, sömnbrist, infektionskänslighet och ökad röstbelastning (vi pratar mer och vilar mindre) så där finns det ju en definitiv koppling.

Har man ihållande besvär som inte är direkt kopplade till infektion och som håller i sig i mer än två veckor så bör man kolla upp det med läkare på vårdcentral.

/Röstlogoped
Tack för ett jätteintressant och informativt svar! :) Kan jag passa på att fråga varför det känns bättre när jag dricker varmt te med honung, är det för att det liksom mjukar upp lite tro?
 
Vad bra att det är fler som har samma problem förresten, de jag pratat med i min närhet har sett mycket förvirrade ut när jag frågat dem om saken så jag trodde jag var helt ensam. Jag ska absolut fortsätta lyssna på kroppen och ge den lite extra vila när den säger ifrån såhär, ser fram emot en lugn helg med mycket sömn och inget halsont!
 
Jag kan få det vid stress och dålig sömn och har märkt att det sannolikt beror på att jag sväljer ovanligt mycket när jag ligger vaken eller är stressad. Jag överanstränger musklerna helt enkelt, och sväljandet irriterar väl även svalget.
 
Jag får samma när jag sovit för lite. Är inte ett dugg stressad mrn ibland har jag kort mellan passen och klämmer in att rida så sömnen får lida.
Sover jag ut så försvinner det. Ser det lite som en varning, dags att vila annars blir du sjuk typ.

Tänker samma. Ont i halsen är absolut första tecknet på att jag måste skärpa mig med sömnen!
 
Tack för ett jätteintressant och informativt svar! :) Kan jag passa på att fråga varför det känns bättre när jag dricker varmt te med honung, är det för att det liksom mjukar upp lite tro?

Troligen. Värme tenderar ju att lindra lite allt möjligt. Sen kan dryck rent generellt verka lindrande. Många tycker kittlandet från kolsyra är skönt i halsen. Något annat som ofta hjälper vid överansträngning är faktiskt att gäspa. Jag låtsasgäspar med mina patienter (vilket praktiskt nog ofta triggar riktiga gäspningar) och rekommenderar det ofta som en snabb nollställning av halsen muskler.
 
@Araminta ! Varför får man en raspigare röst när man är trött? Jag kan inte dölja min trötthet på någe vis, är jag trött är jag hes helt enkelt. Jag har lite annorlunda dygnsrytm än många andra och kan därför vara väldigt trött och därmed hes oavsett det är dag eller kväll. Det är jäkligt irriterande att bli så hes, utan att ens ha antydan till infektion eller annan 'mekanisk' orsak till hesheten.
Även jag kan få ont i halsen när jag jobbat mycker, och sovit dåligt. Det gör sådär ont som i att det gör ont när man sväljer och ofta då tänker "ops, håller jag på att bli sjuk?" men efter sömn är det spårlöst borta.
 
@Araminta ! Varför får man en raspigare röst när man är trött? Jag kan inte dölja min trötthet på någe vis, är jag trött är jag hes helt enkelt. Jag har lite annorlunda dygnsrytm än många andra och kan därför vara väldigt trött och därmed hes oavsett det är dag eller kväll. Det är jäkligt irriterande att bli så hes, utan att ens ha antydan till infektion eller annan 'mekanisk' orsak till hesheten.
Även jag kan få ont i halsen när jag jobbat mycker, och sovit dåligt. Det gör sådär ont som i att det gör ont när man sväljer och ofta då tänker "ops, håller jag på att bli sjuk?" men efter sömn är det spårlöst borta.

Det är svårt att svara på mer specifikt än det jag gjorde ovan, utan att lyssna på hur du låter. Man ska inte glömma att röstteknik kan spela en ganska stor roll dels på hur mycket belastning vi tål och dels på hur rösten låter. Hos vissa så märks brister i röstteknik extra mycket vid trötthet. Men som sagt, om det är tekniken som brister i just ditt fall är omöjligt att avgöra såhär.

Är du besvärad så ta kontakt med närmsta logopedmottagning. Det går att skicka in egen vårdbegäran till de flesta mottagningarna om du inte vill gå via läkare (VC/ÖNH). Röstterapi är rätt effektivt och ger man sig lite den på det så kan man få rätt snabba resultat.
 
Det är svårt att svara på mer specifikt än det jag gjorde ovan, utan att lyssna på hur du låter. Man ska inte glömma att röstteknik kan spela en ganska stor roll dels på hur mycket belastning vi tål och dels på hur rösten låter. Hos vissa så märks brister i röstteknik extra mycket vid trötthet. Men som sagt, om det är tekniken som brister i just ditt fall är omöjligt att avgöra såhär.

Är du besvärad så ta kontakt med närmsta logopedmottagning. Det går att skicka in egen vårdbegäran till de flesta mottagningarna om du inte vill gå via läkare (VC/ÖNH). Röstterapi är rätt effektivt och ger man sig lite den på det så kan man få rätt snabba resultat.
Tack för ditt svar! Ja, jag relaterar hesheten väldigt mycket till just trötthet, för mig är ju dagtid min natt och vem är inte lite hes mitt i natten liksom. Bara det att det blir extra tydligt för mig som jobbar natt och på dagtid är normen inte lika hes som min röst då kanske.

Nej, jag är inte besvärad av det annat än att jag är trött på "vad trött du låter?"-kommentarerna. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 139
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ För ett par tre veckor sedan började jag få problem med sömnen. Somnade som vanligt på kvällen, samma tid som senaste åren och relativt...
Svar
9
· Visningar
891
Senast: Badger
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 278
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 489
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp