Varför försöka efterlikna traditionella kötträtter?

Ja, det är ju det jag hoppas på. En generationsväxling där inte vegetarisk mat ska behöva göras köttlik för att funka.
Nu är ju långt ifrån all vegetarisk mat "köttlik". Min gissning är att de flesta vegetarianer/veganer äter både köttsubstituten och annan vegetarisk mat. Så maten behöver alltså inte likna kött alls, men det finns tillfällen då det inte skadar att den gör det.

Runt mig är det dock snarare gamlingar som du och jag som resonerar som du. Medan de yngre veganerna med liv och lust lagar gammal hederlig svensk husmanskost i vegan tappning.
 
Stapplar fram med rullator medan jag knaprar på ett julbordsrevbensspjäll gjort av seitan och kanelstänger.

Jag tycker det finns så mycket nytt för oss gamlingar att få upptäcka både för julen och resten av året, och jag älskar nytt mer än att ersätta något annat. Så jag kallar det inte så gärna revbensspjäll, men äter det himla gärna istället för originalet. Veg alternativen blir bara bättre, högre kvalitet och mer variation och innovation kommer hela tiden. Jag tycker att kött/sås/potatis är hyfsat blekt i förhållande till den myriad av alternativ som finns numer.

Asså de här veg alternativen, nya bra rätter varje år, för julbordet blir som värsta pånyttfödelsen. Julbord har blivit intressant igen. Nyttigare, godare, mer variation och bättre för alla - och mer intressant.

(Fast pressylta ÄR också gott i en liten, liten portion också, tycker jag)
 
Där håller jag med, det är tillverkarna som gör valet - och förmodligen görs det av ekonomiska skäl, eftersom bejakande av normer ofta är ekonomiskt bra för ett företag om de inte är villiga att investera mycket i att skapa något verkligt nytt.

Jag hoppas också på tiden som faktor, kanske kommer en tid där vi lagt ned systemet med broilerkyckling i enorma stall och någon förundrat över varför man väljer att stycka dessa frigående kycklingar som quornfileer... Eller bara slutar tänka att mat måste göras köttlik för att sälja/funka bra.

Sen är det ju oavsett det, bättre att vegetariska konsumtionen ökar så jag tänker att min förundran är ett i allra högsta grad lågt pris (nästan inte ens mätbart) om det faktiskt får fler att äta quorn.
Men vad mer än just quornfiler är det som är köttlikt?
 
Äta som man vill.

Och om man blir det vara förundrad över varför vegetariska livsmedel kläs i animalisk form. Eller inte.

Vad du menar med "stå sitt kast" vet jag inte riktigt.

Ja alltså uppenbarligen inte?a

Det var en annan användare som skrev att man skulle stå sitt kast om man valt bort kött.
 
Jag tycker det är fullt rimligt och jättebra!
Det får mig att äta mer vegetariskt med smak, form och konstisens som kag känner igen och uppskattar.

Men, handen på hjärtat- samma smak och konsistens.. Form köper jag, men att substituten eller vad man ska kalla dem har samma smak och konsistens som kött, tycker du verkligen det? :)

Jag har testat rätt många substitut genom åren och för mig har de snarare verkat tvärtom och fick mig att tänka att veg kan jag aldrig bli för det här smakar ju apa. För mig personligen var det lättare att käka veg (delvis, jag äter kött fortfarande) när jag började titta på tex indiskt istället för mosade ärt-"kött"bullar som skulle smaka kött men mer liknade.. kartong.
 
Men, handen på hjärtat- samma smak och konsistens.. Form köper jag, men att substituten eller vad man ska kalla dem har samma smak och konsistens som kött, tycker du verkligen det? :)

Jag har testat rätt många substitut genom åren och för mig har de snarare verkat tvärtom och fick mig att tänka att veg kan jag aldrig bli för det här smakar ju apa. För mig personligen var det lättare att käka veg (delvis, jag äter kött fortfarande) när jag började titta på tex indiskt istället för mosade ärt-"kött"bullar som skulle smaka kött men mer liknade.. kartong.

Det beror antagligen på märke och vad man äter för kött.
Jag är inget för stekar, kotletter, köttgryta osv.
Jag gillar chicken nuggets, hälsans köks veggo nuggets är väldigt lika smakmässigt, äts med dipp dessutom.
Gillar schnitzel, ätit flera vegalternativ som är snarlika, äts med bea.
Min kycklinggryta med massa curry blir jättegod även med vegobitar, märker ingen skillnad.
Max no chicken burgare är godare än deras vanliga kycklingburgare 😍

Tillägg.
Jag avskyr indiskt! Naanbröd kan jag äta, resten är blergh.
 
Senast ändrad:
Men, handen på hjärtat- samma smak och konsistens.. Form köper jag, men att substituten eller vad man ska kalla dem har samma smak och konsistens som kött, tycker du verkligen det? :)

Jag har testat rätt många substitut genom åren och för mig har de snarare verkat tvärtom och fick mig att tänka att veg kan jag aldrig bli för det här smakar ju apa. För mig personligen var det lättare att käka veg (delvis, jag äter kött fortfarande) när jag började titta på tex indiskt istället för mosade ärt-"kött"bullar som skulle smaka kött men mer liknade.. kartong.
Fast man kanske gillar smaken av brunsås och lingonsylt! Eller ketchup och senap. Eller tacos. Indiskt i all ära, men det är ju rätt många saker man får avstå ifrån om man inte vill stå och laga mat en halv dag (mungbönebiffar är bra till brunsås och lingonsylt, men tar flera timmar eftersom de ska blötläggas, kokas, mixas och stekas) eller köra substitut.
 
Jag tycker det är jättebra att det finns substitut, tror det är mycket enklare för många att börja äta vegetariskt när det inte blir en så tydlig övergång. Man kan fortfarande göra något som liknar "köttfärssås" eller "köttbullar" och det blir inte så krångligt att sluta äta/äta mindre kött.

Jag själv började med att äta substitut lite då och då med en kompis som var vego och insett att det var ju lika gott, till och med godare och inte alls svårt. Varför skulle jag då äta djur? De första 2-3 månaderna åt jag nästan bara substitut men nu är det 50/50. Kan tex ena gången göra färssås av quornfärs och nästa gång på linser. Det blir även smidigare för vänner och familj som vill bjuda på middag, eller mig när jag ska bjuda dom. Flera kompisar har testat substituten med mig och tyckt det varit godare så nu har de börjat byta ut vissa rätter även hemma. Hade det inte funnits utan jag behövt laga allt på linser och bönor så hade majoriteten inte ens smakat medan de nu istället blir nyfikna på om burgaren verkligen är god ;)
 
Jag åt veggo-spaghetti bolognese igår, definitivt inget jag kommer att göra om för det saknades en kossa i den och köttsubstitutet liknade gummiflis. :wtf:
 
Jag åt veggo-spaghetti bolognese igår, definitivt inget jag kommer att göra om för det saknades en kossa i den och köttsubstitutet liknade gummiflis. :wtf:
Vissa saker går inte att översätta heller, som tex en långkokt bolognese den bygger ju helt och hållet på den mustiga smak som nötköttet ger. Man kan inte göra köttgryta utan kött det säger sig självt.
 
Skulle du säga samma om du ätit en tråkig dito med kött?
Nej då hade det blivit "Rosa vad allt bra seg". :D

Jag har smakat veggo-köttsubstitut förut och dom håller samma klass enligt mitt tycke, dvs. man måste vara bra utsvulten för att uppskatta dom.
 
Nej då hade det blivit "Rosa vad allt bra seg". :D

Jag har smakat veggo-köttsubstitut förut och dom håller samma klass enligt mitt tycke, dvs. man måste vara bra utsvulten för att uppskatta dom.
Om man gillar en ordentlig köttbit så finns det givetvis inget substitut för det på samma vis som det är svårt att ersätta andra råvaror tex jordgubbar med något annat och förvänta sig att det ska smaka likadant.
 
Om man gillar en ordentlig köttbit så finns det givetvis inget substitut för det på samma vis som det är svårt att ersätta andra råvaror tex jordgubbar med något annat och förvänta sig att det ska smaka likadant.
Så är det, ungefär som om man påstår att torrmjölk smakar precis som vanlig mjölk men det gör den INTE, den kan inte smaka som traditionell helmjölk ens med väldigt mycket fantasi.

Ibland brukar jag roa mig med matlagningsrecept från kristiden dvs. andra världskriget och det är många recept jag bläddrat förbi när jag läst innehållet men jag har också hittat rena guldkorn där och idag blir det raggmunk från ett recept där. :d

(Undrar om jag ska ha falsk tjäder (kråka) till söndagsmiddag?) :angel:
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 531
Senast: Imna
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 333
Senast: help_me
·
D
Träning Alltså, jag har tänkt att börja med lite NH eller NH-liknande träning. Jag har läst en massa om det av olika tränare, och jag tycker det...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp