Varför försöka efterlikna traditionella kötträtter?

Det kallas att filea apelsiner också när man skär bort det vita.

Att filéa är kort och gott "skära bort"/"putsa rent" (hinnor o dyl) Så filé och filéa har i sig inte med varandra att föra, även om man givetvis filéar ut filén ur både fyrbenta, tvåbenta och simmande djur.
 
Vilka krav? Och varför skulle quornfileer vara till för bara vegetarianer? Vilken knepig inställning till livsmedel.

Eftersom du vägrar att läsa mina inlägg har du missat att jag inte har den minsta fundering kring vare sig vegfärs eller vegkorv eller för den delen vegfileer som inte noga gjorts till replikor av slaktade djur, så kör du bara på i ditt spår. Trist. Vad min ideologiska grund har med trådämnet att göra lämnar mig väldigt frågande.
Jag tycker inte att quornfiléer är särskilt lika kycklingfiléer. Lupinfiléer är det i ännu lägre grad.
 
Fast varför i hela friden behöver man äta "sojakorv" för att äta vegetariskt?
Det är ju gott med linser och bönor; man behöver inte låtsas att de är korv?

Jag är inte vegetarian men har inga problem med att då och då laga en veg-rätt och behöver då inget "kött-substitut" som efterliknar kött.

Linser och bönor behöver inte låtsas att de är en korv. Det är bara att forma dem så blir de en korv.

En korv är en form och säger ingenting om vad den innehåller. Även vegetarianer producerar bajskorvar liksom...
 
Sist jag kollade var inte nitrit tillsatt för smakens skull. Dels färgen, men det är ju egentligen bara en vanesak, men även för att försöka minska mängden Clostridium botulinum.

Den tillsätts av flera anledningar, den viktigaste är såklart pga nervgiftet som botulinum kan producera, men den är också för smak, färg och hållbarhet.
 
4 upplagda rätter som ser väldans goda ut, och där råvaran ser väldans lika ut.
pepparkryddad-quornfile-341782.jpg
depositphotos_169144316-stock-photo-grill-chicken-breast-roasted-and.jpg

images

599874-senapsgriljerad_quornfil-senapsgril_quornfi.jpg
 
Nånstans sammanfattar den här sidan det tankesätt som jag vänder mig emot:

"
Köttlika produkter
Det är jättelätt att få vegetariska rätter att likna kött!
"

http://www.greenoption.org/kottlikt.html


Varför, varför, varför?

Nu förstår jag att det i tråden finns de som tycker att det är precis lika naturligt som att kvinnor borde klä ut sig till män för att kunna få lika betalt för samma arbete, men jag har väldigt svårt för båda delarna.
 
Nånstans sammanfattar den här sidan det tankesätt som jag vänder mig emot:

"
Köttlika produkter
Det är jättelätt att få vegetariska rätter att likna kött!
"

http://www.greenoption.org/kottlikt.html


Varför, varför, varför?

Nu förstår jag att det i tråden finns de som tycker att det är precis lika naturligt som att kvinnor borde klä ut sig till män för att kunna få lika betalt för samma arbete, men jag har väldigt svårt för båda delarna.
Tja - varför inte.......?

Jag förstår inte varför du hängt upp dig på den här detaljen. Många har ju slutat äta kött av djurskydds-skäl men kanske fortfarande tycker det är trevligt med en file´liknande bit vegoalternativ att skära ur och äta med kniv och gaffel. Bilderna du visade ser ju jättefina ut! Jag tänker absolut inte på djurdelar när jag ser dem.

Man behöver ju inte typ slänga ut barnet med badvattnet, om man så säger.
 
Nånstans sammanfattar den här sidan det tankesätt som jag vänder mig emot:

"
Köttlika produkter
Det är jättelätt att få vegetariska rätter att likna kött!
"

http://www.greenoption.org/kottlikt.html


Varför, varför, varför?

Nu förstår jag att det i tråden finns de som tycker att det är precis lika naturligt som att kvinnor borde klä ut sig till män för att kunna få lika betalt för samma arbete, men jag har väldigt svårt för båda delarna.

Vi är ju helt gäng i den här tråden som har svarat på varför vi tycker det är bra.
 
@sjoberga

Jag fattar inte problemet. Vi behöver att fler människor väljer vegetariskt framför kött. För min del betyder det att man jättegärna får forma de där vegetariska produkterna hur fan man vill, gör det till koögon eller kattungar eller vad som helst, om det innebär att fler kommer prova det.
 
@sjoberga

Jag fattar inte problemet. Vi behöver att fler människor väljer vegetariskt framför kött. För min del betyder det att man jättegärna får forma de där vegetariska produkterna hur fan man vill, gör det till koögon eller kattungar eller vad som helst, om det innebär att fler kommer prova det.

Ja, uppenbarligen tycker vi annorlunda när det gäller att behålla normer i onödan. Jättestort problem? Nej. Såklart inte. Bara onödigt och aningens kontraproduktivt.
 
Tja - varför inte.......?

Jag förstår inte varför du hängt upp dig på den här detaljen. Många har ju slutat äta kött av djurskydds-skäl men kanske fortfarande tycker det är trevligt med en file´liknande bit vegoalternativ att skära ur och äta med kniv och gaffel. Bilderna du visade ser ju jättefina ut! Jag tänker absolut inte på djurdelar när jag ser dem.

Man behöver ju inte typ slänga ut barnet med badvattnet, om man så säger.

De ser jättefina och goda ut! Hälften är quorn och hälften är kyckling,
 
Ja, uppenbarligen tycker vi annorlunda när det gäller att behålla normer i onödan. Jättestort problem? Nej. Såklart inte. Bara onödigt och aningens kontraproduktivt.
Nej, vi tycker nog annorlunda om hur viktigt det är att fler börjar äta vegetariskt. Du vill göra det till nån form av principfråga om hur den vegetariska maten ska få se ut och jag tycker att det viktiga är att vi drar ner på köttkonsumtionen. Om fler dessutom äter vegetariskt så kommer ju också normerna förändras :up:.
 
Vi är ju helt gäng i den här tråden som har svarat på varför vi tycker det är bra.

Och jag har inte hittat ett enda argument som är rimligt, framför alternativet att skapa en egen identitet som utmärkt och bra mat för människor baserat på annat än en animalisk förebild.
 
Nej, vi tycker nog annorlunda om hur viktigt det är att fler börjar äta vegetariskt. Du vill göra det till nån form av principfråga om hur den vegetariska maten ska få se ut och jag tycker att det viktiga är att vi drar ner på köttkonsumtionen. Om fler dessutom äter vegetariskt så kommer ju också normerna förändras :up:.

Där ligger min förhoppning. Att vi ska börja se den vegetariska maten som bra livsmedel utan att behöva forma den efter förebilder från slaktade djur. Och det är ju faktiskt sant i de flesta fall, det jag vänder mig emot är ändå undantag.
 
Och jag har inte hittat ett enda argument som är rimligt, framför alternativet att skapa en egen identitet som utmärkt och bra mat för människor baserat på annat än en animalisk förebild.

Jag tycker det är fullt rimligt och jättebra!
Det får mig att äta mer vegetariskt med smak, form och konstisens som kag känner igen och uppskattar.
Att människor är vanedjur är knappast någon nyhet.
Förstår inte varför man måste störa sig på detta. Bara låta bli att välja dessa produkter.
 
Där ligger min förhoppning. Att vi ska börja se den vegetariska maten som bra livsmedel utan att behöva forma den efter förebilder från slaktade djur. Och det är ju faktiskt sant i de flesta fall, det jag vänder mig emot är ändå undantag.
I min familj har vi ätit mycket vegetariskt (mycket linser, bönor etc) men ville för ett par år sedan gå över till än mer vegetarisk kost. Då var det super att bara jättenkelt kunna byta ut de köttprodukter vi ville till vegetariska alternativ. Mina favoriter är vegetariska schnitzlar som jag gör i ugnen (smakar typ exakt som vanliga schnitzlar, som jag älskar) och quorn till våra tacos. Jag kan inte se en milimeters problem med att vi väljer vegetariska alternativ, i vilken form de än må komma, framför att konsumera kött.

Däremot är jag väldigt van vid prettiga typer som rynkar på näsan när jag inte äter vegetariskt på rätt sätt - dvs det är lite fult med substituten, istället ska man sitta där med nån handknådad linsbulle som man svettats över i köket i en timme.
 
Nånstans sammanfattar den här sidan det tankesätt som jag vänder mig emot:

"
Köttlika produkter
Det är jättelätt att få vegetariska rätter att likna kött!
"

http://www.greenoption.org/kottlikt.html


Varför, varför, varför?

Nu förstår jag att det i tråden finns de som tycker att det är precis lika naturligt som att kvinnor borde klä ut sig till män för att kunna få lika betalt för samma arbete, men jag har väldigt svårt för båda delarna.
Varken köttätare eller män har väl monopol på ett visst utseende?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 542
Senast: Imna
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 333
Senast: help_me
·
D
Träning Alltså, jag har tänkt att börja med lite NH eller NH-liknande träning. Jag har läst en massa om det av olika tränare, och jag tycker det...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp