Varför har en del så svårt att respektera andras space i "folksamlingar"?

purity_666

Trådstartare
Det här är ett fenomen jag verkligen lagt märke till nu när jag har en hund som är osäker bland folk. För att träna måste jag ju vara bland folk. Det som irriterar mig något enormt är när folk väljer att nästan kliva på oss även om det finns flera meter att gå på.

Exempel: Vi åkte på pay and jump. Brukar vara rätt lagom, inte jättemycket folk men lagom. Så jag och hundarna slår oss ner mitt på gräsmattan. Det är ca 3 meter fram till ridbanan, det är nog ca 4 meter snett bakåt till sekretariat/kiosk, det är närmare 10 meter bort till där bänkarna är. Bakom oss är det nog ca 4 meter till vägen där man går och hästarna går. Flera meter tom gräsmatta åt alla håll. Jag satte mig så med flit för att inte vara i vägen. Vad händer? Jo folk som ska gena går ändå 0.5-1 meter ifrån oss max. Det fanns ingen anledning att gå så nära, det blev väl bara närmast raka vägen. Men om det nu sitter några kan man inte gå en liten omväg på någon meter då?

Andra scenariot i helgen. Var på Segersjödagarna och stod vid vattenhindret. Min hund hade väst på där det står att han är osäker. Jag ställer mig ca 4 meter från staketet så vi har ingen alls kontakt med de som står och tittar. Bakom oss är det en stor gräsmatta på säkert 20 meter. Satt någon enstaka där. Så vad händer? Jo självklart passerar folk alldeles intill oss. Så nära så hundarna får skutta ur vägen ibland. Återigen, närmsta möjliga väg, de följde ju inte ens staketet för man måste ju gå i bredd också förstås. Det låg ett par en lite bit bredvid oss, de hade filtar och sånt, de låg väl också typ 3 meter från staketet, likadant där, folk nästan klev på deras filt.


Det här stör mig något enormt, att folk är för bekväma för att göra en lite omväg så de slipper trampa på folk och djur. Man dör inte av att svänga ut någon meter om det är helt tomt.
Nu menar jag inte i trängsel där man inte kan välja det, utan där det faktiskt är helt tomt bakom de man ska passera, men ändå ska tränga sig in framför. Varför gör folk såhär?

Jag ogillar trängsel så jag väljer nog ganska omedvetet att ta omvägen för att slippa klämma mig fram mellan folket. Det behöver inte vara rakaste vägen till målet.
Hur gör ni? Tycker ni det är irriterande eller tycker ni man får gilla läget när man är ute bland folk och störs man får man stanna hemma?
 
Jag hade absolut kunnat gena över en gräsmatta och råka gå en meter ifrån nån. Tanken har aldrig ens slagit mig att det skulle kunna vara ett besvär.

Jag tror inte att det är så mycket att göra åt saken - vill du ha folk på mer än en meters avstånd ute får du nog undvika folktäta platser och event.
 
Det här är ett fenomen jag verkligen lagt märke till nu när jag har en hund som är osäker bland folk. För att träna måste jag ju vara bland folk. Det som irriterar mig något enormt är när folk väljer att nästan kliva på oss även om det finns flera meter att gå på.

Exempel: Vi åkte på pay and jump. Brukar vara rätt lagom, inte jättemycket folk men lagom. Så jag och hundarna slår oss ner mitt på gräsmattan. Det är ca 3 meter fram till ridbanan, det är nog ca 4 meter snett bakåt till sekretariat/kiosk, det är närmare 10 meter bort till där bänkarna är. Bakom oss är det nog ca 4 meter till vägen där man går och hästarna går. Flera meter tom gräsmatta åt alla håll. Jag satte mig så med flit för att inte vara i vägen. Vad händer? Jo folk som ska gena går ändå 0.5-1 meter ifrån oss max. Det fanns ingen anledning att gå så nära, det blev väl bara närmast raka vägen. Men om det nu sitter några kan man inte gå en liten omväg på någon meter då?

Andra scenariot i helgen. Var på Segersjödagarna och stod vid vattenhindret. Min hund hade väst på där det står att han är osäker. Jag ställer mig ca 4 meter från staketet så vi har ingen alls kontakt med de som står och tittar. Bakom oss är det en stor gräsmatta på säkert 20 meter. Satt någon enstaka där. Så vad händer? Jo självklart passerar folk alldeles intill oss. Så nära så hundarna får skutta ur vägen ibland. Återigen, närmsta möjliga väg, de följde ju inte ens staketet för man måste ju gå i bredd också förstås. Det låg ett par en lite bit bredvid oss, de hade filtar och sånt, de låg väl också typ 3 meter från staketet, likadant där, folk nästan klev på deras filt.


Det här stör mig något enormt, att folk är för bekväma för att göra en lite omväg så de slipper trampa på folk och djur. Man dör inte av att svänga ut någon meter om det är helt tomt.
Nu menar jag inte i trängsel där man inte kan välja det, utan där det faktiskt är helt tomt bakom de man ska passera, men ändå ska tränga sig in framför. Varför gör folk såhär?

Jag ogillar trängsel så jag väljer nog ganska omedvetet att ta omvägen för att slippa klämma mig fram mellan folket. Det behöver inte vara rakaste vägen till målet.
Hur gör ni? Tycker ni det är irriterande eller tycker ni man får gilla läget när man är ute bland folk och störs man får man stanna hemma?
En meter ifrån tycker jag inte är konstigt att gå.
 
Jag går omvägar om folk som sitter ner så, därför att jag själv har en intimzon på typ 4 behagliga meter:o. Men det är nog svårt att förvänta sig att andra, som kanske inte är sådana enkelt, ska tänka så.
Jag kan absolut tänka "men för bövelen, du vill inte sitta i mitt knä också kanske, ta ett kort samtidigt?" men det kan ju inte andra hjälpa :p
 
En meter är väl ett rätt rimligt avstånd att passera någon på om personen befinner sig där man tänkt gå. Oftast är man ju på väg någonstans och har kanske inte tid att ta långa omvägar runt alla som befinner sig på området, och man uppehåller sig inte heller så länge i närheten av personerna man passerar att de borde bli störda.
 
Det här är ett fenomen jag verkligen lagt märke till nu när jag har en hund som är osäker bland folk. För att träna måste jag ju vara bland folk. Det som irriterar mig något enormt är när folk väljer att nästan kliva på oss även om det finns flera meter att gå på.

Exempel: Vi åkte på pay and jump. Brukar vara rätt lagom, inte jättemycket folk men lagom. Så jag och hundarna slår oss ner mitt på gräsmattan. Det är ca 3 meter fram till ridbanan, det är nog ca 4 meter snett bakåt till sekretariat/kiosk, det är närmare 10 meter bort till där bänkarna är. Bakom oss är det nog ca 4 meter till vägen där man går och hästarna går. Flera meter tom gräsmatta åt alla håll. Jag satte mig så med flit för att inte vara i vägen. Vad händer? Jo folk som ska gena går ändå 0.5-1 meter ifrån oss max. Det fanns ingen anledning att gå så nära, det blev väl bara närmast raka vägen. Men om det nu sitter några kan man inte gå en liten omväg på någon meter då?

Andra scenariot i helgen. Var på Segersjödagarna och stod vid vattenhindret. Min hund hade väst på där det står att han är osäker. Jag ställer mig ca 4 meter från staketet så vi har ingen alls kontakt med de som står och tittar. Bakom oss är det en stor gräsmatta på säkert 20 meter. Satt någon enstaka där. Så vad händer? Jo självklart passerar folk alldeles intill oss. Så nära så hundarna får skutta ur vägen ibland. Återigen, närmsta möjliga väg, de följde ju inte ens staketet för man måste ju gå i bredd också förstås. Det låg ett par en lite bit bredvid oss, de hade filtar och sånt, de låg väl också typ 3 meter från staketet, likadant där, folk nästan klev på deras filt.


Det här stör mig något enormt, att folk är för bekväma för att göra en lite omväg så de slipper trampa på folk och djur. Man dör inte av att svänga ut någon meter om det är helt tomt.
Nu menar jag inte i trängsel där man inte kan välja det, utan där det faktiskt är helt tomt bakom de man ska passera, men ändå ska tränga sig in framför. Varför gör folk såhär?

Jag ogillar trängsel så jag väljer nog ganska omedvetet att ta omvägen för att slippa klämma mig fram mellan folket. Det behöver inte vara rakaste vägen till målet.
Hur gör ni? Tycker ni det är irriterande eller tycker ni man får gilla läget när man är ute bland folk och störs man får man stanna hemma?
.

Håller med fullständigt, men har insett att det nog bara är att acceptera läget... Folk har ingen känsla för det här med att hålla avstånd.
 
Ja okej, en meter är väl rimligt, men när folk får göra et skutt för att inte trampa på folks filtar, även om det finns ett par meters tomt utrymme att gå bredvid, då känns det bara onödigt.
Där håller jag med. Jag blir dock inte det minsta förvånad av att folk går hur nära som helst. Värre tycker jag att det är i köer i mataffärer där vissa vill stå 20 cm ifrån, så att det knappt skulle gå att röra en av sina armar lite utan att röra vid människan (det är också en av anledningarna till att jag oftast handlar när det är så lite människor i affären som möjligt).
 
Det hrä är helt enkelt ytterligare att evis på att vi alla är olioka.
jag hade inte reagerat på att någon står nära eller går nära. Tanken hade nog inte ens slagit mig att det var något konstigt.

Det är ju folk gör?
Jag tror - utan några som helst belägg! - att det TS vill ha är ett undantag, något ovanligt. Att folk ska bete sig ovanligt?
 
Jag blir mer irriterad på när man möter folk på en trottoar eller liknande och de ska mötas så nära att axlarna slår i. :confused:

Detta trots att de har gott om plats på andra sidan. Själv har man kanske ett staket eller en hylla om det är i butiker så det blir svårt att flytta sig mer.

Nu är ju jag lång så jag brukar drämma i axeln lite extra så att de kanske är bättre på avståndsbedömningen nästa gång :o
 
Där håller jag med. Jag blir dock inte det minsta förvånad av att folk går hur nära som helst. Värre tycker jag att det är i köer i mataffärer där vissa vill stå 20 cm ifrån, så att det knappt skulle gå att röra en av sina armar lite utan att röra vid människan (det är också en av anledningarna till att jag oftast handlar när det är så lite människor i affären som möjligt).
Det där brukar förvåna mig när jag läser det på Buke. Jag har aldrig varit med om det men jättemånga andra verkar ha varit det. Har folk inte kundvagnen emellan sig?
 
Aha. Är det korgen man får i ryggen då alltså? Det finns naturligtvis korgar även i min affär men jag har ändå aldrig upplevt att personen bakom står för nära.
Nä, korgen har folk bredvid sig.. Då kommer människorna jättenära. Jag brukar försöka ha min korg bakom i hopp om att få lite utrymme. Det händer dock att folk ställer sig bredvid min korg för att kunna stå två millimeter ifrån mig.
 
Nä, korgen har folk bredvid sig.. Då kommer människorna jättenära. Jag brukar försöka ha min korg bakom i hopp om att få lite utrymme. Det händer dock att folk ställer sig bredvid min korg för att kunna stå två millimeter ifrån mig.
Aha. (Det är sånt här jag älskar med Buke, man får vardagsgrejer beskrivna in absurdum :love::laugh:)

Det har jag aldrig varit med om. Eller rättare sagt, om jag varit med om det har jag inte märkt det.
 
Aha. (Det är sånt här jag älskar med Buke, man får vardagsgrejer beskrivna in absurdum :love::laugh:)

Det har jag aldrig varit med om. Eller rättare sagt, om jag varit med om det har jag inte märkt det.
Jag ska se om jag kan smygfotografera eländet och skicka bilden till dig sedan ;) Där jag handlar så finns det stora korgar på hjul, så de flesta tar sådana istället för vagn. De som väl har vagn ställer sig aldrig bakom mig dumt nog.
 
Ställer man sig för nära mig får man min korg i skrevet :meh: Har jag vagn säger jag till, mitt immunförsvar är för dåligt för att ha folk två millimeter ifrån mig när det är förkylningstider.

Plus att jag höll på att ha ihjäl gubb:devil: som med full fart körde in en tung fullastad vagn i min ena hälsena på Granngården. Det gjorde ont som f-n så jag skrek rakt ut. Jag fick inte ens en ursäkt utan "Ojdå, var jag så nära" :banghead: :rage:
 
Nä, korgen har folk bredvid sig.. Då kommer människorna jättenära. Jag brukar försöka ha min korg bakom i hopp om att få lite utrymme. Det händer dock att folk ställer sig bredvid min korg för att kunna stå två millimeter ifrån mig.

Gärna flåsa en i nacken när man ska betala... Jag brukar med flit stå kvar i början av bandet tills den före har betalat klart. Då blir den bakom själv kvar lite längre medan hen packar upp sina varor ( i ett berg... ).
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 094
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 857
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 309
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp