Bukefalos 28 år!

Varför har en del så svårt att respektera andras space i "folksamlingar"?

:eek: :confused: :rofl: :mad:

Säger som @mandalaki - buke ger fascinerande beskrivningar från andra verkligheter än min egen.
... eller så är jag helt enkelt så disträ och förvirrad att jag inte märker vad som sker runt mig.

Jag upplever extremt sällan sådant som beskrivs i tråden. (eller så lever jag på en plats där alla är extremt trevliga :D Så måste det vara.)
 
@tanten: Testa att handla på lokala affären här. Det är förbluffande många som ställer sig så nära att man börjar fundera på om de tänker försöka idka sexuellt umgänge med en :meh: Det är ofta de hänger över en när man ska slå in koden också (vilket genererar en tillsägelse från min sida :D).

Av någon anledning sker inte ovanstående om jag har min SoA-hoodie :confused: :p
 
Det här är ett fenomen jag verkligen lagt märke till nu när jag har en hund som är osäker bland folk. För att träna måste jag ju vara bland folk. Det som irriterar mig något enormt är när folk väljer att nästan kliva på oss även om det finns flera meter att gå på.

Exempel: Vi åkte på pay and jump. Brukar vara rätt lagom, inte jättemycket folk men lagom. Så jag och hundarna slår oss ner mitt på gräsmattan. Det är ca 3 meter fram till ridbanan, det är nog ca 4 meter snett bakåt till sekretariat/kiosk, det är närmare 10 meter bort till där bänkarna är. Bakom oss är det nog ca 4 meter till vägen där man går och hästarna går. Flera meter tom gräsmatta åt alla håll. Jag satte mig så med flit för att inte vara i vägen. Vad händer? Jo folk som ska gena går ändå 0.5-1 meter ifrån oss max. Det fanns ingen anledning att gå så nära, det blev väl bara närmast raka vägen. Men om det nu sitter några kan man inte gå en liten omväg på någon meter då?

Andra scenariot i helgen. Var på Segersjödagarna och stod vid vattenhindret. Min hund hade väst på där det står att han är osäker. Jag ställer mig ca 4 meter från staketet så vi har ingen alls kontakt med de som står och tittar. Bakom oss är det en stor gräsmatta på säkert 20 meter. Satt någon enstaka där. Så vad händer? Jo självklart passerar folk alldeles intill oss. Så nära så hundarna får skutta ur vägen ibland. Återigen, närmsta möjliga väg, de följde ju inte ens staketet för man måste ju gå i bredd också förstås. Det låg ett par en lite bit bredvid oss, de hade filtar och sånt, de låg väl också typ 3 meter från staketet, likadant där, folk nästan klev på deras filt.


Det här stör mig något enormt, att folk är för bekväma för att göra en lite omväg så de slipper trampa på folk och djur. Man dör inte av att svänga ut någon meter om det är helt tomt.
Nu menar jag inte i trängsel där man inte kan välja det, utan där det faktiskt är helt tomt bakom de man ska passera, men ändå ska tränga sig in framför. Varför gör folk såhär?

Jag ogillar trängsel så jag väljer nog ganska omedvetet att ta omvägen för att slippa klämma mig fram mellan folket. Det behöver inte vara rakaste vägen till målet.
Hur gör ni? Tycker ni det är irriterande eller tycker ni man får gilla läget när man är ute bland folk och störs man får man stanna hemma?

Vad är det som är konstigt med att folk väljer närmaste raka väg när de förflyttar sig mellan punkt A och punkt B?
 
Nä, korgen har folk bredvid sig.. Då kommer människorna jättenära. Jag brukar försöka ha min korg bakom i hopp om att få lite utrymme. Det händer dock att folk ställer sig bredvid min korg för att kunna stå två millimeter ifrån mig.

Som i kön på Liseberg, där står folk och flåsar en i nacken. Jag var där med dottern och hennes kompis, och sa högt då och då ;"Ni vet väl att det inte går fortare för att man står nära". Tänkte att inte bara "mina" barn skulle lär sig detta. Det verkar faktiskt som om många anser att man ska röra sig fram i kön hela tiden, trots att kön faktiskt inte blir mindre (i mån av antal människor), men den blir i kortare (mera hoptryckta människor). Jag blir galen på sådana människor!
 
Jag brukar markera genom att ha armbågarna vasst och bestämt pekande bakåt. Försök inte, du håller avstånd. Går de ändå nära så blänger jag på dem och funkar inte det då säger jag till. Måste du stå så nära, det går inte snabbare ändå.
 
Jag tycker att det snarare är regel än undantag att folk ställer sig väldigt nära i kassaköer. Förutom att de håller på att trampa på mig tycker jag att det är respektlöst när man handlar med kort och ska slå in kod när någon står och flåsar en i nacken. De med kundvagn är inte bättre de, jag blir påkörd av kundvagnar i kön åtminstone en gång per månad.

En gång när jag öppnade dörren och tog något ur ett högt frysskåp kom en karl och stack in handen och tog en vara samtidigt som jag tog min. Jag frågade honom om han verkligen hade så bråttom att han behövde ställa sig på mig, det tyckte han att han hade.

Allt i samma Willysaffär.
 
Avskyr när man pratar med folk och så ställer de sig en halv cm från en.:rage: Vad hände med personal space? Och när jag backar för att få lite utrymme så följer de efter! :arghh::arghh: Varför ska man stå så nära att man kan pussas utan att ens sträcka på halsen, med främlingar dessutom!
 
Avskyr när man pratar med folk och så ställer de sig en halv cm från en.:rage: Vad hände med personal space? Och när jag backar för att få lite utrymme så följer de efter! :arghh::arghh: Varför ska man stå så nära att man kan pussas utan att ens sträcka på halsen, med främlingar dessutom!

För att hur långt ut ens personliga sfär sträcker sig är högst individuellt. Personer med liten sfär märker sällan sådna här saker (då de faktiskt inte blir invaderade på samma sätt som oss med stor). Därför tycker de inte att det är konstigt att stå 10cm från någon annan (den andra personen har ju inte kommit in i deras sfär än).
 
För att hur långt ut ens personliga sfär sträcker sig är högst individuellt. Personer med liten sfär märker sällan sådna här saker (då de faktiskt inte blir invaderade på samma sätt som oss med stor). Därför tycker de inte att det är konstigt att stå 10cm från någon annan (den andra personen har ju inte kommit in i deras sfär än).

Fast om man då tydligt markerat att man tycker någon står för nära är det ju märkligt att de inte backar lite.
 
För att hur långt ut ens personliga sfär sträcker sig är högst individuellt. Personer med liten sfär märker sällan sådna här saker (då de faktiskt inte blir invaderade på samma sätt som oss med stor). Därför tycker de inte att det är konstigt att stå 10cm från någon annan (den andra personen har ju inte kommit in i deras sfär än).
Det är också en kulturgrej.
Människor med sydligare ursprung har kortare space. De kan stå någon dm ifrån en och prata.

Generellt brukar man väl säga att "svenskt utrymme" är en armlängd?
Gissa vad jag försöker inpränta i mina elever :angel:
 
Nu menar jag inte så subtila signaler utan verbal tillsägelse. Har varit med om det fast inte så ofta, säger man till brukar folk fatta :D

Har också varit med om detta (till den grad att jag blev inbackad i en vägg.)

Det har att göra med en kombination av 'jag kan/vill inte förstå att din sfär är större än min' samt (mest irriterande) 'min agenda är viktigare än din bekvämlighet'
 
Har också varit med om detta (till den grad att jag blev inbackad i en vägg.)

Det har att göra med en kombination av 'jag kan/vill inte förstå att din sfär är större än min' samt (mest irriterande) 'min agenda är viktigare än din bekvämlighet'

O_o Jag hade nog gjort en fotbollsstämpling på den idioten :cautious:

Som sagt, mitt immunförsvar fixar inte att folk står och hostar och/eller nyser på mig. Får jag ingen respons på en artig tillsägelse fräser jag.
 
Om jag tänker mig svar på första frågan.

Om man använder sig av offentliga miljöer, med vanliga människor som man inte betalt eller "anlitat" för att vara statister i sitt tränande av osäker hund så får man nog bita i det sura äpplet.

Man kan fortfarande vara arg och undra men man kan nog inte anklaga folk för att inte uppfatta det som du gör.
 
Jag blir mer irriterad på när man möter folk på en trottoar eller liknande och de ska mötas så nära att axlarna slår i. :confused:

Detta trots att de har gott om plats på andra sidan. Själv har man kanske ett staket eller en hylla om det är i butiker så det blir svårt att flytta sig mer.

Nu är ju jag lång så jag brukar drämma i axeln lite extra så att de kanske är bättre på avståndsbedömningen nästa gång :o

Gaah...det där gör mig så :rage:
Har alltid trott att det är för att jag är kort som folk försöker gå över mig, men om det händer för långa människor också.

När jag tröttnar på att vara den som alltid måste göra plats för andra (som inte ens försöker anstränga sig det minsta) så brukar jag göra som du :p
 
Jag ska se om jag kan smygfotografera eländet och skicka bilden till dig sedan ;) Där jag handlar så finns det stora korgar på hjul, så de flesta tar sådana istället för vagn. De som väl har vagn ställer sig aldrig bakom mig dumt nog.
Var glad för det, det är den sorten man får inkörd i ryggen om och om och om igen. Den och sorten med barnvagn, den senare allrahelst med utstickande skitiga skor på ungen.

Jag är för blyg för att säga till sånahär mänskor så jag brukar roa mig med att be kassörskan dra några kronor extra från kortet när jag handlar. De här står ALLTID i vägen för myntautomaten så då måste de flytta sig och jag intalar mig att det irriterar de litegrann iaf :p
 
Jag blir mer irriterad på när man möter folk på en trottoar eller liknande och de ska mötas så nära att axlarna slår i. :confused:

Detta trots att de har gott om plats på andra sidan. Själv har man kanske ett staket eller en hylla om det är i butiker så det blir svårt att flytta sig mer.

Nu är ju jag lång så jag brukar drämma i axeln lite extra så att de kanske är bättre på avståndsbedömningen nästa gång :o
Jag måste erkänna att jag nog tyvärr är en typisk axelislagare. För det första så är jag naturligt väldigt vinglig med överrörliga leder jag har helt enkelt väldigt dålig balans (har tex svårt att stå på ett ben utan att hålla i mig) och detta gör att jag är sämst på avståndsbedömning plus att min kropp inte gör som hjärnan vill, men det är så klart inte med mening som jag stöter i folk. Jag försöker träna på detta iaf och hoppas att jag snart blir bättre.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 380
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 260
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 435
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp