Varför inte rapsolja till häst?

Sv: Varför inte rapsolja till häst?

lånar knapp

Gamla sorters raps innehöll för hästar och människor ohälsosamt höga halter av erukasyra och glykosinolater. Det första kan påverka sköldkörteln gm att påverka jodupptaget det andra kunde påverka tillväxten. De moderna sorterna för konsumtion har låga halter av båda ämnen. Flera utfodringsförsök med kontrollgrupper har gjorts på unghästar som fötts upp på rapsfrö kaka eller ren olja utan att man sett ngn negativ effekt.

Många fodermedel och kroppsliga aktiviteter påverkar hormoner på olika sätt hela tiden. Det intressanta är ju om det ger några effekter och det har man alltså inte sett.

Raps innehåller liksom lin och fiskolja mkt nyttiga n-3 fetter som har flera hälsoeffekter. Majs olja innehåller inte de nyttiga fetterna i ngn större utsträckning utan får betraktas enbart som ett energitillägg.

Obehandlade linfrön innehåller små mängder vätecyanid (fast mindre än i marsipan). I oljan och linfrökakorna har det försvunnit.

Majs är inget naturligt hästfoder vilket däremot linets och vissa av rapsens vilda släktingar är.
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

När ni talar om gamla respektive nya rapssorter, undrar jag om ALLA länder i världen frångått de gamla sorterna?
Jag tänker då mest på om man köper billig, importerad rapsolja. Kan man då vara säker på att den är modern nog?
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

CK skrev:
När ni talar om gamla respektive nya rapssorter, undrar jag om ALLA länder i världen frångått de gamla sorterna?
Jag tänker då mest på om man köper billig, importerad rapsolja. Kan man då vara säker på att den är modern nog?

Som för så mkt annat i livet nu för tiden finns det EU-direktiv, EU-kontrollanter och EU.påföljder för konsumtionsrapsoljans innehåll.
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Vi kan aldrig helt gardera oss mot fusk men jag hoppas att ingen försöker sälja industriolja som livsmedel efter vad som hände i Spanien där man tror att en massa människor blev förgiftade av industriolja. Men om vi pratar fusk så spelar det nog ingen roll om det står raps el ngt annat på flaskan.
PL
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Förutom förgiftad olja, du som är veterinär, vilken oljesort anser du att man bäst bör ge hästarna? Majs eller raps?
/Asmodeus
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Om man bara är ute efter energi så är det bara att välja den som är billigast vilket oftast är raps, att rapsen innehåller mer omega 3 är ju inte heller ngn nackdel.
Majsoljan anses smakligare för hästar så om man har en kinkig häst kanske den är bättre.
PL
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Tja, energi och energi. Jag har gett min raps som komplement till övriga foderstaten, eftersom han tappade vikt i vintras, inte för att pigga upp honom. Vårat hö har ju redan högt energivärde, men lågt protein, (typiska värdet för -04:s hö..?) så, ja..? Fel kan jag ju inte ha gjort, eftersom han lade på sig.

Nu har jag tagit bort oljan för nu har han faktiskt fettat på sig rejält :-) Kan väl passa på att fråga dig då samtidigt om oljan har samma "smörjande" effekt på tarmarna som tex. linfrö? För det är vad jag tänkte gå tillbaka till nu.
/Asmodeus
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Som jag skrev så är jag inte alls inne i forskning kring raspolja. Jag ger inte min häst olja av den enkla anledningen att jag inte behöver det. Han mår finfint :) . Skulle jag behöva ge olja skulle jag sätta mig in i det mer.

Sidan jag nämde ramlade jag över för kanske ½ år sedan via en länk härifrån. Mins bara att det stod att man ej rek. rapsolja pga möjliga hormonförändringar.

Jag vill absolut inte avråda eller rek. någon att avstå el. använda då jag vet för lite. Enligt vad jag läst tidigare utav dig så verkar du insatt och har bra åsikter om div. foder(problem). Jag brukar ta till mig utav det du skriver.

Det var den anda aldeningen till att jag ville höra dig kommentera det jag läst någonstans. Antog att om det är en vanlig åsikt om rapsen, så har du troligtvis hört talas om det. Det hade du ju också :) .
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Bäst att passa på att fråga när oljor osv redan diskuteras..
Finns det någon anledning till att inte ge B-vitamin och rapsolja samtidigt eller går det att göra?
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Nu när jag surfat runt för att försöka hitta sidan jag läste påståendet på, så har jag också stött på att om man fodrar med olja bör man ge extra E-vitamin! Varför?
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Harmonica skrev:
Bäst att passa på att fråga när oljor osv redan diskuteras..
Finns det någon anledning till att inte ge B-vitamin och rapsolja samtidigt eller går det att göra?

Jag ger ALLTID rapsolja. B-vitamin ger jag under pälssättningstider.

Hälsning Maja
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Det gäller ffa oljor med mkt fleromättat fett som gärna oxiderar, e-vit är ett antioxidantia. Dessa oljor innehåller oftast ganska mkt e-vit.
PL
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Kan man ge raps-(eller annan) olja till en fd fånghäst ??
Min häst hade fång sommaren 2003. Ifjol var han väldigt fin i hullet påde på vinter och sommar, men nu har han fallit ur rejält. Vi har tyvärr ganska dåligt hö, men jag ger ca 2 kilo hackad lucern + 400g vetekli + 100 aspbark + ganska mycket av det dåliga höet.
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Säger man inte linolja opm det kokta eländet som man målar hus med? Linfröolja är färskvara, känsligt för solljus och ypperligt nyttigt för oss människor. Jag äter ny-mortlade linfrön varje dag för omega-3 skull. Men man kan inte spara dem krossade mer än några timmar (!). Jag tror att det fleromättade fetterna mättas när linoljan kokar.

Tessan
 
Sv: Varför inte rapsolja till häst?

Jag ger min häst påde rapsolja, majsolja och olivolja. En liten skvätt till varje måltid. Det har för mig fungerat bra i alla år. och jag tror då itne det skulle göra någon skada!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
618
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: MiniLi
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 616
Senast: Blyger
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 199
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp