Varför lyder inte hunden?

Jadzia

Trådstartare
Ett fåtal av oss hundägare kan säga sig ha fullständig lydnad på sin hund, men de flesta av oss kan säkert räkna upp en eller flera situationer/moment där hunden inte lyder perfekt. Om vi bortser från tävlingslydnaden, vilket mest är cirkuskonster, i vilka situationer brister du i kontrollen över din hund?
Har du tidigare haft riktiga problem med en situation, men som du lyckats lösa på eller eller annat sätt?
Dela med dig av hur du gjorde.

Tanken med tråden är nu inte att vi ska klanka ned på någon utan hjälpa varandra att komma till insikt om var problemet egentligen ligger och kanske kunna få nya ideer om hur man löser det hela.

Jag kan börja berätta om min tik. Evita är i grunden en mjuk och förig hund som vill vara till lags och som gärna vill slippa ta egna beslut. Det är en typisk hund som skulle kunna bli hur lydig som helst då hon i stort saknar drifter. Det finns ingen kamp, jakt eller tillgänglighet.
Trots denna i grunden enkla hund så är hon inte alls överdrivet lydig. Hon kommer förvisso på inkallning oavsett om ett rådjur springer förbi näsan på henne och går inte fram till andra hundar eller människor i vanliga fall.
Evita jagar däremot katter och slänger sig på människor som ska hälsa på mig. Kommer någon hem till mig hinner de knappt in i lägenheten innan hon hoppat upp i famnen på dem.

Vad beror då detta på?
Jo, mig såklart. Jag har aldrig lärt henne hur man ska bete sig då det kommer främmande, men ändå blir jag arg när hon kastar sig på folk. I dagsläget får hon därför ligga plats när någon ringer på dörren och besöket får finna sig i att min uppmärksamhet först och främst är riktad mot hunden de första minutrarna. Att hon tränger sig på beror också på att hon är rädd för människor. Hon måste fram och kolla av om de är farliga och fjäska riktigt mycket så att de ser att hon är liten och snäll. Det är dock bara en förklaring till varför hon gör som hon gör och ingen ursäkt. Beteendet stressar henne och därför bör jag ta bort det och få henne att lita på mig i den situationen istället.

Samma sak gäller för katterna, men här är problemet mycket enklare än vad man kan tro. Det handlar inte om att jag inte lärt henne jaga katter. Jag kan ju inte träna på alla djurslag som finns. Däremot saknar jag ett äkta förbudskommando. Mitt nej kan inte bryta henne i den situationen och det är därför förbudskommandot jag ska träna på och inte själva kattjagandet. Det tog ett tag att komma till den insikten, men det var nyttigt.

Jag upplever att oftast får man gå tillbaka till just de här enkla grundkommando oavsett var det brister, emn många hundägare har svårt att de sambandet. De ser bara att hunden inte lyder då de möter en hund eller springer fram till människor. Det är ju det problemet de vill ha hjälp med och då kan det bli svårt att få dem att träna på ett enkelt nej.

Så, berätta nu var ni och era hundar brister och vilken plan ni har för att lösa det. Glöm inte att berätta vilka drifter era hundar har eller specifika rasegenskaper. Det blir mycket roligare då.
 
hälsa på folk, han kan sitta stilla medans de pratar med mig, men rör de vid honom så exploderar han i en glädjeexposion :o :angel:å det är mitt fel, jag har helt enkelt itne tränat det, jag låser in hundarna när det kommer folk som itne är vana vid hundar.
 
Jag har faktikt en sak som jag ofta måste tänka på. Det är att man inte kan säga nej eller förbjuden hunden något om man inte har tränat in ett alternativ. Ungefär alltså...

Med min äldre hund har jag sagt nej nej nej och sugit tag i henne när hon inte lyssnat. Resultat = 0 Sen vände jag på steken och bara tränade med positiv förstärkning. Jag slutade att förbjuda henne saker utan erbjöd bara ett roligare alternatvi till allting. Väldigt extremt körde jag nog, men vi hade ju gått in i väggen...

Men när vi väl så att säga hade vänt på steken så fanns det helt plötsligt ett nej också som fungerade. Det kom så att säga på köpet utan att vi tränat på det.

Å andra sidan så behövdes det inte nejas speciellt ofta heller eftersom att jag bara sa hit eller kom om det var nått. (Men nejet fungerade ju i andra situationer än de vi tränat på också. Så det handlar ju i slutändan om att man byggt upp en annan slags relation.)

Så det tänker jag ofta på. Att först så måste jag fundera på om det hunden vill kan ersättas med något annat som jag vill. Jag är annars väldigt duktig på att bara vilja att "svåra" saker ska fungera pang på.
 
Min hund sticker efter rådjur ibland. Hon
är aldrig borta mer än 2 minuter, men på
de minuter hinner jag bli vansinnig. Särskilt
när hon tittar på mig innan hon sticker och
ser ut att överväga om hon ska sticka eller
ej och bestämmer sig för att det är värt lite
skrik för en runda.
Nu har jag bytt taktik så istället för att
vara explosionsfärdig när hon kommer tillbaka,
så ignorerar jag henne fullständigt och det
biter betydligt bättre än om jag är arg på
henne.
 
Jag har ett problem med min rottistik, hon är rädd för folk.

Jag fick henne som 2-åring, hennes uppväxt har bestått av slag och sparkar innan jag fick henne..

Hur får jag henne att tycka främmande människor är kul??

Hon gömmer sig bakom mig med svansen mellan bakbenen om någon kommer emot oss.

Är ett problem som jag ej lyckats få bukt med..
Hur får man bort panisk mörkräddsal från voven?
please någon som haft samma problem..
 
Har en labrador tik på 8 år. Hon lyder väldigt bra för det mesta, ja så gott som alltid. Men ibland har det hänt att hon fått för sig att hon måste hälsa på en hund trots att jag sagt fot (hon går nästan alltid lös, utom vid vägar osv).
Såklart blir man sur på henne och säger nej, då lyder hon igen (hon är ganska underlägsen). Men inte alltid.
Tror att det beror på att hon i de flesta fall alltid får hälsa på hundar, efter att man frågat ägaren såklart. Så därför säger hon när hon ser en hund: "måste hälsa!"
Man har bara att tacka att hon är så snäll att även aggressiva hundar brukar tolerera henne.
Men risken är att det en dag är en riktigt sur hund man stöter på när hon inte lyder....
 
haha jag har för det mesta noll koll, men nu har vi fått plats på en nybörjarkurs med ena hunden och efter kiropraktorbehandlingar och under smärtstillande ska vi nu börja träna privat med den andra.

en sak kan jag däremot bli riktigt förbannad på,och det är när min tik (som vanligtvis är så mesig) smyger in i köket fast hon inte får. hon gör ingenting, bara smyger runt. och det faktum att hon smyger bode väl ändå vara ett bevis för att hon vet att hon inte får! men varför gör hon då det? vi har bott i denna lägenheten sedan juni förra året och har aldrig fått vara i köket...
 
När det kommer främmat!

Han verkligen älskar det!
Börjar hoppa och stojja!

-_*
 
Jag kan bli galen på Hugos "ska bara.." :smirk:

Om jag kallar in honom så kan det bli så här ibland
"visst matte jag kommer, ska bara pinka lite här och där på vägen till dig"

Joker kan jag också få mig att se rött ibland..
Dessutom ifrågasätter han allting jag gör.
Säger jag "sitt" så står han och tittar på mig lite frågande,
är precis som om han måste kolla att jag menar allvar först. *suck*
Ibland är man verkligen inte på humör för att vara konsekvent och övertydlig,
speciellt inte när jag vet att han egentligen kan vardagslydnaden i sömnen.
Skulle Husse andas något iform av "fot" så är han där på mindre än sekunden :smirk:

Sen att dom fullkomligen attackerar dörren när någon ringer på dörrklockan är en annan femma.
Dom är så lyckliga över att ngn kommer så dom vet inte vilken tass dom ska stå på.
Givetvis måste dom ju skälla som själva f*n också :mad:
Hugo blir tyst såfort främmandet kommer in,
men Joker måste skälla lite mera och "pratar" flera minuter efter :crazy:
 
Jycken jag har nu Engelsk springer spaniel är så förig att det är tråkigt, gör allt man ber om och lite till med inställsamma svansviftningar.
Förra hunden en tervueren fick man däremot motivera varje sak för och man skulle ha bra motiveringar...
Däremot satt allt hon lärt sig som berg vilket ju var tacksamt.
Ett kommando som jag alltid tjatar om till de som tränar hundar är STANNA, det skall alltid vara ovillkorligt.
Jag upplever det som lättare att befästa stanna än tex nej och fy som används även i icke lydnadssituationer.
Den hund jag har nu lyckas jag tom få stopp på när fågel lättat framför honom med kommandot stanna, men jag har givetvis fått börja från scratch och alltid sett till att det ska lyckas.
Idagsläget hör han så dåligt att inga kommandon alls funkar men det kan ju varken jag eller jycken lastas för :D
 
Åh det där ska bara... Jag kan bli vannsinig, men han kommer ju på inkallningen, bara inte riktigt i det tempot jag vill, måste bara kolla lite här, oxå men jag hör dig matte. Men när vi tränar så är han uppmärksam till max! Racervovven numer ett som kommer nästan innen man hinner säga h i hit... Vad gör man?
Annars, hm hälsa på folk, ojo han sitter fint vid sidan, men svansen går och går och så småningom hela kroppen. Är det bekanta som har lite hundvett och inte bryr sig om honom, så ger han sig. Men främmande som börjar prata babyspråk med honom, då är det bara att ge upp, för visst sitter han men en halvmeter upp i luften... Men är man fågelhund så är man! Han är alltså spinger spaniel hane.
Något som han har börjat med på sista tiden är att han har börjat norpa saker från bordet och bänken, ätbart alltså. Helt klart vårat eget fel, dels lämnat saker framme, låtit honom vara med i köket när dottern äter (hon 1 1/2 år), och dels inte haft samma koll som förut. Vi hinner helt enkelt inte på honom och det har han lärt sig. Han har full koll på att han hinner ta korvbiten, och kasta sig in i sin bur innan vi hinner på honom. Och då är det för sent...
 
jaa! STANNA är det enda mina hundar alltid (nåja, nästan i alla fall) lyder. min olydiga labbe är faktiskt riktigt duktig och tvärnitar (om han inte är lös och ser något väldigt spännande, men det låtsas vi inte om nu :angel:)

men för att göra tråden lite nyttig, hur lär man hunden att komma direkt när man ropar och inte efter att först ha nosat färdigt? jag har provat att belöna jättemycket när han är snabb och kuta åt andra hållet om han inte kommer direkt, att gå fram och helt sonika dra med honom i nackskinnet och att ignorera honom, men det fungerar inte (jo, jag har varit konsekvent, och han kommer ju till slut, men risken är att det en vacker dag dyker upp en hare framför näsan på honom som han inte kan låta bli att jaga, och så springer de över vägen och vovven blir överkörd (cillamuffins är bäst på osannolika skräckscenarion)).
 
Jag har provat att ta med mig karameller när vi går ut.
Det har inte varit sådär jättebra.
Hugo blir överambitiös och gör allting exemplariskt,
skulle jag inte hålla ögonen på honom till 100%
så springer han framför mig en liten bit och sätter sig så
snyggt så..allt för att få sig en korvbit :smirk:
Och när han då inte får en belöning så försöker han göra allting som han lärt sig på en och samma gång :D
 
Mitt största problem vad gäller hundar just nu är mig själv!
Som alltid! Men i detta fallet bekämmer det mig riktigt.
Jag har nämligen inte mål i mun!
JAG FÅR INTE ORDEN ÖVER MINA LÄPPAR....
Då menar jag i situationer som;
"Nej, de får inte hälsa"
"Koppla din hund"
"Nej hon får inte ta den sista tuggan på din smörgås"

Detta handlar givetvis om tillfällen när allt sker ganska snabbt och dessa ord borde komma refelxmässigt . Men det gör dom inte. Min hjärna tänker det, men munnen formar inte orden.
Och i nästa stund kommer en lös hund, en hund som hälsar trots att de är kopplade eller som idag...
Idag var jag med om det värsta! Jag är fortfarande chockad!
Var på hundklubben. Skulle ställa ut osten i köket efter fikat. Hade Nova, GD:n, med mig i koppel och vips så hände det.
En tant :devil: hade stoppat in en halv macka i hennes gap.
Helt otroligt!
Ja då var det ju så klart försent, och det är precis som om hjärnan inte tycker att det är lönt då för jag fick inte fram ett ord.
Eftersom Nova är ganska stor och tanten satt ner och det är ganska trångt så gick det så otroligt fort. Jag såg bara hur Nova svalde...
Jag är inte säker men jag har fått för mig att tanten är instruktör och ändå gör hon så?! Jag tycker så klart att det är totalt oförsvarbart och skamligt att göra så, men det jag irriterar mig mest på är att jag inte sa det.... :( :( :(
 
I en situation är "inte lyder perfekt" ett himmelsskriande understatement när det gäller mig och min yngling.

Han är min första hund och jag var en mogen (för att inte säga övermogen) tant när jag köpte honom. Han är dessutom en självständig, kaxig herre vars motto är "själv är bäste dräng" och matte beskrevs brutalt men säkerligen tämligen rättvist av en privat tränare vi gick hos som "ett mesigt mähä"...

Nåja, vi tränar och tränar och går kurser och har oss och det går framåt. Numera är han tämligen lydig och vi har otroligt roligt ihop.

Men det som inte fungerar är just när det kommer folk hem (vilket jag sett här i tråden att flera har problem med). Då blir han upphetsad och glad och drabbas av akut tunnelseende där matte överhuvudtaget inte existerar, och då får man med våld hålla tillbaka honom från att i exalterad iver överfalla gästerna. Är jag ensam hemma löser jag det med att stänga in honom innan jag öppnar dörren... vilket ju inte är en lösning. Problemet är att jag aldrig tränat det här, idiotisk nog.

Det kommando som annars funkar bäst för oss är "stanna!". På det har vi klarat katter, andra hundar och en salig gång även en kanin.

Efter mycket funderande har jag kommit fram till att jag varit för tråkig, för mesig och för inkonsekvent i många lägen. Men numera, med hjälp av en bra tränare (inte den som kallade mig mähä och kärring, dock) och en bra träningspartner så går det framåt!
 
Min ena hund, 2 ridgebackar, är ganska vek och vill vara tillags. Hon lyder bra och tar beröm som motivation. Jag låter henne göra en del "ofog" för att hon inte ska bli för begränsad. Dock måste hon lyda mig om jag säger till, men hon får bita i kopplet och göra lite sådant för att få upp mer motor. Det är en unghund.
Min gamla, snart 8, har en helt annan mentalitet och kan inte få friheter på det sätt som den lilla kan. Nu när hon är äldre låter jag henne dock komma undan med mer än vad jag gjorde förr av respekt för hennes ålder då hon visar tydligt att hon visst vet vad som gäller men väljer att göra på annat sätt. Hon har mkt motor och egen vilja. Hon har bara godis som motivation och bryr sig inte särskillt mkt om vare sig beröm eller "skäll". Hon hör på tonläget och avgör om hon måste lyssna.
Båda hundarna lyder mig bra men på olika sätt.
Båda kommer på inkallning lite olika hur snabbt, den gamla kommer dock inte om hon hittat något "gott" att äta på!
De går båda att avbryta om de får syn på katter eller rådjur. Men då får jag gapa till givetvis.
Ridgebacken är ingen brukshund och tycker att lydnadsträning är tråkigt. Men den lyder bra till husbehov.
 
Har problem när min mingsting skall hälsa på barn - givetvis vårt eget fel.

Som yngre tyckte hon att människor, i synnerhet ungar, var lite läskiga, så välvillig hundägare som man är, började man träna. Folk fick klappa henne, leka med henne och ge henne godis. Resultatet blev över förväntan bra.
Idag, om någon kommer fram till henne, i synnerhet barn, blir hon så glad så att hon illskriker, så det hörs över hela området. Hennes mamma gör likadant. Så står man med två illskrikande, svansviftande, dragande tollare i kopplet.

Tur nog håller de sig lugna tills man säger varsågod - men sen är det full cirkus.

Har även problem med min mors hund som gör utfall när andra hundar kommer för nära ( låter som en krokodil, men är ungefär lika farlig som en mjukiskanin )
Det är dock tråkigt för henne som är så osäker på andra hundar, och ovanpå det haft extrem otur.
Man undrar ibland - hon är så otroligt tydlig i sitt kroppsspråk - men många hundar skiter i det och SKALL hälsa till varje pris, vilket naturligtvis inte gör hennes situation bättre. Efter några möten med snäll hund brukar hon dock acceptera DEN hunden.
Man kan kommendera henne ligg så ligger hon stilla, men det känns inte riktigt shysst mot henne, då hon hamnar i ännu mer underläge.

Man ser dock vilken betydelse det har vad hon upplevt i valpstadiet. Som valp ( 7 år sedan ) fick hon leka med två snälla gamla westietanter och än idag älskar hon alla westies.

/
Susanne
 
jag låser in hundarna när det kommer folk som itne är vana vid hundar.

Är det inte bättre att be gästerna gå?
Billigare och hunden slipper betala! ;) :D
Vad är problemet med att låsa in hundarna? :confused: mina hundar går snällt å lägger sig å sover, Finns ingen andledning för dem att umgås med kreti å pleti specellt itne allrgiska eller tex hundrädda människor.
 
Min hund kommer heller inte alltid på
inkallning i det tempo jag vill.
Hon kommer i 110 och kraschar in i
benen! Hur lär jag henne bäst att bromsa
innan? Jag har försökt med att ta ett steg
till sidan så hon flyger förbi, men då lär
hon ju sig att jag flyttar mig när hon kommer.
Jag har även försökt att stoppa upp henne med armen
innan hon kommer fram vilket resulterade i en
väldig sammanstötning. Det är svårt att få henne
att sakta in utan att hon mister motivationen till
att komma.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 898
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 622
Senast: Gruvan
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 770
Senast: Elektron
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 119
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp