Varför rullar hästar egentligen i lera?

Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Jag tänkte mest på täcket som en anledning att det kliar o att de rullar sig mer när de fäller.

jag vet ju inte då mina endast rullar sig med för varma täcken eller om de ridits svettiga o blivit tvättade.
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Men det är ju så otroligt olika. Fattar inte varför en del är besatta av leran.
Min ena är så lerig varje dag att man vill gråta. Dreadlocks i manen, lera över heeela ansiktet, även pannan.
Han har halstäcke nu enbart för att jag ska få honom ren lättare. Men knappt att det hjälper, han gnuggar in sig så att leran når in under täcket.

Min andra har inte rullat sig en enda gång sedan jag köpte honom i maj. I somras låg han och sov på betet, det var allt. Lite lerstänk på benen på sin höjd nu när det är så kladdigt.
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

När jag var ung o flyttade med med medryttarhäst till landet så blev det slut på ryktningen o istället tog man slangen...
På den tiden fanns ej heller annat än stalltäcken utan hals o inga tvättmaskiner för nutidens täcken.

Jag tycker nog att rullandet är en procedur som smittar av sig. Rullar sig en så rullar sig alla.
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Jag undrar också varför min häst ska rulla sig i den förbannade leran :devil:

Dessutom när jag köpte henne berättade säljaren att ja hon är så bra för hon hatar lera å vill inte skita ned sig!
Första dagen i hagen, en liten lerfläck och massor av gräs i hela hagen...
Gissa vart hon rullade sig?
Hon verkar älska spa och lerinpackningar mitt lilla skrotmonster!

Hennes hagkompis däremot skyr lera som pesten och vill knappt gå in i hagen för då blir hon lerig om fötterna!
Att rulla sig, det kommer inte på fråga!

Jag vill också ha en ren och fin häst *drömmer*
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

För att det kliar och en gammal instinkt.

Sen finns det ju dom som rullar mer än andra.

Min förra häst rullade sig ofta och på alla underlag, snö, lera, gräs,sand och spån. Jätte kul då hon var brunblack.

Min stora rullar sig alltid då hon kommer in från hagen och efter ett arbetspass om hon blivit svettig. Det är bara till att snabba sig av med sadel och träns för hon lägger sig så fort hon kommit in i boxan.
Lerbad kan hon ta ibland.

Min mini smiter alltid in i en tom box på morgonen för att rulla innan hon går ut i hagen. Och på kvällen rullar hon om hon är blöt när hon kommer in.
Hon rullar sig nästan aldrig så att hon blir smutsig, vilket är uppskattat av mig då hon är till 90% vit :)
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Vad har din häst för färg? En skimmel som stod i samma stall som mig innan rullade sig alltid i den värsta skiten, året runt. Han till och med gnuggade in huvudet i lera. Det finns tydligen en teori om att vita hästar gör det för att inte bli utstötta från flocken, då en vit häst syns mycket tydligare för ev. rovdjur.
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Mina hästar rullar mkt om de varit lite för varma i boxen när de kommer ut. Svalare täcke- rullas mkt mindre! :)
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Det kan stämma. Min första egna häst var en skimmel, och han var en fena på att rulla sej!! Han låg mitt på rygg och fick in allt i manen och längs rygger, förutom överallt också.

Sedan hade jag en brunskäck och en dag skulle jag hämta upp honom, stor hage, några ha med ett ställe där det finns tunn, brunsvart jord. Han är mycket brun men vit över rygg och neråt. Kikade och kikade över hela flocken men VAR är min häst??? Gick o frågade om de flyttat om, men ånej då absolut inte. Till sist hittade jag min brunsvarta häst ;-) Å andra sidan har vi helbruna hästar som rullar sej de med.... Jag har också haft en rödskäck, med ganska mycket vitt, hon rullade sej inte något överdrivet...svårt säga.
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Intressant teori, den kan stämma! I princip alla skimlar och ljusa hästar jag känner till är alltid dem värsta smutsgrisarna...
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

HAhaha!!

Det skulle förklara varför min fröken konstant blir mobbad!! Hon har inte fattat att hon måste kamouflera (heter det verkligen så??) sig.. Jag har aldrig träffat mer renlig häst!

/Lavinia, vars pålla alltsomoftast blir mobbad av andra hästar..
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Den värsta jag haft ang rullning var fux. Han kletade också lera formligen inne i öronen och det klirrade av lerdradlocks i pannluggen.

På delad andraplats har vi en skimmel och en brun.

De jag haft som verkligen inte rullat i onödan (helst inte ens gå där det var kletigt) har båda varit skimlar.

Så här i alla fall har det varierat och ingen tydlig färgskillnad.
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Det kan stämma. Min första egna häst var en skimmel, och han var en fena på att rulla sej!! Han låg mitt på rygg och fick in allt i manen och längs rygger, förutom överallt också.

Jag har också hör det - att skimmlar är "flockavslöjare" med sin ljusa färg och därför ska försöka dölja den. (Vilket den skimmel jag hade VERKLIGEN tog på stort allvar...)

Hade föresten en kompis som brukade släppa sina två hästar lösa på gården när hon ridit. En häst var skimmel och den andra brunblack. Skimmeln rullade sig ALLTID något jordigt/lerigt ställe. Brunblacken - som redan var "jordfärgad" - valde oftast en gräsplätt istället. Trots att de alltså var helt lösa och därmed kunde välja lämpligt ställe helt fritt. Resultat: två "jordfärgade" hästar, fast den ene var smutslig och den andra ren.
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Jag tror min gamla älskling hade hört för mycket skönhetstips av de andra tjejerna i stallet för jag slår mig i backen på att leran var rena ungdomsmedlet! Som 24 hade hon knappt ett grått hår någonstans [...]

Och min gammelkille på 22 år, som alltid varit ett lermonster, började bli gråhårig när han var 14. Han brukar se till att gnida in pannan och öronen riktigt ordentligt när det är lerigt i hagen. Han är brun med stjärn, men leriga dagar är han gråbrun utan tecken ...
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Precis, det är inte alla hästar som rullar sig i värsta lerpölen de kan hitta!

Så varför gör bara vissa det? Mina skimmlar har var extremt förtjusta i att lera till sig mest möjligt. En gång hade ett vattenrör spruckit så det gick en mycket lerig bäck genom hagen. Där LÅG (inte rullade) min vackra fd kritvita skimmel när jag skulle ta in honom för att rida...

Vissa påstår att det är kamouflage men njae... Det är tveksamt om de har ett sånt begrepp om sin egen färg. Särskilt eftersom de är mörka i 7-8 år...

Min fux tycker om sandig jord (damm!) men det är ytterst sällan han rullar sig där det är riktigt blött, då föredrar han en ren gräsplätt.
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Oj oj, här kan ju vi också vara med ser jag! Gamlingen är lite renligare av sig, inte fullt så lerig alla dagar, men kallblodet :eek: håhåjaja!! Han ser ut som en lerpöl vareviga dag! Det FÖRSTA han gör då han kommer ut i hagen är att rulla, 3-4 gånger på raken, sen hoppar han upp och springer som en galning genom hagen en stund och tycker det är jättekul att vara skitig! Sen tar vi en par rullningar till under dagens lopp, bara för att vara säker, så man inte är för ren då man kommer in. Matte tycker dock inte det är lika kul då all lera ska bort ur pälsen :devil: Detta sker både med och utan täcke.
Satte häromdagen på ett nytt täcke, eftersom det lovades regn under dagens lopp. Så fint och nytt och sån underbar färg! :love: Ända tills han kom ut, då var det inte så fint och nytt längre :devil: Nu ser det lika skitig och äckligt ut som alla andra täcken jag har i stallet.....
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Men de låg ofta och sussade och sov i lösdriftsflocken! Både på sommarbetet och på lösdriften. Inte alla samtidigt, men de till och med valde att sova vid foderhäcken (ute) än i den fint halmade ligghallen när vårsolen kom! :laugh:

Och just min 1-åring reste sig inte ens när man kom och hälsade på honom! En gång låg han och sov på betet, jag gick fram och började klia honom på magen, han låg så där upprätt med hopvikta ben. Vad händer? Jodå, han grymtar som en hund och rullar ut på sidan med benen rakt ut och vill bli mer kliad! :D

Så tryggheten verkade finnas även på lösdriften!

Borstade för en helt lerinpackad 1-åring i går... :grin:
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

Mamma häst är vit. Men megarullaren som var lerig så man grät varje dag han var mörkbrun.

1-åringen är fux.
 
Sv: Varför rullar hästar egentligen i lera?

jag hoppas verkligen du skojar?

Nej jag skojar inte, varför skulle jag göra det? Saneringen tog uppåt en timme, hästen galopperade på gången! Det var alltså full cirkus VARJE dag, sju dagar i veckan! :crazy:
Till slut började han galoppera på stället i gången bara jag närmade mig med en borste! :crazy:

Och förutom att jag som inte tål damm höll på att nysa ihjäl mig med svullna ögon så blev det nattpass i stallet innan jag var klar pga smeten, och det värsta av allt var cirkusen att få av leran från hästen!

Kände att det fungerar inte längre, jobba heltid, veta att det är cirkus innan man ska rida, må dåligt av dammet och sedan komma hem vrålsent varje kväll! Men på något konstigt vis så måste jag blivit bönhörd, för precis när jag bestämt mig för att något av ovanstående fick det bli så frös det äntligen till! :laugh:

Alla har inte arbetsfritt och obegränsat med tid och ledigt i ridhuset hela tiden! Tyvärr! Jag skulle gärna ha den lyxen!
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har ridit sv hbl i över 20 år och då dressyr men för 5 år sedan bytte jag ras men kallar mig ändå mig för dressyrryttare, De är...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
18 467
Senast: Niela
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 467
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp