Varför tävlar ni?

Sv: Varför tävlar ni?

min ponny kostade faktiskt bara 30 tusen

Skulle det vara billigt, menar du?
Den enda av mina hästar som kostat mer än 30 tusen är friesern som kostade 35...
Jo, jag vet att många människor lägger ut enorma summor pengar på häst/ponny. Men 30 tusen är också ganska mycket pengar (häng mig).


Man har verkligen olika referensramar (jag vill debutera MSV dressyr nästa år med en av mina hästar och det är inte hästen som hindrar oss - han har tillräcklig talang för det).
En billig häst för mig är en häst för tio-femton tusen (och det går att hitta överraskande bra individer för den summan):D
 
Sv: Varför tävlar ni?

just nu när marknaden är som den är kanske. förut fick du inte en korsningsponny för minste än 30k. aldrig. så fort det var ett halvblod så skulle folk minst ska 70k utan att hästen hade några meriter i bagaget.

och i sammanhanget, med tanke på klasserna jag har för mig att G_O rider, så är det billigt/lite pengar. sedan visst, klart du kan lära de flesta hästar MSV rörelser, men det är ju inte samma sak som att de kan hävda sig i klasserna = folk vill ha gångarter i hästarna = de kostar mer.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Om man jämför med vissa ponnyer som vi var uppe mot då som koste både dubbelt, tre gånger och tio gånger så mycket så är det lite. Så det är fortfarande en ursäkt ;) Sedan så finns det säkert de som hade ännu billigare ponnyer.

Tänkte först inte skriva ut exakt summa men jag är så trött på folk som mörkar med sånt. Jag hade min ponny på foder i ett år, köpte honom sedan för 30' och sålde honom för 80' fyra år senare. Ägarna hade kanske kunnat sälja honom för mer när de sålde honom till mig, men samtidigt hade de aldrig kunnat sälja honom för det priset innan han flyttade till mig.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Nu rider jag ju inte såå höga klasser ;), tävlade nationellt med ponnyn men var aldrig med och slogs om några placeringar. Hade vi lagt manken till hade vi säkert kunnat ta oss till SM, men det hade inneburit mer helhjärtad dressyrsatsning och det är alldeleds för roligt med fälttävlan och banhoppning för att lägga ner för att komma sist på ett dressyr-SM :p
Ponnyn hade inte sämst gångarter på tävlingarna men skulle aldrig kunnat slåss i den absoluta toppen. Dressyr är inte tillräckligt roligt för att man skall kunna hitta på ursäkter hur länge som helst :angel:
 
Sv: Varför tävlar ni?

Då låter det ju mer som att du vill att din ridning ska funka bra. Är du bra på att känna efter vad som är bra även om det "går dåligt"?

Det är nog det jag är bäst på om det inte framgick av föregående inlägg :angel: Och det är nog det som gör att jag alltid är nöjd liksom.

Observera att självklart menar jag ju inte nöjd = inget att träna på och nöjd med den totala insatsen. Men jag hittar liksom alltid många bra grejer att glädjas åt så att vi direkt kan gå vidare framåt utan att haka upp oss på det dåliga sas. Vilket dessutom bara ger min snälla lilla häst typ prestationsångest över att matte inte är nöjd - han är bra på att lära mig veta hut :p

En start var han tex verkligen totalt bakom skänkeln och sprang bara runt och spände sig för alltid och var halvt okontaktbar. När någon vän frågade hur det gick firekt efteråt svarade jag bara att det gick skitdåligt med ett leende och sedan hade jag gått vidare med noteringen till mig själv att även om han bjuder bra så måste jag kolla av vart jag har honom bättre. Jag reagerar snarare "Oj, här går det undan, nu missade vi volten!" och är glad att hästen går framåt än "Lyssna på mig hästj*vel!".

Om min egen ridning så tänker jag inte hela tiden på hur bra det går på träning, för hade jag varit så duktig så hade jag ju presterat samma ridning på tävling oxå. Jag inser att detta är det bästa just nu i denna situationen med dessa föreberedelserna. Varför då tycka man rider dåligt? En bra känsla några språng på träning är ju långt i från det samma som att komma dit på tävling och det tycker jag man måste vara rättvis mot sig själv och hästen att inse liksom :) Med mer träning och mer starter så kommer man ju närmre den känslan och om man låter negativa tankar ligga hemma så tror iaf jag att det går snabbare och att man får med sig en gladare häst på vägen :bump:
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag var tvungen att kolla den nu bara för det! Känns som att domaren dömde fel ekipage av det lilla jag kan se på en film ;)
 
Sv: Varför tävlar ni?

och jag som tyckte jag hade en billig häst, brukar tänka att jag har en av dom billigaste när jag är på tävling haha, kanske inte då! ;)
 
Sv: Varför tävlar ni?

Jag tycker det är roligt att tävla. Klä upp oss, vara fina och förhoppningsvis göra ett bra resultat (ok, kanske inte just när klockan ringer 05:angel: och det är dags att gå upp). Jag har inte den mest lämpade hästen för ändamålet för tillfället, men just nu är det som det är och vi jobbar efter de förutsättningar vi har.

Tävlingen är för mig ett kvitto på träningen. Visst är det kul att träna, men tävlingarna är ju också en utvecklingspunkt. Jag är en tävlingsmänniska och älskar när det går bra, men kan ta när det skiter sig med. Men jag gillar att stå i rampljuset:angel::D
 
Sv: Varför tävlar ni?

Nej, att klappa sig på axeln när det går dåligt, finns tyvärr inte i min värld. Dessutom är jag som sådan att jag ofta fokuserar på det som kunnat vara bättre. Jag får ofta höra att jag ska klappa mig själv mer på axeln, men när min tränare säger det så brukar hon få till svar att "det blir jag inte bättre av" :angel:
Jag ser inte mig själv som ett negativt surarsel även om jag hör själv att jag låter som det. :angel: Men om det går dåligt så ser jag de sakerna som var dåliga före det som var bra. Helt klart. Det är ju på det dåliga vi behöver fokusera på för att kunna ändra det och göra det bättre.
När något sedan går bra, då tänker jag absolut på det så länge det inte skyms av något som gått dåligt. Jag kan få riktiga rus av att hästen går som en klocka. Jag kan vara "resonabel" och inse att vi har gått från att inte kunna bromsa, till att placera oss i en LB på 9 månader och det är verkligen bra jobbat. Jag kan säga det, men jag känner ingen direkt stolthet eller samma lycka som då jag sitter på min häst och adrenalinet bara pumpar i mig för att han är så otroligt fin.

Jag är dålig på att ge mig själv cred, men jag blev faktiskt väldigt glad när jag nådde mitt första stora mål i ridningen. Det var awsome den kvällen det slog mig att jag gjort det. Det var inte särskilt länge sedan men nu har vi nya mål och nu har jag lämnat det bakom mig. Det är säkert inte så klokt, men sådan är tävlingsmänniskan i mig som är sådan. Intressant att den inte bryr sig om alla andra längre :p
 
Sv: Varför tävlar ni?

och jag som tyckte jag hade en billig häst, brukar tänka att jag har en av dom billigaste när jag är på tävling haha, kanske inte då! ;)

Jo och man har olika utgångspunkter.
Min häst som jag köpte för 15 tusen, har två år senare gått LA:1 på 59 komma något procent (han var inte inriden när jag köpte honom), i år, tre år senare, gått LA:1 på 66% (visserligen en liten klubbtävling så jag vet inte riktigt hur sann siffran är) och har på sin andra start hamnat femma i reining på nationell nivå.

Inget halvblod förvisso, men helt OK häst.
Enligt tränarna, kapacitet för minst MSV dressyr även gångartsmässigt.

Men i mitt fall köper jag inte en häst för att tävla med; jag köper häst som utmaning att lära mig att träna upp, och tävling är mest för att checka av om det går med den eller den svårighetsgraden.

Mitt mål med ridning är inte att tävla (även om jag erkänner att jag vill testa MSV dressyr nästa säsong, och B-nivå western i flera grenar samma säsong om jag får dispans från Ridsportsförbundet; är i år inte med i någon "vanlig" ridklubb eftersom jag valt att tävla western och det finns regelproblem) utan att bli bättre på att rida och att kunna göra svårare saker med mina trevliga hästar av olika slag.
Därmed har jag inget större behov av dyr häst.
Fast friesern köpte jag förstås med tanke på att få en läcker dressyrhäst. Han var två år och kostade 35 tusen. Stambokförd i Holland, Holländskt pass så han är "riktig" frieser.
 
Sv: Varför tävlar ni?

Grenen TävlingsDressyr har en tendens till att framkalla sådana känslor.. finns väl ingen gren som är så full av människor med dåligt självförtroende.

Börja Hoppa är mitt tips :D
 
Sv: Varför tävlar ni?

jag är inte suicidal, så det går bort...

skämt och sido, vi hoppar lite, men är inte på någon nivå än för att kunna ge oss ut. men det kommer säkert inom sin tid, även fast jag inte tycker det är särskillt kul... :o jag tycker inte det är roligt när det blir för okontrollerat.. haha då tycker jag bara jag rider för dåligt... sen blir jag inte arg.. jag blir bara... helt likgiltig. men jag gör det för min häst... och när jag får lite bättre koll så kommer jag säkert tycka det är roligt.. :p

men jag tror inte jag har så jätte dåligt självförtroende egentligen.. jag uppfattar det som att det faktiskt är så som jag uppfattat mig själv och min ridning. jag är inte den som sprungit runt och sagt att jag är en sämre ryttare för att folk ska tycka synd om mig och säga "joohooo" utan helt sonika har jag konstaterat faktum. jag kan också konstatera att det går väldigt mycket bättre nu än innan och jag kategoriserar mig inte längre till en dålig ryttare. andra uppfattar mig nog som negativ och som att jag har ett dåligt självfötroende, själv uppfattar jag mig bara som att jag konstaterat verkligheten.
-jag har varit en dålig ryttare, nu är det bättre, jag känner eufori när hästen går fantastiskt och jag fokuserar på det vi behöver jobba på, inte i negativ bemärkelse utan i ett konstaterande... eller ja, det är klart jag kan bli frustrerad och arg över att någon som borde vara så jävla lätt är så svårt.. men jag är också helt medveten om att det kommer att funka inom sin tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tävlar ni?

Fast jag tycker ju hoppning handlar om väääldigt mycket kontroll:crazy:..

Brottas med ett superkass självförtroende även om åldern gör det lättare att rycka på axlarna på ett sätt..på ett annat sätt inte för det "förväntas" att en på nästan 40 på en dressyrstammad märr ska "ska" kunna sin sak..

Men jag är total nybörjare på att tävla och DET kan kännas lite jobbigt ibland..
Fast samtidigt är ju ridsporten så fantastisk som ger plats till blandade åldrar och kön på lika villkor!
 
Sv: Varför tävlar ni?

klart hoppning handlar om kontroll, det är bara det att jag inte haft det = det blir inte roligt
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 414
Senast: zarmino
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
14 074
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 180
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 518
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp