Varför-tråden

Jo, enligt transportstyrelsen ska man blinka när man lämnar rondellen. Man behöver dock inte blinka in i rondellen men kan göra för att underlätta för andra bilister.
Fast hen skrev ju På samma tema undrar jag också varför så få (i Stockholmsregionen) högerblinkar när de ska ut ur en rondell.

(Jag läste först fel på samma sätt som du, jag trodde också att undran gällde varför folk blinkar höger - ut)
 
På temat:
Varför använder inte fler den eminenta funktionen farthållare som finns på de flesta bilar, utan sitter och pendlar som en jojo i hastighet beroende på om de pratar i telefon, diggar musik, tänker på roliga resor eller vill köra riktigt aktivt?

Det är lite finurligt och roligt när man själv kör på farthållare och samma bil kör om, blir omkörd, kör om, blir omkörd, kör om, blir omkörd, kör om, blir omkörd på en motorvägssträcka av 10 mil.
Hand upp igen!

För att jag inte vet hur man slår på den, inte ids fråga maken och aldrig har kört med sådan. Och jag är i en sådan ålder att jag gör som jag alltid har gjort! Jag kör manuellt växlad bil och gillar helt enkelt att ”köra”, inte bara ”åka”.

Men du tycker alltså det är värt att prova?
 
Jag kör manuellt växlad bil och gillar helt enkelt att ”köra”, inte bara ”åka”.
Åh, då kommer mitt ”varför”.

Varför hävdar så himla många (oftast äldre kvinnor) att ”köra bil” innebär att sitta och köra manuell bil utan cruiser? Varför är det just där man drar gränsen, att växla manuellt och gasa när det behövs, och inte typ ”jag vill minsann VEVA igång min bil, annars är det inte PÅ RIKTIGT”?

News flash: man kör bil även om man kör en elbil med farthållare på. Det blir inte mindre ”köra bil” bara för att man inte måste sitta och dra i en spak.
 
Hand upp igen!

För att jag inte vet hur man slår på den, inte ids fråga maken och aldrig har kört med sådan. Och jag är i en sådan ålder att jag gör som jag alltid har gjort! Jag kör manuellt växlad bil och gillar helt enkelt att ”köra”, inte bara ”åka”.

Men du tycker alltså det är värt att prova?

För motorväg och landsväg är det överlägset så det är klart att du ska prova. Den är också finessrik för att inte köra fortare än man avser på en viss sträcka, vilket är lätt annars.

Jag kör också manuellt växlad bil och tycker inte riktigt om automatväxlade bilar, eftersom de skapar städarbete (*), är tyngre, växlar konstigt (**) och drar mer bränsle. Motorvägskörning är mer = konstant högsta växel på konstant fart och då är farthållaren super.

(*) i testbil med förare som inte klarar av att låta bli att "koppla" med stor kraft när chefen sitter med en stor milkshake i passagerarsätet.
(**) framförallt amerikanska dito.
 
Åh, då kommer mitt ”varför”.

Varför hävdar så himla många (oftast äldre kvinnor) att ”köra bil” innebär att sitta och köra manuell bil utan cruiser? Varför är det just där man drar gränsen, att växla manuellt och gasa när det behövs, och inte typ ”jag vill minsann VEVA igång min bil, annars är det inte PÅ RIKTIGT”?

News flash: man kör bil även om man kör en elbil med farthållare på. Det blir inte mindre ”köra bil” bara för att man inte måste sitta och dra i en spak.
:laugh:😂🤣
Första gången jag blivit kallad äldre kvinna! Bilar med vev har oftast inte AC, därav valet av något modernare fordon. Maken roar sig med att byta bil ibland (han råddar båda våra bilar). Jag ogillar egentligen att byta till nytt (köpte en ny privat telefon i vintras och köpte då en likadan som jag har på jobbet, ngn variant av iphone6). Men - jag gillar faktiskt det nya blingblinget som kommer med nya bilen. Nu senast backsensor och bluetooth till telefonen så jag kan lyssna på musik och prata i telefonen genom bilens system. Även om det är lite läskigt att telefonen vet var bilen är parkerar och markerar ut det i kartappen.

Så jag kanske skulle gilla farthållare!

Till mitt försvar så högerblinkar jag alltid i rondeller!
 
Varför kör vissa först tio kilometer i timman för långsamt på 80-90 vägen varpå de sedan passerar en 50 skylt och kör 60? Eller bara fortsätter i 70?

Jag förstår inte. Jag har lättare att förstå logiken bakom att blåsa på i 110 på 90 vägen varpå man sänker till 60 på 50-vägen. Det ger ju mer av ett sammanhängande tänk.

I första fallet tror ju jag initialt att jag stött på en person som tror att det är 70 och är noga med att hålla hastigheten, men sedan så...
 
Exakt.

Plus att jag inte vill röra i toalettlocket eller sitsen. Speciellt inte hemma hos andra.
Gissar att det är pga bakterier/bacillusker på toasitsen? Själv är jag tvärt om. Jag ogillar tanken på att bacilluskerna skvätter runt när man spolar (ett par meter har jag läst). Så jag lägger nästan alltid på locket innan jag spolar (framförallt efter nr två, ibland vill sonen se när papperet åker iväg när jag kissat. Då får jag stålsätta mig).

Sedan är jag livrädd att tappa i något jag behöver fiska upp. Som mobilen eller ansiktstvålen, tandborsten eller annat.
 
Åh, då kommer mitt ”varför”.

Varför hävdar så himla många (oftast äldre kvinnor) att ”köra bil” innebär att sitta och köra manuell bil utan cruiser? Varför är det just där man drar gränsen, att växla manuellt och gasa när det behövs, och inte typ ”jag vill minsann VEVA igång min bil, annars är det inte PÅ RIKTIGT”?

News flash: man kör bil även om man kör en elbil med farthållare på. Det blir inte mindre ”köra bil” bara för att man inte måste sitta och dra i en spak.
Så där säger du bara för att aldrig kört bil på riktigt 🤪
 
Varför kör vissa först tio kilometer i timman för långsamt på 80-90 vägen varpå de sedan passerar en 50 skylt och kör 60? Eller bara fortsätter i 70?

Jag förstår inte. Jag har lättare att förstå logiken bakom att blåsa på i 110 på 90 vägen varpå man sänker till 60 på 50-vägen. Det ger ju mer av ett sammanhängande tänk.

I första fallet tror ju jag initialt att jag stött på en person som tror att det är 70 och är noga med att hålla hastigheten, men sedan så...
Min pappa gjorde så, vi begrep aldrig varför. Nu är det nästan 25 år sen han dog, men om jag minns rätt så hade han någon form av motivering att han höll den hastighet som han själv tyckte var lagom, oavsett vad det stod på skyltarna. Och det verkade vara ungefär 70 km/h oavsett var han körde...
Jag och min bror skämtade ofta om det när vi var yngre...
 
Varför är vi i Sverige så värdelösa på blixtlåsprincipen, bildar en aslång kö och blir galna på de som "kör om" kön? När poängen är att två lika långa köer ska gå samman till en just där vägen går från 2 till 1 fil.
Jag tycker inte alls att Sverige är värdelösa på blixtlåsprincipen, tvärtom. Inte i Stockholm i alla fall. Här i Madrid däremot är det en annan femma.
 
Jag tycker inte alls att Sverige är värdelösa på blixtlåsprincipen, tvärtom. Inte i Stockholm i alla fall. Här i Madrid däremot är det en annan femma.

Jag har aldrig sett två köer alls mer än möjligtvis i en stad där jag inte haft överblick o missat. Kör i Skåne/Halland. Vägarbeten brukar vara värst, gärna en som vaktar båda filerna/vänsterfilen 😑

Hur är det i Madrid?
 
Jag kör också manuellt växlad bil och tycker inte riktigt om automatväxlade bilar, eftersom de skapar städarbete (*), är tyngre, växlar konstigt (**) och drar mer bränsle.
Tur att elbil finns som alternativ, då slipper man både konstigt växlande automatbilar (obs, alla växlar inte konstigt) och att sitta som en neandertalare och växla.
 
Jag tycker inte alls att Sverige är värdelösa på blixtlåsprincipen, tvärtom. Inte i Stockholm i alla fall. Här i Madrid däremot är det en annan femma.

I Madrid och Paris gäller blixtprincipen istället - antingen är man blixtsnabb och fyller luckan eller så blir man arg som blixten för att någon annan gjorde det och använder tutan tills ilskan går ned ett snäpp. (sist i Frankrike tyckte någon att alla stod alldeles för stilla i rondellen och valde att köra genom gräset i mitten istället.)
 
@sjoberga Nä, jag tycker nog inte att det tutas så mycket i såna situationer faktiskt. Inte här i Madrid i alla fall. Paris är nog långt värre än Madrid tror jag!
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 222
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 364
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
821
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp