Varför-tråden

Jag tycker inte alls att Sverige är värdelösa på blixtlåsprincipen, tvärtom. Inte i Stockholm i alla fall. Här i Madrid däremot är det en annan femma.
Då kör vi inte på samma ställen :-). Kör en del på 2+ 1 vägar i och runt länet. Där är kön milslång i höger körfält och tomt i vänster.

Samma fenomen på långa påfarter (detta i länet). Då har folk jättebråttom in på vägen, och släpper förbi andra som kör in i kön betydligt längre fram (där påfartsfilen tar slut). Vilket gör att dubbelt så många kommer in före oss som redan är på vägen.
 
I Madrid och Paris gäller blixtprincipen istället - antingen är man blixtsnabb och fyller luckan eller så blir man arg som blixten för att någon annan gjorde det och använder tutan tills ilskan går ned ett snäpp. (sist i Frankrike tyckte någon att alla stod alldeles för stilla i rondellen och valde att köra genom gräset i mitten istället.)
Bästa rondellkörningen finns i alla fall i Grekland! Där har den som KÖR IN i rondellen företräde :up:
 
Bästa rondellkörningen finns i alla fall i Grekland! Där har den som KÖR IN i rondellen företräde :up:

Den iden har de i vissa rondeller i Frankrike också (alltså högerregeln). Att de har det i Grekland med sitt arv matematiska och filosofiska genier blir en gåta. Det är inte alldeles svårt att förstå hur det blir med den regeln om man kör en liten snabb simulering i huvudet.
 
Den iden har de i vissa rondeller i Frankrike också. Att de har det i Grekland med sitt arv matematiska och filosofiska genier blir en gåta. Det är inte alldeles svårt att förstå hur det blir med den regeln om man kör en liten snabb simulering i huvudet.
Nej, man ser det ju liksom framför sig. Pythagoras roterar i sin grav.

Å andra sidan är det ingen som följer några (trafik)regler i Grekland så i praktiken är nog problemet litet.
 
På temat:
Varför använder inte fler den eminenta funktionen farthållare som finns på de flesta bilar, utan sitter och pendlar som en jojo i hastighet beroende på om de pratar i telefon, diggar musik, tänker på roliga resor eller vill köra riktigt aktivt?

Det är lite finurligt och roligt när man själv kör på farthållare och samma bil kör om, blir omkörd, kör om, blir omkörd, kör om, blir omkörd, kör om, blir omkörd på en motorvägssträcka av 10 mil.

För mig är det så illa att alla farthållare jag haft drar betydligt mycket mer bränsle än att köra själv, trots att jag håller samma hastighet hela tiden. Så, för mig är valet lätt.
 
Jag undrar varför vissa kör långsammare när det är enfiligt på 2-1-vägar? Och sedan gasar på när det blir tvåfiligt så det blir svårare att köra om. Har vissa ingen koll på hur fort de faktiskt kör?
Det där har jag funderat på många gånger, min gissning är att de inte vågar gasa när det är en-filigt och känner sig "instängda", men jag vet inte det är bara en gissning. Något frustrerande.
 
Varför saktar man ner till ungefär 10 km/h lägre än tillåten hastighet vid fartkameror? Hen kommer ju knappast bli fast om man håller 90 på en 90 väg 😑

Och VARFÖR kör man "igenom" snedställda parkeringsplatser i exempelvis parkeringshus (som ofta har enkelriktade körvägar) och står med bilen "åt fel håll"? (alltså står med fronten ut och mot körriktningen). Det måste ju vara sjukt krångligt att ta sig ut om det är fullt O_o
För fartkameror är livsfarliga monster, har du inte sett hur de käkar upp bilar som kör förbi. :eek: Seriöst, det är något som stör mig också, speciellt på 90-vägar när jag kör lastbil, jag får bara ligga i 80, och i teorin ska jag inte behöva komma ikapp personbilar, men vid dessa "livsfarliga" kameror kan det ibland nästan bli att jag kommer putta på bilen framför....

Det där med snedställda parkeringar, kanske gillar de utmaningar och vill backa ut? 🙄
 
Jag tycker inte alls att Sverige är värdelösa på blixtlåsprincipen, tvärtom. Inte i Stockholm i alla fall. Här i Madrid däremot är det en annan femma.
Jo, det är dom tyvärr. Varit flera gånger vid vägarbeten där det är två köer, det optimala hade varit om alla sammarbetar och släpper in och de som åker in följer rytmen, men nej det blir stopp så tyvärr är de inte så duktiga på den principen. Kan säkert va värre utomlands.
 
Varför är vi i Sverige så värdelösa på blixtlåsprincipen, bildar en aslång kö och blir galna på de som "kör om" kön? När poängen är att två lika långa köer ska gå samman till en just där vägen går från 2 till 1 fil.
Jag tycker att det blixtlåsas för fullt... men satan må ta den som gör det senare än sådär 2-3 kilometer innan vägarbetet...! Är det enfiligt vid Varberg så skall ta mig tusan alla samlas i höger körfält från Kungsbacka. :banghead:

Varför landar varför-trådar så ofta i trafikfrågor? :angel:
 
Hand upp igen!

För att jag inte vet hur man slår på den, inte ids fråga maken och aldrig har kört med sådan. Och jag är i en sådan ålder att jag gör som jag alltid har gjort! Jag kör manuellt växlad bil och gillar helt enkelt att ”köra”, inte bara ”åka”.

Men du tycker alltså det är värt att prova?
Jag har, vet hur man sätter på, men har bara på den om jag har typ ont i foten.
Men iofs brukar jag inte ändra hastighet hela tiden heller, det gör nog inte du heller?

Tycker det är roligare utan och så har bilen en liten tendens att dra på i uppförsbackar och lagga lite i fattningen på att sakta i nedförsbackar, varpå den sedan bromsar bort farten (och min bensin). Faktum är att snålkörning är gärna att man låter bilen sacka lite i uppförsbackar och rulla lite i nedförsbackar utan att bromsa (om ingen ligger bakom). Så min farthållare är inte optimal.
 
Åh, då kommer mitt ”varför”.

Varför hävdar så himla många (oftast äldre kvinnor) att ”köra bil” innebär att sitta och köra manuell bil utan cruiser? Varför är det just där man drar gränsen, att växla manuellt och gasa när det behövs, och inte typ ”jag vill minsann VEVA igång min bil, annars är det inte PÅ RIKTIGT”?

News flash: man kör bil även om man kör en elbil med farthållare på. Det blir inte mindre ”köra bil” bara för att man inte måste sitta och dra i en spak.
Det måste väl få vara till var och en vad man föredrar?

Jag gillar manuella växlar och att inte ha farthållare oftast. Men har kört automatväxlad också och är inga problem.

Jag är dock äldre kvinna :D
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 222
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 366
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
821
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp